Ladd med ren el?

Tips du vill dela med dig om hur bilarna kan laddas. Laddkartor, laddkort, kontakter, utomlands, etc.

Moderator: Redaktion

joel80
elbilist
Inlägg: 3145
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Ladd med ren el?

Inlägg av joel80 »

Priset i gör det själv-hallen hade gått upp, tack och lov kan man "få tillbaka" lite under tiden man tvättar! Hahaha..

Ska jag lägga in den här "laddplatsen" på uppladdat.nu tro? :D
2,50kr minuten... vågade inte ladda i mer än 10A. Så det blir lite dyrt per kwh... men man får en ren bil under tiden om man vill! :D
Bild
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2467
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ladd med ren el?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

På bilden ser det ut att vara ett äldre eluttag 230 volt. Då finns det knappast skydd med jordfelsbrytare.

Verkar lite riskabelt att tvätta bilen och ladda samtidigt, det är ju inte så trevligt med elchock.

Vatten och el är en dålig kombination, jag skulle själv alltid dra ur laddkontakten först, innan jag vidrör en elbil.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2101
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Ladd med ren el?

Inlägg av EnTraktor »

Om man räknar att det tar 45 sekunder att plocka fram och ansluta sladden och 45 sekunder att koppla ur och plocka undan sladden så går det åt 90 sekunder att starta/stoppa laddningen, vilket ger en kostnad på 3.75 kr (2.50 kr/min).
Du måste alltså ladda minst ca 4 kWh = knappt 2h för att få tillbaka kostnaden för tiden det tar att ansluta och koppla ur sladden. Tvättar du kortare går du back på din rena el :)
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
joel80
elbilist
Inlägg: 3145
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Ladd med ren el?

Inlägg av joel80 »

Jag satte i bilen först efter avspolningen med högtryck.. Den fick sitta i under shamponering och avspolning/torkning. Jag spolade aldrig rakt mot kontakten. Den klarar regn så den klarar stänk!

Att OKQ8 skulle ha uttag i tvätthallen utan jordfelsbrytare ser jag som mycket tveksamt! Tror inte det skulle gå igenom en säkerhetskontroll.

EnTraktor
Jag är snabb! Max 15 sek för att sätta i och 10sek för att ta ur! (Plus att jag tog ur den efter jag betalat, då man ju har några minuter på sig att använda koden för att ta sig ur!)

Stod där i ca 45min.. men satte i den efter avsploning som sagt.. så laddade i 30min.. ca 1kwh alltså.. Jag gick faan plus flera ören! (Framför allt gick jag plus då jag slapp köra nästan hela vägen hem på diesel då batteriet nästan var slut.. Så vinsten var egentligen betydligt större än enbart kilowatten!)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Ladd med ren el?

Inlägg av Feddan »

Det finns ett 3-fas-uttag i tvätthallen som jag brukar tvätta i, så jag har tänkt tanken men jag har låtit bli för jag tycker det verkar som att utmana ödet.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ladd med ren el?

Inlägg av LarsL »

Off Grid Byggaren skrev:
På bilden ser det ut att vara ett äldre eluttag 230 volt. Då finns det knappast skydd med jordfelsbrytare.

Verkar lite riskabelt att tvätta bilen och ladda samtidigt, det är ju inte så trevligt med elchock.

Vatten och el är en dålig kombination, jag skulle själv alltid dra ur laddkontakten först, innan jag vidrör en elbil.
Gö du så med disk och tvättmaskin också?
joel80
elbilist
Inlägg: 3145
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Ladd med ren el?

Inlägg av joel80 »

Det där med att dra ur kontakten innan man drar ur bilen... det står i bruksanvisningen att man ska dra ur kontakten från bilen före man tar ur den ur kontakten. Gissar att det är för att det är snällare mot batteriet... Men att aldrig vidröra en elbil som laddar? Eh.. alltså...
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ladd med ren el?

Inlägg av LarsL »

Självklart ska du dra ur kontakten ur bilen först innan du drar ur den ur vägguttaget. Om du drar ur den vid vägguttaget bryter du ett fullt strömflöde för laddning 10-16A via en Schukel, det är inte bra alls. I typ1 kontakten är konstruerad för att bryta laddningen när den kopplas ifrån. Det är alltså där som brytningen ska ske, det är därför de här 4-5000kr kablarna finns.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2467
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ladd med ren el?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

joel80 skrev:

Att OKQ8 skulle ha uttag i tvätthallen utan jordfelsbrytare ser jag som mycket tveksamt! Tror inte det skulle gå igenom en säkerhetskontroll.
Kraven på jordfelsbrytare i GDS-hallar kom inte förrän april 2010. I bostäder, utomhus, campingplatser, etc. kom kravet 1994.

Starkströmsföreskrifterna gäller inte retroaktivt, de äldre "farliga" installationerna får tyvärr finnas kvar, om de är hela och oskadade. Ungefär som att det är ok att köra med en Volvo Amazon om den är besiktigad.

(Anledningen var att det skulle kosta för mycket per räddat liv)
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2467
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ladd med ren el?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

LarsL skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
På bilden ser det ut att vara ett äldre eluttag 230 volt. Då finns det knappast skydd med jordfelsbrytare.

Verkar lite riskabelt att tvätta bilen och ladda samtidigt, det är ju inte så trevligt med elchock.

Vatten och el är en dålig kombination, jag skulle själv alltid dra ur laddkontakten först, innan jag vidrör en elbil.
Gör du så med disk och tvättmaskin också?
Har jag en bil som står på gummihjul och som är ansluten i ett eluttag utan skydd med jordfelsbrytare och det är slaskigt ute använder jag den metoden för säkerhets skull.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
joel80
elbilist
Inlägg: 3145
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Ladd med ren el?

Inlägg av joel80 »

Off Grid Byggaren skrev:
joel80 skrev:

Att OKQ8 skulle ha uttag i tvätthallen utan jordfelsbrytare ser jag som mycket tveksamt! Tror inte det skulle gå igenom en säkerhetskontroll.
Kraven på jordfelsbrytare i GDS-hallar kom inte förrän april 2010. I bostäder, utomhus, campingplatser, etc. kom kravet 1994.

Starkströmsföreskrifterna gäller inte retroaktivt, de äldre "farliga" installationerna får tyvärr finnas kvar, om de är hela och oskadade. Ungefär som att det är ok att köra med en Volvo Amazon om den är besiktigad.

(Anledningen var att det skulle kosta för mycket per räddat liv)
Åh faan.. det visste jag inte. Lite märkligt ändå! Uttagen var i allafall jordade.. ;) (Hoppas det var inkopplat bara...)
Får väl vara försiktig nästa gång.. Men just att kabeln och kontakten blir lite blöt ser jag inte som ett problem. Man ska självklart inte spruta högtryck rakt mot den, men den är ju konstruerad för att fungera även i regn/snö eller sånna förhållanden.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ladd med ren el?

Inlägg av LarsL »

Off Grid Byggaren skrev:
(Anledningen var att det skulle kosta för mycket per räddat liv)
Detta säger ju allt om hur farligt det är egentligen... en artikel för 3-500kr/hus anses för dyr för att installera.
joel80
elbilist
Inlägg: 3145
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Ladd med ren el?

Inlägg av joel80 »

Kanske är dyrare när det gäller t.ex tvätthallar/mackat och sånna byggnader. Kanske har lite större huvudsäkring än en vanlig villa?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ladd med ren el?

Inlägg av LarsL »

Så nu har vi dragit ur kabeln i fel ände, den ände som inte är designad för att ryckas ut mer än 1000 gånger. Det här för att vi är rädda för att bilen är strömförande, trots att vi gladeligen plockar ur diskmaskinen mm utan att först plugga ur den. Så nu är ni säkra? Nä, men då ska jag komma och påminna om ett stort batteri på 400V som sitter mitt i bilen. Bilen blir alltså inte spänningslös bara för att den pluggas ut på samma sätt som en motorvärmare. Så mitt tips är att lossa den kabel som är gjord för att kopplas loss många gånger och som stänger ner strömmen kontrollerat.
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 okt 2015 10:36
Ort: Asmundtorp

Re: Ladd med ren el?

Inlägg av drakbane »

+1


/TT o iPad
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2467
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ladd med ren el?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

LarsL skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
(Anledningen var att det skulle kosta för mycket per räddat liv)
Detta säger ju allt om hur farligt det är egentligen... en artikel för 3-500kr/hus anses för dyr för att installera.
Vet inte vad våra politiker sätter för pris på oss, i en villa är det inte så kostsamt att få dit jordfelsbrytare. I större kommunala eller statliga fastigheter kan det bli mycket dyrt.

Om vi istället tittar på kommersiella bolag som försäkringsbolag, så för vissa typer av fastigheter som t ex. hästgårdar och lantbruk, tecknar de inte brandförsäkring om det saknas skydd med jordfelsbrytare idag.

Jordfelsbrytaren skyddar inte bara mot elchock utan även mot elbränder.

Nu ligger det ju inte en massa lik vid våra schuko eluttag så det är inte speciellt farligt. Elsäkerheten bygger på flera skydd, basskydd, felskydd och tilläggsskydd. Tanken är att det minst ska bli två fel innan något blir farligt.

En stor brist i schuko uttagen som man normalt aldrig märker något av, är att skyddsjordningens kontaktstift håller dåligt. De blir uttänjda, oxiderade och glappar, fast normalt används aldrig skyddsjordningen.

I Sverige har vi direktjordat lågspänningsnät, och om det skulle bli något jordfel i en elbil under laddning och bilen är ansluten till ett eluttag utan skydd av jordfelsbrytare är tanken att det då ska bli en snabb strömrusning på flera hundra ampere och inom 0,4 sekunder ska då säkringen lösa ut.

Laddar du hemma i ett shuckouttag som har en rejäl elinstallation fram till uttaget och skydd med jordfelsbrytare är det rätt säkert om du inte överbelastar uttaget. Om du istället ansluter dig till ett slitet äldre uttag i en GDS-hall är det större risker.

När bilen är nätansluten kan det även komma in spänningsspikar via elnätet som ska slå hål i isolationen. Är bilen urkopplad så är den inte längre direktjordad och det inbyggda högspänningsbatteriet är väl inkapslat, inga större risker med andra ord.

Jag har också sett att utrustning med kraftelektronik som fått in vatten kan bli helt förstörd vid jordfel med endast säkring som skydd. Med jordfelsbrytare kan det räcka att torka och rengöra noga.

Rätt skött fungerar annars elbilsladdning hur bra som helst. Jag gjorde en elbesiktning av en ishall i veckan, de hade en stor ismaskin med eldrift och ett jättebatteripack ca 20 kWh blybatterier. Den parkeras i ett varmgarage och laddas med en mini "SuC" och har använts dagligen i cirka 10 år. Allt (utom batterierna) funkar perfekt fortfarande.

Laddkabeln ska skötas som en kavaj, alltid vara ren och hel, lagas så fort det blir någon skada, rengöras om det blir smuts och kladd på den, hängas upp noga efter användning.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Skriv svar