Fast om man inte kommer in med låg nivå hade man i de allra flesta fall kunnat köra vidare till nästa laddstation, så jag delar inte riktigt ditt synsätt. Men det kanske handlar om vad vi menar med låg nivå.Dafro skrev: ↑19 feb 2023 20:10Den laddar väl aldrig i närheten av 350 men bra nivå upp till 65% men sedan är den nere under E-tron nivå, som jag tycker har en trevliga kurva så man inte behöver komma in med låg soc. Det viktiga är inte att ha en hög nivå en kort stund (i5 klart det lite längre ön en kort period) utan en skaplig nivå en längre tid, typ över 100.
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3649
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Ionitys laddnätverk
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: Ionitys laddnätverk
Ja du men låg är väl under 10-20% och 20-30% marginal är väl sunt att ha när det är vinter och man åker i obygden. Och var nästa laddare ligger efter grums mot sälen har jag inte koll på.Niklas Z skrev: ↑19 feb 2023 20:25Fast om man inte kommer in med låg nivå hade man i de allra flesta fall kunnat köra vidare till nästa laddstation, så jag delar inte riktigt ditt synsätt. Men det kanske handlar om vad vi menar med låg nivå.Dafro skrev: ↑19 feb 2023 20:10Den laddar väl aldrig i närheten av 350 men bra nivå upp till 65% men sedan är den nere under E-tron nivå, som jag tycker har en trevliga kurva så man inte behöver komma in med låg soc. Det viktiga är inte att ha en hög nivå en kort stund (i5 klart det lite längre ön en kort period) utan en skaplig nivå en längre tid, typ över 100.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3649
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Ionitys laddnätverk
Avstånden mellan SuC är:Dafro skrev: ↑19 feb 2023 20:31Ja du men låg är väl under 10-20% och 20-30% marginal är väl sunt att ha när det är vinter och man åker i obygden. Och var nästa laddare ligger efter grums mot sälen har jag inte koll på.Niklas Z skrev: ↑19 feb 2023 20:25Fast om man inte kommer in med låg nivå hade man i de allra flesta fall kunnat köra vidare till nästa laddstation, så jag delar inte riktigt ditt synsätt. Men det kanske handlar om vad vi menar med låg nivå.Dafro skrev: ↑19 feb 2023 20:10Den laddar väl aldrig i närheten av 350 men bra nivå upp till 65% men sedan är den nere under E-tron nivå, som jag tycker har en trevliga kurva så man inte behöver komma in med låg soc. Det viktiga är inte att ha en hög nivå en kort stund (i5 klart det lite längre ön en kort period) utan en skaplig nivå en längre tid, typ över 100.
Grums–Torsby 93 km
Torsby–Malung 85 km
Malung– Sälen 67 km
De ligger ganska tätt. Det krävs inte så mycket i batteriet för att klara så korta sträckor.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: Ionitys laddnätverk
Med en model 3 kanske men jag med E-tron behöver ju halvt batteri för att nå 93 km på vintern, men visst det går på 15 min men visst jag hade nog laddat till 80% ändå men laddar snabbt dit. Men du har helt rätt men jag tro att folk laddar mer för att spara in ett laddstopp, tyvärr, för man ör rädd för kö öven på nästa ställe. Så någon form av avgift baserad på tid eller effekt behövs. Någon som vet hur det såg ut i Torsby och Malung.Niklas Z skrev: ↑19 feb 2023 20:42Avstånden mellan SuC är:Dafro skrev: ↑19 feb 2023 20:31Ja du men låg är väl under 10-20% och 20-30% marginal är väl sunt att ha när det är vinter och man åker i obygden. Och var nästa laddare ligger efter grums mot sälen har jag inte koll på.Niklas Z skrev: ↑19 feb 2023 20:25Fast om man inte kommer in med låg nivå hade man i de allra flesta fall kunnat köra vidare till nästa laddstation, så jag delar inte riktigt ditt synsätt. Men det kanske handlar om vad vi menar med låg nivå.Dafro skrev: ↑19 feb 2023 20:10Den laddar väl aldrig i närheten av 350 men bra nivå upp till 65% men sedan är den nere under E-tron nivå, som jag tycker har en trevliga kurva så man inte behöver komma in med låg soc. Det viktiga är inte att ha en hög nivå en kort stund (i5 klart det lite längre ön en kort period) utan en skaplig nivå en längre tid, typ över 100.
Grums–Torsby 93 km
Torsby–Malung 85 km
Malung– Sälen 67 km
De ligger ganska tätt. Det krävs inte så mycket i batteriet för att klara så korta sträckor.
Edit: detta var ju ionity tråden och inte Gbg- sälen.

27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Re: Ionitys laddnätverk
Det är klart att det är fullt när folk står där i flera timmar och trycker in de sista procenten. Det är ungefär samma tänk som toalettpappershamstringen i början av corona. Har man väl fått en laddplats så ska man tydligen utnyttja den maximalt utan hänsyn till andra. Att det är precis det här tänket som i många fall är orsaken till köerna verkar folk inte begripa.
Jag tycker att Ionity borde införa en laddgräns på 80% när alla laddare är upptagna. Därefter en idle-fee.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3649
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Ionitys laddnätverk
Absolut kan jag förstå att man delvis tänker annorlunda med en bil som drar mycket ström jämfört med en bil som drar lite. Med den bil jag har räcker ett stopp på 8 min enligt ABRP på sträckan Göteborg-Sälen, om jag angav -12 som temperatur. I praktiken skulle laddtiden vara så liten att jag kan ta stoppet nästan var som helst. Men jag tror också att många elbilsförare är orutinerade, vilket inte är konstigt. En vintertur till fjällen kanske är deras första långresa med deras elbil.Dafro skrev: ↑19 feb 2023 20:53Ja du men låg är väl under 10-20% och 20-30% marginal är väl sunt att ha när det är vinter och man åker i obygden. Och var nästa laddare ligger efter grums mot sälen har jag inte koll på.
Med en model 3 kanske men jag med E-tron behöver ju halvt batteri för att nå 93 km på vintern, men visst det går på 15 min men visst jag hade nog laddat till 80% ändå men laddar snabbt dit. Men du har helt rätt men jag tro att folk laddar mer för att spara in ett laddstopp, tyvärr, för man ör rädd för kö öven på nästa ställe. Så någon form av avgift baserad på tid eller effekt behövs. Någon som vet hur det såg ut i Torsby och Malung.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: Ionitys laddnätverk
Japp mycket oerfarna elbilsförare och jag har förståelse men tror att sätter att styra är med pengar/ avgifter.Niklas Z skrev: ↑19 feb 2023 21:00Absolut kan jag förstå att man delvis tänker annorlunda med en bil som drar mycket ström jämfört med en bil som drar lite. Med den bil jag har räcker ett stopp på 8 min enligt ABRP på sträckan Göteborg-Sälen, om jag angav -12 som temperatur. I praktiken skulle laddtiden vara så liten att jag kan ta stoppet nästan var som helst. Men jag tror också att många elbilsförare är orutinerade, vilket inte är konstigt. En vintertur till fjällen kanske är deras första långresa med deras elbil.Dafro skrev: ↑19 feb 2023 20:53Ja du men låg är väl under 10-20% och 20-30% marginal är väl sunt att ha när det är vinter och man åker i obygden. Och var nästa laddare ligger efter grums mot sälen har jag inte koll på.
Med en model 3 kanske men jag med E-tron behöver ju halvt batteri för att nå 93 km på vintern, men visst det går på 15 min men visst jag hade nog laddat till 80% ändå men laddar snabbt dit. Men du har helt rätt men jag tro att folk laddar mer för att spara in ett laddstopp, tyvärr, för man ör rädd för kö öven på nästa ställe. Så någon form av avgift baserad på tid eller effekt behövs. Någon som vet hur det såg ut i Torsby och Malung.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Re: Ionitys laddnätverk
Jag gissar att många, om de köpt tysk bil, fått med abonnemang på ionity när de köpt bilen och då laddar för typ 2,80. Vi köpte en ett år gammal bmw i3 i höstas och fick inte abonnemanget gratis, dock kraftigt rabatterat så vi laddar den gärna på ionity för 2,88. Dock är realiteten att det alltid är fullt de gånger vi är på långresa med den så vi får ladda på dyra 50kw-stationer i de fallen. Detta är 100% bilhandlarnas fel som försöker sälja bilarna på det sätt de är vana vid, dvs sälja in mindsetet att man måste åka och tanka bilen och erbjuder kunder ett billigt sätt att göra det på.mati skrev: ↑19 feb 2023 20:02Till och med en Ioniq5 blir långsam när man fyller batteriet till bristningsgränsen.Off Grid Byggaren skrev: ↑19 feb 2023 19:14När alla kan ladda som Ionic 5 med varmt batteri lossnar det nog.
Jag förstår inte varför folk gör detta. Det var visserligen nödvändigt förr i tiden eftersom avståndet mellan laddarna var så stort att man inte klarade sig utan att ladda fullt och lite till.
Men så är det ju inte längre. Det finns ingen anledning att ladda fullt, oavsett åt vilket håll man tänker åka. Såvida man inte drar husvagn, det är ett specialfall. Jag skulle aldrig orka att sitta och vänta tills batteriet slår ifrån med 100% SoC. Har folk så mycket tid? Alla har ju så himla bråttom i vanliga fall. Hur orkar man dä sitta vid en snabbladdare längre än nödvändigt? Eller är folk så korkade att de inte begriper bättre?
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3649
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Ionitys laddnätverk
Ja, det tror jag också krävs.
När jag bara ska ladda har jag aldrig stannat vid en SuC V3 längre än 20 minuter och det var den enda gången en SuC V3 inte gav vad jag förväntade mig (maxade på 220 kW, trots att jag var ensam på stationen och gav inte lika god effekt som vanligt längre upp i SoC, trots varmt batteri), samtidigt som jag skulle fylla i för 29 mils körning. Däremot har jag stannat längre på SuC V3 stationer när jag ätit mat. Då har det funnits ledig platser, så andra kunnat ladda, men i princip tycker jag att jag borde ha betalat minuttaxa eller något liknande vid de tillfällena OM det hade blivit fullt på stationen.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: Ionitys laddnätverk
Gjorde du en spontan utflykt under den värsta trafikhelgen på året i området till två av de värst utsatta laddarna och var förundrad över att det var kö? Gissar att de Id4or som stod och långsamladdade till 100% gjorde det för att de skulle komma hem till Göteborg/ Borås eller liknande och då gissar jag att det med id4 och takbox krävs nära 100% för att ha lite marginal. Finns ju inte jättemånga laddare längs 45:an söderut från Karlstad och risk för köer på de som finns så en vettig id4:a förare laddar till 95% och kör hela vägen hem.mati skrev: ↑19 feb 2023 18:41Vi gjorde en spontan utflykt idag, och eftersom bilen bara var laddad till 50% fick jag bita i det sura äpplet och stanna hos Ionity. Första gången sedan 2020.
Rullade in med förvärmt batteri i Mariestad. Kö! Efter några minuter var det min tur. Bilen började glatt med 68kW, men sänkte effekten mer och mer. Efter 5 minuter var den under 40kW. Det kan inte ha varit bilens fel. Det måste varit laddaren som inte kunde leverera mer. Han bredvid mig hade samma problem. Vilken premiumupplevelse.
Jag gav upp och åkte till Karlstad, dit skulle vi ändå, och jag kom fram med 16% SOC. Kööööö! Varför i Guds namn laddar alla till 100%? Illa nog att det är uteslutande sega ID4 som står och slöladdar, men om varenda elbil dessutom envisas med att ladda fullt kommer det här aldrig att fungera. En ID4 stod med 95% när vi kom. Vi fick stå och vänta i 20 minuter tills den äntligen hade laddat fullt. Sen tog det ytterligare några minuter innan de behagade att åka därifrån. De hade all tid i världen. Inför för helvete en straffavgift för folk som blockerar laddare på det här viset. Då hade det inte varit kö alls. Nu var 4 eller 5 bilar bakom oss och väntade.
Åtminstone fungerade laddaren. Efter mindre än 10 minuter var vi uppe i 52% och var klara. De flesta som stod där när vi kom stod fortfarande där när vi åkte. Alla med hög SoC. Chargefinder är bra för sånt.
Men alltså det här är inte okej att 2/3 av väntetiden är kötid och 1/3 effektiv laddtid.
Re: Ionitys laddnätverk
Har man inte barn, vilket jag har uppfattat det som att Mati inte har så har man inte koll på sportlovet. Men kan upplysa om att söndag v44 på höstlovet när hela Sverige reser är ännu värre.MarkusL skrev: ↑19 feb 2023 21:16Gjorde du en spontan utflykt under den värsta trafikhelgen på året i området till två av de värst utsatta laddarna och var förundrad över att det var kö? Gissar att de Id4or som stod och långsamladdade till 100% gjorde det för att de skulle komma hem till Göteborg/ Borås eller liknande och då gissar jag att det med id4 och takbox krävs nära 100% för att ha lite marginal. Finns ju inte jättemånga laddare längs 45:an söderut från Karlstad och risk för köer på de som finns så en vettig id4:a förare laddar till 95% och kör hela vägen hem.mati skrev: ↑19 feb 2023 18:41Vi gjorde en spontan utflykt idag, och eftersom bilen bara var laddad till 50% fick jag bita i det sura äpplet och stanna hos Ionity. Första gången sedan 2020.
Rullade in med förvärmt batteri i Mariestad. Kö! Efter några minuter var det min tur. Bilen började glatt med 68kW, men sänkte effekten mer och mer. Efter 5 minuter var den under 40kW. Det kan inte ha varit bilens fel. Det måste varit laddaren som inte kunde leverera mer. Han bredvid mig hade samma problem. Vilken premiumupplevelse.
Jag gav upp och åkte till Karlstad, dit skulle vi ändå, och jag kom fram med 16% SOC. Kööööö! Varför i Guds namn laddar alla till 100%? Illa nog att det är uteslutande sega ID4 som står och slöladdar, men om varenda elbil dessutom envisas med att ladda fullt kommer det här aldrig att fungera. En ID4 stod med 95% när vi kom. Vi fick stå och vänta i 20 minuter tills den äntligen hade laddat fullt. Sen tog det ytterligare några minuter innan de behagade att åka därifrån. De hade all tid i världen. Inför för helvete en straffavgift för folk som blockerar laddare på det här viset. Då hade det inte varit kö alls. Nu var 4 eller 5 bilar bakom oss och väntade.
Åtminstone fungerade laddaren. Efter mindre än 10 minuter var vi uppe i 52% och var klara. De flesta som stod där när vi kom stod fortfarande där när vi åkte. Alla med hög SoC. Chargefinder är bra för sånt.
Men alltså det här är inte okej att 2/3 av väntetiden är kötid och 1/3 effektiv laddtid.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Re: Ionitys laddnätverk
Har man inte barn så har man ändå koll på när sportloven och höstloven ligger, så att man kan undvika att resa till populära destinationer just då. Det är bara dyrt och trängsel då...

VW Id.3 Pro Performance Family MY21
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2456
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Ionitys laddnätverk
Förra vintern när jag kom fram till Ionity Sundsvall fick jag sista platsen av fyra som det var då.
Strax efter mig börjar det köa några bilar.
Gick ett varv och kollade på de som laddade.
1. Mach E stod och laddade med 11 kW och 82% SoC. Frågade om det var någon fel, ägaren ringde bilhandlaren som förklarade att den gör så efter 80%. Han behövde 100 % för att nå sin destination. Skulle komma en uppgradering så det inträffar vid 90% SoC .
2. Ionic 5 laddar med 37 kW. Ägaren förklarar att han arbetar någon km därifrån och han inte ladda på vägen till jobbet. Nu var batteriet -15 grader och då går det segt.
3. Tesla X laddar med 70 kW. Frågade varför han inte valde någon av de två Tesla SuC som finns i Sundsvall. Han tyckte Ionity låg bättre till.
När jag åkte stod alla kvar.
Strax efter mig börjar det köa några bilar.
Gick ett varv och kollade på de som laddade.
1. Mach E stod och laddade med 11 kW och 82% SoC. Frågade om det var någon fel, ägaren ringde bilhandlaren som förklarade att den gör så efter 80%. Han behövde 100 % för att nå sin destination. Skulle komma en uppgradering så det inträffar vid 90% SoC .
2. Ionic 5 laddar med 37 kW. Ägaren förklarar att han arbetar någon km därifrån och han inte ladda på vägen till jobbet. Nu var batteriet -15 grader och då går det segt.
3. Tesla X laddar med 70 kW. Frågade varför han inte valde någon av de två Tesla SuC som finns i Sundsvall. Han tyckte Ionity låg bättre till.
När jag åkte stod alla kvar.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Ionitys laddnätverk
Ionity skulle verkligen behöva uppgradera alla stationer i landet (iaf. där det är lite mer befolkat) med att ha minst 12 laddpunkter. 4 st är löjligt lite 2023 och extremt känsligt för tekniska fel eller folk som laddar fel.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Ionitys laddnätverk
Har inte alla 6 st idag.. Dock är uppenbarligen detta för lite också.
Jag tror Inte ionity får mer mark på cikle k stationer så de är nog lite klämda där.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Ionitys laddnätverk
Exakt så. Vi hade ingen aning att det var sportlov. Vi var förundrade över alla bilar vi mötte, och köerna, men vi visste inte varför. Vi klurade sedermera ut att det måste vara nånting sånt. Men hur skulle vi veta det? I Mariestad var det förresten enbart utländska bilar som laddade och köade. Har de också sportlov? Vi har inte sportlov i Tyskland. Det är också därför det inte finns i min tankevärld att någon skulle kunna vara ledig vid denna årstiden.
Vi åkte enbart eftersom det var fint väder. Det är inget ovanligt heller, vi gör detta rätt ofta. Enda skillnaden var att vi kom på det samma dag och inte kvällen innan, dvs bilen var inte laddad.
Senast jag snabbladdade var januari 2020, och då var detta inget problem ännu. Då fanns det inte tusentals ID4-förare som inte vet vad laddetikett är för nånting.
Jag får väl vänta ytterligare 3 år innan jag försöker snabbladda igen. Då har det kanske rättat till sig, eller så har folk återgått till fossilbilar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Förstår dig och detta är anledningen till att jag beställt bilar med löngre räckvidd så det bara blir på just sportlovet som jag måste snabbladda, men då åker jag dagen innan.mati skrev: ↑20 feb 2023 07:36Exakt så. Vi hade ingen aning att det var sportlov. Vi var förundrade över alla bilar vi mötte, och köerna, men vi visste inte varför. Vi klurade sedermera ut att det måste vara nånting sånt. Men hur skulle vi veta det? I Mariestad var det förresten enbart utländska bilar som laddade och köade. Har de också sportlov? Vi har inte sportlov i Tyskland. Det är också därför det inte finns i min tankevärld att någon skulle kunna vara ledig vid denna årstiden.
Vi åkte enbart eftersom det var fint väder. Det är inget ovanligt heller, vi gör detta rätt ofta. Enda skillnaden var att vi kom på det samma dag och inte kvällen innan, dvs bilen var inte laddad.
Senast jag snabbladdade var januari 2020, och då var detta inget problem ännu. Då fanns det inte tusentals ID4-förare som inte vet vad laddetikett är för nånting.
Jag får väl vänta ytterligare 3 år innan jag försöker snabbladda igen. Då har det kanske rättat till sig, eller så har folk återgått till fossilbilar.
Om jag förstått det rätt så har även danskar v7.
Men nu är det lugnt för dig tills v44 om du håller dig i närheten

27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Re: Ionitys laddnätverk
Det brukar jag göra.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Det skulle vara perfekt med en tråd med en kalender där man kan skriva in t.ex. sportlov ( i olika delar av landet), speciella evenemang som Vätternrundan, Vasaloppet, Dansbandsveckan och liknande då det kommer vara kö till laddarna.
Hade jag kunskap om hur man skulle skapa en sådan kalender i en tråd så skulle jag gjort det. Nu har jag inte det, men med all kunskap på detta forum så kanske någon kan?
Hade jag kunskap om hur man skulle skapa en sådan kalender i en tråd så skulle jag gjort det. Nu har jag inte det, men med all kunskap på detta forum så kanske någon kan?
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp, Batteri 15kWh, Raspberry automation via Spotpriset
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp, Batteri 15kWh, Raspberry automation via Spotpriset
Re: Ionitys laddnätverk
Kom ett utskick från ionity igår och dom ska bygga 12 nya stationer mellan Karlskrona och Skellefteå, se bild. 6-12 laddare per ställe och totalt 108 så om jag räknar rätt så borde hälften få 12 och resten 6 st.
De flesta ska bli klara under året, grymt bra om det är sant.
Edit: gammal info, så inget att se.
De flesta ska bli klara under året, grymt bra om det är sant.
Edit: gammal info, så inget att se.

Senast redigerad av Dafro, redigerad totalt 1 gånger.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Re: Ionitys laddnätverk
Nu har ju Ionity historiskt inte varit särskilt bra på att hålla tidsplaner. Jag håller med om att det vore grymt, men jag tror inte en sekund på att det blir under detta året. Det brukar ju ta flera månader, ibland över ett år, för dem att byta en station. Flera stycken på 10 månader anser jag är uteslutet.Dafro skrev: ↑25 feb 2023 07:18Kom ett utskick från ionity igår och dom ska bygga 12 nya stationer mellan Karlskrona och Skellefteå, se bild. 6-12 laddare per ställe och totalt 108 så om jag räknar rätt så borde hälften få 12 och resten 6 st.
De flesta ska bli klara under året, grymt bra om det är sant.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Säger inte mot men en plan är en plan och bara veta att det är på gång tycker jag känns bra.mati skrev: ↑25 feb 2023 07:24Nu har ju Ionity historiskt inte varit särskilt bra på att hålla tidsplaner. Jag håller med om att det vore grymt, men jag tror inte en sekund på att det blir under detta året. Det brukar ju ta flera månader, ibland över ett år, för dem att byta en station. Flera stycken på 10 månader anser jag är uteslutet.Dafro skrev: ↑25 feb 2023 07:18Kom ett utskick från ionity igår och dom ska bygga 12 nya stationer mellan Karlskrona och Skellefteå, se bild. 6-12 laddare per ställe och totalt 108 så om jag räknar rätt så borde hälften få 12 och resten 6 st.
De flesta ska bli klara under året, grymt bra om det är sant.
Senast redigerad av Dafro, redigerad totalt 1 gånger.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Re: Ionitys laddnätverk
Detta diskuterades två sidor bakåt, den 15 feb när utskicket kom. Det är bra men tycker det är lite spretigt valda platser, flera städer har redan Ionity-stationer och ingen extra förstärkning mellan Sveriges tre största städer där trafiken lär öka mest, hoppas det kommer i en separat satsning.Dafro skrev: ↑25 feb 2023 07:18Kom ett utskick från ionity igår och dom ska bygga 12 nya stationer mellan Karlskrona och Skellefteå, se bild. 6-12 laddare per ställe och totalt 108 så om jag räknar rätt så borde hälften få 12 och resten 6 st.
De flesta ska bli klara under året, grymt bra om det är sant.
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Re: Ionitys laddnätverk
De hade du rätt i, minnet är visst sådär. Men jag fick utskicket igår 24/2 så jag tänkte att det var en nyhet som inte fanns här men tydligen så fick media detta mycket tidigare. Hoppas du står ut med lite repetition.toppo skrev: ↑25 feb 2023 07:37Detta diskuterades två sidor bakåt, den 15 feb när utskicket kom. Det är bra men tycker det är lite spretigt valda platser, flera städer har redan Ionity-stationer och ingen extra förstärkning mellan Sveriges tre största städer där trafiken lär öka mest, hoppas det kommer i en separat satsning.Dafro skrev: ↑25 feb 2023 07:18Kom ett utskick från ionity igår och dom ska bygga 12 nya stationer mellan Karlskrona och Skellefteå, se bild. 6-12 laddare per ställe och totalt 108 så om jag räknar rätt så borde hälften få 12 och resten 6 st.
De flesta ska bli klara under året, grymt bra om det är sant.

27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Re: Ionitys laddnätverk
Bra för min del. För mig var det en nyhet.Dafro skrev: ↑25 feb 2023 08:07De hade du rätt i, minnet är visst sådär. Men jag fick utskicket igår 24/2 så jag tänkte att det var en nyhet som inte fanns här men tydligen så fick media detta mycket tidigare. Hoppas du står ut med lite repetition.toppo skrev: ↑25 feb 2023 07:37Detta diskuterades två sidor bakåt, den 15 feb när utskicket kom. Det är bra men tycker det är lite spretigt valda platser, flera städer har redan Ionity-stationer och ingen extra förstärkning mellan Sveriges tre största städer där trafiken lär öka mest, hoppas det kommer i en separat satsning.Dafro skrev: ↑25 feb 2023 07:18Kom ett utskick från ionity igår och dom ska bygga 12 nya stationer mellan Karlskrona och Skellefteå, se bild. 6-12 laddare per ställe och totalt 108 så om jag räknar rätt så borde hälften få 12 och resten 6 st.
De flesta ska bli klara under året, grymt bra om det är sant.![]()

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14