Fetare däck på Model 3... Någon?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Re: Fetare däck på Model 3... Någon?

Inlägg av Legato »

BoaNeo skrev:
Holder med i at bredere er snyggare, men i 10" bliver gummi lidt dyrt :)

Min bil er midnight silver, så havde tænkt lidt på disse:

https://www.gummihuset.se/Produkt/F%C3% ... d=19765676

Evt. som 9" bag, 8" frem... (Så får man iofs smallere däck frem end orig.)

Med et sæt 235/35R20 GOODYEAR EAGLE F1 ASYMETRIC-2 foran 275/35R20 bag samt fragt, montering og 4xTPMS, havner man straks under 25K

Nogen som har erfaring med GummiHusets re-brandede fælge, f.eks:

https://www.gummihuset.se/Produkt/F%C3% ... d=19765598

De er næsten for billige til at de også kan være gode :D

Giver deres "buller niveau" nogen som helst praktisk mening eller er det bare trams? For ellers er Eagle-F1 i 20" i særklasse med 67db (jeg kan ikke finde dem i 19", men de fleste andre dæk er 71/72db)...

Jeg husker Eagle F1 som et godt men kort livet däck, men det er nok nærmere 20 år siden jeg sidst har kört på Goodyear :D
Har tyvärr ej koll på nonamefälgarna. Personligen tycker jag Teslan är värd "name" - fälgar och däck, men ofta betalar man säkert lite extra i onödan.

Good Year-däcken har jag på min S. Tycker de är grymma! Grymt grepp både vått och torrt, tysta och ska iaf på pappret ha lågt rullmotstånd. Vågar ej uttala mig om slitaget än, men läste positiva recensioner om det också innan köp.

Bra att veta är att de finns både med och utan "SCT", dvs dämpskum. Det råkade bli så att jag har sct fram men inte bak. Oklart hur mycket det bidrar till låg ljudnivå :D
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

Måste erkänna att jag är dålig på däck och fälgar och inte riktigt fattar alla kommentarer, men finns det alltså plats för större däck än dom här?
53CFA84A-500B-45AF-A911-390340303EC4.png
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

Nu har jag beställt feta fälgar :D är det nån som är duktig på däck och kan ge mig råd om dom här?
71FEEBB5-6B75-433E-8B25-EAB41EDF2D4C.png
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Legato skrev:
Är det någon mer som planerar att sätta på bredare däck på sin Model 3? Jag kommer köra 20" på sommaren och vill ha däck som både är bredare och fyller ut hjulhusen bättre än orginal. Original så är det ju faktiskt 19" som fyller ut hjulhuset bäst/snyggast.

Detta är höjden på originalhjulen:
235/45/18: 66,87 cm
245/40/19: 67,86 cm
235/35/20: 67,25 cm

Jag kommer köra 20" för sommardäcken och kommer nog köra en av följande setups:

1:
Fram 235/35/20: 67,25 cm (Bredd på fälg = original 8,5 tum)
Bak 275/30/20: 67,30 cm (Bredd på fälg = 10 tum)

eller

2:
Fram 245/35/20: 67,95 cm (Bredd på fälg = 9 tum)
Bak 285/30/20: 67,90 cm (Bredd på fälg = 10,5 tum)

Båda kombinationerna ger ju nästan perfekt symmetri på "höjden".

Det senare alternativet vore snyggast tycker jag, men som jag förstått det så är 285 ganska precis att man får in utan skärmbreddare. 275or är väl den "säkra" vägen.

Nedan en bild med setup 2. Tycker verkligen det är läckert:
SnyggModel3.jpg
Den där är väl ganska kraftigt sänkt? Standardfjädrarna är väl betydligt högre? Då ser det inte lika kul ut längre
Men du kanske ska sänka?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Smutt skrev:
Måste erkänna att jag är dålig på däck och fälgar och inte riktigt fattar alla kommentarer, men finns det alltså plats för större däck än dom här?
Det var två olika uppsättningar där, men "staggered" är 235/275 och det ska alltså gå att få in åtminstone 245/285 också.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

HelectriC skrev:
Legato skrev:
Är det någon mer som planerar att sätta på bredare däck på sin Model 3? Jag kommer köra 20" på sommaren och vill ha däck som både är bredare och fyller ut hjulhusen bättre än orginal. Original så är det ju faktiskt 19" som fyller ut hjulhuset bäst/snyggast.

Detta är höjden på originalhjulen:
235/45/18: 66,87 cm
245/40/19: 67,86 cm
235/35/20: 67,25 cm

Jag kommer köra 20" för sommardäcken och kommer nog köra en av följande setups:

1:
Fram 235/35/20: 67,25 cm (Bredd på fälg = original 8,5 tum)
Bak 275/30/20: 67,30 cm (Bredd på fälg = 10 tum)

eller

2:
Fram 245/35/20: 67,95 cm (Bredd på fälg = 9 tum)
Bak 285/30/20: 67,90 cm (Bredd på fälg = 10,5 tum)

Båda kombinationerna ger ju nästan perfekt symmetri på "höjden".

Det senare alternativet vore snyggast tycker jag, men som jag förstått det så är 285 ganska precis att man får in utan skärmbreddare. 275or är väl den "säkra" vägen.

Nedan en bild med setup 2. Tycker verkligen det är läckert:
SnyggModel3.jpg
Den där är väl ganska kraftigt sänkt? Standardfjädrarna är väl betydligt högre? Då ser det inte lika kul ut längre
Men du kanske ska sänka?
Ska det bli perfekt måste man sänka också, men hjul som fyller ut bättre på höjden och däck som fyller ut bättre på bredden är en stor förbättring jämfört med original imo.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
ippii
Teslaägare

Inlägg av ippii »

Smutt skrev:
Nu har jag beställt feta fälgar :D är det nån som är duktig på däck och kan ge mig råd om dom här?
Är det inte synd att gå från de kvalitetsdäck som följer med bilen till budgetdäck? Eller vet du att de är bra ändå?
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

ippii skrev:
Smutt skrev:
Är det inte synd att gå från de kvalitetsdäck som följer med bilen till budgetdäck? Eller vet du att de är bra ändå?
Jag är riktigt dålig på däck tidigare bilar har varit så slöa så det inte spelat nån roll bara kört på det bilhandlarn skickat med
På Tesla spelar det helt plötsligt roll min S är helt underbar på 21tum trots att det satt lågprisdäck på fälgarna, så jag tänker att det viktigaste på M3 är att få lågprofil däck samt bredden bak :)

Mitt körmönster är motorväg normal fart och sen rödlysen plattan i mattan utmanar aldrig bilen i kurvor sladdar inte leker inte med den osv så frågan är hur dyra däck jag behöver?

Nu har jag hittat dom här med skyddskant, kanske bra när barnen kör.
6DD3B139-EF22-4D71-A657-56D8338BDBD3.png
Användarvisningsbild
TeslaMac
Teslaägare

Inlägg av TeslaMac »

Gammal tråd, men högaktuellt ämne för mig! ;)

Jag fick min M3 LR i veckan och kommer lägga på odubbade vinterdäck på original 18".
Sommarfälgar har jag bestämt mig för ABS F18.

https://www.hjulonline.se/falg/abs/abs- ... x20/122736
https://www.hjulonline.se/falg/abs/abs- ... x20/122735

Med de finns då i staggered modell, då blir det 8,5" fram och 10" bak.
Får man köra med bredare däck i bak utan att ens garantier från Tesla slutar gälla? :shock:
Min far har en Audi Q4 e-tron och där var man tvungen att ha bredare i bak för att garantin skulle gälla.
Model 3 LR 2022 (utt. 230131)
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

TeslaMac skrev: 03 feb 2023 12:58
Gammal tråd, men högaktuellt ämne för mig! ;)

Jag fick min M3 LR i veckan och kommer lägga på odubbade vinterdäck på original 18".
Sommarfälgar har jag bestämt mig för ABS F18.

https://www.hjulonline.se/falg/abs/abs- ... x20/122736
https://www.hjulonline.se/falg/abs/abs- ... x20/122735

Med de finns då i staggered modell, då blir det 8,5" fram och 10" bak.
Får man köra med bredare däck i bak utan att ens garantier från Tesla slutar gälla? :shock:
Min far har en Audi Q4 e-tron och där var man tvungen att ha bredare i bak för att garantin skulle gälla.
Innebär de här ABS-fälgarna du tänkt dig att hjulen fram kommer hamna längre ut i hjulhusen än någon av Teslas originalfälgar? När Model 3 började levereras i Sverige i feb/mars 2019 kom bilen utan stänkskydd fram. Som jag förstår det så levereras alla M3 i Sverige sen en tid tillbaka med stänkskydd fram från fabrik. Men på de bilarna som först kom utan stänkskydd så blev det en del blästring från framhjul på skärmkanter fram (där originalstänkskydden nu sitter), samt även på plåtdelarna framför bakhjulen (som breddar ut en aning). Det kanske finns risk för samma grej om de här ABS-fälgarna hamnar längre ut i hjulhusen fram än någon av Teslas originalfälgar...

Det finns några äldre trådar på forumet om det ovanstående...

Och hur mycket bredare är ABS-fälgarna bak än en originalfälg? Så pass breda att det riskerar bli blästring på de delar som är gjorda av plåt på skärmkanterna bak?...

Är vidare bara lekman på det här, så det kanske finns ytterligare aspekter som kan påverka garanti. Det vet inte jag...

EDIT: Har kompletterat texten och rättat några skrivfel.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Jontelitokd
Teslaägare

Inlägg av Jontelitokd »

ippii skrev: 14 mar 2019 08:50
Smutt skrev:
Dagens bilägare, bara show men inget säkerhetstänk :(
Användarvisningsbild
TeslaMac
Teslaägare

Inlägg av TeslaMac »

Innebär de här ABS-fälgarna du tänkt dig att hjulen fram kommer hamna längre ut i hjulhusen än någon av Teslas originalfälgar? När Model 3 började levereras i Sverige i feb/mars 2019 kom bilen utan stänkskydd fram. Som jag förstår det så levereras alla M3 i Sverige sen en tid tillbaka med stänkskydd fram från fabrik. Men på de bilarna som först kom utan stänkskydd så blev det en del blästring från framhjul på skärmkanter fram (där originalstänkskydden nu sitter), samt även på plåtdelarna framför bakhjulen (som breddar ut en aning). Det kanske finns risk för samma grej om de här ABS-fälgarna hamnar längre ut i hjulhusen fram än någon av Teslas originalfälgar...

Nej, original både 18" och 19" är 9" breda, dessa är 8,5 fram, vet inte vad det innebär att de är smalare. Kanske behövs spacers?

Och hur mycket bredare är ABS-fälgarna bak än en originalfälg? Så pass breda att det riskerar bli blästring på de delar som är gjorda av plåt på skärmkanterna bak?...

Original 9" även bak på Teslas fälg i storleken 20", dessa ABS är 10", men jag kommer foliera bilen också, så det bör täcka de värsta stenskotten.

Är vidare bara lekman på det här, så det kanske finns ytterligare aspekter som kan påverka garanti. Det vet inte jag...

Jag har svängt lite med att vara inne på 19" nu, det blir ca 10-15% mer förbrukning med 20", det är ju ändå lite tråkigt att behöva ladda ofta, men jävligt snyggt med 20" är det.
Med 20" behöver man sänka den också anser jag, så helheten kommer till sin rätt.
Jag kan fan inte sova för att jag inte kan bestämma mig, snyggt eller praktiskt?!?! :roll:
SwedishAdvocate

Du skriver inget om ET...

Det spelar ju också roll...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

TeslaMac skrev: 07 feb 2023 11:12

Nej, original både 18" och 19" är 9" breda, dessa är 8,5 fram, vet inte vad det innebär att de är smalare. Kanske behövs spacers?

Original 9" även bak på Teslas fälg i storleken 20", dessa ABS är 10", men jag kommer foliera bilen också, så det bör täcka de värsta stenskotten.

Jag har svängt lite med att vara inne på 19" nu, det blir ca 10-15% mer förbrukning med 20", det är ju ändå lite tråkigt att behöva ladda ofta, men jävligt snyggt med 20" är det.
Med 20" behöver man sänka den också anser jag, så helheten kommer till sin rätt.
Jag kan fan inte sova för att jag inte kan bestämma mig, snyggt eller praktiskt?!?! :roll:
Om du med "foliera" menar PPF så kommer det skydda helt klart. Menar du däremot vanlig foliering för att enbart byta färg så skulle jag råda dig att ändå sätta PPF på skärmar osv. Vanlig folie blir snabbt skadad annars (och även lacken under).

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
TeslaMac
Teslaägare

Inlägg av TeslaMac »

SwedishAdvocate skrev: 07 feb 2023 11:35

I instruktionsboken står det "Förskjutning" 40, är det samma som ET och "Inpressning", som det står på ABS-fälgarna?
Isf är det ET 40 på origiginal och 38 på ABS.
Användarvisningsbild
TeslaMac
Teslaägare

Inlägg av TeslaMac »

Legato skrev: 07 feb 2023 11:57
Om du med "foliera" menar PPF så kommer det skydda helt klart. Menar du däremot vanlig foliering för att enbart byta färg så skulle jag råda dig att ändå sätta PPF på skärmar osv. Vanlig folie blir snabbt skadad annars (och även lacken under).
Jag menade att byta färg isch, inte PPF, men jag vet inte om det finns olika nivå av skydd på färgbytesfolie också, annars kanske det lutar åt PPF ändå. Det kostar ju rätt mkt med PPF och det är en förmånsbil, men jag ska å andra sidan leasa den i fem år, så det kanske är värt det ändå. 8-)
Senast redigerad av TeslaMac, redigerad totalt 1 gånger.
SwedishAdvocate

TeslaMac skrev: 09 feb 2023 10:21
SwedishAdvocate skrev: 07 feb 2023 11:35

I instruktionsboken står det "Förskjutning" 40, är det samma som ET och "Inpressning", som det står på ABS-fälgarna?
Isf är det ET 40 på original och 38 på ABS.
Inpressningsdjup ska det heta på svenska. På engelska heter det offset. Vad heter det i den engelska instruktionsboken?

Eller så kanske någon annan på forumet har koll?...

Källa:
https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%A4lg ... ssningdjup
Användarvisningsbild
TeslaMac
Teslaägare

Inlägg av TeslaMac »

SwedishAdvocate skrev: 09 feb 2023 10:56
Inpressningsdjup ska det heta på svenska. På engelska heter det offset. Vad heter det i den engelska instruktionsboken?

Eller så kanske någon annan på forumet har koll?...

Källa:
https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%A4lg ... ssningdjup
I den engelska instruktionsboken står det offset ser jag.
2 mm borde inte vara nån fara eller?
SwedishAdvocate

TeslaMac skrev: 09 feb 2023 16:14
I den engelska instruktionsboken står det offset ser jag.
2 mm borde inte vara nån fara eller?
Jag lärde mig det här när jag skulle skaffa mina egna tredjepartsfälgar till två uppsättningar vinterdäck (två omgångar pga av två olika bilar). Det är/var väl inte jättekomplicerat, men nu har jag tyvärr glömt bort hur det hänger ihop – så jag kan tyvärr inte hjälpa dig med det... Det är i så fall ifall ngn annan kan... Annars får du sätta dig in i det på egen hand...

Om det vore min bil skulle jag nog vilja veta hur mkt det påverkar om hjulen sitter längre ut i hjulhusen än de skulle ha gjort med originalfälgar. Men just den grejen kanske kan variera lite beroende på ens finanser mm...
Skriv svar