Ionitys laddnätverk

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3649
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Niklas Z »

Dafro skrev: 19 feb 2023 20:10
Den laddar väl aldrig i närheten av 350 men bra nivå upp till 65% men sedan är den nere under E-tron nivå, som jag tycker har en trevliga kurva så man inte behöver komma in med låg soc. Det viktiga är inte att ha en hög nivå en kort stund (i5 klart det lite längre ön en kort period) utan en skaplig nivå en längre tid, typ över 100.
Fast om man inte kommer in med låg nivå hade man i de allra flesta fall kunnat köra vidare till nästa laddstation, så jag delar inte riktigt ditt synsätt. Men det kanske handlar om vad vi menar med låg nivå.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3185
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dafro »

Niklas Z skrev: 19 feb 2023 20:25
Dafro skrev: 19 feb 2023 20:10
Den laddar väl aldrig i närheten av 350 men bra nivå upp till 65% men sedan är den nere under E-tron nivå, som jag tycker har en trevliga kurva så man inte behöver komma in med låg soc. Det viktiga är inte att ha en hög nivå en kort stund (i5 klart det lite längre ön en kort period) utan en skaplig nivå en längre tid, typ över 100.
Fast om man inte kommer in med låg nivå hade man i de allra flesta fall kunnat köra vidare till nästa laddstation, så jag delar inte riktigt ditt synsätt. Men det kanske handlar om vad vi menar med låg nivå.
Ja du men låg är väl under 10-20% och 20-30% marginal är väl sunt att ha när det är vinter och man åker i obygden. Och var nästa laddare ligger efter grums mot sälen har jag inte koll på.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3649
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Niklas Z »

Dafro skrev: 19 feb 2023 20:31
Niklas Z skrev: 19 feb 2023 20:25
Dafro skrev: 19 feb 2023 20:10
Den laddar väl aldrig i närheten av 350 men bra nivå upp till 65% men sedan är den nere under E-tron nivå, som jag tycker har en trevliga kurva så man inte behöver komma in med låg soc. Det viktiga är inte att ha en hög nivå en kort stund (i5 klart det lite längre ön en kort period) utan en skaplig nivå en längre tid, typ över 100.
Fast om man inte kommer in med låg nivå hade man i de allra flesta fall kunnat köra vidare till nästa laddstation, så jag delar inte riktigt ditt synsätt. Men det kanske handlar om vad vi menar med låg nivå.
Ja du men låg är väl under 10-20% och 20-30% marginal är väl sunt att ha när det är vinter och man åker i obygden. Och var nästa laddare ligger efter grums mot sälen har jag inte koll på.
Avstånden mellan SuC är:

Grums–Torsby 93 km
Torsby–Malung 85 km
Malung– Sälen 67 km

De ligger ganska tätt. Det krävs inte så mycket i batteriet för att klara så korta sträckor.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3185
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dafro »

Niklas Z skrev: 19 feb 2023 20:42
Dafro skrev: 19 feb 2023 20:31
Niklas Z skrev: 19 feb 2023 20:25
Dafro skrev: 19 feb 2023 20:10
Den laddar väl aldrig i närheten av 350 men bra nivå upp till 65% men sedan är den nere under E-tron nivå, som jag tycker har en trevliga kurva så man inte behöver komma in med låg soc. Det viktiga är inte att ha en hög nivå en kort stund (i5 klart det lite längre ön en kort period) utan en skaplig nivå en längre tid, typ över 100.
Fast om man inte kommer in med låg nivå hade man i de allra flesta fall kunnat köra vidare till nästa laddstation, så jag delar inte riktigt ditt synsätt. Men det kanske handlar om vad vi menar med låg nivå.
Ja du men låg är väl under 10-20% och 20-30% marginal är väl sunt att ha när det är vinter och man åker i obygden. Och var nästa laddare ligger efter grums mot sälen har jag inte koll på.
Avstånden mellan SuC är:

Grums–Torsby 93 km
Torsby–Malung 85 km
Malung– Sälen 67 km

De ligger ganska tätt. Det krävs inte så mycket i batteriet för att klara så korta sträckor.
Med en model 3 kanske men jag med E-tron behöver ju halvt batteri för att nå 93 km på vintern, men visst det går på 15 min men visst jag hade nog laddat till 80% ändå men laddar snabbt dit. Men du har helt rätt men jag tro att folk laddar mer för att spara in ett laddstopp, tyvärr, för man ör rädd för kö öven på nästa ställe. Så någon form av avgift baserad på tid eller effekt behövs. Någon som vet hur det såg ut i Torsby och Malung.

Edit: detta var ju ionity tråden och inte Gbg- sälen. :D
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

mikebike skrev: 19 feb 2023 20:06
Dels slipper man stanna ännu en gång om man laddar lite till, dels kanske det är fullt på nästa snabbladdare (också). ;)
Det är klart att det är fullt när folk står där i flera timmar och trycker in de sista procenten. Det är ungefär samma tänk som toalettpappershamstringen i början av corona. Har man väl fått en laddplats så ska man tydligen utnyttja den maximalt utan hänsyn till andra. Att det är precis det här tänket som i många fall är orsaken till köerna verkar folk inte begripa.
Jag tycker att Ionity borde införa en laddgräns på 80% när alla laddare är upptagna. Därefter en idle-fee.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3649
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Niklas Z »

Dafro skrev: 19 feb 2023 20:53
Ja du men låg är väl under 10-20% och 20-30% marginal är väl sunt att ha när det är vinter och man åker i obygden. Och var nästa laddare ligger efter grums mot sälen har jag inte koll på.
Niklas Z skrev: 19 feb 2023 20:42
Avstånden mellan SuC är:

Grums–Torsby 93 km
Torsby–Malung 85 km
Malung– Sälen 67 km

De ligger ganska tätt. Det krävs inte så mycket i batteriet för att klara så korta sträckor.
Med en model 3 kanske men jag med E-tron behöver ju halvt batteri för att nå 93 km på vintern, men visst det går på 15 min men visst jag hade nog laddat till 80% ändå men laddar snabbt dit. Men du har helt rätt men jag tro att folk laddar mer för att spara in ett laddstopp, tyvärr, för man ör rädd för kö öven på nästa ställe. Så någon form av avgift baserad på tid eller effekt behövs. Någon som vet hur det såg ut i Torsby och Malung.
Absolut kan jag förstå att man delvis tänker annorlunda med en bil som drar mycket ström jämfört med en bil som drar lite. Med den bil jag har räcker ett stopp på 8 min enligt ABRP på sträckan Göteborg-Sälen, om jag angav -12 som temperatur. I praktiken skulle laddtiden vara så liten att jag kan ta stoppet nästan var som helst. Men jag tror också att många elbilsförare är orutinerade, vilket inte är konstigt. En vintertur till fjällen kanske är deras första långresa med deras elbil.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3185
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dafro »

Niklas Z skrev: 19 feb 2023 21:00
Dafro skrev: 19 feb 2023 20:53
Ja du men låg är väl under 10-20% och 20-30% marginal är väl sunt att ha när det är vinter och man åker i obygden. Och var nästa laddare ligger efter grums mot sälen har jag inte koll på.
Niklas Z skrev: 19 feb 2023 20:42
Avstånden mellan SuC är:

Grums–Torsby 93 km
Torsby–Malung 85 km
Malung– Sälen 67 km

De ligger ganska tätt. Det krävs inte så mycket i batteriet för att klara så korta sträckor.
Med en model 3 kanske men jag med E-tron behöver ju halvt batteri för att nå 93 km på vintern, men visst det går på 15 min men visst jag hade nog laddat till 80% ändå men laddar snabbt dit. Men du har helt rätt men jag tro att folk laddar mer för att spara in ett laddstopp, tyvärr, för man ör rädd för kö öven på nästa ställe. Så någon form av avgift baserad på tid eller effekt behövs. Någon som vet hur det såg ut i Torsby och Malung.
Absolut kan jag förstå att man delvis tänker annorlunda med en bil som drar mycket ström jämfört med en bil som drar lite. Med den bil jag har räcker ett stopp på 8 min enligt ABRP på sträckan Göteborg-Sälen, om jag angav -12 som temperatur. I praktiken skulle laddtiden vara så liten att jag kan ta stoppet nästan var som helst. Men jag tror också att många elbilsförare är orutinerade, vilket inte är konstigt. En vintertur till fjällen kanske är deras första långresa med deras elbil.
Japp mycket oerfarna elbilsförare och jag har förståelse men tror att sätter att styra är med pengar/ avgifter.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
Rasmussen
Teslaägare
Inlägg: 166
Blev medlem: 20 sep 2019 20:02

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Rasmussen »

mati skrev: 19 feb 2023 20:02
Off Grid Byggaren skrev: 19 feb 2023 19:14
När alla kan ladda som Ionic 5 med varmt batteri lossnar det nog.
Till och med en Ioniq5 blir långsam när man fyller batteriet till bristningsgränsen.
Jag förstår inte varför folk gör detta. Det var visserligen nödvändigt förr i tiden eftersom avståndet mellan laddarna var så stort att man inte klarade sig utan att ladda fullt och lite till.
Men så är det ju inte längre. Det finns ingen anledning att ladda fullt, oavsett åt vilket håll man tänker åka. Såvida man inte drar husvagn, det är ett specialfall. Jag skulle aldrig orka att sitta och vänta tills batteriet slår ifrån med 100% SoC. Har folk så mycket tid? Alla har ju så himla bråttom i vanliga fall. Hur orkar man dä sitta vid en snabbladdare längre än nödvändigt? Eller är folk så korkade att de inte begriper bättre?
Jag gissar att många, om de köpt tysk bil, fått med abonnemang på ionity när de köpt bilen och då laddar för typ 2,80. Vi köpte en ett år gammal bmw i3 i höstas och fick inte abonnemanget gratis, dock kraftigt rabatterat så vi laddar den gärna på ionity för 2,88. Dock är realiteten att det alltid är fullt de gånger vi är på långresa med den så vi får ladda på dyra 50kw-stationer i de fallen. Detta är 100% bilhandlarnas fel som försöker sälja bilarna på det sätt de är vana vid, dvs sälja in mindsetet att man måste åka och tanka bilen och erbjuder kunder ett billigt sätt att göra det på.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3649
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Niklas Z »

Dafro skrev: 19 feb 2023 21:06
Japp mycket oerfarna elbilsförare och jag har förståelse men tror att sätter att styra är med pengar/ avgifter.
Ja, det tror jag också krävs.
När jag bara ska ladda har jag aldrig stannat vid en SuC V3 längre än 20 minuter och det var den enda gången en SuC V3 inte gav vad jag förväntade mig (maxade på 220 kW, trots att jag var ensam på stationen och gav inte lika god effekt som vanligt längre upp i SoC, trots varmt batteri), samtidigt som jag skulle fylla i för 29 mils körning. Däremot har jag stannat längre på SuC V3 stationer när jag ätit mat. Då har det funnits ledig platser, så andra kunnat ladda, men i princip tycker jag att jag borde ha betalat minuttaxa eller något liknande vid de tillfällena OM det hade blivit fullt på stationen.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 433
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MarkusL »

mati skrev: 19 feb 2023 18:41
Vi gjorde en spontan utflykt idag, och eftersom bilen bara var laddad till 50% fick jag bita i det sura äpplet och stanna hos Ionity. Första gången sedan 2020.
Rullade in med förvärmt batteri i Mariestad. Kö! Efter några minuter var det min tur. Bilen började glatt med 68kW, men sänkte effekten mer och mer. Efter 5 minuter var den under 40kW. Det kan inte ha varit bilens fel. Det måste varit laddaren som inte kunde leverera mer. Han bredvid mig hade samma problem. Vilken premiumupplevelse.
Jag gav upp och åkte till Karlstad, dit skulle vi ändå, och jag kom fram med 16% SOC. Kööööö! Varför i Guds namn laddar alla till 100%? Illa nog att det är uteslutande sega ID4 som står och slöladdar, men om varenda elbil dessutom envisas med att ladda fullt kommer det här aldrig att fungera. En ID4 stod med 95% när vi kom. Vi fick stå och vänta i 20 minuter tills den äntligen hade laddat fullt. Sen tog det ytterligare några minuter innan de behagade att åka därifrån. De hade all tid i världen. Inför för helvete en straffavgift för folk som blockerar laddare på det här viset. Då hade det inte varit kö alls. Nu var 4 eller 5 bilar bakom oss och väntade.
Åtminstone fungerade laddaren. Efter mindre än 10 minuter var vi uppe i 52% och var klara. De flesta som stod där när vi kom stod fortfarande där när vi åkte. Alla med hög SoC. Chargefinder är bra för sånt.
Men alltså det här är inte okej att 2/3 av väntetiden är kötid och 1/3 effektiv laddtid.
Gjorde du en spontan utflykt under den värsta trafikhelgen på året i området till två av de värst utsatta laddarna och var förundrad över att det var kö? Gissar att de Id4or som stod och långsamladdade till 100% gjorde det för att de skulle komma hem till Göteborg/ Borås eller liknande och då gissar jag att det med id4 och takbox krävs nära 100% för att ha lite marginal. Finns ju inte jättemånga laddare längs 45:an söderut från Karlstad och risk för köer på de som finns så en vettig id4:a förare laddar till 95% och kör hela vägen hem.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3185
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dafro »

MarkusL skrev: 19 feb 2023 21:16
mati skrev: 19 feb 2023 18:41
Vi gjorde en spontan utflykt idag, och eftersom bilen bara var laddad till 50% fick jag bita i det sura äpplet och stanna hos Ionity. Första gången sedan 2020.
Rullade in med förvärmt batteri i Mariestad. Kö! Efter några minuter var det min tur. Bilen började glatt med 68kW, men sänkte effekten mer och mer. Efter 5 minuter var den under 40kW. Det kan inte ha varit bilens fel. Det måste varit laddaren som inte kunde leverera mer. Han bredvid mig hade samma problem. Vilken premiumupplevelse.
Jag gav upp och åkte till Karlstad, dit skulle vi ändå, och jag kom fram med 16% SOC. Kööööö! Varför i Guds namn laddar alla till 100%? Illa nog att det är uteslutande sega ID4 som står och slöladdar, men om varenda elbil dessutom envisas med att ladda fullt kommer det här aldrig att fungera. En ID4 stod med 95% när vi kom. Vi fick stå och vänta i 20 minuter tills den äntligen hade laddat fullt. Sen tog det ytterligare några minuter innan de behagade att åka därifrån. De hade all tid i världen. Inför för helvete en straffavgift för folk som blockerar laddare på det här viset. Då hade det inte varit kö alls. Nu var 4 eller 5 bilar bakom oss och väntade.
Åtminstone fungerade laddaren. Efter mindre än 10 minuter var vi uppe i 52% och var klara. De flesta som stod där när vi kom stod fortfarande där när vi åkte. Alla med hög SoC. Chargefinder är bra för sånt.
Men alltså det här är inte okej att 2/3 av väntetiden är kötid och 1/3 effektiv laddtid.
Gjorde du en spontan utflykt under den värsta trafikhelgen på året i området till två av de värst utsatta laddarna och var förundrad över att det var kö? Gissar att de Id4or som stod och långsamladdade till 100% gjorde det för att de skulle komma hem till Göteborg/ Borås eller liknande och då gissar jag att det med id4 och takbox krävs nära 100% för att ha lite marginal. Finns ju inte jättemånga laddare längs 45:an söderut från Karlstad och risk för köer på de som finns så en vettig id4:a förare laddar till 95% och kör hela vägen hem.
Har man inte barn, vilket jag har uppfattat det som att Mati inte har så har man inte koll på sportlovet. Men kan upplysa om att söndag v44 på höstlovet när hela Sverige reser är ännu värre.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
krille
Inlägg: 232
Blev medlem: 29 sep 2020 18:01

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av krille »

Dafro skrev: 19 feb 2023 21:29
Har man inte barn, vilket jag har uppfattat det som att Mati inte har så har man inte koll på sportlovet. Men kan upplysa om att söndag v44 på höstlovet när hela Sverige reser är ännu värre.
Har man inte barn så har man ändå koll på när sportloven och höstloven ligger, så att man kan undvika att resa till populära destinationer just då. Det är bara dyrt och trängsel då... ;)
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2456
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Förra vintern när jag kom fram till Ionity Sundsvall fick jag sista platsen av fyra som det var då.

Strax efter mig börjar det köa några bilar.

Gick ett varv och kollade på de som laddade.

1. Mach E stod och laddade med 11 kW och 82% SoC. Frågade om det var någon fel, ägaren ringde bilhandlaren som förklarade att den gör så efter 80%. Han behövde 100 % för att nå sin destination. Skulle komma en uppgradering så det inträffar vid 90% SoC .

2. Ionic 5 laddar med 37 kW. Ägaren förklarar att han arbetar någon km därifrån och han inte ladda på vägen till jobbet. Nu var batteriet -15 grader och då går det segt.


3. Tesla X laddar med 70 kW. Frågade varför han inte valde någon av de två Tesla SuC som finns i Sundsvall. Han tyckte Ionity låg bättre till.

När jag åkte stod alla kvar.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av martinot »

Ionity skulle verkligen behöva uppgradera alla stationer i landet (iaf. där det är lite mer befolkat) med att ha minst 12 laddpunkter. 4 st är löjligt lite 2023 och extremt känsligt för tekniska fel eller folk som laddar fel.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5488
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av chaffis75 »

martinot skrev: 20 feb 2023 00:38
Ionity skulle verkligen behöva uppgradera alla stationer i landet (iaf. där det är lite mer befolkat) med att ha minst 12 laddpunkter. 4 st är löjligt lite 2023 och extremt känsligt för tekniska fel eller folk som laddar fel.
Har inte alla 6 st idag.. Dock är uppenbarligen detta för lite också.

Jag tror Inte ionity får mer mark på cikle k stationer så de är nog lite klämda där.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Dafro skrev: 19 feb 2023 21:29
Har man inte barn, vilket jag har uppfattat det som att Mati inte har så har man inte koll på sportlovet. Men kan upplysa om att söndag v44 på höstlovet när hela Sverige reser är ännu värre.
Exakt så. Vi hade ingen aning att det var sportlov. Vi var förundrade över alla bilar vi mötte, och köerna, men vi visste inte varför. Vi klurade sedermera ut att det måste vara nånting sånt. Men hur skulle vi veta det? I Mariestad var det förresten enbart utländska bilar som laddade och köade. Har de också sportlov? Vi har inte sportlov i Tyskland. Det är också därför det inte finns i min tankevärld att någon skulle kunna vara ledig vid denna årstiden.
Vi åkte enbart eftersom det var fint väder. Det är inget ovanligt heller, vi gör detta rätt ofta. Enda skillnaden var att vi kom på det samma dag och inte kvällen innan, dvs bilen var inte laddad.
Senast jag snabbladdade var januari 2020, och då var detta inget problem ännu. Då fanns det inte tusentals ID4-förare som inte vet vad laddetikett är för nånting.
Jag får väl vänta ytterligare 3 år innan jag försöker snabbladda igen. Då har det kanske rättat till sig, eller så har folk återgått till fossilbilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Dafro
elbilist
Inlägg: 3185
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dafro »

mati skrev: 20 feb 2023 07:36
Dafro skrev: 19 feb 2023 21:29
Har man inte barn, vilket jag har uppfattat det som att Mati inte har så har man inte koll på sportlovet. Men kan upplysa om att söndag v44 på höstlovet när hela Sverige reser är ännu värre.
Exakt så. Vi hade ingen aning att det var sportlov. Vi var förundrade över alla bilar vi mötte, och köerna, men vi visste inte varför. Vi klurade sedermera ut att det måste vara nånting sånt. Men hur skulle vi veta det? I Mariestad var det förresten enbart utländska bilar som laddade och köade. Har de också sportlov? Vi har inte sportlov i Tyskland. Det är också därför det inte finns i min tankevärld att någon skulle kunna vara ledig vid denna årstiden.
Vi åkte enbart eftersom det var fint väder. Det är inget ovanligt heller, vi gör detta rätt ofta. Enda skillnaden var att vi kom på det samma dag och inte kvällen innan, dvs bilen var inte laddad.
Senast jag snabbladdade var januari 2020, och då var detta inget problem ännu. Då fanns det inte tusentals ID4-förare som inte vet vad laddetikett är för nånting.
Jag får väl vänta ytterligare 3 år innan jag försöker snabbladda igen. Då har det kanske rättat till sig, eller så har folk återgått till fossilbilar.
Förstår dig och detta är anledningen till att jag beställt bilar med löngre räckvidd så det bara blir på just sportlovet som jag måste snabbladda, men då åker jag dagen innan.

Om jag förstått det rätt så har även danskar v7.

Men nu är det lugnt för dig tills v44 om du håller dig i närheten :D
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Dafro skrev: 20 feb 2023 07:39
Men nu är det lugnt för dig tills v44 om du håller dig i närheten :D
Det brukar jag göra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
mikaELbil
elbilist
Inlägg: 181
Blev medlem: 04 jun 2022 00:13

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mikaELbil »

Det skulle vara perfekt med en tråd med en kalender där man kan skriva in t.ex. sportlov ( i olika delar av landet), speciella evenemang som Vätternrundan, Vasaloppet, Dansbandsveckan och liknande då det kommer vara kö till laddarna.
Hade jag kunskap om hur man skulle skapa en sådan kalender i en tråd så skulle jag gjort det. Nu har jag inte det, men med all kunskap på detta forum så kanske någon kan?
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp, Batteri 15kWh, Raspberry automation via Spotpriset
Dafro
elbilist
Inlägg: 3185
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dafro »

Kom ett utskick från ionity igår och dom ska bygga 12 nya stationer mellan Karlskrona och Skellefteå, se bild. 6-12 laddare per ställe och totalt 108 så om jag räknar rätt så borde hälften få 12 och resten 6 st.
De flesta ska bli klara under året, grymt bra om det är sant.

Edit: gammal info, så inget att se. :D
14518815-D6DB-4BCF-B9AA-BD9B27AFBE38.png
Senast redigerad av Dafro, redigerad totalt 1 gånger.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Dafro skrev: 25 feb 2023 07:18
Kom ett utskick från ionity igår och dom ska bygga 12 nya stationer mellan Karlskrona och Skellefteå, se bild. 6-12 laddare per ställe och totalt 108 så om jag räknar rätt så borde hälften få 12 och resten 6 st.
De flesta ska bli klara under året, grymt bra om det är sant.
Nu har ju Ionity historiskt inte varit särskilt bra på att hålla tidsplaner. Jag håller med om att det vore grymt, men jag tror inte en sekund på att det blir under detta året. Det brukar ju ta flera månader, ibland över ett år, för dem att byta en station. Flera stycken på 10 månader anser jag är uteslutet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Dafro
elbilist
Inlägg: 3185
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dafro »

mati skrev: 25 feb 2023 07:24
Dafro skrev: 25 feb 2023 07:18
Kom ett utskick från ionity igår och dom ska bygga 12 nya stationer mellan Karlskrona och Skellefteå, se bild. 6-12 laddare per ställe och totalt 108 så om jag räknar rätt så borde hälften få 12 och resten 6 st.
De flesta ska bli klara under året, grymt bra om det är sant.
Nu har ju Ionity historiskt inte varit särskilt bra på att hålla tidsplaner. Jag håller med om att det vore grymt, men jag tror inte en sekund på att det blir under detta året. Det brukar ju ta flera månader, ibland över ett år, för dem att byta en station. Flera stycken på 10 månader anser jag är uteslutet.
Säger inte mot men en plan är en plan och bara veta att det är på gång tycker jag känns bra.
Senast redigerad av Dafro, redigerad totalt 1 gånger.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
toppo
elbilist
Inlägg: 394
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av toppo »

Dafro skrev: 25 feb 2023 07:18
Kom ett utskick från ionity igår och dom ska bygga 12 nya stationer mellan Karlskrona och Skellefteå, se bild. 6-12 laddare per ställe och totalt 108 så om jag räknar rätt så borde hälften få 12 och resten 6 st.
De flesta ska bli klara under året, grymt bra om det är sant.
Detta diskuterades två sidor bakåt, den 15 feb när utskicket kom. Det är bra men tycker det är lite spretigt valda platser, flera städer har redan Ionity-stationer och ingen extra förstärkning mellan Sveriges tre största städer där trafiken lär öka mest, hoppas det kommer i en separat satsning.
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Dafro
elbilist
Inlägg: 3185
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av Dafro »

toppo skrev: 25 feb 2023 07:37
Dafro skrev: 25 feb 2023 07:18
Kom ett utskick från ionity igår och dom ska bygga 12 nya stationer mellan Karlskrona och Skellefteå, se bild. 6-12 laddare per ställe och totalt 108 så om jag räknar rätt så borde hälften få 12 och resten 6 st.
De flesta ska bli klara under året, grymt bra om det är sant.
Detta diskuterades två sidor bakåt, den 15 feb när utskicket kom. Det är bra men tycker det är lite spretigt valda platser, flera städer har redan Ionity-stationer och ingen extra förstärkning mellan Sveriges tre största städer där trafiken lär öka mest, hoppas det kommer i en separat satsning.
De hade du rätt i, minnet är visst sådär. Men jag fick utskicket igår 24/2 så jag tänkte att det var en nyhet som inte fanns här men tydligen så fick media detta mycket tidigare. Hoppas du står ut med lite repetition. :D
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av mati »

Dafro skrev: 25 feb 2023 08:07
toppo skrev: 25 feb 2023 07:37
Dafro skrev: 25 feb 2023 07:18
Kom ett utskick från ionity igår och dom ska bygga 12 nya stationer mellan Karlskrona och Skellefteå, se bild. 6-12 laddare per ställe och totalt 108 så om jag räknar rätt så borde hälften få 12 och resten 6 st.
De flesta ska bli klara under året, grymt bra om det är sant.
Detta diskuterades två sidor bakåt, den 15 feb när utskicket kom. Det är bra men tycker det är lite spretigt valda platser, flera städer har redan Ionity-stationer och ingen extra förstärkning mellan Sveriges tre största städer där trafiken lär öka mest, hoppas det kommer i en separat satsning.
De hade du rätt i, minnet är visst sådär. Men jag fick utskicket igår 24/2 så jag tänkte att det var en nyhet som inte fanns här men tydligen så fick media detta mycket tidigare. Hoppas du står ut med lite repetition. :D
Bra för min del. För mig var det en nyhet. :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar