Intresserad av BMW i3 60 Ah Rex

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Pocc

Intresserad av BMW i3 60 Ah Rex

Inlägg av Pocc »

Halloj!

Börjar bli sugen att byta in min 16 åriga bil. Har verkligen känt av hur tråkig och gammal den börjar bli efter att jag fått en Volkswagen år 2018 som bruksbil i jobbet. Har efterforskat en hel del och funderat på både bensin och el men är mest sugen på el eftersom jag kör lite och ofta korta turer. När jag är ut på ärenden så kan det bli 3 st omstarter och inga avstånd där motorn hinner bli ordentligt varm precis och samlar på sig sot. Uppfattar det som att en elmotor inte har det problemet, utan drar mer batteri av det bara.

Har kollat på ZOE och Leaf också men ZOE verkar inte hålla samma kvalite och känns mer vansklig att lägga ner pengar på reparationer om det blir problem. Leafen har ju problem med rapidgate och kör mest när det är varmt, samt att vi inte har någon CHAdeMO laddare här i stan så läre åka 15 min till närmaste. BMW i3 verkar hålla bra kvalite samtidigt som den har ett drägligt pris som begagnad. Är sugen specifikt på en BMW i3 60 Ah REX med snabbladdning, år -15 eller -16. Tror 20kWh batteri räcker för mig för körning här i stan och koppla på Rex när man kommer under 75% då jag ska köra lite längre. Bor i lägenhet och har ingen laddstolpe så tänkte få lite svart på vitt om hur laddningen fungerar.

- Uppfattar det som att i3 60 Ah har max 7.4kWh AC typ 2 laddning. De typ 2 stolpar vi har i stan ligger på 11kWh och 22kWh, går dem bra att använda eller blir det överbelastat?
- Vi har även 100kWh CCS. Blir snabbladdningen som begränsas på 50kWh överbelastad eller går det bra?
- Jag har även tillgång till vanligt vägguttag 10 amp, 2.3kWh en liten bit bort som jag skulle kunna använda över natten ibland. Hur säker är en sådan laddning? Läst om risker med brand men behöver man oroa sig över det? Är det ett no no att använda förlängningssladd om man ska köra en sådan laddning?

Spännande det här med elbil :D
Användarvisningsbild
BaronHellJug
Teslaägare

Re: Intresserad av BMW i3 60 Ah Rex

Inlägg av BaronHellJug »

Inga problem att använda 11/22KW AC & 100KW DC, men du kommer självklart bara få det som ombordladdaren klarar.

Lång användning av 10A /230v via ett vanligt uttag är inte toppen och ja det finns skräckhistorier, man ska definitivt ha respekt för det. Personligen skulle jag säg no-no om det finns tveksamheter avseende elinstallationen och inte optimalt men ok om man vet att det är bra utfört. jag har själv gjort så på landet (med min förra bil, faktiskt en i3, om än en i3s 120ah) många gånger - dock från vårt relativt nybyggda hus som har en fräsch och i mina ögon väl utförd elanläggning, inga brända kontakter än så länge, och numer har vi en ”riktig” EVSE.

Det går (gick i alla fall på min i3s) att ställa ner laddhastigheten i bilen och beroende på vilken laddsladd/EVSE man har ibland också på själva EVSE:n (på den som följde med min BMW gick det inte). Gör man det till exv. 6A har man minskat risken ganska mycket men går givetvis från långsamt till ännu långsammare laddning…

Förlängningssladdar introducerar fler möjliga felkällor, men även det har jag använt på landet, återigen utan problem.
Senast redigerad av BaronHellJug, redigerad totalt 1 gånger.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Hur är det nu med ett vanligt vägguttag ifall man kan sätta ner strömstyrkan till typ 6A? Blir det tillräckligt säkert då?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
BaronHellJug
Teslaägare

Inlägg av BaronHellJug »

SwedishAdvocate skrev:
Hur är det nu med ett vanligt vägguttag ifall man kan sätta ner strömstyrkan till typ 6A? Blir det tillräckligt säkert då?...
Medan du skrev editerade jag mitt inlägg med just en rad om det - ja det blir definitivt säkrare i alla fall, personligen skulle jag säga ok säkert om anläggningen i övrigt är vettig…
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

BaronHellJug skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Medan du skrev editerade jag mitt inlägg med just en rad om det - ja det blir definitivt säkrare i alla fall, personligen skulle jag säga ok säkert om anläggningen i övrigt är vettig…
Håller med om att 6A gör det relativt säkert, det skulle jag våga ladda med. Men aldrig med förlängningssladd och 10A, har gjort det och det uttaget var inte vackert. Sitter en temperatursensor i stickkontakten på laddkabeln men den kan ju inte känna tempen i vägguttaget om du har en förlängningssladd så det är big no no, med 10A eller mer, på äldre kunde man. Välja mer än 10 vill jag minnas.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Bengt-re
elbilist

Inlägg av Bengt-re »

Skall man ladda från vanligt uttag så byt till ett nytt uttag och kolla upp att det ser friskt ut i övrigt. Största bristen med schukko uttag är att de är känsliga när de är slitna och många människor byter aldrig uttagen trots att de faktist är en slitvara med begränsad livslängd. På jobbet där vi ibland kör höga strömmar under lång tid så byter vi regelbundet uttagen och inspekterar/kontrolldrar centralen. Inget håller i evighet!

8-10A är okej i ett friskt schuukko. 16A är aldrig lämpligt för långvarit bruk - det blir för känsligt. Vill man kunna köra 16A så är CEE 16A 1-FAS bra - husvagnsfolket har fattat!
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Om du får tag i en 94 Ah med REX så har de 11 kW 3-fas laddning.

Vill även minnas att CCS laddning var ett tillbehör i början.

En bekant har just denna 94 Ah modell och är väldigt nöjd. Tror han köpte den år 2016.

50 kW laddeffekt klarar den, men det går väldigt segt efter 80% SoC.

Eller ta en 120 Ah med värmepump så behöver du ingen bensin.

REX modellerna har enligt uppgift ingen värmepump och det drar en del ström vintertid med elvärme.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Bengt-re
elbilist

Inlägg av Bengt-re »

Off Grid Byggaren skrev:

En bekant har just denna 94 Ah modell och är väldigt nöjd. Tror han köpte den år 2016.

REX modellerna har enligt uppgift ingen värmepump och det drar en del ström vintertid med elvärme.
REXen går väl sönder ibland också och då blir det jettedyrt. Inte så snål heller. Vill man ha en hybrid så finns det vettigare val tänker jag. Större batteri och värmepump låter användbarare i mina ögon.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Bengt-re skrev:
Off Grid Byggaren skrev:

REXen går väl sönder ibland också och då blir det jettedyrt. Inte så snål heller. Vill man ha en hybrid så finns det vettigare val tänker jag. Större batteri och värmepump låter användbarare i mina ögon.
Min bekanta har kört upp cirka 50 liter bensin på 6 år.

Det blir 8 liter per år, för lite kört mef REX sade mekanikern när han fick byta spridarna förra året för 7200:-

Hade varit bättre att snabbladda de gångerna.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
Flagada
elbilist

Inlägg av Flagada »

Har tre jobbarkompisar som avverkat två-tre i3:or var, de började med första modellen och har bytt upp sig efterhand, två av dem har haft med REX men valde bort det på sina sista bilar.
De verkar nöjda med sina bilar men använder dem mest i stan och att ta sig till jobbet, alla tre har 20-25km enkel resa, hört dem klaga lite på skralt utbud av däck och att de smala däcken beter sig lite skumt ibland vid aktiv körning..
usse

Inlägg av usse »

Köpte precis en i3 - 17 94 ah utan rex (dvs med värmepump) på kvd till frugan

Hon är Grymt nöjd och jag är imponerad över att den känns så rymlig och välbyggd

Nu laddar jag med 11kwh laddbox men laddtiden är absolut inga problem.

Går cirka 20 mil nu i kylan.

Bara att slå till!

Mvh

PS kvd liggerca 50k under bilhandlarna
Bengt-re
elbilist

Inlägg av Bengt-re »

usse skrev:
Köpte precis en i3 - 17 94 ah utan rex (dvs med värmepump) på kvd till frugan

Hon är Grymt nöjd och jag är imponerad över att den känns så rymlig och välbyggd

Nu laddar jag med 11kwh laddbox men laddtiden är absolut inga problem.

Går cirka 20 mil nu i kylan.

Bara att slå till!

Mvh

PS kvd liggerca 50k under bilhandlarna
Ja, det är vettiga bilar - sen ser de ju lite roliga ut, men vad tusan - hellre ökänd än okänd! :x
Pocc

Inlägg av Pocc »

Bra förklaring om schuko, vill vara på säkra sidan med sånt där. Sett att det finns adaptar till 6A/8A på amazon men mycket verkar vara kina skit. Får kolla om man hittar någon autentisk ställbar adapter.

Tyckte REX verkade smart eftersom jag mestadels skulle klara mig på 12 mil resp 8 mil på vinter till stadskörning och sen köra den då man åker lite längre och komma undan med en lite billigare bil. Men 7k plötslig utgift på motorn låter inge kul när man inte tänkt använda den så mycket. 60 Ah utan rex blir för klent på vintern då jag iaf vill kunna åka 10 mil innan jag ställt mig på en snabbladdning.

Får kika lite mer på 94 Ah. Tycker carla.se verkar seriöst med mycket inkluderat och möjlighet till billån med restvärde. Finns fina 94or där men då får man punga ut ca 60k mer. Ska kika in kvd nu :D
usse

Inlägg av usse »

Bara som riktmärke

Jag gav 201 plus 5 i slagavgift.
94ah 2017 6700 mil blå
Lite sliten på huven men tänkte foliera den

Bytt alla mattor (800) satt solskydd bak (1000) och tvättat klädsel (79 spänn) så är den som ny :lol:
Pocc

Inlägg av Pocc »

usse skrev:
Bara som riktmärke

Jag gav 201 plus 5 i slagavgift.
94ah 2017 6700 mil blå
Lite sliten på huven men tänkte foliera den

Bytt alla mattor (800) satt solskydd bak (1000) och tvättat klädsel (79 spänn) så är den som ny :lol:
Låter som ett riktigt klipp! Va den på auktion eller låg den uppe för fast pris?

En fråga. Vad har ni för erfarenhet av VW e-Golfen? Verkar vara en utmanare när det kommer till kvalite jämfört med BMW, samt vara väldigt energieffektiv, även på vintern. Finns en budad på kvd för 215k just nu.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

60ah Rex går ca 6 mil på el vintertid innan bensinmotorn hoppar igång vid 7% SOC.
94ah BEV går ca 14 mil under samma förhållanden.

Så satsa på minst 94ah och helst BEV
3P 19.3 / $ Pläd 22.12 / YP 23.8 / Juniper AWD 25.6 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Referralkod: ts.la/simon82910

Inlägg av Jaegaern »

Finns en del VW E-up på 18kwh-40(ish)kWh. Börjar på drygt 125 på blocket. Tror de är rätt driftsäkra.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Bengt-re
elbilist

Inlägg av Bengt-re »

Jaegaern skrev:
Finns en del VW E-up på 18kwh-40(ish)kWh. Börjar på drygt 125 på blocket. Tror de är rätt driftsäkra.
Inget ont om E-up, men i3 är en bra mycket trevligare bil. De är inte helt jämnförbara då de skiljer sig rejält i prestanda.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Flagada skrev:
Har tre jobbarkompisar som avverkat två-tre i3:or var, de började med första modellen och har bytt upp sig efterhand, två av dem har haft med REX men valde bort det på sina sista bilar.
De verkar nöjda med sina bilar men använder dem mest i stan och att ta sig till jobbet, alla tre har 20-25km enkel resa, hört dem klaga lite på skralt utbud av däck och att de smala däcken beter sig lite skumt ibland vid aktiv körning..
Om man inte behöver ett riktigt baksäte så kan jag faktiskt rekommendera att kika på syskonet Mini Cooper SE som har samma drivlina som i3S, men är snålare i drift.

https://www.motoringfile.com/2020/01/23 ... s-bmw-i3s/

Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Referralkod: ts.la/simon82910

Inlägg av Jaegaern »

Bengt-re skrev:
Jaegaern skrev:
Inget ont om E-up, men i3 är en bra mycket trevligare bil. De är inte helt jämnförbara då de skiljer sig rejält i prestanda.
Haha ja givetvis. Helt olika prisklass också.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
SwedishAdvocate

Pocc skrev:
Bra förklaring om schuko, vill vara på säkra sidan med sånt där. Sett att det finns adaptar till 6A/8A på amazon men mycket verkar vara kina skit. Får kolla om man hittar någon autentisk ställbar adapter. [...
Som jag förstod BaronHellJugs första inlägg ovan så behövs igen adapter. Det finns inställningsmöljigheter i en i3 där du kan ställa in hur mycket den ska dra. Eller fanns åtminstone. Så om detta inte ändrats sen dess så ska det väl finnas fortfarande. (Med reservation för ifall jag missförstått ngt...)
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate

Pocc skrev:
...] En fråga. Vad har ni för erfarenhet av VW e-Golfen? Verkar vara en utmanare när det kommer till kvalite jämfört med BMW, samt vara väldigt energieffektiv, även på vintern. Finns en budad på kvd för 215k just nu.
Som jag minns det så finns det en hel del skrivet om e-Golf i andra trådar på det här forumet. Om du är intresserad av det kan du testa att söka lite...

Jag har aldrig fått forumets sökfunktion att fungera. Istället använder jag Google. Mata in följande i Google:

site:teslaclubsweden.se

...därefter ett mellanslag och sen sökordet. Använder du flera sökord så är det bara att ha mellanrum mellan.

Och vill man t.ex. söka efter "Model 3" som ett sökord enligt det ovanstående, så underlättar det att sätta det inom citationstecken även i Google. Annars kommer man hitta alla trådar som 'handlar om' "Model" – dvs även trådar om Model Y, S och X. Men det kände du säkert till... ;)
SwedishAdvocate

Ett annat tips ifall du har frågor om en annan bilmodell är att starta en ny tråd som är avgränsad till just det. Den här tråden handlar ju enligt titeln om i3 60 Ah Rex... Det är således inte säkert att det är så många som har erfarenheter av e-Golf som kommer vara inne och läsa här...
Användarvisningsbild
BaronHellJug
Teslaägare

Inlägg av BaronHellJug »

SwedishAdvocate skrev:
Pocc skrev:
Bra förklaring om schuko, vill vara på säkra sidan med sånt där. Sett att det finns adaptar till 6A/8A på amazon men mycket verkar vara kina skit. Får kolla om man hittar någon autentisk ställbar adapter. [...
Som jag förstod BaronHellJugs första inlägg ovan så behövs igen adapter. Det finns inställningsmöljigheter i en i3 där du kan ställa in hur mycket den ska dra. Eller fanns åtminstone. Så om detta inte ändrats sen dess så ska det väl finnas fortfarande. (Med reservation för ifall jag missförstått ngt...)
Ja, fast lite tvärt om ;) jag hade en senare i3(s), mer specifikt en 2019 än den som TS tittar på (minns inte när 60ah byttes mot 94ah, kanske 2016?) och i min bil gick det att ställa - om än att valen inte var i ampere utan hette typ ”maximal” , ”begränsad” & ”låg” men det motsvarade någon strömstyrka där maximal var 10A och de andra lägre…

Så det fanns åtminstone 2019, men om det var en ”ny” feature eller om det funnits på alla i3 vet jag inte…
Skriv svar