Vilka har fått ”Blended regen braking”?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Marten_med_e
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 16 feb 2022 15:33

Vilka har fått ”Blended regen braking”?

Inlägg av Marten_med_e »

Nu när kylan har kommit så blev det lite spännande under morgonens körning, blev ju tvungen att använda bromspedalen. Lite märkligt var det också att kollisions varningen inte vaknade till, som tur var min ”sidekick” ovanligt vaken och drog in en stor skopaluft med ett väldigt högljutt läte, precis så såg det ut -> :o, rätt skapliga bromsar, måste jag säga.

Jodå, regen linjen var prickad, men det var ju inget jag tänkte på när vi for i väg.

Vi har en Model Y LR tillverkad 2022-02-04 i Kina, med 2022.40.4.1, ingenting i menyn och ser inte den gröna Blended ikonen när jag startar upp bilen.
Har för mig att det i versionsinformationen, stod både att det var ett test och att det krävdes viss hårdvara, nyfiken som man är så undrar jag lite efter morgonens uppvaknande, vilka som fått det och var/när är bilarna byggda.
Kanske ska slänga i väg en fråga i appen till supporten, mest för att se om de har koll på det.

Cheers
Användarvisningsbild
Domenix
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 26 okt 2022 11:16

Re: Vilka har fått ”Blended regen braking”?

Inlägg av Domenix »

Detta kan hända när det börjar bli kallare och bör bara ske under de första minutrarna du kör bilen, detta för att batteriet ska hinna värmas upp och kunna ta emot laddning till hela batteriet via regen :).

Detta kan också ske om du laddat bilen till över 98%
2xMYP V/SV - Beställd 2022-06-29 - RN11741XXXX - RN11748XXXX - FSD
Levererade 2022-12-30
Lurkern
Inlägg: 927
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Vilka har fått ”Blended regen braking”?

Inlägg av Lurkern »

Vore fint om man kunde deaktivera regen så man då vet vad som gäller.
Användarvisningsbild
Marten_med_e
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 16 feb 2022 15:33

Re: Vilka har fått ”Blended regen braking”?

Inlägg av Marten_med_e »

Domenix skrev:
Detta kan hända när det börjar bli kallare och bör bara ske under de första minutrarna du kör bilen, detta för att batteriet ska hinna värmas upp och kunna ta emot laddning till hela batteriet via regen :).

Detta kan också ske om du laddat bilen till över 98%
Helt riktigt, 60% SoC och runt -3, men det var först efter en 10 - 15 minuters körning, när hela regen linjen var solid som det gick att köra "som vanligt", med bara juice pedalen.
Regen fungerade från start, men inte med samma nyp, nästan som när man bromsar en bil som blir bogserad.

Cheers
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 939
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Vilka har fått ”Blended regen braking”?

Inlägg av Arctic Drifter »

Marten_med_e skrev:
Domenix skrev:
Detta kan hända när det börjar bli kallare och bör bara ske under de första minutrarna du kör bilen, detta för att batteriet ska hinna värmas upp och kunna ta emot laddning till hela batteriet via regen :).

Detta kan också ske om du laddat bilen till över 98%
Helt riktigt, 60% SoC och runt -3, men det var först efter en 10 - 15 minuters körning, när hela regen linjen var solid som det gick att köra "som vanligt", med bara juice pedalen.
Regen fungerade från start, men inte med samma nyp, nästan som när man bromsar en bil som blir bogserad.

Cheers
Jag hade 38% SoC och -14 igår, ej förvärmt. Känslan var absolut att det var max 5% av vad man normalt bruka ha i regen, det hände ingenting när man släppte.

Hade gärna sett att man kunde aktivera frirullning för att kunna få ett konsekvent vinterbeteende. Men allra helst för att vid halka kunna frirulla, släpper man gasen nu så känner man ju hur dubbarna hasar lite och det ger ingen stabil känsla vid gasuppsläpp när regen är normalt.
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 830
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Vilka har fått ”Blended regen braking”?

Inlägg av Elof »

Men är det någon i Sverige som har fått funktionen? Isf i vilken mjukvaruversion?

Finns funktion ska man kunna aktivera "Apply Brakes When Regenerative Braking Is Limited" under Controls > Pedals & Steering.
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare
Inlägg: 380
Blev medlem: 01 jul 2021 12:34

Re: Vilka har fått ”Blended regen braking”?

Inlägg av Dagfinn »

Elof skrev:
Men är det någon i Sverige som har fått funktionen? Isf i vilken mjukvaruversion?

Finns funktion ska man kunna aktivera "Apply Brakes When Regenerative Braking Is Limited" under Controls > Pedals & Steering.
Ser ju verkligen inte ut som att det är något någon har i Sverige.
tslaregen.png
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Vilka har fått ”Blended regen braking”?

Inlägg av Jerker »

Jag har fått det ett par ggr. Passade på att föreviga det första ggn det hände.
IMG20221114065836.jpg
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1832
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Vilka har fått ”Blended regen braking”?

Inlägg av BrooklynS »

Jag har fått varningslampan men inte bromsningen...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3733
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Vilka har fått ”Blended regen braking”?

Inlägg av jonasl »

Finns på vår bil också. Fast just nu är det en decimeter snö och jag har sommardäck. :)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Vilka har fått ”Blended regen braking”?

Inlägg av taliz »

Lurkern skrev:
Vore fint om man kunde deaktivera regen så man då vet vad som gäller.
Enig. Jag körde alltid med frirull på min ID4. Mkt trevligare än påtvingad regen på min M3P.
Å andra sidan var bromskänslan väldigt mkt bättre på Teslan. På folkan blev det också ibland lite ryckigt när den gick från regen till friktionsbroms.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
m05erili
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 29 sep 2021 17:11
Referralkod: ts.la/erik460049

Re: Vilka har fått ”Blended regen braking”?

Inlägg av m05erili »

Jag har också sett lampan på min M3P nu när det blev kallt.
Minska på regen löser jag med S3XY buttons.
https://enhauto.com/
2022 - M3P - Midnight Silver - Svart Interiör
Användarvisningsbild
Marten_med_e
Teslaägare
Inlägg: 24
Blev medlem: 16 feb 2022 15:33

Re: Vilka har fått ”Blended regen braking”?

Inlägg av Marten_med_e »

Jaha, det här var ju lite kul och ganska märkligt, men i helgen så dök den mystiska ikonen upp, tillsammans med informationsmeddelandet.
Batteriet var på 74% (inte högsta sedan mitt första inlägg), temperaturen var mellan -4 och -7 (inte heller den lägsta temperaturen sedan mitt första inlägg).
20221211_162335 - kopia.jpg
Har däremot inga inställningsmöjligheter, som jag sett att vissa har,
20221210_221727 - kopia.jpg
Det var en stor skillnad mot hur det var när jag postade mitt första inlägg, nu "bromsade" och stannade bilen så som i somras, upplevde inte heller att bilen "jazzade" under regen braking, som den gjort tidigare, utan ikonen och vid kalt/halt väglag. Ett stort plus från mig.
När det var aktiverat så, var energilinjen inte "prickig" och den blev inte grön vid bromsning, vilket visuellt stämmer med verkligheten.

Men, det är ju en Tesla, så,
Helt plötsligt var ikonen borta och vid gassläpp så "jazzade" bilen och det var ytterst svag regen braking. Undra om den kommer tillbaka under veckan?

Vi har under tiden fått 2022.44.2 installerat, så det måste ha aktiverats med den versionen, men som jag skrivit, så har det har varit både kallare och vi har haft batteriet laddat till 92%, utan att Blended regen braking aktiverats.

/M
Skriv svar