Ska jag lägga in den här "laddplatsen" på uppladdat.nu tro?

2,50kr minuten... vågade inte ladda i mer än 10A. Så det blir lite dyrt per kwh... men man får en ren bil under tiden om man vill!

Moderator: Redaktion
Gö du så med disk och tvättmaskin också?Off Grid Byggaren skrev:På bilden ser det ut att vara ett äldre eluttag 230 volt. Då finns det knappast skydd med jordfelsbrytare.
Verkar lite riskabelt att tvätta bilen och ladda samtidigt, det är ju inte så trevligt med elchock.
Vatten och el är en dålig kombination, jag skulle själv alltid dra ur laddkontakten först, innan jag vidrör en elbil.
Kraven på jordfelsbrytare i GDS-hallar kom inte förrän april 2010. I bostäder, utomhus, campingplatser, etc. kom kravet 1994.joel80 skrev:
Att OKQ8 skulle ha uttag i tvätthallen utan jordfelsbrytare ser jag som mycket tveksamt! Tror inte det skulle gå igenom en säkerhetskontroll.
Har jag en bil som står på gummihjul och som är ansluten i ett eluttag utan skydd med jordfelsbrytare och det är slaskigt ute använder jag den metoden för säkerhets skull.LarsL skrev:Gör du så med disk och tvättmaskin också?Off Grid Byggaren skrev:På bilden ser det ut att vara ett äldre eluttag 230 volt. Då finns det knappast skydd med jordfelsbrytare.
Verkar lite riskabelt att tvätta bilen och ladda samtidigt, det är ju inte så trevligt med elchock.
Vatten och el är en dålig kombination, jag skulle själv alltid dra ur laddkontakten först, innan jag vidrör en elbil.
Åh faan.. det visste jag inte. Lite märkligt ändå! Uttagen var i allafall jordade..Off Grid Byggaren skrev:Kraven på jordfelsbrytare i GDS-hallar kom inte förrän april 2010. I bostäder, utomhus, campingplatser, etc. kom kravet 1994.joel80 skrev:
Att OKQ8 skulle ha uttag i tvätthallen utan jordfelsbrytare ser jag som mycket tveksamt! Tror inte det skulle gå igenom en säkerhetskontroll.
Starkströmsföreskrifterna gäller inte retroaktivt, de äldre "farliga" installationerna får tyvärr finnas kvar, om de är hela och oskadade. Ungefär som att det är ok att köra med en Volvo Amazon om den är besiktigad.
(Anledningen var att det skulle kosta för mycket per räddat liv)
Detta säger ju allt om hur farligt det är egentligen... en artikel för 3-500kr/hus anses för dyr för att installera.Off Grid Byggaren skrev:(Anledningen var att det skulle kosta för mycket per räddat liv)
Vet inte vad våra politiker sätter för pris på oss, i en villa är det inte så kostsamt att få dit jordfelsbrytare. I större kommunala eller statliga fastigheter kan det bli mycket dyrt.LarsL skrev:Detta säger ju allt om hur farligt det är egentligen... en artikel för 3-500kr/hus anses för dyr för att installera.Off Grid Byggaren skrev:(Anledningen var att det skulle kosta för mycket per räddat liv)