Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 17
- Blev medlem: 25 jan 2023 13:58
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Någon som vet hur det är med dem andra boxarna, tex zaptec. Eller är lösningen att man ska ha en extern jordfelsbrytare
-
- Teslaägare
- Inlägg: 924
- Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
- Ort: Norrland
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Det är ju tydligen inte alltid lösningen ändå, jag har Easee Home med separat JFB. Dock en Hager CDS 425R som är en typ A, och den verkar inte skydda mot likström. Så borde varit en typ B för att man ska vara helt safe.riceboiler skrev: ↑08 feb 2023 10:36Någon som vet hur det är med dem andra boxarna, tex zaptec. Eller är lösningen att man ska ha en extern jordfelsbrytare
Tesla Model Y Performance
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Nej den har inte automatisk återställning. Som man ser i jonasl länkade video och som man kan läsa i manualen så återställs RCD och DC-skydd genom att dra ur kabeln och sätta i den igen. Dock så verkar inte det räcka för ESV, de kräver en synlig testknapp och återställningsbrytare.mikaELbil skrev: ↑07 feb 2023 21:12En jordfelsbrytare får inte ha automatisk återställning, vilket denna har. Kan vara därför som Elsäkerhetsverket anser att det inte finns någon. Angående DC skyddet så kan det vara så att den även här återställer sig automatiskt, vilket den inte får.
Högspänning och signalkablar klarar inte överslagstestet. Detta kan vid överslag förstöra elbilen. Inte heller bra.
Ioniq 5 FE AWD
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Håller med. Samma Hager har jag i min installation. Typ A är väl bättre ur personsäkerhetssynpunkt då den löser ut redan vid 30mA, Typ B löser ut vid 300mA och är mest för brandsäkerhet. EDIT: finns såklart Typ B 30mA också.Arctic Drifter skrev: ↑08 feb 2023 10:51Det är ju tydligen inte alltid lösningen ändå, jag har Easee Home med separat JFB. Dock en Hager CDS 425R som är en typ A, och den verkar inte skydda mot likström. Så borde varit en typ B för att man ska vara helt safe.riceboiler skrev: ↑08 feb 2023 10:36Någon som vet hur det är med dem andra boxarna, tex zaptec. Eller är lösningen att man ska ha en extern jordfelsbrytare
Dock så verkar typ B bättre när det gäller hantering av DC-felströmmar som du säger och därmed skyddar den bilen bättre.
https://new.abb.com/low-voltage/sv/prod ... iga-fragorJordfelsbrytare typ A är gjord för att klara även felströmmar med likströmskomposanter.
I dag är A också den typ som används mest, den har blivit standardvarianten
Jordfelsbrytare typ B är en specialtyp avsedd att användas i nät där rena DC-felströmmar kan förekomma, exempelvis frekvensomriktare , solcellsomriktare , elbilsladdare och så vidare
Senast redigerad av MrRun, redigerad totalt 1 gånger.
Ioniq 5 FE AWD
-
- Teslaägare
- Inlägg: 924
- Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
- Ort: Norrland
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Ok, kollade av intresse vad prisindikationen för en typ b är, nu vet jag inte om det är rätt modell men en Hager CDB125F kostar typ 6000 kr mer i inköp än den jag har, på elbutik.se. Så jag tar tillbaka att min installation var dyr...MrRun skrev: ↑08 feb 2023 11:05Håller med. Samma Hager har jag i min installation. Typ A är väl bättre ur personsäkerhetssynpunkt då den löser ut redan vid 30mA, Typ B löser ut vid 300mA och är mest för brandsäkerhet. Dock så verkar typ B bättre när det gäller hantering av DC-felströmmar som du säger och därmed skyddar den bilen bättre.Arctic Drifter skrev: ↑08 feb 2023 10:51Det är ju tydligen inte alltid lösningen ändå, jag har Easee Home med separat JFB. Dock en Hager CDS 425R som är en typ A, och den verkar inte skydda mot likström. Så borde varit en typ B för att man ska vara helt safe.
https://new.abb.com/low-voltage/sv/prod ... iga-fragorJordfelsbrytare typ A är gjord för att klara även felströmmar med likströmskomposanter.
I dag är A också den typ som används mest, den har blivit standardvarianten
Jordfelsbrytare typ B är en specialtyp avsedd att användas i nät där rena DC-felströmmar kan förekomma, exempelvis frekvensomriktare , solcellsomriktare , elbilsladdare och så vidare
Tesla Model Y Performance
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7420
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Stora frågan nu är hur de andra fem laddboxar Elsäkerhetsverket testade klarade sig. Bara för att vi inte sett läckta brev betyder det inte att de klarade sig galant.
Kommer verket fram till att flera, kanske majoriteten av boxarna är undermåliga kan det bli kris i hela branschen.
Elsäkerhetsverket kommer med sin rapport om några veckor.
Kommer verket fram till att flera, kanske majoriteten av boxarna är undermåliga kan det bli kris i hela branschen.
Elsäkerhetsverket kommer med sin rapport om några veckor.
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Jag har för mig att det finns en gammal tråd om att B typen inte behövdes.
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Det typ B gör är inte att skydda bilen. Typ B löser ut även när du har ett läckage av likströmmar från bilen eller solcellsanläggning. Om du har detta läckage ser inte en typ A inget. Den blir vad man kallar "blind" och löser alltså inte ut om du har ett "vanligt" jordfel.MrRun skrev: ↑08 feb 2023 11:05Håller med. Samma Hager har jag i min installation. Typ A är väl bättre ur personsäkerhetssynpunkt då den löser ut redan vid 30mA, Typ B löser ut vid 300mA och är mest för brandsäkerhet. EDIT: finns såklart Typ B 30mA också.Arctic Drifter skrev: ↑08 feb 2023 10:51Det är ju tydligen inte alltid lösningen ändå, jag har Easee Home med separat JFB. Dock en Hager CDS 425R som är en typ A, och den verkar inte skydda mot likström. Så borde varit en typ B för att man ska vara helt safe.riceboiler skrev: ↑08 feb 2023 10:36Någon som vet hur det är med dem andra boxarna, tex zaptec. Eller är lösningen att man ska ha en extern jordfelsbrytare
Dock så verkar typ B bättre när det gäller hantering av DC-felströmmar som du säger och därmed skyddar den bilen bättre.
https://new.abb.com/low-voltage/sv/prod ... iga-fragorJordfelsbrytare typ A är gjord för att klara även felströmmar med likströmskomposanter.
I dag är A också den typ som används mest, den har blivit standardvarianten
Jordfelsbrytare typ B är en specialtyp avsedd att användas i nät där rena DC-felströmmar kan förekomma, exempelvis frekvensomriktare , solcellsomriktare , elbilsladdare och så vidare
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Nu har jag bara den gamla EN 61008-1:2012+A2:2013 men där är det tydligt att för att uppfylla standarden måste det finnas en testfunktion:
8.11 Test device
RCCBs shall be provided with a test device to simulate the passing through the detecting
device of a residual current in order to allow a periodic testing of the ability of the residual
current device to operate.
8.11 Test device
RCCBs shall be provided with a test device to simulate the passing through the detecting
device of a residual current in order to allow a periodic testing of the ability of the residual
current device to operate.
Opel Corsa-e
Volvo TGB11
Volvo TGB11
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Intressant detta. Jag har nedan box, med följande info:TiborBlomhall skrev: ↑08 feb 2023 11:22Stora frågan nu är hur de andra fem laddboxar Elsäkerhetsverket testade klarade sig. Bara för att vi inte sett läckta brev betyder det inte att de klarade sig galant.
Kommer verket fram till att flera, kanske majoriteten av boxarna är undermåliga kan det bli kris i hela branschen.
Elsäkerhetsverket kommer med sin rapport om några veckor.
"Wallbox Pulsar Plus har inbyggt skydd för DC-läckage så den kräver ingen extern jordfelsbrytare typ B, endast typ A."
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model X Plaid 2023
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Fast det var väl ett tag sen man ansåg det.mikaELbil skrev: ↑08 feb 2023 12:05Det typ B gör är inte att skydda bilen. Typ B löser ut även när du har ett läckage av likströmmar från bilen eller solcellsanläggning. Om du har detta läckage ser inte en typ A inget. Den blir vad man kallar "blind" och löser alltså inte ut om du har ett "vanligt" jordfel.MrRun skrev: ↑08 feb 2023 11:05Håller med. Samma Hager har jag i min installation. Typ A är väl bättre ur personsäkerhetssynpunkt då den löser ut redan vid 30mA, Typ B löser ut vid 300mA och är mest för brandsäkerhet. EDIT: finns såklart Typ B 30mA också.Arctic Drifter skrev: ↑08 feb 2023 10:51Det är ju tydligen inte alltid lösningen ändå, jag har Easee Home med separat JFB. Dock en Hager CDS 425R som är en typ A, och den verkar inte skydda mot likström. Så borde varit en typ B för att man ska vara helt safe.riceboiler skrev: ↑08 feb 2023 10:36Någon som vet hur det är med dem andra boxarna, tex zaptec. Eller är lösningen att man ska ha en extern jordfelsbrytare
Dock så verkar typ B bättre när det gäller hantering av DC-felströmmar som du säger och därmed skyddar den bilen bättre.
https://new.abb.com/low-voltage/sv/prod ... iga-fragorJordfelsbrytare typ A är gjord för att klara även felströmmar med likströmskomposanter.
I dag är A också den typ som används mest, den har blivit standardvarianten
Jordfelsbrytare typ B är en specialtyp avsedd att användas i nät där rena DC-felströmmar kan förekomma, exempelvis frekvensomriktare , solcellsomriktare , elbilsladdare och så vidare
https://www.elinstallatoren.se/2022/02/ ... solceller/
Ioniq 5 FE AWD
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Nä, precis. Läckande likström från grannens bil eller solceller stör troligen inte ut din jordfelsbrytare.
Men hur är det med din egen? Och är du 100% säker?
Men jag lämnar det där. Kan mycket väl vara så att dom forskarna har rätt.
Beroende på hur slutresultatet mellan ESV och Easee kommer att bli, så styr det mig om jag kommer att byta ut mina JFB till typ B.
Men hur är det med din egen? Och är du 100% säker?
Men jag lämnar det där. Kan mycket väl vara så att dom forskarna har rätt.
Beroende på hur slutresultatet mellan ESV och Easee kommer att bli, så styr det mig om jag kommer att byta ut mina JFB till typ B.
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2293
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Det jag har sett är att många tillverkare stoppar in något liknande i sina laddboxar.TiborBlomhall skrev: ↑08 feb 2023 11:22Stora frågan nu är hur de andra fem laddboxar Elsäkerhetsverket testade klarade sig. Bara för att vi inte sett läckta brev betyder det inte att de klarade sig galant.
Kommer verket fram till att flera, kanske majoriteten av boxarna är undermåliga kan det bli kris i hela branschen.
Elsäkerhetsverket kommer med sin rapport om några veckor.
Åtminstone för DC skydd som ska bryta på 6mA läckström.
https://www.ivy-metering.com/ev-charger-parts/238.html
Alla dessa skydd ska ju även provas av vid installationen, men det kräver ju specialutrustning som knappt någon har.
Norge ska enligt uppgift jag hört skärpt kraven på kontroll av laddboxar som är i drift.
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Garo är nästan dubbelt så dyra.
Nu vet jag inte hur dålig Easee Home är (blir intressant att avvänta rapporten), men jag skulle iaf. aldrig chansa på en no-name kinesisk låda från Ali Express.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Vet ej. De skall ju ha testat sex stycken olika väggboxar från olika tillverkare som jag förstått det. Är ju en stor chans att en som Zaptec är med. Skall bli intressant att se de färdiga rapporterna.riceboiler skrev: ↑08 feb 2023 10:36Någon som vet hur det är med dem andra boxarna, tex zaptec. Eller är lösningen att man ska ha en extern jordfelsbrytare
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Skulle misstänka att det är något liknande som Easee Home och många andra väggboxar använder.Off Grid Byggaren skrev: ↑08 feb 2023 15:28Det jag har sett är att många tillverkare stoppar in något liknande i sina laddboxar.TiborBlomhall skrev: ↑08 feb 2023 11:22Stora frågan nu är hur de andra fem laddboxar Elsäkerhetsverket testade klarade sig. Bara för att vi inte sett läckta brev betyder det inte att de klarade sig galant.
Kommer verket fram till att flera, kanske majoriteten av boxarna är undermåliga kan det bli kris i hela branschen.
Elsäkerhetsverket kommer med sin rapport om några veckor.
Åtminstone för DC skydd som ska bryta på 6mA läckström.
https://www.ivy-metering.com/ev-charger-parts/238.html
Screenshot_20230208-151912_Chrome.jpg
Alla dessa skydd ska ju även provas av vid installationen, men det kräver ju specialutrustning som knappt någon har.
Norge ska enligt uppgift jag hört skärpt kraven på kontroll av laddboxar som är i drift.
Enligt denna videon så klarar Easee Home iaf. av att bryta någon form av jordfel vid deras test av DC-läckage (hur väl detta nu testas är en annan sak):
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Easee är snarare en box i mellanprisklassen. Som dessutom säljs stort av t.ex. tibber och mängder av andra aktörer. Då ska man kunna förvänta sig att det är en ok box som fungerar. Folk i allmänhet är dessutom inte utbildade elektriker så svårt att bedöma om det är en stor bluff eller om det är vad den utger sig för att vara. Var det inte Garo som förstörde folks ombordladdare förresten?
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2293
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Jo, absolut. Dessa krav skall man absolut kunna ställa på alla Europeiska produkter på marknaden (dock kan man nog inte på samma sätt ställa de kraven på kinesiska no-name random-produkter på Ali Express). Speciellt som de intygar och lovar att de skall följa specifika standarder. Mycket bra att Elsäkerhetsverket testar och följer upp detta!kaffekoko skrev: ↑09 feb 2023 15:00Easee är snarare en box i mellanprisklassen. Som dessutom säljs stort av t.ex. tibber och mängder av andra aktörer. Då ska man kunna förvänta sig att det är en ok box som fungerar. Folk i allmänhet är dessutom inte utbildade elektriker så svårt att bedöma om det är en stor bluff eller om det är vad den utger sig för att vara. Var det inte Garo som förstörde folks ombordladdare förresten?
Jo, GARO vill jag absolut inte ha. Det sägs att de dödar många ombordladdare när man kör med deras lastbalanserare. Skall tydligen (sägs det) slå av och på laddningen snabbt flera gånger i rad med endast några sekunders mellanrum. Det är tydligen inte alla likriktare i alla bilar som gillar det upplägget (och jag misstänker att det också bryter mot standarden).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Jag har läst att det var en viss elbil som skickade ut likström på nätet, någon som vet vilken bil det är?
Vore det inte bättre att bygga om de bilarna i stället kan man tycka?
Vore det inte bättre att bygga om de bilarna i stället kan man tycka?
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
vi har två Garo boxar med lastvakt mot huset och balansering mellan boxar. Hitills under 3,5 år inga problem med TM3, Zoe, Niro, ID.4, Megane och ipace som laddat från boxarna.martinot skrev:Jo, GARO vill jag absolut inte ha. Det sägs att de dödar många ombordladdare när man kör med deras lastbalanserare. Skall tydligen (sägs det) slå av och på laddningen snabbt flera gånger i rad med endast några sekunders mellanrum. Det är tydligen inte alla likriktare i alla bilar som gillar det upplägget (och jag misstänker att det också bryter mot standarden).
Därmed inte sagt att inte gått fel hos andra men det är inte en naturlag att det händer.
Boxarna har också fått uppdateringar ett antal ggr OTA under den här perioden.
Tidigare: Model 3 LR AWD, svart/svart med krok.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
Tillfälligt:VW Id.4
Avbeställd: Ioniq 5 AWD med krok.
Nu: Model Y LR AWD.
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Jo, det var de där hemska Zoe har jag för mig. Men de har ju också inga riktiga likriktare som andra bilar, utan kör med en märklig lösning (som sägs både vara potentiellt elektriskt farlig, men även enormt ineffektiv med stora förluster) med själva elmotorn som omriktare.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2293
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Som tur är ligger det inga lik runt elbilar som laddas.
Alla skydden har som uppgift att skydda i riktning från elnätet.
Elbilar läcker inte ut något.
Tidigare Renault Zoe kunde i vissa lägen skapa störningar på elnätet när de laddas.
Alla skydden har som uppgift att skydda i riktning från elnätet.
Elbilar läcker inte ut något.
Tidigare Renault Zoe kunde i vissa lägen skapa störningar på elnätet när de laddas.
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Om man läser tråden om GARO så är ju sista svaret att det var fel på elen i de husen, men kan ha varit fler. Vill minnas att det troligen handlade om att Tesla inte följde standarden men GARO gjorde men nu ska det väl var löst vad jag vet. Men det är ju absolut helt fritt att inte använda GARO men jag har GARO och undviker därför tesla.jak skrev: ↑09 feb 2023 17:10vi har två Garo boxar med lastvakt mot huset och balansering mellan boxar. Hitills under 3,5 år inga problem med TM3, Zoe, Niro, ID.4, Megane och ipace som laddat från boxarna.martinot skrev:Jo, GARO vill jag absolut inte ha. Det sägs att de dödar många ombordladdare när man kör med deras lastbalanserare. Skall tydligen (sägs det) slå av och på laddningen snabbt flera gånger i rad med endast några sekunders mellanrum. Det är tydligen inte alla likriktare i alla bilar som gillar det upplägget (och jag misstänker att det också bryter mot standarden).
Därmed inte sagt att inte gått fel hos andra men det är inte en naturlag att det händer.
Boxarna har också fått uppdateringar ett antal ggr OTA under den här perioden.
27,8 kWp solceller
Re: Easee får kritik av elsäkerhetsverket
Peder Berglund
Text från Easee:
Det råder just nu stor spekulation kring pågående utredning från elsäkerhetsverket.
Detta är en del i en större genomgång av branschens produkter och därför en helt naturlig process
I nuläget är detta en pågående process, och för flera andra fabrikat med likvärdig funktionalitet har denna redan avslutats med positivt utfall.
Easee är säkra på ett positivt utfall även i deras fall efter den kompletterande dokumentation som lämnat in till ESV, i enlighet med den frågeställningen om kompletterande dokumentation
Som skickats till Easee den 27/1. Ett slutgiltigt utfall kommer dock troligen först inom 3-4 veckor, men kan också ta längre tid än så.
I det fall det trots detta inte skulle bli ett positivt utfall och någon åtgärd skulle krävas så kommer detta hanteras inom ramen för produktgarantin och kostnadsfritt hanteras av Easee,
för att hålla dig som kund skadeslös. Produkten har en 5årig produktgaranti och du som kund kan därför känna dig trygg med att du kommer hållas skadeslös oavsett utfall.
I nuläget är det därför mycket spekulation och ryktesspridning. Easee står bakom produkten gör gällande att det är helt säkert för dig som konsument att använda din Easee laddbox.
Det finns idag fler än 600’000 Easee laddare i marknaden och det finns idag ännu inga incidenter rapporterade kring en Easee laddbox.
Att det i skrivelsen står att det inte finns en Jordfelsbrytare eller ett DC skydd, är felaktig, och baseras främst på tolkningen av standarden, då standarden inte är anpassad för den teknikutveckling
Som skett de senaste åren och idag tillämpas inom många applikationer. Easee och flera andra framstående laddboxfabrikat, använder sig idag av en modern automatisk jordfelsbrytare och DC skydd.
Standarden är dock inte tillräckligt omfattande och tydlig i sin nuvarande skrivelse och ger upphov till tolkningar. Således måste elsäkerhetsverket skriva att det inte finns ett jordfelskydd till dess att
dokumentation Inkommit från Easee som kan belägger hur och inom vilka ramar deras produkter uppfyller standarden och därefter kunna bedöma detta. Det är just denna process som nu pågår.
Att det finns ett jordfelsskydd och DC skydd, som dessutom är säkrare än en mekanisk brytare och att man kan testa det på ett mer modernt sätt en mekanisk knapp är det ingen tvivel på.
Se gärna denna länk för att se hur det fungerar i en Easee laddbox.
Text från Easee:
Det råder just nu stor spekulation kring pågående utredning från elsäkerhetsverket.
Detta är en del i en större genomgång av branschens produkter och därför en helt naturlig process
I nuläget är detta en pågående process, och för flera andra fabrikat med likvärdig funktionalitet har denna redan avslutats med positivt utfall.
Easee är säkra på ett positivt utfall även i deras fall efter den kompletterande dokumentation som lämnat in till ESV, i enlighet med den frågeställningen om kompletterande dokumentation
Som skickats till Easee den 27/1. Ett slutgiltigt utfall kommer dock troligen först inom 3-4 veckor, men kan också ta längre tid än så.
I det fall det trots detta inte skulle bli ett positivt utfall och någon åtgärd skulle krävas så kommer detta hanteras inom ramen för produktgarantin och kostnadsfritt hanteras av Easee,
för att hålla dig som kund skadeslös. Produkten har en 5årig produktgaranti och du som kund kan därför känna dig trygg med att du kommer hållas skadeslös oavsett utfall.
I nuläget är det därför mycket spekulation och ryktesspridning. Easee står bakom produkten gör gällande att det är helt säkert för dig som konsument att använda din Easee laddbox.
Det finns idag fler än 600’000 Easee laddare i marknaden och det finns idag ännu inga incidenter rapporterade kring en Easee laddbox.
Att det i skrivelsen står att det inte finns en Jordfelsbrytare eller ett DC skydd, är felaktig, och baseras främst på tolkningen av standarden, då standarden inte är anpassad för den teknikutveckling
Som skett de senaste åren och idag tillämpas inom många applikationer. Easee och flera andra framstående laddboxfabrikat, använder sig idag av en modern automatisk jordfelsbrytare och DC skydd.
Standarden är dock inte tillräckligt omfattande och tydlig i sin nuvarande skrivelse och ger upphov till tolkningar. Således måste elsäkerhetsverket skriva att det inte finns ett jordfelskydd till dess att
dokumentation Inkommit från Easee som kan belägger hur och inom vilka ramar deras produkter uppfyller standarden och därefter kunna bedöma detta. Det är just denna process som nu pågår.
Att det finns ett jordfelsskydd och DC skydd, som dessutom är säkrare än en mekanisk brytare och att man kan testa det på ett mer modernt sätt en mekanisk knapp är det ingen tvivel på.
Se gärna denna länk för att se hur det fungerar i en Easee laddbox.