Vad säger ni om pris/mil?
Moderator: Redaktion
Vad säger ni om pris/mil?
https://www.dn.se/motor/jonas-froberg-s ... ste-elbil/
Saxat från DN
” Men herregud vad bilen är törstig i kylan. Vi snittar 3,4 kilowattimmar per mil - nästan mer än dubbelt som den angivna elförbrukningen – i lugnt 90-tempo på E4:an. Det innebär tidsödande laddstopp i Örnsköldsvik, Sundsvall, Tönnebro, Gävle och Uppsala.”
Själv så körde jag igår i -18, 7 mil och snittade på 1.78 kW/h mil.
Laddar hemma men visst, det är inte billigt att ladda nuförtiden.
Saxat från DN
” Men herregud vad bilen är törstig i kylan. Vi snittar 3,4 kilowattimmar per mil - nästan mer än dubbelt som den angivna elförbrukningen – i lugnt 90-tempo på E4:an. Det innebär tidsödande laddstopp i Örnsköldsvik, Sundsvall, Tönnebro, Gävle och Uppsala.”
Själv så körde jag igår i -18, 7 mil och snittade på 1.78 kW/h mil.
Laddar hemma men visst, det är inte billigt att ladda nuförtiden.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
- CrazyGang
- Teslaägare
- Inlägg: 664
- Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
- Referralkod: ts.la/martin63489
Re: Vad säger ni om pris/mil?
340 wh/km låter orimligt på långfärd. Min gamla M3 LR drog väldigt sällan över 220wh/km.
Edit: såg att det gällde Volvo C40. Då är det nog fullt möjligt!
Edit: såg att det gällde Volvo C40. Då är det nog fullt möjligt!
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Re: Vad säger ni om pris/mil?
Det låter ändå väldigt högt...CrazyGang skrev:340 wh/km låter orimligt på långfärd. Min gamla M3 LR drog väldigt sällan över 220wh/km.
Edit: såg att det gällde Volvo C40. Då är det nog fullt möjligt!
Re: Vad säger ni om pris/mil?
Låter inte orimligt, varken XC40 eller C40 har väl briljerat i effektivitet? Har inte läst många tester där de imponerat.
Volvo verkar inte brytt sig om detta med aerodynamik, nya EX90 kommer kommer ha en luftmotståndskoefficient på 0,29. Ett värde som Volvo ”anser vara mycket konkurrenskraftigt för en stor, 7-sitsig SUV”.,
Det blir etter värre i kallt väder då densiteten på luften ökar.
Skillnaden i luftdensitet från +25°C till +15°C är ca 3,5 procent.
Skillnaden mellan en varm sommardag på +25°C och en vinterdag på -10°C är hela 13 procent..
Klossiga C40 har väl en luftmotståndskoefficient på 0,319, front area 2,54m², väger runt 2200kg
Vad har tex en M3, luftmotståndskoefficient 0,23, front area 2,2m², 1680kg?
Volvo verkar inte brytt sig om detta med aerodynamik, nya EX90 kommer kommer ha en luftmotståndskoefficient på 0,29. Ett värde som Volvo ”anser vara mycket konkurrenskraftigt för en stor, 7-sitsig SUV”.,
Det blir etter värre i kallt väder då densiteten på luften ökar.
Skillnaden i luftdensitet från +25°C till +15°C är ca 3,5 procent.
Skillnaden mellan en varm sommardag på +25°C och en vinterdag på -10°C är hela 13 procent..
Klossiga C40 har väl en luftmotståndskoefficient på 0,319, front area 2,54m², väger runt 2200kg
Vad har tex en M3, luftmotståndskoefficient 0,23, front area 2,2m², 1680kg?
Re: Vad säger ni om pris/mil?
Väldigt konstigt inlägg i Model 3-forumet.
Inlägget handlar ju om Volvos C40 recharge.
Utgår ifrån att de som i så många andra tester agerat idioter och inte förvärmt bilen inför långresa. Är det riktigt kallt så blir ju då förbrukningen brutalt hög.
Inlägget handlar ju om Volvos C40 recharge.
Utgår ifrån att de som i så många andra tester agerat idioter och inte förvärmt bilen inför långresa. Är det riktigt kallt så blir ju då förbrukningen brutalt hög.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Vad säger ni om pris/mil?
Det var ju reportrar, är väl ingen som läser om det går bra med en elbil på vintern. Troligen inte förvärmt och ett snitt de första milen om man får gissa. Tror inte den är så extrem, som en E-tron menar jag.Legato skrev:Väldigt konstigt inlägg i Model 3-forumet.
Inlägget handlar ju om Volvos C40 recharge.
Utgår ifrån att de som i så många andra tester agerat idioter och inte förvärmt bilen inför långresa. Är det riktigt kallt så blir ju då förbrukningen brutalt hög.

Men ändå kul att dom kör långresa, fasar än mer för laddköer till sommaren.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Re: Vad säger ni om pris/mil?
Precis det pöbeln läser…. Många vill slippa planering och strul med laddare. Jag har själv haft Tesla M3 LR i 1,5 år - är nöjd i stort - men så fort jag reser utanför SuC radien så blir det strul….med de elpriser som råder nu gör att det blir svårmotiverat att köra elbil….Dafro skrev:Det var ju reportrar, är väl ingen som läser om det går bra med en elbil på vintern. Troligen inte förvärmt och ett snitt de första milen om man får gissa. Tror inte den är så extrem, som en E-tron menar jag.Legato skrev:Väldigt konstigt inlägg i Model 3-forumet.
Inlägget handlar ju om Volvos C40 recharge.
Utgår ifrån att de som i så många andra tester agerat idioter och inte förvärmt bilen inför långresa. Är det riktigt kallt så blir ju då förbrukningen brutalt hög.![]()
Men ändå kul att dom kör långresa, fasar än mer för laddköer till sommaren.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Re: Vad säger ni om pris/mil?
Körde i veckan en M3 LR vid ca -10 på motorväg (120 km/h) och drog 2,04 kWh/mil när jag körde mellan 95-125 km/h (gissar runt 110 km/h i snitt). Var en del snörester på sin ställen på motorvägen (bromsar alltid lite mer). Ingen förvärmning då jag inte var inkopplad innan start (hade god marginal med batteri).
Räknade på det, och det var fortsatt billigare att ta Teslan än vår dieselbil.
Jämförelse drivmedelskostnad 2022-12-15
Elpris (ink. moms och elcertifikatsavg.) [kr/kWh] 3,5
Elskatt [kr/kWh] 0,45
Nätavgift [kr/kWh] 0,25
Förbrukning elbil [kWh/mil] 2,04
Laddförluster [procent] 9%
Kostnad elbil [kr/mil] 9,34 kr
Dieselpris [kr/liter] 23,62
Förbrukning diesel [liter/mil] 0,6
Kostnad dieselbil [kr/mil] 14,17 kr
https://www.nordpoolgroup.com/en/Market ... rdic/table
https://www.bensinstation.nu/
Räknade på det, och det var fortsatt billigare att ta Teslan än vår dieselbil.
Jämförelse drivmedelskostnad 2022-12-15
Elpris (ink. moms och elcertifikatsavg.) [kr/kWh] 3,5
Elskatt [kr/kWh] 0,45
Nätavgift [kr/kWh] 0,25
Förbrukning elbil [kWh/mil] 2,04
Laddförluster [procent] 9%
Kostnad elbil [kr/mil] 9,34 kr
Dieselpris [kr/liter] 23,62
Förbrukning diesel [liter/mil] 0,6
Kostnad dieselbil [kr/mil] 14,17 kr
https://www.nordpoolgroup.com/en/Market ... rdic/table
https://www.bensinstation.nu/
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Vad säger ni om pris/mil?
Alla tycker vi olika. Körde 800 mil i somras utan SUC. Noll problem.Electron skrev:Precis det pöbeln läser…. Många vill slippa planering och strul med laddare. Jag har själv haft Tesla M3 LR i 1,5 år - är nöjd i stort - men så fort jag reser utanför SuC radien så blir det strul….med de elpriser som råder nu gör att det blir svårmotiverat att köra elbil….Dafro skrev:Det var ju reportrar, är väl ingen som läser om det går bra med en elbil på vintern. Troligen inte förvärmt och ett snitt de första milen om man får gissa. Tror inte den är så extrem, som en E-tron menar jag.Legato skrev:Väldigt konstigt inlägg i Model 3-forumet.
Inlägget handlar ju om Volvos C40 recharge.
Utgår ifrån att de som i så många andra tester agerat idioter och inte förvärmt bilen inför långresa. Är det riktigt kallt så blir ju då förbrukningen brutalt hög.![]()
Men ändå kul att dom kör långresa, fasar än mer för laddköer till sommaren.
"Svårmotiverat" om man bara bryr sig om kronor och ören möjligen. Jag skulle inte stå ut med en fossil om så elen kostade 10:-/kWh dygnet runt.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- Jaegaern
- Teslaägare
- Inlägg: 1248
- Blev medlem: 22 jul 2021 10:37
- Referralkod: ts.la/simon82910
Re: Vad säger ni om pris/mil?
Precis så!Legato skrev:Alla tycker vi olika. Körde 800 mil i somras utan SUC. Noll problem.Electron skrev:Precis det pöbeln läser…. Många vill slippa planering och strul med laddare. Jag har själv haft Tesla M3 LR i 1,5 år - är nöjd i stort - men så fort jag reser utanför SuC radien så blir det strul….med de elpriser som råder nu gör att det blir svårmotiverat att köra elbil….Dafro skrev:Det var ju reportrar, är väl ingen som läser om det går bra med en elbil på vintern. Troligen inte förvärmt och ett snitt de första milen om man får gissa. Tror inte den är så extrem, som en E-tron menar jag.Legato skrev:Väldigt konstigt inlägg i Model 3-forumet.
Inlägget handlar ju om Volvos C40 recharge.
Utgår ifrån att de som i så många andra tester agerat idioter och inte förvärmt bilen inför långresa. Är det riktigt kallt så blir ju då förbrukningen brutalt hög.![]()
Men ändå kul att dom kör långresa, fasar än mer för laddköer till sommaren.
"Svårmotiverat" om man bara bryr sig om kronor och ören möjligen. Jag skulle inte stå ut med en fossil om så elen kostade 10:-/kWh dygnet runt.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Re: Vad säger ni om pris/mil?
Men även om man bryr sig om kronor och ören tycker jag det är prisvärt med elbil. Jag har timpris vilket gör att elpriserna oftast (undantaget senaste veckan) sjunker avsevärt på natten. Genom tibber så laddar jag bara bilen på natten när det är som billigast. Så även om snittpriset på el är dyrt (på dagen) så är det fortfarande billigt på natten. Och då blir det också billigt att köra.
Eller tänker jag fel?
Eller tänker jag fel?
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1529
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Vad säger ni om pris/mil?
Så gör jag också, laddar kl 01.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
- Jaegaern
- Teslaägare
- Inlägg: 1248
- Blev medlem: 22 jul 2021 10:37
- Referralkod: ts.la/simon82910
Re: Vad säger ni om pris/mil?
Det är såklart rätt.calippo skrev:Men även om man bryr sig om kronor och ören tycker jag det är prisvärt med elbil. Jag har timpris vilket gör att elpriserna oftast (undantaget senaste veckan) sjunker avsevärt på natten. Genom tibber så laddar jag bara bilen på natten när det är som billigast. Så även om snittpriset på el är dyrt (på dagen) så är det fortfarande billigt på natten. Och då blir det också billigt att köra.
Eller tänker jag fel?
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Re: Vad säger ni om pris/mil?
December 2022 kommer att bli den dyraste månaden för mig, sedan jag för 3,5 år sedan gick över till elbil. Kör ca 200 mil i månaden och bilen drar ca 200Wh/km. Så runt 800 kr för elen. Laddar uteslutande på jobbet nu, för 2kr/kWh. Elpriset har inte varit under det en endaste gång här i SE4 under december. 200 mil med en snåldiesel i dessa förhållanden hade kostat mig 2400kr. Så elbilen är fortfarande bra mycket billigare
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Vad säger ni om pris/mil?
Nu blev det lite fel? Reporten laddade med Ionity och diverse andra laddare… inte hemmaladdning..martinot skrev:Körde i veckan en M3 LR vid ca -10 på motorväg (120 km/h) och drog 2,04 kWh/mil när jag körde mellan 95-125 km/h (gissar runt 110 km/h i snitt). Var en del snörester på sin ställen på motorvägen (bromsar alltid lite mer). Ingen förvärmning då jag inte var inkopplad innan start (hade god marginal med batteri).
Räknade på det, och det var fortsatt billigare att ta Teslan än vår dieselbil.
Jämförelse drivmedelskostnad 2022-12-15
Elpris (ink. moms och elcertifikatsavg.) [kr/kWh] 3,5
Elskatt [kr/kWh] 0,45
Nätavgift [kr/kWh] 0,25
Förbrukning elbil [kWh/mil] 2,04
Laddförluster [procent] 9%
Kostnad elbil [kr/mil] 9,34 kr
Dieselpris [kr/liter] 23,62
Förbrukning diesel [liter/mil] 0,6
Kostnad dieselbil [kr/mil] 14,17 kr
https://www.nordpoolgroup.com/en/Market ... rdic/table
https://www.bensinstation.nu/
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Re: Vad säger ni om pris/mil?
Du tänker rätt.calippo skrev:Men även om man bryr sig om kronor och ören tycker jag det är prisvärt med elbil. Jag har timpris vilket gör att elpriserna oftast (undantaget senaste veckan) sjunker avsevärt på natten. Genom tibber så laddar jag bara bilen på natten när det är som billigast. Så även om snittpriset på el är dyrt (på dagen) så är det fortfarande billigt på natten. Och då blir det också billigt att köra.
Eller tänker jag fel?
Även när elpriset varit som allra extremast så har nattpriserna stannat som mest på runt 3,5 kr/kWh.
Då har det fortsatt ändå varit billigare för oss att ta elbilen. Ca. 2/3 av priset jämfört med våran annars väldigt snåla och moderna effektiva (för att vara fossilbil) diesel.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Vad säger ni om pris/mil?
Jag jämförde med just hemmaladdning. Detta för att det just har räckt för mig de senaste jobbresorna. Har inte behövt använda snabbladdning. Så jag laddar hemma, precis som du faktiskt själv kommenterade att även du gjorde.Electron skrev:Nu blev det lite fel? Reporten laddade med Ionity och diverse andra laddare… inte hemmaladdning..martinot skrev:Körde i veckan en M3 LR vid ca -10 på motorväg (120 km/h) och drog 2,04 kWh/mil när jag körde mellan 95-125 km/h (gissar runt 110 km/h i snitt). Var en del snörester på sin ställen på motorvägen (bromsar alltid lite mer). Ingen förvärmning då jag inte var inkopplad innan start (hade god marginal med batteri).
Räknade på det, och det var fortsatt billigare att ta Teslan än vår dieselbil.
Jämförelse drivmedelskostnad 2022-12-15
Elpris (ink. moms och elcertifikatsavg.) [kr/kWh] 3,5
Elskatt [kr/kWh] 0,45
Nätavgift [kr/kWh] 0,25
Förbrukning elbil [kWh/mil] 2,04
Laddförluster [procent] 9%
Kostnad elbil [kr/mil] 9,34 kr
Dieselpris [kr/liter] 23,62
Förbrukning diesel [liter/mil] 0,6
Kostnad dieselbil [kr/mil] 14,17 kr
https://www.nordpoolgroup.com/en/Market ... rdic/table
https://www.bensinstation.nu/
Räknar självklart för vad som är relevant för mig. Inte något konstruerat exempel för att sälja en tidningsartikel.
Faktum är att det egentligen har varit ännu billigare, för jag har kunnat ladda gratis både på hotell och på kontor som jag besökt. Så egentligen halva kostnaden för mig mot mina beräkningar här.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Vad säger ni om pris/mil?
Men i artikeln så handlar det om att man inte laddar hemma…. Du ska på långresa… Det blir sjukt dyrt…
Du ska resa där det inte finns tillgång till SuC. Det blir segt.
Jag har ägt Tesla M3 i 1,5 år - gillar bilen - men så fort jag ska resa utanför SuC - så blir det planera.
Åker norrut, så måste jag se till att hitta en laddare (som fungerar/är ledig) så bilen är fulladdad innan jag kommer fram. Har inte trefas när jag kommer fram…… Så yeees. Det blir dyrt - sedan har vi elkrisen- med ev frånkopplingar av elnätet. Elbilar blir ej poppis….
Du ska resa där det inte finns tillgång till SuC. Det blir segt.
Jag har ägt Tesla M3 i 1,5 år - gillar bilen - men så fort jag ska resa utanför SuC - så blir det planera.
Åker norrut, så måste jag se till att hitta en laddare (som fungerar/är ledig) så bilen är fulladdad innan jag kommer fram. Har inte trefas när jag kommer fram…… Så yeees. Det blir dyrt - sedan har vi elkrisen- med ev frånkopplingar av elnätet. Elbilar blir ej poppis….
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Re: Vad säger ni om pris/mil?
Men i artikeln så handlar det om att man inte laddar hemma…. Du ska på långresa… Det blir sjukt dyrt…
Du ska resa där det inte finns tillgång till SuC. Det blir segt.
Jag har ägt Tesla M3 i 1,5 år - gillar bilen - men så fort jag ska resa utanför SuC - så blir det planera.
Åker norrut, så måste jag se till att hitta en laddare (som fungerar/är ledig) så bilen är fulladdad innan jag kommer fram. Har inte trefas när jag kommer fram…… Så yeees. Det blir dyrt - sedan har vi elkrisen- med ev frånkopplingar av elnätet. Elbilar blir ej poppis…
Sedan ska vi inte snacka om räckvidd när temperaturen kryper ner mot -20. Ja visst, man kan slå av all A/C å bara utnyttja sätesvärmsren för att få några extra mil. Men är det komfort??
Du ska resa där det inte finns tillgång till SuC. Det blir segt.
Jag har ägt Tesla M3 i 1,5 år - gillar bilen - men så fort jag ska resa utanför SuC - så blir det planera.
Åker norrut, så måste jag se till att hitta en laddare (som fungerar/är ledig) så bilen är fulladdad innan jag kommer fram. Har inte trefas när jag kommer fram…… Så yeees. Det blir dyrt - sedan har vi elkrisen- med ev frånkopplingar av elnätet. Elbilar blir ej poppis…
Sedan ska vi inte snacka om räckvidd när temperaturen kryper ner mot -20. Ja visst, man kan slå av all A/C å bara utnyttja sätesvärmsren för att få några extra mil. Men är det komfort??
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21