Men Zoen har ett dokumenterat problem med värmepumpen. Många verkar ha levererats med för lite gas i systemet så att den inte klarar att värma kupén när utetemperaturen är under -10 grader. Jag har läst om andra Zoeägare som har haft inne sin bil upp till 4 ggr och fyllt på gas, så de läcker tydligen också.
Men så är det det här problemet med att värmepumpen inte alltid startar, så man blir helt utan kupévärme. Någon tipsade om något en Renaulttekniker hade visat honom: Man värmer sensorn för utetemperaturen (som sitter på undersidan av höger backspegel) med handflatan, så startar värmepumpen igen och fungerar, iaf några dagar, sen får man göra samma sak igen. Jag testade detta och det funkade! Skumt, men iaf en lösning i väntan på att Renaults utvecklingsavdelning försöker reda ut hur man ska komma till rätta med felet.
När jag började avhjälpa felet i min bil på detta vis var det mellan -5 och -15 grader utomhus. Sen blev det varmare och den senaste månaden har vi haft -5 till +3 grader här och då slutade det där tricket med att värma backspegeln med handen att fungera, så jag blev återigen utan kupévärme. Men nu klarade jag mig iaf, för när det inte är kallare så kunde jag köra vanlig kupévärmare om morgnarna för att frosta av rutorna så funkade det resten av dagen.
Nu tryckte jag dock på om att få in bilen på verkstad, för jag tänkte ju att nåt mer måste ha tillstött och att värmepumpen måste lagas. Tyvärr har Skobes inte prioriterat detta med att få sina Renaulttekniker ackrediterade för att utföra service på elbilar. Därför har de ingen i Nyköping (min hemstad) som får serva Zoe. Katrineholm har, men bara en person och han var på långsemester.
Så igår stod jag och filosoferade lite över problemet. Enligt det ursprungliga rådet om att värma sensorn på backspegeln så skulle den upp i +12 grader och man skulle inte använda nåt brutalt som en varmluftspistol utan bara handflatan. Jag testade nu på nytt att värma sensorn med handflatan och kollade vad displayen inne i bilen visade för yttertemperatur. Men jag kunde inte få upp den i mer än 2-3 grader med hjälp av handen. Eftersom det nu var 0-gradigt ute så tänkte jag att jag knappast hade lyckats få upp den till +12 grader när det var -10 ute, så jag fick en idé. Jag hämtade en hårfön och blåste på sensorn så den nådde c:a 7-8 grader, och voilá: Värmepumpen startade!!
Slutsats: Det är inte så att sensorn på backspegeln var tvungen att komma upp i en absolut temperatur utan uppnå en viss temperaturskillnad mot något inne i värmepumpen. Så nu får jag ha en hårfön liggandes i bilen för att kunna få igång värmen nästa gång pumpen behagar vila sig... Att äga en fransk bil kan vara något av ett äventyr, det har jag hört talas om förr, men detta var nåt nytt!
Men när jag berättade om detta på Zoe-Facebookgruppen så var det en som skrev detta:
Så, inget nytt under solen...Minns en bilresa till spanska solkusten med familjen över jullovet (jag gick i nionde klass).
På vägen ner krånglade vår Citroën och vägrade starta om man inte fönade någon vital del i motorn först.
På hemvägen totalhavererade generatorn i höjd med Barcelona.