Vad säger ni om pris/mil?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Electron

Vad säger ni om pris/mil?

Inlägg av Electron »

https://www.dn.se/motor/jonas-froberg-s ... ste-elbil/

Saxat från DN

” Men herregud vad bilen är törstig i kylan. Vi snittar 3,4 kilowattimmar per mil - nästan mer än dubbelt som den angivna elförbrukningen – i lugnt 90-tempo på E4:an. Det innebär tidsödande laddstopp i Örnsköldsvik, Sundsvall, Tönnebro, Gävle och Uppsala.”

Själv så körde jag igår i -18, 7 mil och snittade på 1.78 kW/h mil.
Laddar hemma men visst, det är inte billigt att ladda nuförtiden.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Vad säger ni om pris/mil?

Inlägg av CrazyGang »

340 wh/km låter orimligt på långfärd. Min gamla M3 LR drog väldigt sällan över 220wh/km.

Edit: såg att det gällde Volvo C40. Då är det nog fullt möjligt!
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Bengt-re
elbilist

Inlägg av Bengt-re »

CrazyGang skrev:
340 wh/km låter orimligt på långfärd. Min gamla M3 LR drog väldigt sällan över 220wh/km.

Edit: såg att det gällde Volvo C40. Då är det nog fullt möjligt!
Det låter ändå väldigt högt...
Användarvisningsbild
Flagada
elbilist

Inlägg av Flagada »

Låter inte orimligt, varken XC40 eller C40 har väl briljerat i effektivitet? Har inte läst många tester där de imponerat.

Volvo verkar inte brytt sig om detta med aerodynamik, nya EX90 kommer kommer ha en luftmotståndskoefficient på 0,29. Ett värde som Volvo ”anser vara mycket konkurrenskraftigt för en stor, 7-sitsig SUV”.,
Det blir etter värre i kallt väder då densiteten på luften ökar.
Skillnaden i luftdensitet från +25°C till +15°C är ca 3,5 procent.
Skillnaden mellan en varm sommardag på +25°C och en vinterdag på -10°C är hela 13 procent..

Klossiga C40 har väl en luftmotståndskoefficient på 0,319, front area 2,54m², väger runt 2200kg
Vad har tex en M3, luftmotståndskoefficient 0,23, front area 2,2m², 1680kg?
Electron

Inlägg av Electron »

Volvo får det svårt framöver…
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Väldigt konstigt inlägg i Model 3-forumet.

Inlägget handlar ju om Volvos C40 recharge.

Utgår ifrån att de som i så många andra tester agerat idioter och inte förvärmt bilen inför långresa. Är det riktigt kallt så blir ju då förbrukningen brutalt hög.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Legato skrev:

Utgår ifrån att de som i så många andra tester agerat idioter och inte förvärmt bilen inför långresa. Är det riktigt kallt så blir ju då förbrukningen brutalt hög.
Det var ju reportrar, är väl ingen som läser om det går bra med en elbil på vintern. Troligen inte förvärmt och ett snitt de första milen om man får gissa. Tror inte den är så extrem, som en E-tron menar jag. :D
Men ändå kul att dom kör långresa, fasar än mer för laddköer till sommaren.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Electron

Inlägg av Electron »

Dafro skrev:
Legato skrev:

Det var ju reportrar, är väl ingen som läser om det går bra med en elbil på vintern. Troligen inte förvärmt och ett snitt de första milen om man får gissa. Tror inte den är så extrem, som en E-tron menar jag. :D
Precis det pöbeln läser…. Många vill slippa planering och strul med laddare. Jag har själv haft Tesla M3 LR i 1,5 år - är nöjd i stort - men så fort jag reser utanför SuC radien så blir det strul….med de elpriser som råder nu gör att det blir svårmotiverat att köra elbil….
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Körde i veckan en M3 LR vid ca -10 på motorväg (120 km/h) och drog 2,04 kWh/mil när jag körde mellan 95-125 km/h (gissar runt 110 km/h i snitt). Var en del snörester på sin ställen på motorvägen (bromsar alltid lite mer). Ingen förvärmning då jag inte var inkopplad innan start (hade god marginal med batteri).

Räknade på det, och det var fortsatt billigare att ta Teslan än vår dieselbil.

Jämförelse drivmedelskostnad 2022-12-15

Elpris (ink. moms och elcertifikatsavg.) [kr/kWh] 3,5
Elskatt [kr/kWh] 0,45
Nätavgift [kr/kWh] 0,25
Förbrukning elbil [kWh/mil] 2,04
Laddförluster [procent] 9%
Kostnad elbil [kr/mil] 9,34 kr

Dieselpris [kr/liter] 23,62
Förbrukning diesel [liter/mil] 0,6
Kostnad dieselbil [kr/mil] 14,17 kr

https://www.nordpoolgroup.com/en/Market ... rdic/table
https://www.bensinstation.nu/
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Electron skrev:
Dafro skrev:
Legato skrev:

Precis det pöbeln läser…. Många vill slippa planering och strul med laddare. Jag har själv haft Tesla M3 LR i 1,5 år - är nöjd i stort - men så fort jag reser utanför SuC radien så blir det strul….med de elpriser som råder nu gör att det blir svårmotiverat att köra elbil….
Alla tycker vi olika. Körde 800 mil i somras utan SUC. Noll problem.

"Svårmotiverat" om man bara bryr sig om kronor och ören möjligen. Jag skulle inte stå ut med en fossil om så elen kostade 10:-/kWh dygnet runt.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Referralkod: ts.la/simon82910

Inlägg av Jaegaern »

Legato skrev:
Electron skrev:
Dafro skrev:
Legato skrev:

Alla tycker vi olika. Körde 800 mil i somras utan SUC. Noll problem.

"Svårmotiverat" om man bara bryr sig om kronor och ören möjligen. Jag skulle inte stå ut med en fossil om så elen kostade 10:-/kWh dygnet runt.
Precis så!
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Användarvisningsbild
calippo
Teslaägare

Inlägg av calippo »

Men även om man bryr sig om kronor och ören tycker jag det är prisvärt med elbil. Jag har timpris vilket gör att elpriserna oftast (undantaget senaste veckan) sjunker avsevärt på natten. Genom tibber så laddar jag bara bilen på natten när det är som billigast. Så även om snittpriset på el är dyrt (på dagen) så är det fortfarande billigt på natten. Och då blir det också billigt att köra.
Eller tänker jag fel?
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

Så gör jag också, laddar kl 01.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Referralkod: ts.la/simon82910

Inlägg av Jaegaern »

calippo skrev:
Men även om man bryr sig om kronor och ören tycker jag det är prisvärt med elbil. Jag har timpris vilket gör att elpriserna oftast (undantaget senaste veckan) sjunker avsevärt på natten. Genom tibber så laddar jag bara bilen på natten när det är som billigast. Så även om snittpriset på el är dyrt (på dagen) så är det fortfarande billigt på natten. Och då blir det också billigt att köra.
Eller tänker jag fel?
Det är såklart rätt.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

December 2022 kommer att bli den dyraste månaden för mig, sedan jag för 3,5 år sedan gick över till elbil. Kör ca 200 mil i månaden och bilen drar ca 200Wh/km. Så runt 800 kr för elen. Laddar uteslutande på jobbet nu, för 2kr/kWh. Elpriset har inte varit under det en endaste gång här i SE4 under december. 200 mil med en snåldiesel i dessa förhållanden hade kostat mig 2400kr. Så elbilen är fortfarande bra mycket billigare
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Electron

Inlägg av Electron »

martinot skrev:
Körde i veckan en M3 LR vid ca -10 på motorväg (120 km/h) och drog 2,04 kWh/mil när jag körde mellan 95-125 km/h (gissar runt 110 km/h i snitt). Var en del snörester på sin ställen på motorvägen (bromsar alltid lite mer). Ingen förvärmning då jag inte var inkopplad innan start (hade god marginal med batteri).

Elskatt [kr/kWh] 0,45
Nätavgift [kr/kWh] 0,25

Nu blev det lite fel? Reporten laddade med Ionity och diverse andra laddare… inte hemmaladdning..
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

calippo skrev:
Eller tänker jag fel?
Du tänker rätt.

Även när elpriset varit som allra extremast så har nattpriserna stannat som mest på runt 3,5 kr/kWh.

Då har det fortsatt ändå varit billigare för oss att ta elbilen. Ca. 2/3 av priset jämfört med våran annars väldigt snåla och moderna effektiva (för att vara fossilbil) diesel.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Electron skrev:
martinot skrev:

Elskatt [kr/kWh] 0,45
Nätavgift [kr/kWh] 0,25

Nu blev det lite fel? Reporten laddade med Ionity och diverse andra laddare… inte hemmaladdning..
Jag jämförde med just hemmaladdning. Detta för att det just har räckt för mig de senaste jobbresorna. Har inte behövt använda snabbladdning. Så jag laddar hemma, precis som du faktiskt själv kommenterade att även du gjorde.

Räknar självklart för vad som är relevant för mig. Inte något konstruerat exempel för att sälja en tidningsartikel.

Faktum är att det egentligen har varit ännu billigare, för jag har kunnat ladda gratis både på hotell och på kontor som jag besökt. Så egentligen halva kostnaden för mig mot mina beräkningar här.
Bild
Electron

Inlägg av Electron »

Men i artikeln så handlar det om att man inte laddar hemma…. Du ska på långresa… Det blir sjukt dyrt…
Du ska resa där det inte finns tillgång till SuC. Det blir segt.

Jag har ägt Tesla M3 i 1,5 år - gillar bilen - men så fort jag ska resa utanför SuC - så blir det planera.
Åker norrut, så måste jag se till att hitta en laddare (som fungerar/är ledig) så bilen är fulladdad innan jag kommer fram. Har inte trefas när jag kommer fram…… Så yeees. Det blir dyrt - sedan har vi elkrisen- med ev frånkopplingar av elnätet. Elbilar blir ej poppis….
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Electron

Inlägg av Electron »

Men i artikeln så handlar det om att man inte laddar hemma…. Du ska på långresa… Det blir sjukt dyrt…
Du ska resa där det inte finns tillgång till SuC. Det blir segt.

Jag har ägt Tesla M3 i 1,5 år - gillar bilen - men så fort jag ska resa utanför SuC - så blir det planera.
Åker norrut, så måste jag se till att hitta en laddare (som fungerar/är ledig) så bilen är fulladdad innan jag kommer fram. Har inte trefas när jag kommer fram…… Så yeees. Det blir dyrt - sedan har vi elkrisen- med ev frånkopplingar av elnätet. Elbilar blir ej poppis…

Sedan ska vi inte snacka om räckvidd när temperaturen kryper ner mot -20. Ja visst, man kan slå av all A/C å bara utnyttja sätesvärmsren för att få några extra mil. Men är det komfort??
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Skriv svar