Dags att motionera till BRF årsmöte avseende laddplatser!
Moderator: Redaktion
- selfish
- Teslaägare
Dags att motionera till BRF årsmöte avseende laddplatser!
Hej alla elbilskamrater,
Jag har börjat att plita på en motion till årsstämman för att få bostadsrättsföreningen att börja fundera på installera laddplatser i vårt garage och vår utomhusparkering.
Tänkte höra om någon har gjort liknande försök och kan tänka sig dela med sig av något framgångsrikt koncept.
Jag förstår att det kommer att vara svårt att få framgång i vår fossilvärld men tänke börja lobba nu så kanske vi får upp några typ-2 laddare inom 20 år.
Hälsningar
Selfish
Jag har börjat att plita på en motion till årsstämman för att få bostadsrättsföreningen att börja fundera på installera laddplatser i vårt garage och vår utomhusparkering.
Tänkte höra om någon har gjort liknande försök och kan tänka sig dela med sig av något framgångsrikt koncept.
Jag förstår att det kommer att vara svårt att få framgång i vår fossilvärld men tänke börja lobba nu så kanske vi får upp några typ-2 laddare inom 20 år.
Hälsningar
Selfish
P3D | Shareholder
Re: Dags att motionera till BRF årsmöte avseende laddplatser
Dra kablar så de klarar av mer än vad som behövs så slipper ni göra om det
Sätt upp trefas + schuko på varje plats så kan alla dagens bila ladda
Spontant tycker jag att type 2 skåp är för dyra och ger inget mer än ett tre fas uttag
Sätt upp trefas + schuko på varje plats så kan alla dagens bila ladda
Spontant tycker jag att type 2 skåp är för dyra och ger inget mer än ett tre fas uttag
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Se till att det blir 3-fas uttag.
I vår förening blev det Schunko och alla ska dela på samma fas.
Det funkar nu när jag är ensam, men det kommer nog fler snart och då måste man göra om och göra rätt.
Antingen Eschunko och olika faser på olika platser, men jag tror det enda raka är 3 fas.
Dessutom får man snaror problem att personer vill ladda samtidigt. Är man några enstaka kan vi komma överens om när respektive ska ladda, men det kommer sluta med stor ombyggnad av elförsörjningen till ladd platserna om många vill ladda samtidigt.
I vår förening blev det Schunko och alla ska dela på samma fas.
Det funkar nu när jag är ensam, men det kommer nog fler snart och då måste man göra om och göra rätt.
Antingen Eschunko och olika faser på olika platser, men jag tror det enda raka är 3 fas.
Dessutom får man snaror problem att personer vill ladda samtidigt. Är man några enstaka kan vi komma överens om när respektive ska ladda, men det kommer sluta med stor ombyggnad av elförsörjningen till ladd platserna om många vill ladda samtidigt.
MYP -22 | MIB | svart/svart
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Vi hade en livlig debatt här på forumet om laddplatser på bostadsrättsföreningar för ett år sedan: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =27&t=1065
Det vi kom fram till var att det finns två olika slags föreningar, som behöver två olika slags approach:
- Om bostadsrättsföreningen är progressiv och gärna vill erbjuda de boende laddmöjlighet ska man definitivt föreslå Typ 2 laddboxar.
- Men om föreningen är av mera bakåtsträvar-slaget, vars styrelses inställning till elbilar är ”usch sickna nymodigheter”, kan man gå på budget-linjen och föreslå några kombinerade trefas-enfas uttag.
Läs mer på http://teslaclubsweden.se/laddrekommendation/
Det vi kom fram till var att det finns två olika slags föreningar, som behöver två olika slags approach:
- Om bostadsrättsföreningen är progressiv och gärna vill erbjuda de boende laddmöjlighet ska man definitivt föreslå Typ 2 laddboxar.
- Men om föreningen är av mera bakåtsträvar-slaget, vars styrelses inställning till elbilar är ”usch sickna nymodigheter”, kan man gå på budget-linjen och föreslå några kombinerade trefas-enfas uttag.
Läs mer på http://teslaclubsweden.se/laddrekommendation/
En mer direkt variant kan ju vara att själv kandidera till styrelsen och driva frågan "inifrån".
Y LR hämtad mars 2022
Midnight silver metallic S 75D hämtad augusti 2018
Vit S 70D levererad 14 dec 2015
Detta har jag aktivt funderat på i vår förening om de skulle börja skruva på sig.Robin skrev:En mer direkt variant kan ju vara att själv kandidera till styrelsen och driva frågan "inifrån".
Kostnaden är ju alltid ett problem om man pratar med brf:er. Speciellt om nuvarande kapacitet inte rymmer så mycket. Borde inte man kunna installera nån lastbalanserare mellan laddarna i ett garage likt 1A-1B på superchargers? Säg om man har 2*32A att avvara så kan man sätta upp 8 laddplatser där varje garanteras 8A om alla används och 32 från en om man är själv.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Jag tror det är enda sättet att få det gjort. Om ingen i styrelsen är intresserad av elbilar kommer de knappast lägga tid på det. Du får iofs räkna med att det är du som får göra jobbet.Robin skrev:En mer direkt variant kan ju vara att själv kandidera till styrelsen och driva frågan "inifrån".
Sen hamnar man nog automatiskt i lite sämre förhandlingsposition om man själv är den som kör Tesla för 1 miljon.
Model X, Pearl White
Detta kan kanske vara ett alternativ för allt utom Tesla? Byta ut motorvärmaruttag i befintliga stolpar.
- selfish
- Teslaägare
Mitt inlägg och fråga var inte av teknisk karaktär utan mer om någon skrivit motion i ärendet tidigare och ville dela med sig av bra argument.
Satt 8 år i BRF-styrelse varav 5 som ordförande inklusive en ombildning, så jag är inte så sugen...
Type-2 är ju det enda seriösa valet och den standard som bör vara. Men jag tar till mig sniklösning för snålföreningar också.
/Sälfisken
Satt 8 år i BRF-styrelse varav 5 som ordförande inklusive en ombildning, så jag är inte så sugen...

Type-2 är ju det enda seriösa valet och den standard som bör vara. Men jag tar till mig sniklösning för snålföreningar också.
/Sälfisken
P3D | Shareholder
Jag skulle nog jämföra detta med fiber. På samma sätt som de flesta idag inser att "nymodigheten" internet är rätt bra så kommer laddning för elbilar vara. På sikt borde en brf med sådana möjligheter vara mer attraktiv och i sin tur göra att priserna där ligger något högre om det finns elbilsplatser.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Sitter i styrelsen för en samfällighet i Bromsten i Spånga och vi kommer jobba för installation under 2017. Det är många saker att jobba med; servis, lastfördelning, betalning etc. Men precis som Challe76a säger så ser vi detta som lika viktigt som fiber (som vi installerade i egen regi 2007).
Förutom de tekniska utmaningarna kommer vi också jobba med bidragsdelen. Tror att det är ett fönster just nu för progressiva föreningar att få bidrag. Frågan är hur länge det är öppet: http://www.elinstallatoren.se/innehall/ ... stationer/
Vår lathund består i att lusläsa Tibors inlägg som länkats ovan och göra rätt från början
Skickat från min iPad med Tapatalk
Förutom de tekniska utmaningarna kommer vi också jobba med bidragsdelen. Tror att det är ett fönster just nu för progressiva föreningar att få bidrag. Frågan är hur länge det är öppet: http://www.elinstallatoren.se/innehall/ ... stationer/
Vår lathund består i att lusläsa Tibors inlägg som länkats ovan och göra rätt från början

Skickat från min iPad med Tapatalk
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.