Offert solceller och batteri, tacksam feedback

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1608
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Offert solceller och batteri, tacksam feedback

Inlägg av renes »

Walker skrev: 24 dec 2022 11:44
Problemet är att du har 4 slingor. Varje väderstreck kräver egen slinga. Dessutom kan du bara ha 21 paneler per slinga. Växelriktaren har bara plats för 2 slingor. Därav 2 riktare.
Jag fick svar på detta och det är lite annorlunda i mitt fall. Jag fick en ny offert med två paneler mindre och bara en växelriktare isf två. De tog bort de två paneler som låg mot söder och då blir det också bara två väderstreck över (öst och väst). Den här invertern (Huawei SUN2000) kan tydligen ta 4 strings, men har "bara" två MPPT. Begränsningen till 21-23 paneler per string (eller MPPT?) är när man inte har optimerare, men skulle inte vara ett problem i mitt fall där man räknat med en optimerare per panel. Om det här betyder att man räknar med två strings öster (25 paneler totalt) och sen en string väster (9 paneler totalt), med öst på en MPPT och väst på den andra, är en gissning från min sida.

Dixit Svea, med reservation för att jag kan missförstått. Databladet säger i stort sett ingenting om allt detta, tyvärr, och jag har inte forskat vidare i det.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Henkens
Teslaägare
Inlägg: 340
Blev medlem: 10 sep 2019 13:53
Ort: Dvärsätt

Re: Offert solceller och batteri, tacksam feedback

Inlägg av Henkens »

Antalet celler per string beror på hur många volt du har per panel. Volten ökar med varje solcell. Jag har ca 700 volt per sträng.
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
granlundii
Inlägg: 294
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: Offert solceller och batteri, tacksam feedback

Inlägg av granlundii »

Låter nog väldigt dyrt, tycker jag. Fick själv just paneler installerade, 6 kwp + inverter och installation, totalt 7000e. Inget grönt bidrag här i Finland, men får dra av arbetet i beskattningen. Frågan är om optimerare och batteri betalar tillbaka sig över tid eller inte? Om inte finns det ju en del att spara på att krympa paketet lite.
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1608
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Offert solceller och batteri, tacksam feedback

Inlägg av renes »

Henkens skrev: 25 dec 2022 21:55
Antalet celler per string beror på hur många volt du har per panel. Volten ökar med varje solcell. Jag har ca 700 volt per sträng.
Jag gissar att de kopplar två strings väster, båda på samma MPPT och östra sidan som en string på den andra MPPT. Då blir det ju rätt.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1608
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Offert solceller och batteri, tacksam feedback

Inlägg av renes »

granlundii skrev: 25 dec 2022 22:47
Låter nog väldigt dyrt, tycker jag. Fick själv just paneler installerade, 6 kwp + inverter och installation, totalt 7000e. Inget grönt bidrag här i Finland, men får dra av arbetet i beskattningen. Frågan är om optimerare och batteri betalar tillbaka sig över tid eller inte? Om inte finns det ju en del att spara på att krympa paketet lite.
Det är tveklöst dyrt, men jag har en känsla att jag inte kommer hitta mycket billigare hos någon annan med bra renommé. Det är tydligt säljarens marknad.

Batteri: jag är också osäker, men jag tror och chansar på att elprisproblemet inte kommer att vara löst närmaste par åren och antagligen t.o.m. bli värre och i så fall kan det nog kännas bra att kunna använda egen produktion dag och natt, samt huvudsakligen köpa dygnets el till nattaxa även på vintern.

Men det är klart, det är en chansning. Det kan visa sig vara en dålig investering, men förlusten i det fallet är i alla fall inte lika stor som kostnaden för batteriet.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2949
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Offert solceller och batteri, tacksam feedback

Inlägg av Walker »

granlundii skrev: 25 dec 2022 22:47
Låter nog väldigt dyrt, tycker jag. Fick själv just paneler installerade, 6 kwp + inverter och installation, totalt 7000e. Inget grönt bidrag här i Finland, men får dra av arbetet i beskattningen. Frågan är om optimerare och batteri betalar tillbaka sig över tid eller inte? Om inte finns det ju en del att spara på att krympa paketet lite.
Svårt att jämföra priser i olika länder. Jag köpte nyss en liter starköl på matvaruaffär på Teneriffa för under 20.- (1.75€) 😆 eller så kan man bara jämföra bilpriserna mellan Norge och Sverige för att förstå att det inte håller att sitta i ett land och säga att det är dyrt/billigt i grannlandet.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3643
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Offert solceller och batteri, tacksam feedback

Inlägg av Tellus »

Fått offert på solceller, med eller utan batteri.
Okej pris?

14.8kWp
Huawei inverter
Lokal firma med goda vitsord
200k efter avdrag

Samma paket som ovan men med 5kWh batteri
217k
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 654
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Offert solceller och batteri, tacksam feedback

Inlägg av CrazyGang »

Har två installationer att jämföra med: vår egen och en kompis.

Vår: 9,5 kWp. Fronius Gen24, 7,7 kWh BYD batteri och ödrift. 145 kkr efter avdrag.

Kompis: 14kWp. Fronius Gen24 och Fronius Symo, 10,8 kWh BYD batteri. 220 kkr efter avdrag.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Skriv svar