LarsL skrev:I den stabiliserade framtiden kommer det inte finnas mackar, det kommer nämligen inte finnas ett behov av en anläggning för att hanter svårhanterade ämnen. En snabbladdare går att sätta upp i princip överallt och alla som vill få folk att stanna till hos dem måste skaffa sig en (eller fler rättare sagt) annars väljer folk den andra restaurangen, leklandet osv. Här är också svaret på var själva elen kommer kosta ute på vägarna, den kommer Max kosta vad den kostar hemma i vägguttaget.
Men hur troligt är det att vi måste ladda vid lekland och dylikt i våra 40-50 mils elbilar ?
http://www.expressen.se/motor/statoil-s ... matsjatte/
Det var länge sedan bensin var mackarnas huvudinkomst. En korv med bröd ger i runda slängar lika mycket nettovinst som en tank bensin – därför är det viktigt för mackarna att vi inte bara tankar, utan också väljer att äta mat där.
Våran "lokala" mack (ligger vid E4:an) har en restaurang i anslutning, man säljer livsmedel och annat. Tror nog man kan överleva utan bensin/diesel och snabbladdare istället. Kan t.o.m tänka mig att man kan tjäna mer pengar eftersom folk kommer alltid kommer att stanna ett tag. Man har gott om utrymme också ska tilläggas.
Statoil bytte också namn nyligen till Circle K, det var väl av flera orsaker men en stor del är nog att man vill fokusera mer på butiksutbudet. Kanske förståeligt om det är där man tjänar pengar. Så redan innan elbilarna har några marknadsandelar att tala om tycker jag vi kan säga att dagens "mackar" kan överleva i en elbilsdominerad värld. Och säger man "då är det inte mackar längre" så tycker jag vi kan säga att vi redan är där.
Något jag tror är nästa steg är att "de" kommer med krav på speciella uppkopplade hemnaladdare osv osv... Men till slut så får de inse att en km skatt är det enda som kommer fungera. El går nämligen att producera var som helst av vem som helst. Det går inte skaffa sig ett monopol på el.
Ja det blir väldigt svårt att kontrollera var elen för elbilen tas ifrån i ett hushåll. Tror inte på skatt/km heller, för komplicerat. Jag är väl kanske lite naiv men jag tror att man kommer att göra det enkelt för sig och ta in pengarna på annat håll. Det här kommer inte hända över en dag heller så man kan introducera eventuella skattehöjningar i en ganska lugn takt.
Man får heller inte glömma bort de samhällsekonomiska fördelarna med eldrift, miljö/hälsa. Sen kostar kanske oljan mer än vad vi tror att den gör, ex:
"The true cost of oil":
http://www.energyandcapital.com/article ... -crude/461
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd