Framtidens mackar

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Indigo

Framtidens mackar

Inlägg av Indigo »

Jag är ganska ny här på forumet, så frågan kanske har dryftats förut, länka gärna i så fall :)

Hur tror ni att det kommer se ut i framtiden med påfyllning av el/vätgas/bio-någonting/fossil-skit? Om det till exempel skulle bli så (som säkert många på det här forumet tror, om jag får gissa) att det är elbilar som faktiskt "tar över" i stort sett, kommer dagens mackar bli någon sorts laddningsstationer i stället? Och kommer det kosta? Och hur mycket i så fall? Det finns ju alltid de som vill tjäna pengar, så frågan är ju hur pass "prisvärt" det kommer vara i framtiden att ha en elbil, om ni förstår vad jag menar?

Vet inte om mitt inlägg bara blev rörigt, men jag tycker att det är intressant och skulle vilja få lite diskussion och spekulationer :)
Tesla Model 3 reserverad, kör hybrid (Kia Niro) så länge.
18650

Re: Framtidens mackar

Inlägg av 18650 »

Indigo skrev:
Jag är ganska ny här på forumet, så frågan kanske har dryftats förut, länka gärna i så fall :)

Hur tror ni att det kommer se ut i framtiden med påfyllning av el/vätgas/bio-någonting/fossil-skit? Om det till exempel skulle bli så (som säkert många på det här forumet tror, om jag får gissa) att det är elbilar som faktiskt "tar över" i stort sett, kommer dagens mackar bli någon sorts laddningsstationer i stället? Och kommer det kosta? Och hur mycket i så fall? Det finns ju alltid de som vill tjäna pengar, så frågan är ju hur pass "prisvärt" det kommer vara i framtiden att ha en elbil, om ni förstår vad jag menar?

Vet inte om mitt inlägg bara blev rörigt, men jag tycker att det är intressant och skulle vilja få lite diskussion och spekulationer :)
Som det ser ut idag i landet så är vi i kris. Jag tror det kommer behövas mer skattepengar. Det kommer alltså kosta minst lika mycket per mil att köra bil. Högre vägskatt, kilometerskatt och drivmedelsskatt. En wallbox hemma som ger dig bilel med extra skatt tillagd på exempelvis. Du kommer aldrig behöva en besöka en mack, de kommer dö ut. En Mack är ju en station avsedd för att dela ut giftigt drivmedel i slangar från en större cistern. Finns ingen anledning att klumpa ihop laddplatser, snarare tvärt om. Sen laddar du alltid hemma. Det är ju trots allt sällan man åker långresor statistiskt sett.
Prisvärt är ett konstigt ord på någonting som är ett måste. Dels kommer miljön ta livet av dig om vi inte slutar köra fossilt. Dels kommer oljan ta slut för eller senare. Kalla det prisvärt är nog inte rätt ord.

Bild

Bild
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

Frågan är självklart intressant - både hur framtidens bilar (och deras förare) kommer att få sitt dagliga underhåll och hur kostnadsbilden kommer att se ut (inte minst vad som kommer att kosta).
Om man tittar på vad man ofta gör när man tankar bilen - nu tänker jag främst i samband med längre resor som är mitt körmönster - så pausar man ju ofta för att man behöver tanka, men samtidigt gör man också en det annat. Tvättar rutorna, kollar oljan (det kan vi förstås glömma i framtiden), fyller på spolarvätska, tar en fika, går på toaletten mm. Redan idag har ju många mackar utvecklats från mer av verkstäder till något slags snabbköp/kafé/snabbmatsrestaurang så behovet kommer säkert att finnas kvar. Och vi ser ju redan i liten skala att laddare börjar dyka upp nära befintliga mackar, både Teslas superchargers och andra. Så kanske går det i den riktningen - jag har i så fall inget problem med att betala för elen men det ska ju inte vara överpris på 3 kr i minuten eller flera kronor per kWh över den verkliga kostnaden. Laddning kommer dock säkert att finnas på många fler ställen då el ju är allmänt tillgängligt, så det gäller för stationerna att göra sig attraktiva men många kommer säkert att slås ut.

En annan aspekt av övergången till elfordon är onekligen skatteintäkterna. Jag har ingen koll på siffrorna över hur mycket som idag tas in i skatt på bensin och diesel men det torde handla om åtskilliga miljarder. Och om de pengarna "försvinner" ur statskassan måste de rimligen hittas någon annanstans (gungorna och karusellerna som det kallas). Det går ju inte att beskatta elen olika för fordon och annan användning så antingen får man beskatta fordonen med väg- eller kilometerskatt, höja skatten på el generellt, eller också hitta på något helt annat - det blir definitivt spännande att se hur hela ekonomin kring trafik och fordon ser ut om en 15 år så där...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

18650 skrev:
Som det ser ut idag i landet så är vi i kris. Jag tror det kommer behövas mer skattepengar. Det kommer alltså kosta minst lika mycket per mil att köra bil. Högre vägskatt, kilometerskatt och drivmedelsskatt. En wallbox hemma som ger dig bilel med extra skatt tillagd på exempelvis.
Skatten måste in helt klart, men jag tror aldrig det går att hitta en lösning där elen beskattas högre för fordon - det skulle vara alldeles för enkelt att komma runt. Man kan ju inte "färga" el som man gör med eldningsolja/diesel...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Nej, det blir nog snarare fler betalvägar, eller rentav kilometerskatt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare

Inlägg av Kirre »

Staten kommer aldrig acceptera att de blir av med en skatteintäkt utan att den ersätts av någon annan lika stor eller större, oavsett färg på regeringen eller om den kommer från något så smutsigt som fossila bränslen (se brunkols-debaclet i tyskland som exempel...)
Jag tror att initialt kommer det ett bonus/malus-system och när det inte fungerar längre (för många elbilar) kommer det att ersättas av (mycket) högre fordonsskatt.
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

18650 skrev:
Finns ingen anledning att klumpa ihop laddplatser, snarare tvärt om.
De flesta vill nog ha något att göra medan man väntar 20-30 minuter på att bilen ska laddas. Dvs, man vill ha nära till någon form av affärsverksamhet. Därav ex samarbeten mellan Tesla och OK/Q8 och MAX. Sen gör många små laddplatser att risken ökar för att det är upptaget när man väl behöver ladda. Jag ser då hellre att det är lite större områden samt mängd stationer/område så att jag slipper köra runt och leta efter en ledig station.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

I den stabiliserade framtiden kommer det inte finnas mackar, det kommer nämligen inte finnas ett behov av en anläggning för att hanter svårhanterade ämnen. En snabbladdare går att sätta upp i princip överallt och alla som vill få folk att stanna till hos dem måste skaffa sig en (eller fler rättare sagt) annars väljer folk den andra restaurangen, leklandet osv. Här är också svaret på var själva elen kommer kosta ute på vägarna, den kommer Max kosta vad den kostar hemma i vägguttaget.

Staten och oljebolagen drar in mycket pengar på soppan som det är idag och den inkomsten försöker de så klart behålla. Det är därför vi ser många mer eller mindre galna planer för att bibehålla dagens system. Ett av de största är vätgas och bränsleceller, vätgas framställs av fossilabränslen och det tankas i beskattningsbara stationer. Ett annat är elektrificeradevägar, vilket ska minimera batteristorlekar och göra transporten beskattningsbar. Den väg snutt de nu satt upp eltråd på kostar lika mycket som en snabbladdare var 10:e mil längs Sveriges alla vägar...
Något jag tror är nästa steg är att "de" kommer med krav på speciella uppkopplade hemnaladdare osv osv... Men till slut så får de inse att en km skatt är det enda som kommer fungera. El går nämligen att producera var som helst av vem som helst. Det går inte skaffa sig ett monopol på el.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

LarsL skrev:
I den stabiliserade framtiden kommer det inte finnas mackar, det kommer nämligen inte finnas ett behov av en anläggning för att hanter svårhanterade ämnen. En snabbladdare går att sätta upp i princip överallt och alla som vill få folk att stanna till hos dem måste skaffa sig en (eller fler rättare sagt) annars väljer folk den andra restaurangen, leklandet osv. Här är också svaret på var själva elen kommer kosta ute på vägarna, den kommer Max kosta vad den kostar hemma i vägguttaget.
Men hur troligt är det att vi måste ladda vid lekland och dylikt i våra 40-50 mils elbilar ?

http://www.expressen.se/motor/statoil-s ... matsjatte/
Det var länge sedan bensin var mackarnas huvudinkomst. En korv med bröd ger i runda slängar lika mycket nettovinst som en tank bensin – därför är det viktigt för mackarna att vi inte bara tankar, utan också väljer att äta mat där.
Våran "lokala" mack (ligger vid E4:an) har en restaurang i anslutning, man säljer livsmedel och annat. Tror nog man kan överleva utan bensin/diesel och snabbladdare istället. Kan t.o.m tänka mig att man kan tjäna mer pengar eftersom folk kommer alltid kommer att stanna ett tag. Man har gott om utrymme också ska tilläggas.

Statoil bytte också namn nyligen till Circle K, det var väl av flera orsaker men en stor del är nog att man vill fokusera mer på butiksutbudet. Kanske förståeligt om det är där man tjänar pengar. Så redan innan elbilarna har några marknadsandelar att tala om tycker jag vi kan säga att dagens "mackar" kan överleva i en elbilsdominerad värld. Och säger man "då är det inte mackar längre" så tycker jag vi kan säga att vi redan är där.
Något jag tror är nästa steg är att "de" kommer med krav på speciella uppkopplade hemnaladdare osv osv... Men till slut så får de inse att en km skatt är det enda som kommer fungera. El går nämligen att producera var som helst av vem som helst. Det går inte skaffa sig ett monopol på el.
Ja det blir väldigt svårt att kontrollera var elen för elbilen tas ifrån i ett hushåll. Tror inte på skatt/km heller, för komplicerat. Jag är väl kanske lite naiv men jag tror att man kommer att göra det enkelt för sig och ta in pengarna på annat håll. Det här kommer inte hända över en dag heller så man kan introducera eventuella skattehöjningar i en ganska lugn takt.

Man får heller inte glömma bort de samhällsekonomiska fördelarna med eldrift, miljö/hälsa. Sen kostar kanske oljan mer än vad vi tror att den gör, ex:

"The true cost of oil":

http://www.energyandcapital.com/article ... -crude/461
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Med tanke på att mackarna idag tjänar så dåligt på just drivmedel att hela dagens vinst på det försvinner om dom råkar ut för en smitare så tror jag själva "inrättningen" kommer kunna leva vidare, och kanske t.o.m leva upp p.g.a elbilar. Mackar överlever idag på att de som tankar går in och köper en läsk, godisbil, korv eller sånt.
Med elbilar, och bra laddstationer, kommer folk stanna lite längre. Då finns det större chans att sälja saker och t.ex materbjudandena kommer förhoppningsvis bli bättre.

Vi får väl se om det kommer andra drivmedel som ersätter pumparna så man fortfarande har den sortens "påfyllning" eller om det blir så att mackägarna bara vill bli av med dom dyra pumparna när de inte längre krävs för att locka kunder.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Laban skrev:
Statoil bytte också namn nyligen till Circle K, det var väl av flera orsaker men en stor del är nog att man vill fokusera mer på butiksutbudet. Kanske förståeligt om det är där man tjänar pengar. Så redan innan elbilarna har några marknadsandelar att tala om tycker jag vi kan säga att dagens "mackar" kan överleva i en elbilsdominerad värld. Och säger man "då är det inte mackar längre" så tycker jag vi kan säga att vi redan är där.
Statoil Fuel & Retail såldes till Alimentation Couche-Tard 2012 så det var länge sedan de bröts loss från oljeproduktionen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Laban skrev:
Men hur troligt är det att vi måste ladda vid lekland och dylikt i våra 40-50 mils elbilar ?
Vi kommer behöva vilja stanna när vi är ute och åker, precis som vi gjorde/gör med fossilbilar som har 1200km räckvidd. När vi stannar så föredrar vi stället som dessutom bjuder på lite el, så klart.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Behöver inte ens bjuda på el för att jag ska se det som en fördel. Om man samtidigt som man ändå står stilla över dagen kommer man ju med fördel att kunna fylla på batterierna för att slippa stanna för snabbladdning på väg hem, eller för att kunna hoppa över en snabbladdare.
Men det får inte bli för dyrt.. Priser på runt 3kr/kwh blir nog "smärtgränsen" för att man ska kosta på sig att slippa stanna på vägen hem.. Och att det inte kostar per tid mer än den "vanliga" taxan. Man ska inte behöva springa ut och flytta bilen från "leklandet" efter någon timme.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Skriv svar