Låt oss skratta lite åt franska bilar...

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Låt oss skratta lite åt franska bilar...

Inlägg av Jerker »

Jag har ju en Zoe sedan två månader. Den har inte varit problemfri. Jag ska dock säga om bilen att den på det hela taget fungerar bra och som pendlarbil är den utmärkt. Jag trivs med den, tycker den är pigg och trevlig att köra. Jag har fått ordning på initiala problem med den laddsladd jag valde att köpa så jag kan ladda på 230V 1-fas och 400V 3-fas.

Men Zoen har ett dokumenterat problem med värmepumpen. Många verkar ha levererats med för lite gas i systemet så att den inte klarar att värma kupén när utetemperaturen är under -10 grader. Jag har läst om andra Zoeägare som har haft inne sin bil upp till 4 ggr och fyllt på gas, så de läcker tydligen också.

Men så är det det här problemet med att värmepumpen inte alltid startar, så man blir helt utan kupévärme. Någon tipsade om något en Renaulttekniker hade visat honom: Man värmer sensorn för utetemperaturen (som sitter på undersidan av höger backspegel) med handflatan, så startar värmepumpen igen och fungerar, iaf några dagar, sen får man göra samma sak igen. Jag testade detta och det funkade! Skumt, men iaf en lösning i väntan på att Renaults utvecklingsavdelning försöker reda ut hur man ska komma till rätta med felet.

När jag började avhjälpa felet i min bil på detta vis var det mellan -5 och -15 grader utomhus. Sen blev det varmare och den senaste månaden har vi haft -5 till +3 grader här och då slutade det där tricket med att värma backspegeln med handen att fungera, så jag blev återigen utan kupévärme. Men nu klarade jag mig iaf, för när det inte är kallare så kunde jag köra vanlig kupévärmare om morgnarna för att frosta av rutorna så funkade det resten av dagen.

Nu tryckte jag dock på om att få in bilen på verkstad, för jag tänkte ju att nåt mer måste ha tillstött och att värmepumpen måste lagas. Tyvärr har Skobes inte prioriterat detta med att få sina Renaulttekniker ackrediterade för att utföra service på elbilar. Därför har de ingen i Nyköping (min hemstad) som får serva Zoe. Katrineholm har, men bara en person och han var på långsemester.

Så igår stod jag och filosoferade lite över problemet. Enligt det ursprungliga rådet om att värma sensorn på backspegeln så skulle den upp i +12 grader och man skulle inte använda nåt brutalt som en varmluftspistol utan bara handflatan. Jag testade nu på nytt att värma sensorn med handflatan och kollade vad displayen inne i bilen visade för yttertemperatur. Men jag kunde inte få upp den i mer än 2-3 grader med hjälp av handen. Eftersom det nu var 0-gradigt ute så tänkte jag att jag knappast hade lyckats få upp den till +12 grader när det var -10 ute, så jag fick en idé. Jag hämtade en hårfön och blåste på sensorn så den nådde c:a 7-8 grader, och voilá: Värmepumpen startade!!

Slutsats: Det är inte så att sensorn på backspegeln var tvungen att komma upp i en absolut temperatur utan uppnå en viss temperaturskillnad mot något inne i värmepumpen. Så nu får jag ha en hårfön liggandes i bilen för att kunna få igång värmen nästa gång pumpen behagar vila sig... Att äga en fransk bil kan vara något av ett äventyr, det har jag hört talas om förr, men detta var nåt nytt!

Men när jag berättade om detta på Zoe-Facebookgruppen så var det en som skrev detta:
Minns en bilresa till spanska solkusten med familjen över jullovet (jag gick i nionde klass).
På vägen ner krånglade vår Citroën och vägrade starta om man inte fönade någon vital del i motorn först.

På hemvägen totalhavererade generatorn i höjd med Barcelona.
Så, inget nytt under solen... 8-)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Låt oss skratta lite åt franska bilar...

Inlägg av TiborBlomhall »

Klassiker med sydeuropeiska bilar och minusgrader :lol:
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Arild »

Och jag som hade tänkt mig en Zoe som en "andra-bil" till Teslan. Med en elbil i familjen är det otänkbart att köpa en fossilbil för lokala resor. Men en Reanult Zoe hade passat bra in. Zoe'n har en fördel av att kunna ladda med 3-fas direkt.
Om de nu har problem med att få igång värmesystemet är den inte längre ett alternativ.
- Så vad ska vi leta efter nu?
* Tazzari? Enbart 2 stolar
* VW e-Up? Lite motorsvag
Vad är ett bra förslag på liten elbil för korta, <10mil resor?
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Arild skrev:
BMW i3, Kia Soul EV, VW e-Golf eller Nissan Leaf.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

TiborBlomhall skrev:
Arild skrev:
BMW i3, Kia Soul EV, VW e-Golf eller Nissan Leaf.
Hyundai Ionic Electric, ska väl komma till hösten? Borde blir lite billigare än eGolf och Co.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

Jag var ute och provkörde en Zoe i veckan. Jag som ser 3-fasladdning som ett stort plus har nog höjt Zoe lite för högt. Bilen kändes väldigt lite isolerad nästan ekade när man stängde dörrarna som verkade väldigt lätta. Men bilen var rymlig tyckte jag med en väldigt upprätt ställning. Den jag körde hade ett ljud liknade någon rymdkapsel ZzzooeeeZzzzooee kanske. Gick att stänga av. Stort bagage var det jmf med i3:an. Var inte lika pigg som i3:an eller stabil. Hyran för batteri förtog lite den ekonomiska vinsten men om man kör lite spelar det kanske en mindre roll. Men det är ju vi som kör mycket som har mest ekonomisk vinning och då förstör hyran kalkylen.

För småkörningar <2mil kan ju en billigare bil vara aktuell kanske e-up.
Annars en beg i3:a, Kia som jag inte provkört verkar bra räckvidd på och allt ingår i baspriset.
För längre räckvidder, vänta på Lill-Teslan eller Opel Ampera-e om man inte kan vänta eller har behov av Tesla SuperSharger.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Jerker skrev:
Så nu får jag ha en hårfön liggandes i bilen för att kunna få igång värmen nästa gång pumpen behagar vila sig...
Ehm... vart ansluter du den? :shock:
Användarvisningsbild
Alexander
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Alexander »

Min Zoe har varit på Bilia Haga Norra sedan mitten av januari pga av något närliggande problem. Nu är hela klimatanläggningen utbytt och gasen påfylld. Jag väntar på samtalet därifrån om jag kan hämta bilen idag eller ej.
Teknikern tror att kompressorn brunnit upp och att detta gjorde att bilen varken gick att köra eller ladda. Kompressorn fanns inte på hyllan eller på lager i Frankrike varför det tagit så lång tid samt att Bilia Haga Norra endast har en person som kan elbilar.
Nu säljer jag den och köper en ny Leaf som andra bil i väntan på Model 3..
ElectricRide på Instagram | Tesla Model S och Renault Zoe | The Supercharger Grand Challenge på 34,5h https://www.instagram.com/electricride/
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

ms 76132 "Eleamore"
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

TiborBlomhall skrev:
Jerker skrev:
Så nu får jag ha en hårfön liggandes i bilen för att kunna få igång värmen nästa gång pumpen behagar vila sig...
Ehm... vart ansluter du den? :shock:
Nu är det ju så att det går några dagar mellan tillfällena då man behöver aktivera värmepumpen medelst hårfön, så det kan man göra när man står parkerad där det finns elström, vilket ju är det vanligaste med en elbil. ;)

Men visst vore det utmärkt med ett 230V uttag i bilen! Tycker jag borde bli EU-standard!
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Konstigt alltihopa. En värmepump som den som sitter i bilar är luft luft värmepumpar. De ska sluta gå vid ungefär minus tio då det går åt mer energi till att frosta av föregångaren än värmen man får ut, därför borde det även sitta en elpatron i bilen. Men vad temperatur mätaren jag med saken o göra vet jag inte
.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Jag är fullt medveten om att jag med den här tråden dissar Zoe, men man måste lyfta såna här problem. Jag är ju inte ensam, min bil är inte ett måndagsexemplar, utan det är många Zoe som är drabbade och det ska Renault få stå till svars för. Kan de inte leverera fungerande bilar ska de inte göra det alls.

Och jag vill åter lyfta fram galenskapen i att sänka laddeffekten från 43 kW till 22 kW när man kom med den nya modellen! Och inte informerade man sina återförsäljare om det utan det fick jag tala om för säljaren som höll i min affär. Men jag tyckte ändå att 3-fasladdning hemma var ett tillräckligt stort plus.

Jag reflekterar ju öht inte över att köpa en annan Renault i framtiden. Skulle Tesla 3 visa sig inte vara ett alternativ för mig så får det bli nåt annat märke, inte Renault.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

apkungen skrev:
Konstigt alltihopa. En värmepump som den som sitter i bilar är luft luft värmepumpar. De ska sluta gå vid ungefär minus tio då det går åt mer energi till att frosta av föregångaren än värmen man får ut, därför borde det även sitta en elpatron i bilen. Men vad temperatur mätaren jag med saken o göra vet jag inte
.
Det vet inte Renault heller! :cry:

Men värmepumpen funkar tydligen bra för dem som rätt mängd gas i systemet ända ner till -30. Under det ger den ingen värme.
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare

Inlägg av _TonyV »

Funderat på dett med värmepump i bilar.
Japan Leaf skall inte ha det, nyare Europa dito har det.

Men alla bilar med AC har väl en (?) pump
Finns det separata kyla- / värmepumpar?
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

_TonyV skrev:

Det trista med en värmepump är att den låter en massa. Så man märker inte att det är en elbil när man står utanför den. Värmepumpen på Zoe låter mycket mer än en modern bensinbil på tomgång.
Användarvisningsbild
Alexander
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Alexander »

Skulle fått tillbaka min Zoe idag. Det fick jag inte. Ny luftvärmepump/kompressor och hela klimatsystemet utbytt och gasen påfylld och testad men vägrar fortfarande att ladda och varnar för elfel. Precis det den kom in till verkstaden för i mitten av januari. Detta blir intressant att se hur de löser problemet och inte lyckats hitta felet efter denna långa tid hos dem.
ElectricRide på Instagram | Tesla Model S och Renault Zoe | The Supercharger Grand Challenge på 34,5h https://www.instagram.com/electricride/
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

_TonyV skrev:

Åka jag ta den långa förklaringen eller en kort :p?

acn är också värmepumpen i zoe och leaf. en ac är en vp baklänges. Man måste ha en kompressor och expansionsventil som kan "byta håll" för att kunna använda den som värmepump.

Om du ställer ett kylskåp utskuren i en vägg med kylskåpsdörren öppen så kommer den att bli en ac för ditt hem. Om du istället ställer den åt andra hållet, med den varma baksidan inne och kylskåpsdörren öppen utomhus så blir det en värmepump. Det är denna vändning som d flesta bilar inte har.

En värmepump behöver inte låta. Just nu pågår stor forskning kring magnetokaloriska värmepumpar som utnyttjar magnetism istället för tryck för att flytta värme. De är framtiden
Hoppas jag.

Att det är "gas" stämmer inte riktigt. Köldmedie heter det egentligen. Under större delen av tiden i värmepumpen är vätska och en kortare tid gas. Det finns två värmeväxlare i en värmepump, de heter kondensor respektive förångare. Det säger sig självt vad som händer i dem :)
Senast redigerad av apkungen, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Fast även solen har sina fläckar:

http://www.autoblog.com/2016/03/11/tesl ... rst-drive/

Falkvingedörrarna öppnas inte alltid, även då inget blockerar dem. Dörrarna stängs inte alltid helt, kan sticka ut några mm från resten av bilen. Man måste starta om navigatorn lite då och då. Bromsljuset startas ibland oönskat och måste stängas genom att stänga av bilen och starta den igen.

Så någonstans kanske det finns ett Mercedes forum där man skriver "Låt oss skratta lite åt amerikanska bilar" :-)
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Alexander skrev:
Skulle fått tillbaka min Zoe idag. Det fick jag inte. Ny luftvärmepump/kompressor och hela klimatsystemet utbytt och gasen påfylld och testad men vägrar fortfarande att ladda och varnar för elfel. Precis det den kom in till verkstaden för i mitten av januari. Detta blir intressant att se hur de löser problemet och inte lyckats hitta felet efter denna långa tid hos dem.
Man undrar ju när man kan kräva att få häva köpet eller kräva att få en annan bil som fungerar? Det kan ju inte vara rimligt att en bil ska få krångla hur mycket som helst och man ändå ska få betala fullt pris för varan.
Användarvisningsbild
Alexander
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Alexander »

Jag har fått en gratis Ford Focus hyrbil av Bilia Haga Norra, dock en bensinare tyvärr men bättre än inget.. Det är inte rimligt att man ska få vänta så länge för att få en hyfsat ny bil reparerad. T. o.m Bilia gav med sig efter sex veckor på verkstaden och mycket tjat från mig.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Alexander skrev:
Jag har fått en gratis Ford Focus hyrbil av Bilia Haga Norra, dock en bensinare tyvärr men bättre än inget.. Det är inte rimligt att man ska få vänta så länge för att få en hyfsat ny bil reparerad. T. o.m Bilia gav med sig efter sex veckor på verkstaden och mycket tjat från mig.
Man tycker ju att de borde ta tillbaka bilen och skicka den till Renault i Frankrike så de får reda ut problemet. Borde vara intressant för deras utvecklingsavdelning också att se vilka fel som uppträder.
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

utvecklingsavdelningar i frankrike sysslar INTE med nåt så trivialt som felsökning, nono merde
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

12man skrev:
utvecklingsavdelningar i frankrike sysslar INTE med nåt så trivialt som felsökning, nono merde
Nej, de sitter som de flesta franska utvecklingsavdelningar för bilar och hittar på lösningar till problem som inte finns. ;)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Jerker skrev:
Alexander skrev:
Man tycker ju att de borde ta tillbaka bilen och skicka den till Renault i Frankrike så de får reda ut problemet. Borde vara intressant för deras utvecklingsavdelning också att se vilka fel som uppträder.
Borde vara konsumentköplagen som gäller om du köpt den privat. De har då två försök att laga samma fel och uppstår felet engång till ska köpet hävas.
Gäller inte privatleasing tror jag?
Skriv svar