Saknade parkeringssensorer på vår nya Y
Moderator: Redaktion
Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y
Neutral för rullning... efter 5 år /18000 mil i en 28kwh ioniq så är förmågan att (med paddel) stänga av generering jämte en vettig adaptiv farthållare den mest bekväma gizmon på landsväg.
El-ioniq sedan 2018.
Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y
Fadt jag tror ändå inte att man kan styra regen med bromsen eftersom Tesla inte har blended braking. Det är väl därför de inte längre tillåter att man stäler in frirullning. När det gick gjordes all inbromsning med frintionsbromsarna som jag förstått det.Piggelin skrev: ↑25 feb 2023 11:04Urk. Googlat lite och skaffar man s3xy buttons kan man ställa regen braking till 0%. Som det borde vara.Mikael Sten skrev: ↑25 feb 2023 09:33Hej
Det går inte. Kör alltid i chill-läget när det är halt. Kanske blir svagare regenerering då men det går inte att ställa manuellt
Får väl skaffa det då.
De flesta (alla?) andra moderna elbilar har blended braking där friktionsbromsen enbart går in om regeneringen inte räcker till när man trycker på bromsen eller om man har ställt in frirullning.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y
Om batteriet inte kan absorbera bromsenergin av någon anledning så aktiveras bromsarna automatisk på en Tesla. Att använda bromspedalen manuellt annat än för panikstopp känns lite 1900-tal.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y
Imorgon ska det bli fint väder. Åtminstone i Skåne.
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y
Tyvärr envisas bilprovningen med att det ska funka ändå
MY RWD 2023
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7715
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y
Nej, det gör de inte. Inte här, inte nu.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y
Jävla påhitt detta med onepedal. Det ger sämre räckvidd och ryckigare körning samt ökar risken för åksjuka. Finns noll fördelar förutom att man slipper flytta foten någon decimeter. Men då har man nog andra större problem om det är för jobbigt.
Det verkar också ligga bakom några av dessa fall där bilar "skenar", för att folk får i en stressig situation får två tankar som går emot varandra. Att de dels oftast bromsar "med gaspedalen" men att man i ett panikläge ska stampa ner bromsen hårt. Så de trycker gasen i botten...
Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y
Lägg ner. Har du ens kört en bil med onepedal?Piggelin skrev: ↑25 feb 2023 22:07Jävla påhitt detta med onepedal. Det ger sämre räckvidd och ryckigare körning samt ökar risken för åksjuka. Finns noll fördelar förutom att man slipper flytta foten någon decimeter. Men då har man nog andra större problem om det är för jobbigt.
Det verkar också ligga bakom några av dessa fall där bilar "skenar", för att folk får i en stressig situation får två tankar som går emot varandra. Att de dels oftast bromsar "med gaspedalen" men att man i ett panikläge ska stampa ner bromsen hårt. Så de trycker gasen i botten...
Det blir inte ryckigare. Däremot väldigt bekvämt att köra, och något som jag absolut inte skulle vilja vara utan.
Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y
Håller med. Onepedal är bekvämt, speciellt i stadsmiljö. En fundering; tänds alltid bromsljusen vid regenerativ bromsning?
Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y
Ja om retardationen är tillräckligt kraftfull.
Jag föredrar nog låg regen på min S ändå. Är synd att det inte är en option på nyare Teslor.
Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y
Självklart. Har en bil med det nu. Det är helt klart ryckigare än när den frirullar, samt att man tar bort det naturliga i hur en bil ökar eller tappar fart pga om det går upp eller ner. Finns som sagt noll fördelar förutom att man slipper flytta foten. Annars är den sämre på alla sätt och vis.Xeik skrev: ↑25 feb 2023 22:29Lägg ner. Har du ens kört en bil med onepedal?Piggelin skrev: ↑25 feb 2023 22:07Jävla påhitt detta med onepedal. Det ger sämre räckvidd och ryckigare körning samt ökar risken för åksjuka. Finns noll fördelar förutom att man slipper flytta foten någon decimeter. Men då har man nog andra större problem om det är för jobbigt.
Det verkar också ligga bakom några av dessa fall där bilar "skenar", för att folk får i en stressig situation får två tankar som går emot varandra. Att de dels oftast bromsar "med gaspedalen" men att man i ett panikläge ska stampa ner bromsen hårt. Så de trycker gasen i botten...
Det blir inte ryckigare. Däremot väldigt bekvämt att köra, och något som jag absolut inte skulle vilja vara utan.
Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y
Ryckig körning med tesla onepedal har bara en förklaring - skit bakom spakarna.Piggelin skrev: ↑26 feb 2023 00:23Självklart. Har en bil med det nu. Det är helt klart ryckigare än när den frirullar, samt att man tar bort det naturliga i hur en bil ökar eller tappar fart pga om det går upp eller ner. Finns som sagt noll fördelar förutom att man slipper flytta foten. Annars är den sämre på alla sätt och vis.Xeik skrev: ↑25 feb 2023 22:29Lägg ner. Har du ens kört en bil med onepedal?Piggelin skrev: ↑25 feb 2023 22:07Jävla påhitt detta med onepedal. Det ger sämre räckvidd och ryckigare körning samt ökar risken för åksjuka. Finns noll fördelar förutom att man slipper flytta foten någon decimeter. Men då har man nog andra större problem om det är för jobbigt.
Det verkar också ligga bakom några av dessa fall där bilar "skenar", för att folk får i en stressig situation får två tankar som går emot varandra. Att de dels oftast bromsar "med gaspedalen" men att man i ett panikläge ska stampa ner bromsen hårt. Så de trycker gasen i botten...
Det blir inte ryckigare. Däremot väldigt bekvämt att köra, och något som jag absolut inte skulle vilja vara utan.
Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y
Nope. Du kan aldrig få en lika naturlig körning med onepedal. Helt omöjligt. plus att det som sagt drar mer energi.JockeX skrev: ↑26 feb 2023 00:30Ryckig körning med tesla onepedal har bara en förklaring - skit bakom spakarna.Piggelin skrev: ↑26 feb 2023 00:23Självklart. Har en bil med det nu. Det är helt klart ryckigare än när den frirullar, samt att man tar bort det naturliga i hur en bil ökar eller tappar fart pga om det går upp eller ner. Finns som sagt noll fördelar förutom att man slipper flytta foten. Annars är den sämre på alla sätt och vis.Xeik skrev: ↑25 feb 2023 22:29Lägg ner. Har du ens kört en bil med onepedal?Piggelin skrev: ↑25 feb 2023 22:07Jävla påhitt detta med onepedal. Det ger sämre räckvidd och ryckigare körning samt ökar risken för åksjuka. Finns noll fördelar förutom att man slipper flytta foten någon decimeter. Men då har man nog andra större problem om det är för jobbigt.
Det verkar också ligga bakom några av dessa fall där bilar "skenar", för att folk får i en stressig situation får två tankar som går emot varandra. Att de dels oftast bromsar "med gaspedalen" men att man i ett panikläge ska stampa ner bromsen hårt. Så de trycker gasen i botten...
Det blir inte ryckigare. Däremot väldigt bekvämt att köra, och något som jag absolut inte skulle vilja vara utan.
Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y
En snabb googling ger,
””One of the top benefits of single pedal driving is it improves your EV's driving range. According to a research journal by Frontiers in Mechanical Engineering, single pedal driving captures 5% more energy and may add as many as 13 miles to an EV's range.20 sep. 2022””
””One of the top benefits of single pedal driving is it improves your EV's driving range. According to a research journal by Frontiers in Mechanical Engineering, single pedal driving captures 5% more energy and may add as many as 13 miles to an EV's range.20 sep. 2022””
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y
Det hänger tydligen på vilken typ av batteri du har i bilen.
”” To enable, tap Controls > Pedals & Steering > Apply Brakes When Regenerative Braking Is Limited.” (According to other reports, “This change appears to be for non-LFP (lithium iron phosphate) cars only as LFP vehicles can utilize regenerative braking when at 100 percent.”11 juli 2022””
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y
Nu var det ett tag sedan jag körde tesla men har ju en leaf som var först ut med detta och om man lyfter pedalen för att sänka farten från sig 70 till 50 så blir det ganska kraftig retardation om man inte laborerar med pedalen så man släpper efter sakta så blir det markant ryckigare än att fridfulla tidigare. Och att tro att regenerering skulle spara mer energi ön att frirulla borde repetera några fysikleektioner, de om förluster…. Självklart innebär det att man frirullar en längre sträcka.Xeik skrev: ↑25 feb 2023 22:29Lägg ner. Har du ens kört en bil med onepedal?Piggelin skrev: ↑25 feb 2023 22:07Jävla påhitt detta med onepedal. Det ger sämre räckvidd och ryckigare körning samt ökar risken för åksjuka. Finns noll fördelar förutom att man slipper flytta foten någon decimeter. Men då har man nog andra större problem om det är för jobbigt.
Det verkar också ligga bakom några av dessa fall där bilar "skenar", för att folk får i en stressig situation får två tankar som går emot varandra. Att de dels oftast bromsar "med gaspedalen" men att man i ett panikläge ska stampa ner bromsen hårt. Så de trycker gasen i botten...
Det blir inte ryckigare. Däremot väldigt bekvämt att köra, och något som jag absolut inte skulle vilja vara utan.
27,8 kWp solceller
Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y
Jämfört med vad? Jämfört med att använda bromsarna javisst men inte jämfört med att frirulla. I stan där man behöver justera hastigheten oftare kan det nog vara mer effektivt men på landsväg där man gör mindre justeringar så är det självklart bättre att frirulla om det går nedför än att regenerera.Bengt skrev: ↑26 feb 2023 01:27En snabb googling ger,
””One of the top benefits of single pedal driving is it improves your EV's driving range. According to a research journal by Frontiers in Mechanical Engineering, single pedal driving captures 5% more energy and may add as many as 13 miles to an EV's range.20 sep. 2022””
27,8 kWp solceller
Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y
Detta måste vara jämfört med mekaniska bromsar. Jämfört med att frirulla och sedan sköta regenereringen via bromspedalen så är onepedal rätt mycket ineffektivare. Ren fysik.Bengt skrev: ↑26 feb 2023 01:27En snabb googling ger,
””One of the top benefits of single pedal driving is it improves your EV's driving range. According to a research journal by Frontiers in Mechanical Engineering, single pedal driving captures 5% more energy and may add as many as 13 miles to an EV's range.20 sep. 2022””
Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y
Varför ska det vara så svart-vitt? På landsväg/motorväg är frirullning såklart bättre ur ett energiperspektiv. Framförallt i nedförsbackar är det betydligt effektivare att låta bilen rulla. Men i stadstrafik eller andra situationer där man ändå är tvungen att sänka farten titt som tätt är one-pedal drive oslagbart när det gäller bekvämlighet. Och i dessa situationer är det totalt irrelevant om man bromsar med bromspedalen, som i sin tur ändå bara triggar regenereringen, eller om "bromsen" sköts av acceleratorpedalen. Det är ju bara ett annat sätt för föraren att tala om för bilen att kinetisk energi ska återföras till batteriet. Samma sak, bara en annan pedal liksom.
Jag utgår ifrån att vi inte använder mekaniska bromsar i en elbil. Bara så man inte blandar äpplen och päron här.
Med det sagt så kör jag ändå alltid med one-pedal, även på landsväg. Vi har inga backar här i Skaraborg. Jag accar upp till den hastigheten jag vill ha och sedan kör jag i den hastigheten. Det är aldrig någon fråga om frirullning.
Man kan tillämpa push and glide-tekniken för att spara elektroner. Dvs gasa-rulla, gasa-rulla. Det funkar bäst med fossilbilar, men även en elbil kan bli lite snålare. Men det är inte värt det, jag kör inte på det viset. Och jag utgår ifrån att ni som inte gillar one-pedal drivning inte heller gör det.
Jag utgår ifrån att vi inte använder mekaniska bromsar i en elbil. Bara så man inte blandar äpplen och päron här.
Med det sagt så kör jag ändå alltid med one-pedal, även på landsväg. Vi har inga backar här i Skaraborg. Jag accar upp till den hastigheten jag vill ha och sedan kör jag i den hastigheten. Det är aldrig någon fråga om frirullning.
Man kan tillämpa push and glide-tekniken för att spara elektroner. Dvs gasa-rulla, gasa-rulla. Det funkar bäst med fossilbilar, men även en elbil kan bli lite snålare. Men det är inte värt det, jag kör inte på det viset. Och jag utgår ifrån att ni som inte gillar one-pedal drivning inte heller gör det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y
Gillar och gillar, tycker inte om när man påstår att det är snålare i alla lägen. På vår leaf ör den för kraftig för att vara bekväm och i Audin kör jag på auto som ör snäll och ok. Synd bara att när man använder paddlarna och ställer in lite kraftigare regenerering så återställs den om man rör bromsen, men det kommer du väl ihåg.mati skrev: ↑26 feb 2023 08:08Varför ska det vara så svart-vitt? På landsväg/motorväg är frirullning såklart bättre ur ett energiperspektiv. Framförallt i nedförsbackar är det betydligt effektivare att låta bilen rulla. Men i stadstrafik eller andra situationer där man ändå är tvungen att sänka farten titt som tätt är one-pedal drive oslagbart när det gäller bekvämlighet. Och i dessa situationer är det totalt irrelevant om man bromsar med bromspedalen, som i sin tur ändå bara triggar regenereringen, eller om "bromsen" sköts av acceleratorpedalen. Det är ju bara ett annat sätt för föraren att tala om för bilen att kinetisk energi ska återföras till batteriet. Samma sak, bara en annan pedal liksom.
Jag utgår ifrån att vi inte använder mekaniska bromsar i en elbil. Bara så man inte blandar äpplen och päron här.
Med det sagt så kör jag ändå alltid med one-pedal, även på landsväg. Vi har inga backar här i Skaraborg. Jag accar upp till den hastigheten jag vill ha och sedan kör jag i den hastigheten. Det är aldrig någon fråga om frirullning.
Man kan tillämpa push and glide-tekniken för att spara elektroner. Dvs gasa-rulla, gasa-rulla. Det funkar bäst med fossilbilar, men även en elbil kan bli lite snålare. Men det är inte värt det, jag kör inte på det viset. Och jag utgår ifrån att ni som inte gillar one-pedal drivning inte heller gör det.
Nog med ot för mig i denna tråd nu.
27,8 kWp solceller
Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y
+1, nu har jag inte riktigt one-pedal men i stadstrafik är det underbart, men motorväg/landsväg not so mutch.mati skrev: ↑26 feb 2023 08:08Varför ska det vara så svart-vitt? På landsväg/motorväg är frirullning såklart bättre ur ett energiperspektiv. Framförallt i nedförsbackar är det betydligt effektivare att låta bilen rulla. Men i stadstrafik eller andra situationer där man ändå är tvungen att sänka farten titt som tätt är one-pedal drive oslagbart när det gäller bekvämlighet. Och i dessa situationer är det totalt irrelevant om man bromsar med bromspedalen, som i sin tur ändå bara triggar regenereringen, eller om "bromsen" sköts av acceleratorpedalen. Det är ju bara ett annat sätt för föraren att tala om för bilen att kinetisk energi ska återföras till batteriet. Samma sak, bara en annan pedal liksom.
Jag utgår ifrån att vi inte använder mekaniska bromsar i en elbil. Bara så man inte blandar äpplen och päron här.
Med det sagt så kör jag ändå alltid med one-pedal, även på landsväg. Vi har inga backar här i Skaraborg. Jag accar upp till den hastigheten jag vill ha och sedan kör jag i den hastigheten. Det är aldrig någon fråga om frirullning.
Man kan tillämpa push and glide-tekniken för att spara elektroner. Dvs gasa-rulla, gasa-rulla. Det funkar bäst med fossilbilar, men även en elbil kan bli lite snålare. Men det är inte värt det, jag kör inte på det viset. Och jag utgår ifrån att ni som inte gillar one-pedal drivning inte heller gör det.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y
Intressant diskussion om bromsar men ni avviker kraftig från huvudrubriken. Kan ni inte skapa en egen om bromsförmågan?
Till Moderator: kan du flytta alla inlägg om bromsning dit?
Till Moderator: kan du flytta alla inlägg om bromsning dit?
Tesla MY RWD grå/svart 20"
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7715
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y
Har du aldrig haft en bil med motorbroms?Piggelin skrev: ↑26 feb 2023 00:23Självklart. Har en bil med det nu. Det är helt klart ryckigare än när den frirullar, samt att man tar bort det naturliga i hur en bil ökar eller tappar fart pga om det går upp eller ner. Finns som sagt noll fördelar förutom att man slipper flytta foten. Annars är den sämre på alla sätt och vis.Xeik skrev: ↑25 feb 2023 22:29Lägg ner. Har du ens kört en bil med onepedal?Piggelin skrev: ↑25 feb 2023 22:07Jävla påhitt detta med onepedal. Det ger sämre räckvidd och ryckigare körning samt ökar risken för åksjuka. Finns noll fördelar förutom att man slipper flytta foten någon decimeter. Men då har man nog andra större problem om det är för jobbigt.
Det verkar också ligga bakom några av dessa fall där bilar "skenar", för att folk får i en stressig situation får två tankar som går emot varandra. Att de dels oftast bromsar "med gaspedalen" men att man i ett panikläge ska stampa ner bromsen hårt. Så de trycker gasen i botten...
Det blir inte ryckigare. Däremot väldigt bekvämt att köra, och något som jag absolut inte skulle vilja vara utan.
När jag körde avgasbil växlade jag ned för att få mer bromsverkan och slippa bromsa.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Saknade parkeringssensorer på vår nya Y
JockeX skrev: ↑26 feb 2023 00:30Ryckig körning med tesla onepedal har bara en förklaring - skit bakom spakarna.Piggelin skrev: ↑26 feb 2023 00:23Självklart. Har en bil med det nu. Det är helt klart ryckigare än när den frirullar, samt att man tar bort det naturliga i hur en bil ökar eller tappar fart pga om det går upp eller ner. Finns som sagt noll fördelar förutom att man slipper flytta foten. Annars är den sämre på alla sätt och vis.Xeik skrev: ↑25 feb 2023 22:29Lägg ner. Har du ens kört en bil med onepedal?Piggelin skrev: ↑25 feb 2023 22:07Jävla påhitt detta med onepedal. Det ger sämre räckvidd och ryckigare körning samt ökar risken för åksjuka. Finns noll fördelar förutom att man slipper flytta foten någon decimeter. Men då har man nog andra större problem om det är för jobbigt.
Det verkar också ligga bakom några av dessa fall där bilar "skenar", för att folk får i en stressig situation får två tankar som går emot varandra. Att de dels oftast bromsar "med gaspedalen" men att man i ett panikläge ska stampa ner bromsen hårt. Så de trycker gasen i botten...
Det blir inte ryckigare. Däremot väldigt bekvämt att köra, och något som jag absolut inte skulle vilja vara utan.
När du ändå måste använda riktiga bromsen så behöver du släppa gaspedalen helt för att kunna flytta foten. Då kommer det bli ryckigt om regenereringen är stark.