Bygger nytt hus - hur Tesla-optimera?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Re: Bygger nytt hus - hur Tesla-optimera?

Inlägg av 12man »

numera är det helt tji att få elmätarskåpet inomhus..

urspårningsvarning!!!

32A servis för att möjliggöra 32A uttag för laddning finns nästan inte att få till villa, elektrikern går i spinn => blodig faktura
+ månadsavgift från nätleverantören i all evighet, normalt minst 1500:-/år dyrare. elnätsbolagen har problem nog med varierande supply och vill inte ha villaägare som drar 22kwh och sen ner till .5kwh klocka 05:39. nej nej

en nybyggd villa idag torde ligga på årsförbrukning 10-15000 kwh + elbil säg 3000kwh år
dvs grovt 2kw (per timme) utsmetat jämnt hela året alla timmar

"hör" att svenska kraftnät vill skyffla balansansvaret på lokala elnätsbolaget,, vad kommer de att göra... powerwall ser intressant ut, har inte alla svar
men elmarknaden kom att ändras
ms 76132 "Eleamore"
Delpiero

Inlägg av Delpiero »

Ska man försöka sammanfatta lite vad jag ska ha med i garagebygget.
Jag vill inte på ngt sätt överarbeta, men vill inte missa något väsentlig.t.

Alltså, det jag är inne på nu är:
1. Be elektrikern dra rejält med el till garaget, många uttag och separat jordfelsbrytare.
Men vad gäller egentligen, 3-fas, Schuco? Mkt har nämnts.

2. Se till att garageporten är kompatibel med homelink, räcker det, osäker på vad det är egentligen.
Finns det tex på Crawford Smart 42?
Varför ska man ha homelink?

3. Några har skrivit att wifi ska finnas i garaget, kan något utveckla varför?

4. Det är väl smart att se till att ha uttag både utanför och inne i garaget (det är väl inte alltid man kör hela vägen in).
Hur många uttag bör man satsa på, och i vilken höjd?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

1. Be elektrikern dra rejält med el till garaget, många uttag och separat jordfelsbrytare.
Men vad gäller egentligen, 3-fas, Schuco? Mkt har nämnts.
3-fas CEE 16A, då kan du alltid ha en adapter som växlar ner till Schukel eller också kan du installera en laddbox.
2. Se till att garageporten är kompatibel med homelink, räcker det, osäker på vad det är egentligen.
Varför ska man ha homelink?
Tesla kan öppna Homelink dörrar.
Tesla och andra framtida bilar kan utnyttja WiFi och det är inte alltid de får kontakt via 3G.
4. Det är väl smart att se till att ha uttag både utanför och inne i garaget (det är väl inte alltid man kör hela vägen in).
Hur många uttag bör man satsa på, och i vilken höjd?
Minst ett utanför och ett innanför dörren. Eftersom CEE inte är petskyddat som en inomhus uttag så bör de sitta så hög att barn inte enkelt når dem, enligt mig, finns säkert regeln på sånt där.
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Delpiero skrev:
Det är upp till motorn, inte porten, om du har stöd för Homelink. Och motorn är ett tillbehör, så om du inte ber någon sätta dit den får du öppna porten manuellt.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare

Inlägg av kangru »

LarsL skrev:
När du bygger WiFi se till att du bygger det rätt ifrån början. Se till att få en bra PoE switch på ett lämpligt centralt ställe där din fiber kommer in och att du ifrån denna kan koppla in ett antal WiFi AP's. Jag kan utan tvekan rekommendera att du satsar på Ubiquiti (tex https://www.ubnt.com/unifi/unifi-ap-ac-lite/ finns på ett antal ställen: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3393875) sätt upp en sådan i taket i garaget (och på ett antal andra platser i huset beroende på storlek/material mm.

Läs mer på http://arstechnica.com/gadgets/2015/10/ ... i-gear-is/
Användarvisningsbild
Wester
Teslaägare

Inlägg av Wester »

Har kört med Ubiquitis grejjer i flera år i huset och nu när jag bygger nytt så gäller givetvis dessa igen, grymt stabila och användarvänliga. Allt från router, switch, AP etc blir Ubiquiti. Bilen får så klart en egen i garagetaket, vilket den lär gilla.
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

12man skrev:
har ett vagt minne av att ett 16A CEE don är specat för 1000 insättningar/utdrag och det var ju mer än tillräckligt på den tiden det specades, typ till en vedkap eller nåt, men med en elbil blir det ganska kort tid, dessa standards hittar jag inte idag, (ligger bakom paywalls) men för att inte oroa i onödan var det troligen med effekt på, och det har ju inte umc'n när jag ansluter.

hade själv ett schuko uttag inne där vi alltid anslöt dammsugaren det var lite trött efter 10 år, villan var då iofs 25år gammal och förre ägaren använde uttaget på samma sätt antar jag
Lösningen är att köpa en extra röd adapter till UMCn som alltid får sitta i cee uttaget. 800 kr.

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Inlägg av kanylbullen »

Wester skrev:
Har kört med Ubiquitis grejjer i flera år i huset och nu när jag bygger nytt så gäller givetvis dessa igen, grymt stabila och användarvänliga. Allt från router, switch, AP etc blir Ubiquiti. Bilen får så klart en egen i garagetaket, vilket den lär gilla.
+1 för ubiquiti

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Delpiero

Inlägg av Delpiero »

Uppdaterar tråden.

Tiden går och vi ska nu bestämma hur vi ska utforma huset.
Pratade med elkonsulten som gör elritningen.

Jag berättade då att jag siktar på att köpa elbil (Tesla) i framtiden och vill förbereda för detta.

Han tyckte dock att det räckte med vanligt enfas-uttag.
Separat jordfelsbrytare tyckte han var overkill.

Jag sa att jag ville ha ett nätverksuttag för Wi-Fi-nätverk i garaget iaf, det tyckte han lät vettigt.
Tänker mig väl att sätta en wifi-förstärkare där.

Vad säger ni?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Skitsnack sätt in 3-fas, elkonsulterna vet inte vad han snackar om.
Dessutom skulle jag rekommendera separat jordfelsbrytare så inte hela huset blir mörkt om det blir något fuffens med någon framtida elbil.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

LarsL skrev:
Skitsnack sätt in 3-fas, elkonsulterna vet inte vad han snackar om.
Dessutom skulle jag rekommendera separat jordfelsbrytare så inte hela huset blir mörkt om det blir något fuffens med någon framtida elbil.
+1

Givetvis sätter du även tre-fas till bilen på egen säkring. Så du har koll på lasten på säkringen, inget brus som får säkringen att gå intermittent.
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Hur stor laddeffekt du behöver beror naturligtvis på ditt körmönster. För det körmönster jag har skulle enfas 10A räcka alldeles utmärkt (och jag är en ganska genomsnittlig person i fråga om körmönster). På så vis kan jag förstå elkonsulten, MEN trots det skulle jag inte tveka en sekund att dra fram 16A trefas vid en ny installation. Det finns många fördelar:

• Billigt när man ändå håller på, jämfört med att uppgradera i efterhand.
• Högre kapacitet för de gånger man behöver ladda mer.
• Mindre risk att en av husets huvudsäkringar blir överbelastad.
• Kan vara fördel för nästa ägare av huset.

och så vidare.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Kan man få kostnadsaspekten dokumenterad för de olika valen så det är lättare att se skillnaden.
Är inte elektriker men tror inte arbetstiden skiljer sig särskilt mycket
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Jag tror väldigt få behöver hemmaladdning med trefas. Men ska man ändå göra så är det väl lika bra att göra ordentligt?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Eftersom det rör sig om en nybyggnation så är det i princip samma jobb att dra fram de ledare som krävs för enfas och trefas. I båda fallen drar man fram flexslang eller VP rör. Det är ingen skillnad i arbete att dra fem eller tre ledare i röret/slangen. Finns ingen anledning att dra fram något klenare än 5 x 2,5 mm2.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

BTW, rör det sig om ett friliggande garage eller kopplat till huset?
Användarvisningsbild
johani
Teslaägare

Inlägg av johani »

Det är väl aldrig fel att ha tillgång till trefas i ett garage oavsett om man har elbil eller inte.
Kan ju också vara bra om du in framtiden kommer att vilja sätta upp solceller på garagetaket :)
Model S P85DL (90kwh)/ Model X 90D / Model S P100DL
Delpiero

Inlägg av Delpiero »

Många svar, kul :)

Garaget är ihopbyggt med huset ja, någon frågade.

Då står jag på mig och säger att jag ändå ska ha trefas då.
Behöver man specificera ytterligare eller räcker det att säga trefas-uttag?
Kan absolut inget om detta, siffer och bokstavskombinationer som nämnts säger mig inget :?

Det är dubbelgarage + förråd, så tanken är verkligen att 2 bilar ska stå där.

Hur många uttag bör man satsa på och hur ska de placeras?
1 eller 2 utvändigt?
Även trefas utvändigt förstås?

Och alla trefas utv och invändigt ska alltså på samma och en egen jordfelsbrytare?
Räcker det med egen grupp i jordfelsnrytaren?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Jag skulle sätta ett uttag inne och ett utanför. Har du bara kablarna dragna så är det enkelt att sätta upp en Tesla destinationsladdare på smidigaste stället, senare.

Är det ett två bilsgarage är det ju inget snack, då måste du ju ha 3-fas. Ok, att det skulle funka att ladda en bil med 16A 1-fas, men vad händer med nästa bil då?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Delpiero skrev:
Och alla trefas utv och invändigt ska alltså på samma och en egen jordfelsbrytare?
Räcker det med egen grupp i jordfelsnrytaren?
Det är alltid skönt att ha bilen på egen säkring och jordfelsbrytare. Det är inte roligt om en "trasslande" bil drar säkringarna i hela huset.
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare

Inlägg av Challe76a »

Jag har två uttag som sitter ett på insidan och ett på utsidan och är kopplade på samma säkringar. Jag kan alltså inte ta ut full effekt på
båda uttagen samtidigt men jag kan välja om jag vill ladda inne eller ute vilket är skönt sommartid.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare

Inlägg av gellerstam »

Challe76a skrev:
Jag har två uttag som sitter ett på insidan och ett på utsidan och är kopplade på samma säkringar. Jag kan alltså inte ta ut full effekt på
båda uttagen samtidigt men jag kan välja om jag vill ladda inne eller ute vilket är skönt sommartid.
Är perfekt.
Snart sitter det en wallbox inne och en ute. Givetvis lastbalanserade så du kan ladda två bilar optimalt. :-)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Om villan är säkrad med 16A, kan man överhuvudtaget ha nån annan förbrukning än att ladda Teslan med 11kw, 400V 16 A?

I hur fina steg går det att ställa laddströmmen i Teslan, går det att sänka från 16 till 15 A?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Väggladdaren från Tesla kan du inte sätta i så små steg utan dem kanske du får sätta till 16A men i bilen kan du finjustera mer. Själv har jag 25A och kommer sätta vägg oxen till 20A. Kommer inte kunna ladda max på min kommande Model X, den skulle kunna ladda i 25A eller 16,5kW. Jag kommer dock ha en säkerhetsmarginal och inte behöva oroa mig ifall någon annan tex lånar laddplatsen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare

Inlägg av gellerstam »

Zalman3 skrev:
Om villan är säkrad med 16A, kan man överhuvudtaget ha nån annan förbrukning än att ladda Teslan med 11kw, 400V 16 A?

I hur fina steg går det att ställa laddströmmen i Teslan, går det att sänka från 16 till 15 A?

Du vill nog ha den ännu lägre. för att ha marginal till spis tvätt, bergvärme m.m. Eller hur mycket åker du per dag? Räkan baklänges ...Säg att du åker i snitt tio mil om dagen. Det blir ca 20kwh för att laddda 20kwh varje natt behöver du 20kwh/230v/3faser/10h = strax under 3A/fas så om du sätter en begränsning på 5A i Teslan så har du god marginal. De gånger du ska åka längre och behöver ladda mer behöver du ändå öka max laddnivå i batteriet så då kan du ju ändra laddstyrkan om du behöver fylla mer än 35kwh den natten.
Tesla Model Y
Skriv svar