Inte så konstigt om man betalar 2.80-3.50 isch med abonnemang istället för 10.40 uppe hos Tesla.
Absolut inte konstigt. Jag bara noterar att det, vid det nämnda tillfället, fanns gott om lediga laddare för den som vill slippa köa. Dock kostar det bara 5:25 på E.Ons laddare.
Det är väl inte så konstigt? Betalar man t.ex. 129 kr/mån för ett abonnemang som gör att man kan ladda för 3,15 kr/kWh så vill man väl gärna ladda där istället för hos konkurrenterna för mer än det dubbla?
Själv har jag flera gånger valt att ladda hos någon annan aktör som ingår i abonnemanget för 3,90 kr/kWh. Lite mer, men ändå billigare än alternativen.
Det hade varit bättre utan dessa inlåsningseffekter som ger en skev nyttjandespridning... (abonnemang, krav på appar etc)
Som, sagt, inte något jag tycker är konstigt. Men det visar på just det du skriver i sista meningen. Operatörerna vill låsa in kunderna. Hoppas att det är något som kommer att försvinna.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Inte så konstigt om man betalar 2.80-3.50 isch med abonnemang istället för 10.40 uppe hos Tesla.
Absolut inte konstigt. Jag bara noterar att det, vid det nämnda tillfället, fanns gott om lediga laddare för den som vill slippa köa. Dock kostar det bara 5:25 på E.Ons laddare.
Det är väl inte så konstigt? Betalar man t.ex. 129 kr/mån för ett abonnemang som gör att man kan ladda för 3,15 kr/kWh så vill man väl gärna ladda där istället för hos konkurrenterna för mer än det dubbla?
Själv har jag flera gånger valt att ladda hos någon annan aktör som ingår i abonnemanget för 3,90 kr/kWh. Lite mer, men ändå billigare än alternativen.
Det hade varit bättre utan dessa inlåsningseffekter som ger en skev nyttjandespridning... (abonnemang, krav på appar etc)
Som, sagt, inte något jag tycker är konstigt. Men det visar på just det du skriver i sista meningen. Operatörerna vill låsa in kunderna. Hoppas att det är något som kommer att försvinna.
Fast Elli är ju knappast någon inlåsning att prata om.
Uppsala erbjuder 22st platser med 100+ laddning, kanske inte på en och samma parkering men klart inom rimligt område.
Och idag ser jag inga problem med en månadsavgift på laddningen då den ger tillgång till ett massivt nätverk, faktiskt helt i klass med tesla, och då dessutom laddning till 30-50% av priset / kWh.
Inte så konstigt om man betalar 2.80-3.50 isch med abonnemang istället för 10.40 uppe hos Tesla.
Absolut inte konstigt. Jag bara noterar att det, vid det nämnda tillfället, fanns gott om lediga laddare för den som vill slippa köa. Dock kostar det bara 5:25 på E.Ons laddare.
Det är väl inte så konstigt? Betalar man t.ex. 129 kr/mån för ett abonnemang som gör att man kan ladda för 3,15 kr/kWh så vill man väl gärna ladda där istället för hos konkurrenterna för mer än det dubbla?
Själv har jag flera gånger valt att ladda hos någon annan aktör som ingår i abonnemanget för 3,90 kr/kWh. Lite mer, men ändå billigare än alternativen.
Det hade varit bättre utan dessa inlåsningseffekter som ger en skev nyttjandespridning... (abonnemang, krav på appar etc)
Som, sagt, inte något jag tycker är konstigt. Men det visar på just det du skriver i sista meningen. Operatörerna vill låsa in kunderna. Hoppas att det är något som kommer att försvinna.
Fast Elli är ju knappast någon inlåsning att prata om.
Uppsala erbjuder 22st platser med 100+ laddning, kanske inte på en och samma parkering men klart inom rimligt område.
Och idag ser jag inga problem med en månadsavgift på laddningen då den ger tillgång till ett massivt nätverk, faktiskt helt i klass med tesla, och då dessutom laddning till 30-50% av priset / kWh.
Inte så konstigt om man betalar 2.80-3.50 isch med abonnemang istället för 10.40 uppe hos Tesla.
Absolut inte konstigt. Jag bara noterar att det, vid det nämnda tillfället, fanns gott om lediga laddare för den som vill slippa köa. Dock kostar det bara 5:25 på E.Ons laddare.
Det är väl inte så konstigt? Betalar man t.ex. 129 kr/mån för ett abonnemang som gör att man kan ladda för 3,15 kr/kWh så vill man väl gärna ladda där istället för hos konkurrenterna för mer än det dubbla?
Själv har jag flera gånger valt att ladda hos någon annan aktör som ingår i abonnemanget för 3,90 kr/kWh. Lite mer, men ändå billigare än alternativen.
Det hade varit bättre utan dessa inlåsningseffekter som ger en skev nyttjandespridning... (abonnemang, krav på appar etc)
Som, sagt, inte något jag tycker är konstigt. Men det visar på just det du skriver i sista meningen. Operatörerna vill låsa in kunderna. Hoppas att det är något som kommer att försvinna.
Fast Elli är ju knappast någon inlåsning att prata om.
Uppsala erbjuder 22st platser med 100+ laddning, kanske inte på en och samma parkering men klart inom rimligt område.
Och idag ser jag inga problem med en månadsavgift på laddningen då den ger tillgång till ett massivt nätverk, faktiskt helt i klass med tesla, och då dessutom laddning till 30-50% av priset / kWh.
Problemet med månadsavgift:
Problem för dig ja, men ren vinst för tjänsteleverantören!
Inte så konstigt om man betalar 2.80-3.50 isch med abonnemang istället för 10.40 uppe hos Tesla.
Absolut inte konstigt. Jag bara noterar att det, vid det nämnda tillfället, fanns gott om lediga laddare för den som vill slippa köa. Dock kostar det bara 5:25 på E.Ons laddare.
Det är väl inte så konstigt? Betalar man t.ex. 129 kr/mån för ett abonnemang som gör att man kan ladda för 3,15 kr/kWh så vill man väl gärna ladda där istället för hos konkurrenterna för mer än det dubbla?
Själv har jag flera gånger valt att ladda hos någon annan aktör som ingår i abonnemanget för 3,90 kr/kWh. Lite mer, men ändå billigare än alternativen.
Det hade varit bättre utan dessa inlåsningseffekter som ger en skev nyttjandespridning... (abonnemang, krav på appar etc)
Som, sagt, inte något jag tycker är konstigt. Men det visar på just det du skriver i sista meningen. Operatörerna vill låsa in kunderna. Hoppas att det är något som kommer att försvinna.
Fast Elli är ju knappast någon inlåsning att prata om.
Uppsala erbjuder 22st platser med 100+ laddning, kanske inte på en och samma parkering men klart inom rimligt område.
Och idag ser jag inga problem med en månadsavgift på laddningen då den ger tillgång till ett massivt nätverk, faktiskt helt i klass med tesla, och då dessutom laddning till 30-50% av priset / kWh.
Problemet med månadsavgift:
Tror nog en månadsavgift är en ytterst liten del av den totala kostanden av att ha en bil stående oanvänd en månad.
Eller vad vill du påvisa?
Har laddat oroligt lite under december pga sjukdom och ett pausat projekt.
Så denna månad kostade det 7.30:-/kWh jag laddat på WeCharge.
Ändå blir snittpriset inkl laddningen hemma 1.19:-/kWh.
(Inkl precis allt)
Så småpengar räknat på att bilens ägande kostade 57:-/mil.
Jag har inget abb, laddar där det inte är kö, laddar så sällan säg typ 5-10 ggr per år så jag bryr mig inte om det kostar 3 eller 10 per kWh. Vilket är skönt och troligare SuC än ionity.
Fast Elli är ju knappast någon inlåsning att prata om.
Uppsala erbjuder 22st platser med 100+ laddning, kanske inte på en och samma parkering men klart inom rimligt område.
Det beror väl helt på var man råkar befinna sig. Jag var själv i Helsingborg tidigare i höstas... Då var det bara på Circle K som det inte var kö, för alla skulle ju ladda där Elli fungerar.. Det slutade med att jag laddade där, till dubbla kostnaden per kWh... Men visst, Elli har inte riktigt samma inlåsningsfaktor som en del andra.
Fast Elli är ju knappast någon inlåsning att prata om.
Uppsala erbjuder 22st platser med 100+ laddning, kanske inte på en och samma parkering men klart inom rimligt område.
Det beror väl helt på var man råkar befinna sig. Jag var själv i Helsingborg tidigare i höstas... Då var det bara på Circle K som det inte var kö, för alla skulle ju ladda där Elli fungerar.. Det slutade med att jag laddade där, till dubbla kostnaden per kWh... Men visst, Elli har inte riktigt samma inlåsningsfaktor som en del andra.
Ja Helsingborg är ganska uselt för att vara en så pass stor stad, oavsett val av operatör.
6 ionity + 4 Mer är vad som erbjuds utöver de 4 laddarna ute på CK.
Fast Elli är ju knappast någon inlåsning att prata om.
Uppsala erbjuder 22st platser med 100+ laddning, kanske inte på en och samma parkering men klart inom rimligt område.
Det beror väl helt på var man råkar befinna sig. Jag var själv i Helsingborg tidigare i höstas... Då var det bara på Circle K som det inte var kö, för alla skulle ju ladda där Elli fungerar.. Det slutade med att jag laddade där, till dubbla kostnaden per kWh... Men visst, Elli har inte riktigt samma inlåsningsfaktor som en del andra.
Ja Helsingborg är ganska uselt för att vara en så pass stor stad, oavsett val av operatör.
6 ionity + 4 Mer är vad som erbjuds utöver de 4 laddarna ute på CK.
Jag började jakten vid inCharge-laddaren vid Väla centrum... med 4% SoC, fick bli en liten topup på AC för att ta mig vidare.. sen var det cirkus
Fast Elli är ju knappast någon inlåsning att prata om.
Uppsala erbjuder 22st platser med 100+ laddning, kanske inte på en och samma parkering men klart inom rimligt område.
Det beror väl helt på var man råkar befinna sig. Jag var själv i Helsingborg tidigare i höstas... Då var det bara på Circle K som det inte var kö, för alla skulle ju ladda där Elli fungerar.. Det slutade med att jag laddade där, till dubbla kostnaden per kWh... Men visst, Elli har inte riktigt samma inlåsningsfaktor som en del andra.
Ja Helsingborg är ganska uselt för att vara en så pass stor stad, oavsett val av operatör.
6 ionity + 4 Mer är vad som erbjuds utöver de 4 laddarna ute på CK.
Finns ingen effekt i Skåne.. Står 4 cirkel k laddare klara i Landskrona, saknar bara ström. Varit så i minst ett halt år nu, längre tror jag..
Har hört att flera leta effekt på rätt ställen (läs längs e6) men leveransen tiden för anslutningen är enorm i Skåne.
Lägg till trängselskatt för tusan så att jubelidioterna som står kvar i 10-tals minuter EFTER ha nått sinnesrubbadde 100% får betala. Det är fan fel på folk - sorry, men det är bara så det är.
Lägg till trängselskatt för tusan så att jubelidioterna som står kvar i 10-tals minuter EFTER ha nått sinnesrubbadde 100% får betala. Det är fan fel på folk - sorry, men det är bara så det är.
"Sinnesrubbade 100% " haha det där var spot on och årets inlägg
Lägg till trängselskatt för tusan så att jubelidioterna som står kvar i 10-tals minuter EFTER ha nått sinnesrubbadde 100% får betala. Det är fan fel på folk - sorry, men det är bara så det är.
Tidsmässigt skulle nog alla över 80 % tjäna på att köra vidare och ta ytterligare ett stopp. Utmaningen är väl dåligt utbyggd laddinfraatruktur.
Lägg till trängselskatt för tusan så att jubelidioterna som står kvar i 10-tals minuter EFTER ha nått sinnesrubbadde 100% får betala. Det är fan fel på folk - sorry, men det är bara så det är.
Tidsmässigt skulle nog alla över 80 % tjäna på att köra vidare och ta ytterligare ett stopp. Utmaningen är väl dåligt utbyggd laddinfraatruktur.
Så illa är det inte. Och om köerna består i att folk står dubbelt så länge som lämpligt så är de ju själv orsaken till att det är köer.... Nä, känns enklare att betala på SuC även om det kostar dubbelt så mycket just nu. Trist att Ionity har landets mest korkade kunder.... De borde satsa på 50 kW laddare istället - passar klientelet bättre... (nä, jag är inte bitter....)
Lägg till trängselskatt för tusan så att jubelidioterna som står kvar i 10-tals minuter EFTER ha nått sinnesrubbadde 100% får betala. Det är fan fel på folk - sorry, men det är bara så det är.
Tidsmässigt skulle nog alla över 80 % tjäna på att köra vidare och ta ytterligare ett stopp. Utmaningen är väl dåligt utbyggd laddinfraatruktur.
Så illa är det inte. Och om köerna består i att folk står dubbelt så länge som lämpligt så är de ju själv orsaken till att det är köer.... Nä, känns enklare att betala på SuC även om det kostar dubbelt så mycket just nu. Trist att Ionity har landets mest korkade kunder.... De borde satsa på 50 kW laddare istället - passar klientelet bättre... (nä, jag är inte bitter....)
Fast satsar du helhjärtat på Ionity, vilket många gör med deras rabatter, så är det inte ett välutbyggt nätverk - det är min uppfattning.
Lägg till trängselskatt för tusan så att jubelidioterna som står kvar i 10-tals minuter EFTER ha nått sinnesrubbadde 100% får betala. Det är fan fel på folk - sorry, men det är bara så det är.
Tidsmässigt skulle nog alla över 80 % tjäna på att köra vidare och ta ytterligare ett stopp. Utmaningen är väl dåligt utbyggd laddinfraatruktur.
Så illa är det inte. Och om köerna består i att folk står dubbelt så länge som lämpligt så är de ju själv orsaken till att det är köer.... Nä, känns enklare att betala på SuC även om det kostar dubbelt så mycket just nu. Trist att Ionity har landets mest korkade kunder.... De borde satsa på 50 kW laddare istället - passar klientelet bättre... (nä, jag är inte bitter....)
Fast satsar du helhjärtat på Ionity, vilket många gör med deras rabatter, så är det inte ett välutbyggt nätverk - det är min uppfattning.
Nä, jag värderar min tid och mitt psykiska välmående för högt för satsa på ionity. Kör man udda tider och det råkar var gott om plats så kan man ju spara pengar, men är det på riktigt så är SuC som gäller.
Jag säger inte emot dig. Du gör som du vill naturligtvis.
Jag menar bara att Ionity är lite för dåligt utbyggt idag sett till efterfrågan som tycks finnas och resultatet är köerna vi ser...
Jag säger inte emot dig. Du gör som du vill naturligtvis.
Jag menar bara att Ionity är lite för dåligt utbyggt idag sett till efterfrågan som tycks finnas och resultatet är köerna vi ser...
Kan bara hålla med. Lite trist att det är så för laddarna är bra, priset är bra, men det faller på överbelastning och lite dålig täckning.
Jag säger inte emot dig. Du gör som du vill naturligtvis.
Jag menar bara att Ionity är lite för dåligt utbyggt idag sett till efterfrågan som tycks finnas och resultatet är köerna vi ser...
Kan bara hålla med. Lite trist att det är så för laddarna är bra, priset är bra, men det faller på överbelastning och lite dålig täckning.
Redan från start påtalades det av flera att dessa laddare borde haft 2 eller rent av 4 kablar på varje enskild laddare, men tyvärr saknar hela ionitys system smart styrning.
Att 2021-22 knyta upp 350kW/laddplats är total idioti.
Att dela det på 4 skulle gett ca 85kW/bil vilket skulle maxa hos väldigt många av deras kunder som ändå står långt över 80%.
Använder ionity när jag kör utanför rusning, då är de sjukt bra…annars finns det som tur är vift många andra laddare att välja.
Jag säger inte emot dig. Du gör som du vill naturligtvis.
Jag menar bara att Ionity är lite för dåligt utbyggt idag sett till efterfrågan som tycks finnas och resultatet är köerna vi ser...
Kan bara hålla med. Lite trist att det är så för laddarna är bra, priset är bra, men det faller på överbelastning och lite dålig täckning.
Redan från start påtalades det av flera att dessa laddare borde haft 2 eller rent av 4 kablar på varje enskild laddare, men tyvärr saknar hela ionitys system smart styrning.
Att 2021-22 knyta upp 350kW/laddplats är total idioti.
Att dela det på 4 skulle gett ca 85kW/bil vilket skulle maxa hos väldigt många av deras kunder som ändå står långt över 80%.
Använder ionity när jag kör utanför rusning, då är de sjukt bra…annars finns det som tur är vift många andra laddare att välja.
+1 på den.
Många av deras kunder är ju inte heller monsterladdare. Ex ID-serien, Kona etc. Effekten hade gjorde större nytta i fler kablar.
Lägg till trängselskatt för tusan så att jubelidioterna som står kvar i 10-tals minuter EFTER ha nått sinnesrubbadde 100% får betala. Det är fan fel på folk - sorry, men det är bara så det är.
Tidsmässigt skulle nog alla över 80 % tjäna på att köra vidare och ta ytterligare ett stopp. Utmaningen är väl dåligt utbyggd laddinfraatruktur.
Problemet är väl att folk kanske är egoistiska, nästa gång kanske dom får stå i kö, men nu inte. Min E-tron laddar med 65 kW vid 99%, mer än den Id4 jag samåkte med till arlanda någonsin gjorde.
Inför minuttaxa över vis soc eller ännu hellre när man använder mindre än X % av laddarens maxeffekt, säg 50%
Och dela effekten i 2 med lastbalansering, att 2 bilar behöver 175 var samtidigt lär ju inte hända ofta. Men antar att det inte går men om det varit möjligt så skulle vi inte ha något problem.
Till Ionitys försvar får jag nog ändå hävda att många Teslaägare klagar på strypta SuC laddare som bara ger 85 kW effekt.
Är det verkligen så många sajter, och är det då Teslas fel, eller ligger felet på elnätsdistributören?
Klagar gärna på SuC (som idioti att öppna upp SuC med så idiotiskt korta kablar som inte passar hälften av alla elbilar, och påföljande problem med köer pga. platser som inte kan användas, och kraftig ökning av trasiga laddpunkter), med har själv aldrig någonsin råkat ut för detta på V3.
På SuC V2 har det hänt när jag delat på effekt med en annan laddpunkt, xA/xB, men det är ju by design. På V3 har jag aldrig någonsin inte fått full effekt. Det som begränsat har alltid varit SoC eller temp i mitt batteripack. Dvs. min bil har alltid varit den begränsande faktorn på SuC V3.
Till Ionitys försvar får jag nog ändå hävda att många Teslaägare klagar på strypta SuC laddare som bara ger 85 kW effekt.
Är det verkligen så många sajter, och är det då Teslas fel, eller ligger felet på elnätsdistributören?
Klagar gärna på SuC (som idioti att öppna upp SuC med så idiotiskt korta kablar som inte passar hälften av alla elbilar, och påföljande problem med köer pga. platser som inte kan användas, och kraftig ökning av trasiga laddpunkter), med har själv aldrig någonsin råkat ut för detta på V3.
På SuC V2 har det hänt när jag delat på effekt med en annan laddpunkt, xA/xB, men det är ju by design. På V3 har jag aldrig någonsin inte fått full effekt. Det som begränsat har alltid varit SoC eller temp i mitt batteripack. Dvs. min bil har alltid varit den begränsande faktorn på SuC V3.
Om det kommer felkonstruerade bilar som inte har anslutningen vänster bak så är det väl inte laddarans fel?
Till Ionitys försvar får jag nog ändå hävda att många Teslaägare klagar på strypta SuC laddare som bara ger 85 kW effekt.
Är det verkligen så många sajter, och är det då Teslas fel, eller ligger felet på elnätsdistributören?
Klagar gärna på SuC (som idioti att öppna upp SuC med så idiotiskt korta kablar som inte passar hälften av alla elbilar, och påföljande problem med köer pga. platser som inte kan användas, och kraftig ökning av trasiga laddpunkter), med har själv aldrig någonsin råkat ut för detta på V3.
På SuC V2 har det hänt när jag delat på effekt med en annan laddpunkt, xA/xB, men det är ju by design. På V3 har jag aldrig någonsin inte fått full effekt. Det som begränsat har alltid varit SoC eller temp i mitt batteripack. Dvs. min bil har alltid varit den begränsande faktorn på SuC V3.
Om det kommer felkonstruerade bilar som inte har anslutningen vänster bak så är det väl inte laddarans fel?
Skulle jag säga att det är. Vad då felkonstruerad? Om man väljer att öppna ett laddnätverk specialanpassad för sina egna bilar och ska nu serva alla märken så är det väl fel på laddaren och inte bilen.
För dom har väl inte bara öppnat för andra bilmärken med ladduttag vänster bak. Om så ör fallet så får du gärna visa den informationen.