Börjar bli sugen att byta in min 16 åriga bil. Har verkligen känt av hur tråkig och gammal den börjar bli efter att jag fått en Volkswagen år 2018 som bruksbil i jobbet. Har efterforskat en hel del och funderat på både bensin och el men är mest sugen på el eftersom jag kör lite och ofta korta turer. När jag är ut på ärenden så kan det bli 3 st omstarter och inga avstånd där motorn hinner bli ordentligt varm precis och samlar på sig sot. Uppfattar det som att en elmotor inte har det problemet, utan drar mer batteri av det bara.
Har kollat på ZOE och Leaf också men ZOE verkar inte hålla samma kvalite och känns mer vansklig att lägga ner pengar på reparationer om det blir problem. Leafen har ju problem med rapidgate och kör mest när det är varmt, samt att vi inte har någon CHAdeMO laddare här i stan så läre åka 15 min till närmaste. BMW i3 verkar hålla bra kvalite samtidigt som den har ett drägligt pris som begagnad. Är sugen specifikt på en BMW i3 60 Ah REX med snabbladdning, år -15 eller -16. Tror 20kWh batteri räcker för mig för körning här i stan och koppla på Rex när man kommer under 75% då jag ska köra lite längre. Bor i lägenhet och har ingen laddstolpe så tänkte få lite svart på vitt om hur laddningen fungerar.
- Uppfattar det som att i3 60 Ah har max 7.4kWh AC typ 2 laddning. De typ 2 stolpar vi har i stan ligger på 11kWh och 22kWh, går dem bra att använda eller blir det överbelastat?
- Vi har även 100kWh CCS. Blir snabbladdningen som begränsas på 50kWh överbelastad eller går det bra?
- Jag har även tillgång till vanligt vägguttag 10 amp, 2.3kWh en liten bit bort som jag skulle kunna använda över natten ibland. Hur säker är en sådan laddning? Läst om risker med brand men behöver man oroa sig över det? Är det ett no no att använda förlängningssladd om man ska köra en sådan laddning?
Spännande det här med elbil