Lightyear 2
Moderator: Redaktion
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2515
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Lightyear 2
Ser inte att det finns någon tråd kring riktigt intressanta Lightyear 2:
https://www.nyteknik.se/elbilar/lightye ... kr-7042985
Billig elbil med lång räckvidd samt låg förbrukning är precis det som behövs i dessa dagar (utan stöd från staten, samt höga energipriser/inflation/ränta).
MVH
https://www.nyteknik.se/elbilar/lightye ... kr-7042985
Billig elbil med lång räckvidd samt låg förbrukning är precis det som behövs i dessa dagar (utan stöd från staten, samt höga energipriser/inflation/ränta).
MVH
-
- Inlägg: 776
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Lightyear 2
Det är i denna riktning som jag hoppas fler tillverkare går. Att fokusera mer på effektivitet och mindre på stora el-suvar på nästan 3 ton. I en elbil så är aerodynamik enormt mycket viktigare än i fossibilar. Förstår inte varför man vill spara energi inom alla andra områden, men när det gäller elbilar så är det ingen som höjer på ögnbrynen åt stora SUV:ar med ladugårdsvägg till front som behöver enorma batteripack för att få en vettig räckvidd. Skulle någon köpa en ineffektiv värmepump bara för att den ser "cool" ut? Den stora grejen med elbilar tycker jag är att man kan kombinera kompakta yttermått med stora innerutrymmen och vassa köregenskaper på ett sätt som var omöjligt med fossilbilar. Men alldeles för få tillverkare drar nytta av detta faktum. Tycker bildesigners borde tänka om helt och hållet när det gäller elbilar.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8158
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Lightyear 2
Detta har ju diskuterats många gånger tidigare, och i mina ögon är det oändligt mycket viktigare att man går över till elbil än att man går över till dom mest effektiva elbilarna.tesla newbie skrev: ↑11 jan 2023 09:10Det är i denna riktning som jag hoppas fler tillverkare går. Att fokusera mer på effektivitet och mindre på stora el-suvar på nästan 3 ton. I en elbil så är aerodynamik enormt mycket viktigare än i fossibilar. Förstår inte varför man vill spara energi inom alla andra områden, men när det gäller elbilar så är det ingen som höjer på ögnbrynen åt stora SUV:ar med ladugårdsvägg till front som behöver enorma batteripack för att få en vettig räckvidd. Skulle någon köpa en ineffektiv värmepump bara för att den ser "cool" ut? Den stora grejen med elbilar tycker jag är att man kan kombinera kompakta yttermått med stora innerutrymmen och vassa köregenskaper på ett sätt som var omöjligt med fossilbilar. Men alldeles för få tillverkare drar nytta av detta faktum. Tycker bildesigners borde tänka om helt och hållet när det gäller elbilar.
Om det nu är så att marknaden efterfrågar "ineffektiva" el-SUV:ar så är det helt ok för mig så länge dom ersätter fossilbilar.
I den stora omställningen är dom förhållandevis små skillnaderna i effektivitet mellan olika elbilar nästan felräkningssiffror i förhållande till den enorma skillnaden i effektivitet mot fossilbilar (som ju dessutom förstör planeten, orsakar krig, död och förödelse etc).
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
-
- Inlägg: 7495
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Lightyear 2
Men till skillnaderna i effektivitet vid drift (under den global bilflottans totala livscykel) tillkommer ju även skillnader i materialåtgång vid produktion. Hur mycket mer råvara handlar det om globalt? Hur många fler dagbrott kommer det resultera i globalt? Och hur mycket mer energiåtgång för att transportera och 'förädla' all den här ytterligare råvaran? Och hur mycket mer råvaruåtgång för större däck som ska tåla mer vikt? Och hur mycket mer däckslitage pga av högre vikt? Däckslitage som idag tydligen resulterar i ca 50% av de globala utsläppen av mikroplaster. Och hur mycket av dessa mikroplaster hamnar sedan i världshaven?fth skrev: ↑11 jan 2023 09:25Detta har ju diskuterats många gånger tidigare, och i mina ögon är det oändligt mycket viktigare att man går över till elbil än att man går över till dom mest effektiva elbilarna.
Om det nu är så att marknaden efterfrågar "ineffektiva" el-SUV:ar så är det helt ok för mig så länge dom ersätter fossilbilar.
I den stora omställningen är dom förhållandevis små skillnaderna i effektivitet mellan olika elbilar nästan felräkningssiffror i förhållande till den enorma skillnaden i effektivitet mot fossilbilar (som ju dessutom förstör planeten, orsakar krig, död och förödelse etc). [Min understrykn.]
/fth
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9400
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Lightyear 2
Ja, det kräver ju mindre resurser att tillverka och driva cyklar, elcykel för de lata.SwedishAdvocate skrev: ↑11 jan 2023 13:07Men till skillnaderna i effektivitet vid drift (under den global bilflottans totala livscykel) tillkommer ju även skillnader i materialåtgång vid produktion. Hur mycket mer råvara handlar det om globalt? Hur många fler dagbrott kommer det resultera i globalt? Och hur mycket mer energiåtgång för att transportera och 'förädla' all den här ytterligare råvaran? Och hur mycket mer råvaruåtgång för större däck som ska tåla mer vikt? Och hur mycket mer däckslitage pga av högre vikt? Däckslitage som idag tydligen resulterar i ca 50% av de globala utsläppen av mikroplaster. Och hur mycket av dessa mikroplaster hamnar sedan i världshaven?fth skrev: ↑11 jan 2023 09:25Detta har ju diskuterats många gånger tidigare, och i mina ögon är det oändligt mycket viktigare att man går över till elbil än att man går över till dom mest effektiva elbilarna.
Om det nu är så att marknaden efterfrågar "ineffektiva" el-SUV:ar så är det helt ok för mig så länge dom ersätter fossilbilar.
I den stora omställningen är dom förhållandevis små skillnaderna i effektivitet mellan olika elbilar nästan felräkningssiffror i förhållande till den enorma skillnaden i effektivitet mot fossilbilar (som ju dessutom förstör planeten, orsakar krig, död och förödelse etc). [Min understrykn.]
/fth

Själv tycker jag att Model Y är en bra kompromiss, den kunde gärna haft lite mer markfrigång, men....
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
-
- Inlägg: 776
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Lightyear 2
Jag håller med. Fordonsvikter på 2,7 ton är fullkomligt absurt. Det är vad en Dodge Ram med Hemi-V8 väger. Är det rimligt att en lyxsedan som Mercedes EQS ska väga lika mycket som en gigantisk amerikansk rambyggd pickup med 5.7 liters V8? Det går ju faktiskt att bygga elbilar som väger marginellt mer än motsvarande fossibil. Det har Tesla visat med all önskvärd tydlighet. Och visst så släpper inte elbilar ut kväveoxid och minskar beroendet av fossila bränslen, men dessa tunga kolosser ger ju högre partikelutsläpp från däcken istället. Tesla har också visat att aerodynamik säljer, eftersom Model Y är den bäst säljande elbilen i världen 2022: https://teslaclubsweden.se/10-av-bilfor ... ar-i-fjol/SwedishAdvocate skrev: ↑11 jan 2023 13:07Men till skillnaderna i effektivitet vid drift (under den global bilflottans totala livscykel) tillkommer ju även skillnader i materialåtgång vid produktion. Hur mycket mer råvara handlar det om globalt? Hur många fler dagbrott kommer det resultera i globalt? Och hur mycket mer energiåtgång för att transportera och 'förädla' all den här ytterligare råvaran? Och hur mycket mer råvaruåtgång för större däck som ska tåla mer vikt? Och hur mycket mer däckslitage pga av högre vikt? Däckslitage som idag tydligen resulterar i ca 50% av de globala utsläppen av mikroplaster. Och hur mycket av dessa mikroplaster hamnar sedan i världshaven?fth skrev: ↑11 jan 2023 09:25Detta har ju diskuterats många gånger tidigare, och i mina ögon är det oändligt mycket viktigare att man går över till elbil än att man går över till dom mest effektiva elbilarna.
Om det nu är så att marknaden efterfrågar "ineffektiva" el-SUV:ar så är det helt ok för mig så länge dom ersätter fossilbilar.
I den stora omställningen är dom förhållandevis små skillnaderna i effektivitet mellan olika elbilar nästan felräkningssiffror i förhållande till den enorma skillnaden i effektivitet mot fossilbilar (som ju dessutom förstör planeten, orsakar krig, död och förödelse etc). [Min understrykn.]
/fth
-
- Inlägg: 7495
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Lightyear 2
Håller med om allt du skriver förutom det där om Model Y. Y är ju även den en onödigt stor och tung SUV/Crossover.tesla newbie skrev: ↑12 jan 2023 10:04Jag håller med. Fordonsvikter på 2,7 ton är fullkomligt absurt. Det är vad en Dodge Ram med Hemi-V8 väger. Är det rimligt att en lyxsedan som Mercedes EQS ska väga lika mycket som en gigantisk amerikansk rambyggd pickup med 5.7 liters V8? Det går ju faktiskt att bygga elbilar som väger marginellt mer än motsvarande fossibil. Det har Tesla visat med all önskvärd tydlighet. Och visst så släpper inte elbilar ut kväveoxid och minskar beroendet av fossila bränslen, men dessa tunga kolosser ger ju högre partikelutsläpp från däcken istället. Tesla har också visat att aerodynamik säljer, eftersom Model Y är den bäst säljande elbilen i världen 2022: https://teslaclubsweden.se/10-av-bilfor ... ar-i-fjol/
Tycker det är synd att Tesla inte erbjuder en version av Model 3 som har halvkombilucka. Den skulle väga mindre och ha lägre luftmotstånd jämfört med Y. Kan inte uttala mig om en kombiversion av Model 3 eftersom jag är för dålig på naturvetenskap. En kombiversion skulle väl bli lättare än en Y, men jag vet inte om den skulle förbruka mindre energi vid drift i högre hastigheter...
Men med det sagt...
Tesla har ju faktiskt inte funnits så länge. Och de måste ju förhålla sig till marknadsekonomin som alla andra. Och eftersom Y är deras bäst säljande modell så är det ju så verkligheten ser ut. De var ju sannolikt tvungna att ta fram en modell som Y. Och vidare är det så klart mycket möjligt att de gör rätt i att istället fokusera på Cybertrucken, Semin och en halo-modell som Roadstern istället för en halvkombiversion av Model 3.
Men tycker fortfarande som sagt att det är synd att Model 3 inte finns med halvkombilucka.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 776
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Lightyear 2
Eftersom jag själv har en Y så är jag väl lite biased kanske. Håller på sätt och vis med att Model Y är redan den onödigt tung med 2 ton. Hade de gjort Model 3 en aning högre och gett den bekvämare baksäte och, som du säger, halvkombilucka så hade det varit perfekt. Dock ska sägas att Model Y är enormt effektiv trots vikten, just kanske på grund av att den är så aerodynamisk. I högre hastigheter så är luftmotståndet mer avgörande än vikten för effektiviteten. Eftersom den ideala formen ur luftmotståndssynpunkt är en vattendroppe så kommer vi nog inte få se någon traditionell kombikaross från Tesla.SwedishAdvocate skrev: ↑12 jan 2023 10:17Håller med om allt du skriver förutom det där om Model Y. Y är ju även den en onödigt stor och tung SUV/Crossover.tesla newbie skrev: ↑12 jan 2023 10:04Jag håller med. Fordonsvikter på 2,7 ton är fullkomligt absurt. Det är vad en Dodge Ram med Hemi-V8 väger. Är det rimligt att en lyxsedan som Mercedes EQS ska väga lika mycket som en gigantisk amerikansk rambyggd pickup med 5.7 liters V8? Det går ju faktiskt att bygga elbilar som väger marginellt mer än motsvarande fossibil. Det har Tesla visat med all önskvärd tydlighet. Och visst så släpper inte elbilar ut kväveoxid och minskar beroendet av fossila bränslen, men dessa tunga kolosser ger ju högre partikelutsläpp från däcken istället. Tesla har också visat att aerodynamik säljer, eftersom Model Y är den bäst säljande elbilen i världen 2022: https://teslaclubsweden.se/10-av-bilfor ... ar-i-fjol/
Tycker det är synd att Tesla inte erbjuder en version av Model 3 som har halvkombilucka. Den skulle väga mindre och ha lägre luftmotstånd jämfört med Y. Kan inte uttala mig om en kombiversion av Model 3 eftersom jag är för dålig på naturvetenskap. En kombiversion skulle väl bli lättare än en Y, men jag vet inte om den skulle förbruka mindre energi vid drift i högre hastigheter...
Men med det sagt...
Tesla är inte ett särkilt gammalt företag. Och de måste ju förhålla sig till marknadsekonomin som alla andra. Och eftersom Y är deras bäst säljande modell så är det ju så verkligheten ser ut. De var ju sannolikt tvungna att ta fram en modell som Y. Och vidare är det så klart mycket möjligt att de gör rätt i att istället fokusera på Cybertrucken, Semin och en halo-modell som Roadstern istället för en halvkombiversion av Model 3.
Men tycker fortfarande som sagt att det är synd att Model 3 inte finns med halvkombilucka.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9400
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Lightyear 2
Min Model Y drar 100 Wh mer per mil än min tidigare Model 3, 1.85 respektive 1.75 kWh/mil. Fortfarande mindre än de flesta elbilar på marknaden. Exempelvis Polestar 2 och XC40.SwedishAdvocate skrev: ↑12 jan 2023 10:17Håller med om allt du skriver förutom det där om Model Y. Y är ju även den en onödigt stor och tung SUV/Crossover.tesla newbie skrev: ↑12 jan 2023 10:04Jag håller med. Fordonsvikter på 2,7 ton är fullkomligt absurt. Det är vad en Dodge Ram med Hemi-V8 väger. Är det rimligt att en lyxsedan som Mercedes EQS ska väga lika mycket som en gigantisk amerikansk rambyggd pickup med 5.7 liters V8? Det går ju faktiskt att bygga elbilar som väger marginellt mer än motsvarande fossibil. Det har Tesla visat med all önskvärd tydlighet. Och visst så släpper inte elbilar ut kväveoxid och minskar beroendet av fossila bränslen, men dessa tunga kolosser ger ju högre partikelutsläpp från däcken istället. Tesla har också visat att aerodynamik säljer, eftersom Model Y är den bäst säljande elbilen i världen 2022: https://teslaclubsweden.se/10-av-bilfor ... ar-i-fjol/
Tycker det är synd att Tesla inte erbjuder en version av Model 3 som har halvkombilucka. Den skulle väga mindre och ha lägre luftmotstånd jämfört med Y. Kan inte uttala mig om en kombiversion av Model 3 eftersom jag är för dålig på naturvetenskap. En kombiversion skulle väl bli lättare än en Y, men jag vet inte om den skulle förbruka mindre energi vid drift i högre hastigheter...
Men med det sagt...
Tesla har ju faktiskt inte funnits så länge. Och de måste ju förhålla sig till marknadsekonomin som alla andra. Och eftersom Y är deras bäst säljande modell så är det ju så verkligheten ser ut. De var ju sannolikt tvungna att ta fram en modell som Y. Och vidare är det så klart mycket möjligt att de gör rätt i att istället fokusera på Cybertrucken, Semin och en halo-modell som Roadstern istället för en halvkombiversion av Model 3.
Men tycker fortfarande som sagt att det är synd att Model 3 inte finns med halvkombilucka.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2515
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Lightyear 2
Lightyear lär ligga på ungefär hälften av förbrukningen av Model 3/Y (inte illa).
Förra århundradet handlade om effekt medans detta århundrade handlar om effektivt.
MVH
Förra århundradet handlade om effekt medans detta århundrade handlar om effektivt.


MVH
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19947
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Lightyear 2
What? Typ under 1kWh per mil??NiklasTesla skrev: ↑12 jan 2023 22:03Lightyear lär ligga på ungefär hälften av förbrukningen av Model 3/Y (inte illa).
Förra århundradet handlade om effekt medans detta århundrade handlar om effektivt.![]()
![]()
MVH


S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2515
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543