Du tycks glömma bort dagens elsituation som för den breda massan gör att man avvaktar köp av elbil. Så fossilbilsmarknaden har nog snarare fått ur några spikar i kistan det senaste året än tvärtom. Har man det inte väldigt gott ställt så gör det förstås en enorm skillnad ifall man kan ladda bilen för 0.7kr/kwh eller det tiofaldiga, för att inte säga rent avgörande.pefreli skrev: ↑14 jan 2023 01:40Jag köpte en grå/vit Model 3 LR september -21 som jag hämtade ut en månad senare.
Den kostade då 635 tkr och då fick jag dessutom 70 tkr i klimatbonus. Totalt alltså 565 tkr.
Idag, efter prissänkningen, så kostar samma bil 650 tkr.
Så trots att priset gått ner med nästan 100 tkr så kostar samma bil idag 85 tkr mer än när jag köpte den för 15 månader sen…
Men visst, räknar man bort klimatbonus och inflation så är det ju en prissänkning.
Hursomhelst ska det bli spännande att se vad konkurrenterna gör nu.
Blir det ännu en spik i kistan mot fossilerna?
Att i dagsläget köpa en ny fossil i segmentet + 500 tkr borde ge de flesta huvudvärk.
Dagen då elbilar tar över försäljningen närmar sig med stormsteg. Som många andra disruptiva förändringar går det fortare än vad de flesta prognosmakare tror.
Flaskhalsen är produktion, råvaror och leveranskedjor.
Däremot kan det bli en boom ifall begagnatmarknaden rasar. Då kan förstås även mindre köpkraftiga kunder gå över till elbil förutsatt att tidigare köpare vill byta till nya bilar trots kraftigt sänkta begagnatpriser. Spännande tider...