Ionitys laddnätverk

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3644
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Niklas Z »

R_Edvinsson skrev: 23 dec 2022 12:58
Inte så konstigt om man betalar 2.80-3.50 isch med abonnemang istället för 10.40 uppe hos Tesla.
Absolut inte konstigt. Jag bara noterar att det, vid det nämnda tillfället, fanns gott om lediga laddare för den som vill slippa köa. Dock kostar det bara 5:25 på E.Ons laddare.
krille skrev: 23 dec 2022 12:59
Det är väl inte så konstigt? Betalar man t.ex. 129 kr/mån för ett abonnemang som gör att man kan ladda för 3,15 kr/kWh så vill man väl gärna ladda där istället för hos konkurrenterna för mer än det dubbla?
Själv har jag flera gånger valt att ladda hos någon annan aktör som ingår i abonnemanget för 3,90 kr/kWh. Lite mer, men ändå billigare än alternativen.

Det hade varit bättre utan dessa inlåsningseffekter som ger en skev nyttjandespridning... (abonnemang, krav på appar etc)
Som, sagt, inte något jag tycker är konstigt. Men det visar på just det du skriver i sista meningen. Operatörerna vill låsa in kunderna. Hoppas att det är något som kommer att försvinna.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 1088
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av R_Edvinsson »

Niklas Z skrev: 23 dec 2022 13:43
R_Edvinsson skrev: 23 dec 2022 12:58
Inte så konstigt om man betalar 2.80-3.50 isch med abonnemang istället för 10.40 uppe hos Tesla.
Absolut inte konstigt. Jag bara noterar att det, vid det nämnda tillfället, fanns gott om lediga laddare för den som vill slippa köa. Dock kostar det bara 5:25 på E.Ons laddare.
krille skrev: 23 dec 2022 12:59
Det är väl inte så konstigt? Betalar man t.ex. 129 kr/mån för ett abonnemang som gör att man kan ladda för 3,15 kr/kWh så vill man väl gärna ladda där istället för hos konkurrenterna för mer än det dubbla?
Själv har jag flera gånger valt att ladda hos någon annan aktör som ingår i abonnemanget för 3,90 kr/kWh. Lite mer, men ändå billigare än alternativen.

Det hade varit bättre utan dessa inlåsningseffekter som ger en skev nyttjandespridning... (abonnemang, krav på appar etc)
Som, sagt, inte något jag tycker är konstigt. Men det visar på just det du skriver i sista meningen. Operatörerna vill låsa in kunderna. Hoppas att det är något som kommer att försvinna.
Fast Elli är ju knappast någon inlåsning att prata om.
Uppsala erbjuder 22st platser med 100+ laddning, kanske inte på en och samma parkering men klart inom rimligt område.

Och idag ser jag inga problem med en månadsavgift på laddningen då den ger tillgång till ett massivt nätverk, faktiskt helt i klass med tesla, och då dessutom laddning till 30-50% av priset / kWh.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9336
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mikebike »

R_Edvinsson skrev: 23 dec 2022 14:02
Niklas Z skrev: 23 dec 2022 13:43
R_Edvinsson skrev: 23 dec 2022 12:58
Inte så konstigt om man betalar 2.80-3.50 isch med abonnemang istället för 10.40 uppe hos Tesla.
Absolut inte konstigt. Jag bara noterar att det, vid det nämnda tillfället, fanns gott om lediga laddare för den som vill slippa köa. Dock kostar det bara 5:25 på E.Ons laddare.
krille skrev: 23 dec 2022 12:59
Det är väl inte så konstigt? Betalar man t.ex. 129 kr/mån för ett abonnemang som gör att man kan ladda för 3,15 kr/kWh så vill man väl gärna ladda där istället för hos konkurrenterna för mer än det dubbla?
Själv har jag flera gånger valt att ladda hos någon annan aktör som ingår i abonnemanget för 3,90 kr/kWh. Lite mer, men ändå billigare än alternativen.

Det hade varit bättre utan dessa inlåsningseffekter som ger en skev nyttjandespridning... (abonnemang, krav på appar etc)
Som, sagt, inte något jag tycker är konstigt. Men det visar på just det du skriver i sista meningen. Operatörerna vill låsa in kunderna. Hoppas att det är något som kommer att försvinna.
Fast Elli är ju knappast någon inlåsning att prata om.
Uppsala erbjuder 22st platser med 100+ laddning, kanske inte på en och samma parkering men klart inom rimligt område.

Och idag ser jag inga problem med en månadsavgift på laddningen då den ger tillgång till ett massivt nätverk, faktiskt helt i klass med tesla, och då dessutom laddning till 30-50% av priset / kWh.
Problemet med månadsavgift:
Screenshot_20221121-073348_Tesla.jpg
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bengt-re »

mikebike skrev: 23 dec 2022 14:04
R_Edvinsson skrev: 23 dec 2022 14:02
Niklas Z skrev: 23 dec 2022 13:43
R_Edvinsson skrev: 23 dec 2022 12:58
Inte så konstigt om man betalar 2.80-3.50 isch med abonnemang istället för 10.40 uppe hos Tesla.
Absolut inte konstigt. Jag bara noterar att det, vid det nämnda tillfället, fanns gott om lediga laddare för den som vill slippa köa. Dock kostar det bara 5:25 på E.Ons laddare.
krille skrev: 23 dec 2022 12:59
Det är väl inte så konstigt? Betalar man t.ex. 129 kr/mån för ett abonnemang som gör att man kan ladda för 3,15 kr/kWh så vill man väl gärna ladda där istället för hos konkurrenterna för mer än det dubbla?
Själv har jag flera gånger valt att ladda hos någon annan aktör som ingår i abonnemanget för 3,90 kr/kWh. Lite mer, men ändå billigare än alternativen.

Det hade varit bättre utan dessa inlåsningseffekter som ger en skev nyttjandespridning... (abonnemang, krav på appar etc)
Som, sagt, inte något jag tycker är konstigt. Men det visar på just det du skriver i sista meningen. Operatörerna vill låsa in kunderna. Hoppas att det är något som kommer att försvinna.
Fast Elli är ju knappast någon inlåsning att prata om.
Uppsala erbjuder 22st platser med 100+ laddning, kanske inte på en och samma parkering men klart inom rimligt område.

Och idag ser jag inga problem med en månadsavgift på laddningen då den ger tillgång till ett massivt nätverk, faktiskt helt i klass med tesla, och då dessutom laddning till 30-50% av priset / kWh.
Problemet med månadsavgift:
Problem för dig ja, men ren vinst för tjänsteleverantören!
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 1088
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av R_Edvinsson »

mikebike skrev: 23 dec 2022 14:04
R_Edvinsson skrev: 23 dec 2022 14:02
Niklas Z skrev: 23 dec 2022 13:43
R_Edvinsson skrev: 23 dec 2022 12:58
Inte så konstigt om man betalar 2.80-3.50 isch med abonnemang istället för 10.40 uppe hos Tesla.
Absolut inte konstigt. Jag bara noterar att det, vid det nämnda tillfället, fanns gott om lediga laddare för den som vill slippa köa. Dock kostar det bara 5:25 på E.Ons laddare.
krille skrev: 23 dec 2022 12:59
Det är väl inte så konstigt? Betalar man t.ex. 129 kr/mån för ett abonnemang som gör att man kan ladda för 3,15 kr/kWh så vill man väl gärna ladda där istället för hos konkurrenterna för mer än det dubbla?
Själv har jag flera gånger valt att ladda hos någon annan aktör som ingår i abonnemanget för 3,90 kr/kWh. Lite mer, men ändå billigare än alternativen.

Det hade varit bättre utan dessa inlåsningseffekter som ger en skev nyttjandespridning... (abonnemang, krav på appar etc)
Som, sagt, inte något jag tycker är konstigt. Men det visar på just det du skriver i sista meningen. Operatörerna vill låsa in kunderna. Hoppas att det är något som kommer att försvinna.
Fast Elli är ju knappast någon inlåsning att prata om.
Uppsala erbjuder 22st platser med 100+ laddning, kanske inte på en och samma parkering men klart inom rimligt område.

Och idag ser jag inga problem med en månadsavgift på laddningen då den ger tillgång till ett massivt nätverk, faktiskt helt i klass med tesla, och då dessutom laddning till 30-50% av priset / kWh.
Problemet med månadsavgift:
Tror nog en månadsavgift är en ytterst liten del av den totala kostanden av att ha en bil stående oanvänd en månad.
Eller vad vill du påvisa?

Har laddat oroligt lite under december pga sjukdom och ett pausat projekt.
Så denna månad kostade det 7.30:-/kWh jag laddat på WeCharge.

Ändå blir snittpriset inkl laddningen hemma 1.19:-/kWh.
(Inkl precis allt)

Så småpengar räknat på att bilens ägande kostade 57:-/mil.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3182
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dafro »

Jag har inget abb, laddar där det inte är kö, laddar så sällan säg typ 5-10 ggr per år så jag bryr mig inte om det kostar 3 eller 10 per kWh. Vilket är skönt och troligare SuC än ionity.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
krille
Inlägg: 230
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av krille »

R_Edvinsson skrev: 23 dec 2022 14:02
Fast Elli är ju knappast någon inlåsning att prata om.
Uppsala erbjuder 22st platser med 100+ laddning, kanske inte på en och samma parkering men klart inom rimligt område.
Det beror väl helt på var man råkar befinna sig. Jag var själv i Helsingborg tidigare i höstas... Då var det bara på Circle K som det inte var kö, för alla skulle ju ladda där Elli fungerar.. Det slutade med att jag laddade där, till dubbla kostnaden per kWh... Men visst, Elli har inte riktigt samma inlåsningsfaktor som en del andra.
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 1088
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av R_Edvinsson »

krille skrev: 23 dec 2022 18:33
R_Edvinsson skrev: 23 dec 2022 14:02
Fast Elli är ju knappast någon inlåsning att prata om.
Uppsala erbjuder 22st platser med 100+ laddning, kanske inte på en och samma parkering men klart inom rimligt område.
Det beror väl helt på var man råkar befinna sig. Jag var själv i Helsingborg tidigare i höstas... Då var det bara på Circle K som det inte var kö, för alla skulle ju ladda där Elli fungerar.. Det slutade med att jag laddade där, till dubbla kostnaden per kWh... Men visst, Elli har inte riktigt samma inlåsningsfaktor som en del andra.
Ja Helsingborg är ganska uselt för att vara en så pass stor stad, oavsett val av operatör.
6 ionity + 4 Mer är vad som erbjuds utöver de 4 laddarna ute på CK.
krille
Inlägg: 230
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av krille »

R_Edvinsson skrev: 23 dec 2022 18:57
krille skrev: 23 dec 2022 18:33
R_Edvinsson skrev: 23 dec 2022 14:02
Fast Elli är ju knappast någon inlåsning att prata om.
Uppsala erbjuder 22st platser med 100+ laddning, kanske inte på en och samma parkering men klart inom rimligt område.
Det beror väl helt på var man råkar befinna sig. Jag var själv i Helsingborg tidigare i höstas... Då var det bara på Circle K som det inte var kö, för alla skulle ju ladda där Elli fungerar.. Det slutade med att jag laddade där, till dubbla kostnaden per kWh... Men visst, Elli har inte riktigt samma inlåsningsfaktor som en del andra.
Ja Helsingborg är ganska uselt för att vara en så pass stor stad, oavsett val av operatör.
6 ionity + 4 Mer är vad som erbjuds utöver de 4 laddarna ute på CK.
Jag började jakten vid inCharge-laddaren vid Väla centrum... med 4% SoC, fick bli en liten topup på AC för att ta mig vidare.. sen var det cirkus
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5469
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

R_Edvinsson skrev: 23 dec 2022 18:57
krille skrev: 23 dec 2022 18:33
R_Edvinsson skrev: 23 dec 2022 14:02
Fast Elli är ju knappast någon inlåsning att prata om.
Uppsala erbjuder 22st platser med 100+ laddning, kanske inte på en och samma parkering men klart inom rimligt område.
Det beror väl helt på var man råkar befinna sig. Jag var själv i Helsingborg tidigare i höstas... Då var det bara på Circle K som det inte var kö, för alla skulle ju ladda där Elli fungerar.. Det slutade med att jag laddade där, till dubbla kostnaden per kWh... Men visst, Elli har inte riktigt samma inlåsningsfaktor som en del andra.
Ja Helsingborg är ganska uselt för att vara en så pass stor stad, oavsett val av operatör.
6 ionity + 4 Mer är vad som erbjuds utöver de 4 laddarna ute på CK.
Finns ingen effekt i Skåne.. Står 4 cirkel k laddare klara i Landskrona, saknar bara ström. Varit så i minst ett halt år nu, längre tror jag..
Har hört att flera leta effekt på rätt ställen (läs längs e6) men leveransen tiden för anslutningen är enorm i Skåne.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bengt-re »

SmartSelect_20221228_131940_ChargeFinder.jpg
Lägg till trängselskatt för tusan så att jubelidioterna som står kvar i 10-tals minuter EFTER ha nått sinnesrubbadde 100% får betala. Det är fan fel på folk - sorry, men det är bara så det är.
dfa
Inlägg: 465
Blev medlem: 27 apr 2020 10:25

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av dfa »

Bengt-re skrev: 28 dec 2022 13:23
Lägg till trängselskatt för tusan så att jubelidioterna som står kvar i 10-tals minuter EFTER ha nått sinnesrubbadde 100% får betala. Det är fan fel på folk - sorry, men det är bara så det är.
"Sinnesrubbade 100% " haha det där var spot on och årets inlägg :lol:
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Skabb1 »

Bengt-re skrev: 28 dec 2022 13:23
SmartSelect_20221228_131940_ChargeFinder.jpg

Lägg till trängselskatt för tusan så att jubelidioterna som står kvar i 10-tals minuter EFTER ha nått sinnesrubbadde 100% får betala. Det är fan fel på folk - sorry, men det är bara så det är.
Tidsmässigt skulle nog alla över 80 % tjäna på att köra vidare och ta ytterligare ett stopp. Utmaningen är väl dåligt utbyggd laddinfraatruktur.
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bengt-re »

Skabb1 skrev: 28 dec 2022 14:20
Bengt-re skrev: 28 dec 2022 13:23
SmartSelect_20221228_131940_ChargeFinder.jpg

Lägg till trängselskatt för tusan så att jubelidioterna som står kvar i 10-tals minuter EFTER ha nått sinnesrubbadde 100% får betala. Det är fan fel på folk - sorry, men det är bara så det är.
Tidsmässigt skulle nog alla över 80 % tjäna på att köra vidare och ta ytterligare ett stopp. Utmaningen är väl dåligt utbyggd laddinfraatruktur.
Så illa är det inte. Och om köerna består i att folk står dubbelt så länge som lämpligt så är de ju själv orsaken till att det är köer.... Nä, känns enklare att betala på SuC även om det kostar dubbelt så mycket just nu. Trist att Ionity har landets mest korkade kunder.... De borde satsa på 50 kW laddare istället - passar klientelet bättre... (nä, jag är inte bitter....)
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Skabb1 »

Bengt-re skrev: 28 dec 2022 14:33
Skabb1 skrev: 28 dec 2022 14:20
Bengt-re skrev: 28 dec 2022 13:23
SmartSelect_20221228_131940_ChargeFinder.jpg

Lägg till trängselskatt för tusan så att jubelidioterna som står kvar i 10-tals minuter EFTER ha nått sinnesrubbadde 100% får betala. Det är fan fel på folk - sorry, men det är bara så det är.
Tidsmässigt skulle nog alla över 80 % tjäna på att köra vidare och ta ytterligare ett stopp. Utmaningen är väl dåligt utbyggd laddinfraatruktur.
Så illa är det inte. Och om köerna består i att folk står dubbelt så länge som lämpligt så är de ju själv orsaken till att det är köer.... Nä, känns enklare att betala på SuC även om det kostar dubbelt så mycket just nu. Trist att Ionity har landets mest korkade kunder.... De borde satsa på 50 kW laddare istället - passar klientelet bättre... (nä, jag är inte bitter....)
Fast satsar du helhjärtat på Ionity, vilket många gör med deras rabatter, så är det inte ett välutbyggt nätverk - det är min uppfattning.
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bengt-re »

Skabb1 skrev: 28 dec 2022 15:13
Bengt-re skrev: 28 dec 2022 14:33
Skabb1 skrev: 28 dec 2022 14:20
Bengt-re skrev: 28 dec 2022 13:23
SmartSelect_20221228_131940_ChargeFinder.jpg

Lägg till trängselskatt för tusan så att jubelidioterna som står kvar i 10-tals minuter EFTER ha nått sinnesrubbadde 100% får betala. Det är fan fel på folk - sorry, men det är bara så det är.
Tidsmässigt skulle nog alla över 80 % tjäna på att köra vidare och ta ytterligare ett stopp. Utmaningen är väl dåligt utbyggd laddinfraatruktur.
Så illa är det inte. Och om köerna består i att folk står dubbelt så länge som lämpligt så är de ju själv orsaken till att det är köer.... Nä, känns enklare att betala på SuC även om det kostar dubbelt så mycket just nu. Trist att Ionity har landets mest korkade kunder.... De borde satsa på 50 kW laddare istället - passar klientelet bättre... (nä, jag är inte bitter....)
Fast satsar du helhjärtat på Ionity, vilket många gör med deras rabatter, så är det inte ett välutbyggt nätverk - det är min uppfattning.
Nä, jag värderar min tid och mitt psykiska välmående för högt för satsa på ionity. Kör man udda tider och det råkar var gott om plats så kan man ju spara pengar, men är det på riktigt så är SuC som gäller.
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Skabb1 »

Jag säger inte emot dig. Du gör som du vill naturligtvis.
Jag menar bara att Ionity är lite för dåligt utbyggt idag sett till efterfrågan som tycks finnas och resultatet är köerna vi ser...
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bengt-re »

Skabb1 skrev: 28 dec 2022 18:42
Jag säger inte emot dig. Du gör som du vill naturligtvis.
Jag menar bara att Ionity är lite för dåligt utbyggt idag sett till efterfrågan som tycks finnas och resultatet är köerna vi ser...
Kan bara hålla med. Lite trist att det är så för laddarna är bra, priset är bra, men det faller på överbelastning och lite dålig täckning.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 1088
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av R_Edvinsson »

Bengt-re skrev: 28 dec 2022 20:16
Skabb1 skrev: 28 dec 2022 18:42
Jag säger inte emot dig. Du gör som du vill naturligtvis.
Jag menar bara att Ionity är lite för dåligt utbyggt idag sett till efterfrågan som tycks finnas och resultatet är köerna vi ser...
Kan bara hålla med. Lite trist att det är så för laddarna är bra, priset är bra, men det faller på överbelastning och lite dålig täckning.
Redan från start påtalades det av flera att dessa laddare borde haft 2 eller rent av 4 kablar på varje enskild laddare, men tyvärr saknar hela ionitys system smart styrning.

Att 2021-22 knyta upp 350kW/laddplats är total idioti.
Att dela det på 4 skulle gett ca 85kW/bil vilket skulle maxa hos väldigt många av deras kunder som ändå står långt över 80%.


Använder ionity när jag kör utanför rusning, då är de sjukt bra…annars finns det som tur är vift många andra laddare att välja.
Skabb1
elbilist
Inlägg: 386
Blev medlem: 05 sep 2020 07:57

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Skabb1 »

R_Edvinsson skrev: 29 dec 2022 09:26
Bengt-re skrev: 28 dec 2022 20:16
Skabb1 skrev: 28 dec 2022 18:42
Jag säger inte emot dig. Du gör som du vill naturligtvis.
Jag menar bara att Ionity är lite för dåligt utbyggt idag sett till efterfrågan som tycks finnas och resultatet är köerna vi ser...
Kan bara hålla med. Lite trist att det är så för laddarna är bra, priset är bra, men det faller på överbelastning och lite dålig täckning.
Redan från start påtalades det av flera att dessa laddare borde haft 2 eller rent av 4 kablar på varje enskild laddare, men tyvärr saknar hela ionitys system smart styrning.

Att 2021-22 knyta upp 350kW/laddplats är total idioti.
Att dela det på 4 skulle gett ca 85kW/bil vilket skulle maxa hos väldigt många av deras kunder som ändå står långt över 80%.


Använder ionity när jag kör utanför rusning, då är de sjukt bra…annars finns det som tur är vift många andra laddare att välja.
+1 på den.
Många av deras kunder är ju inte heller monsterladdare. Ex ID-serien, Kona etc. Effekten hade gjorde större nytta i fler kablar.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2455
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Detta har ju diskuterats tidigare i tråden.

Till Ionitys försvar får jag nog ändå hävda att många Teslaägare klagar på strypta SuC laddare som bara ger 85 kW effekt.

Fast med dagens elbilar är det ju att ta i med 350 kW reserverad för varje laddpunkt.

Men vi kanske snart är uppe i de effekterna.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Dafro
elbilist
Inlägg: 3182
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dafro »

Skabb1 skrev: 28 dec 2022 14:20
Bengt-re skrev: 28 dec 2022 13:23
SmartSelect_20221228_131940_ChargeFinder.jpg

Lägg till trängselskatt för tusan så att jubelidioterna som står kvar i 10-tals minuter EFTER ha nått sinnesrubbadde 100% får betala. Det är fan fel på folk - sorry, men det är bara så det är.
Tidsmässigt skulle nog alla över 80 % tjäna på att köra vidare och ta ytterligare ett stopp. Utmaningen är väl dåligt utbyggd laddinfraatruktur.
Problemet är väl att folk kanske är egoistiska, nästa gång kanske dom får stå i kö, men nu inte. Min E-tron laddar med 65 kW vid 99%, mer än den Id4 jag samåkte med till arlanda någonsin gjorde.

Inför minuttaxa över vis soc eller ännu hellre när man använder mindre än X % av laddarens maxeffekt, säg 50% :lol:

Och dela effekten i 2 med lastbalansering, att 2 bilar behöver 175 var samtidigt lär ju inte hända ofta. Men antar att det inte går men om det varit möjligt så skulle vi inte ha något problem.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Off Grid Byggaren skrev: 29 dec 2022 12:04
Till Ionitys försvar får jag nog ändå hävda att många Teslaägare klagar på strypta SuC laddare som bara ger 85 kW effekt.
Är det verkligen så många sajter, och är det då Teslas fel, eller ligger felet på elnätsdistributören?

Klagar gärna på SuC (som idioti att öppna upp SuC med så idiotiskt korta kablar som inte passar hälften av alla elbilar, och påföljande problem med köer pga. platser som inte kan användas, och kraftig ökning av trasiga laddpunkter), med har själv aldrig någonsin råkat ut för detta på V3.

På SuC V2 har det hänt när jag delat på effekt med en annan laddpunkt, xA/xB, men det är ju by design. På V3 har jag aldrig någonsin inte fått full effekt. Det som begränsat har alltid varit SoC eller temp i mitt batteripack. Dvs. min bil har alltid varit den begränsande faktorn på SuC V3.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Bengt-re »

martinot skrev: 30 dec 2022 19:29
Off Grid Byggaren skrev: 29 dec 2022 12:04
Till Ionitys försvar får jag nog ändå hävda att många Teslaägare klagar på strypta SuC laddare som bara ger 85 kW effekt.
Är det verkligen så många sajter, och är det då Teslas fel, eller ligger felet på elnätsdistributören?

Klagar gärna på SuC (som idioti att öppna upp SuC med så idiotiskt korta kablar som inte passar hälften av alla elbilar, och påföljande problem med köer pga. platser som inte kan användas, och kraftig ökning av trasiga laddpunkter), med har själv aldrig någonsin råkat ut för detta på V3.

På SuC V2 har det hänt när jag delat på effekt med en annan laddpunkt, xA/xB, men det är ju by design. På V3 har jag aldrig någonsin inte fått full effekt. Det som begränsat har alltid varit SoC eller temp i mitt batteripack. Dvs. min bil har alltid varit den begränsande faktorn på SuC V3.
Om det kommer felkonstruerade bilar som inte har anslutningen vänster bak så är det väl inte laddarans fel?
Dafro
elbilist
Inlägg: 3182
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dafro »

Bengt-re skrev: 30 dec 2022 20:54
martinot skrev: 30 dec 2022 19:29
Off Grid Byggaren skrev: 29 dec 2022 12:04
Till Ionitys försvar får jag nog ändå hävda att många Teslaägare klagar på strypta SuC laddare som bara ger 85 kW effekt.
Är det verkligen så många sajter, och är det då Teslas fel, eller ligger felet på elnätsdistributören?

Klagar gärna på SuC (som idioti att öppna upp SuC med så idiotiskt korta kablar som inte passar hälften av alla elbilar, och påföljande problem med köer pga. platser som inte kan användas, och kraftig ökning av trasiga laddpunkter), med har själv aldrig någonsin råkat ut för detta på V3.

På SuC V2 har det hänt när jag delat på effekt med en annan laddpunkt, xA/xB, men det är ju by design. På V3 har jag aldrig någonsin inte fått full effekt. Det som begränsat har alltid varit SoC eller temp i mitt batteripack. Dvs. min bil har alltid varit den begränsande faktorn på SuC V3.
Om det kommer felkonstruerade bilar som inte har anslutningen vänster bak så är det väl inte laddarans fel?
Skulle jag säga att det är. Vad då felkonstruerad? Om man väljer att öppna ett laddnätverk specialanpassad för sina egna bilar och ska nu serva alla märken så är det väl fel på laddaren och inte bilen.
För dom har väl inte bara öppnat för andra bilmärken med ladduttag vänster bak. Om så ör fallet så får du gärna visa den informationen.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Skriv svar