När du ändå måste använda riktiga bromsen så behöver du släppa gaspedalen helt för att kunna flytta foten. Då kommer det bli ryckigt om regenereringen är stark.
Varför skulle man flytta foten från "gas" till bromspadel om man inte behöver bromsa kraftigare än vad regenen gör? Jag använder i princip aldrig bromspedalen. Det gör man bara i de fall då man klantat sig i planering av körningen eller vill motionera bromsarna.
Jag har kört one-pedal i fyra år med min MX och det är ingen som klagat på att det är ryckigt när jag kör annat än i acceleration eller när AP är på.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
När du ändå måste använda riktiga bromsen så behöver du släppa gaspedalen helt för att kunna flytta foten. Då kommer det bli ryckigt om regenereringen är stark.
Varför skulle man flytta foten från gas till bromspadel om man inte behöver bromsa kraftigare än vad regenen gör? Jag använder i princip aldrig bromspedalen. Det gör man bara i de fall då man klantat sig i planering av körningen eller vill motionera bromsarna.
Jag har kört one-pedal i fyra år med min MX och det är ingen som klagat på att det är ryckigt när jag kör annat än i acceleration eller när AP är på.
Jag skrev om man ändå måste bromsa riktigt. Dvs när regenerering inte räcker.
När du ändå måste använda riktiga bromsen så behöver du släppa gaspedalen helt för att kunna flytta foten. Då kommer det bli ryckigt om regenereringen är stark.
Varför skulle man flytta foten från gas till bromspadel om man inte behöver bromsa kraftigare än vad regenen gör? Jag använder i princip aldrig bromspedalen. Det gör man bara i de fall då man klantat sig i planering av körningen eller vill motionera bromsarna.
Jag har kört one-pedal i fyra år med min MX och det är ingen som klagat på att det är ryckigt när jag kör annat än i acceleration eller när AP är på.
Jag skrev om man ändå måste bromsa riktigt. Dvs när regenerering inte räcker.
Om du måste bromsa "på riktigt" så är det en nödsituation som uppstått och då blir det ryckigt iom max-broms... Jag har då aldrig gjort det i annat fall. Har man max-regen som jag kör, så. uppstår som sagt inte den här situationen.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
När du ändå måste använda riktiga bromsen så behöver du släppa gaspedalen helt för att kunna flytta foten. Då kommer det bli ryckigt om regenereringen är stark.
Varför skulle man flytta foten från gas till bromspadel om man inte behöver bromsa kraftigare än vad regenen gör? Jag använder i princip aldrig bromspedalen. Det gör man bara i de fall då man klantat sig i planering av körningen eller vill motionera bromsarna.
Jag har kört one-pedal i fyra år med min MX och det är ingen som klagat på att det är ryckigt när jag kör annat än i acceleration eller när AP är på.
Jag skrev om man ändå måste bromsa riktigt. Dvs när regenerering inte räcker.
Om du måste bromsa "på riktigt" så är det en nödsituation som uppstått och då blir det ryckigt. Jag har då aldrig gjort det i annat fall.
??? Efter fyra är är dom i perfekt skick, tack. Ingen rost och inget slitage. Dom inspekterades och oken smörjdes för 6 månader sedan. Man behöver motionera dem en gång i månaden för att hålla bort rost bara.
Nu läste jag inte artikeln men själv tycker jag "enpedalskörning" är nästan halva grejen med att köra elbil/Tesla. Grymt behagligt och avslappnande 99% av tiden bakom ratten. Har upplevt nån enstaka gång med min M3SR att det kan glida lite vid extrem halka sen har jag iofs dubbdäck så det hjälper säkert lite.
Använda bromspedalen gör jag bara när jag absolut måste. Dessutom skönt och billigt med minimalt servicebehov.
Läs artikeln så förstår du!
Nu läste jag och som jag misstänkte så påverkade det inte min uppfattning om att JAG tycker att det är otroligt behagligt att köra i princip med enbart gaspedalen med min Tesla (kan inte säga hur det är med andra elbilar).
Det här tyckte jag var intressant “You apply the brakes to slow down, which is a learned behavior and it’s authentic. The driver receives consistent, predictable feedback"
Innan Teslan så körde jag med automat-fossilare i 10-15 år där man inte ens hade motorbroms och det gick väldigt fort för mig att konvertera till enpedlaskörning. Innan automatfossilare så körde jag manuella fossilare och använde motorbroms mycket men det var inga som helst problem att gå över till automat utan motorbroms... Men jag kanske är ett geni som har extremt lätt för att anpassa mig Har iofs svårt att se att jag vill gå tillbaka till 2-3 pedaler...
MYLR 2023, Sv/Sv, 20" M3SR+ 2020, Midnight Silver/Sv, 19" Sport
Jävla påhitt detta med onepedal. Det ger sämre räckvidd och ryckigare körning samt ökar risken för åksjuka. Finns noll fördelar förutom att man slipper flytta foten någon decimeter. Men då har man nog andra större problem om det är för jobbigt.
Det verkar också ligga bakom några av dessa fall där bilar "skenar", för att folk får i en stressig situation får två tankar som går emot varandra. Att de dels oftast bromsar "med gaspedalen" men att man i ett panikläge ska stampa ner bromsen hårt. Så de trycker gasen i botten...
Lägg ner. Har du ens kört en bil med onepedal?
Det blir inte ryckigare. Däremot väldigt bekvämt att köra, och något som jag absolut inte skulle vilja vara utan.
Självklart. Har en bil med det nu. Det är helt klart ryckigare än när den frirullar, samt att man tar bort det naturliga i hur en bil ökar eller tappar fart pga om det går upp eller ner. Finns som sagt noll fördelar förutom att man slipper flytta foten. Annars är den sämre på alla sätt och vis.
Ryckig körning med tesla onepedal har bara en förklaring - skit bakom spakarna.
Nope. Du kan aldrig få en lika naturlig körning med onepedal. Helt omöjligt. plus att det som sagt drar mer energi.
Farligt och hävda "aldrig" Tror du kommer få äta upp de här orden rätt snart
Vi svenskar var ju rätt sena på bollen gällande automatlåda - var ju många som sa "jag gillar att växla", inte riktig bilkörning med automat", "ingen motorbroms", 2dyrare", "går sönder lättare" osv osv. 2020 tror jag inte det såldes särkilt många bilar med manuell låda.
Nu är det ju såklart folk som tycker att "enpedalskörning" inte är lika bra osv osv.
Vi är alla olika men jag kan ju säga att jag såg direkt fördelarna med automat jämfört med manuellt och såg/kände direkt fördelarna med "enpedalskörning" jämfört med automat-fossilare där man var till och med tvungen att hålla ner bromsen för att bilen inte skulle röra sig framåt (egentligt helkorkat).
MYLR 2023, Sv/Sv, 20" M3SR+ 2020, Midnight Silver/Sv, 19" Sport
Om batteriet inte kan absorbera bromsenergin av någon anledning så aktiveras bromsarna automatisk på en Tesla. Att använda bromspedalen manuellt annat än för panikstopp känns lite 1900-tal.
Jävla påhitt detta med onepedal. Det ger sämre räckvidd och ryckigare körning samt ökar risken för åksjuka. Finns noll fördelar förutom att man slipper flytta foten någon decimeter. Men då har man nog andra större problem om det är för jobbigt.
Det verkar också ligga bakom några av dessa fall där bilar "skenar", för att folk får i en stressig situation får två tankar som går emot varandra. Att de dels oftast bromsar "med gaspedalen" men att man i ett panikläge ska stampa ner bromsen hårt. Så de trycker gasen i botten...
Lägg ner. Har du ens kört en bil med onepedal?
Det blir inte ryckigare. Däremot väldigt bekvämt att köra, och något som jag absolut inte skulle vilja vara utan.
Självklart. Har en bil med det nu. Det är helt klart ryckigare än när den frirullar, samt att man tar bort det naturliga i hur en bil ökar eller tappar fart pga om det går upp eller ner. Finns som sagt noll fördelar förutom att man slipper flytta foten. Annars är den sämre på alla sätt och vis.
Har du aldrig haft en bil med motorbroms?
När jag körde avgasbil växlade jag ned för att få mer bromsverkan och slippa bromsa.
Jo givetvis. Det sämsta för förbrukningen är onödiga inbromsningar. Dessa ökar enormt med one pedal.
Sedan pratar jag nödvändigtvis inte om att stanna. Utan när man kör landsväg och kommer ikapp en bil. Då är det bättre att släppa gasen och frirulla så att den sakta sakta tappar fart än att onepedal bromsa. Osv.
Vad tänker ni laga till middag ikväll? Kan inte riktigt bestämma mig.
Skippar lunchen idag, blir Wasa knäcken. Hinner inte då jag måste packa bilen. Middagen blir barnfri så något finfint, sushi med ett gott rödvin till, du då?
Lägg ner. Har du ens kört en bil med onepedal?
Det blir inte ryckigare. Däremot väldigt bekvämt att köra, och något som jag absolut inte skulle vilja vara utan.
Självklart. Har en bil med det nu. Det är helt klart ryckigare än när den frirullar, samt att man tar bort det naturliga i hur en bil ökar eller tappar fart pga om det går upp eller ner. Finns som sagt noll fördelar förutom att man slipper flytta foten. Annars är den sämre på alla sätt och vis.
Ryckig körning med tesla onepedal har bara en förklaring - skit bakom spakarna.
Nope. Du kan aldrig få en lika naturlig körning med onepedal. Helt omöjligt. plus att det som sagt drar mer energi.
Farligt och hävda "aldrig" Tror du kommer få äta upp de här orden rätt snart
Vi svenskar var ju rätt sena på bollen gällande automatlåda - var ju många som sa "jag gillar att växla", inte riktig bilkörning med automat", "ingen motorbroms", 2dyrare", "går sönder lättare" osv osv. 2020 tror jag inte det såldes särkilt många bilar med manuell låda.
Nu är det ju såklart folk som tycker att "enpedalskörning" inte är lika bra osv osv.
Vi är alla olika men jag kan ju säga att jag såg direkt fördelarna med automat jämfört med manuellt och såg/kände direkt fördelarna med "enpedalskörning" jämfört med automat-fossilare där man var till och med tvungen att hålla ner bromsen för att bilen inte skulle röra sig framåt (egentligt helkorkat).
Varför skulle jag få äta upp det? Det är helt omöjligt att du kan simulera hur ett fordon uppför sig naturligt i utför eller uppförsbacke. Jag har ej sträcka jag kör varje dag. Där är det lite utför i kanske en kilometer. Jag kan frirulla hela vägen och den håller hastigheten i stort sett hela tiden. Känns väldigt naturligt och det drar garanterat mindre energi än om du kört där med onepedal. Det är liksom fysikens lagar.
Vad tänker ni laga till middag ikväll? Kan inte riktigt bestämma mig.
Skippar lunchen idag, blir Wasa knäcken. Hinner inte då jag måste packa bilen. Middagen blir barnfri så något finfint, sushi med ett gott rödvin till, du då?
Hur tar man bort bajs smidigast? Barnens blöja imploderade när vi körde hem
Varför skulle jag få äta upp det? Det är helt omöjligt att du kan simulera hur ett fordon uppför sig naturligt i utför eller uppförsbacke. Jag har ej sträcka jag kör varje dag. Där är det lite utför i kanske en kilometer. Jag kan frirulla hela vägen och den håller hastigheten i stort sett hela tiden. Känns väldigt naturligt och det drar garanterat mindre energi än om du kört där med onepedal. Det är liksom fysikens lagar.
[/quote]
Ja det beror ju på vad man menar med "Du kan aldrig få en lika naturlig körning med onepedal. Helt omöjligt"
Om man kör i stadstrafik eller kurvig kuperad landsväg så anser jag att det är betydligt behagligare och därmed "naturligare" att köra med Teslan med i princip bara en pedal jämfört med en automat-fossilare eller manuell låda.
På motorväg kör jag mest med farthållare och ser inga större bekymmer där heller även om det säkert kommer förfinas med tiden.
Huruvida det går åt mer energi att köra på det ena eller andra sättet har jag inget direkt intresse av och det var väl egentligen inte vad det hela handlade om.
Jag tillhörde aldrig kategorin som lade in neutral i nerförsbackar när jag körde manuellt...
MYLR 2023, Sv/Sv, 20" M3SR+ 2020, Midnight Silver/Sv, 19" Sport
Som jag har förstått det så har elmotorer motstånd när elen kopplas bort, så det kräver energi at simulera frirullning. Med andra ord det kräver el att ”frirulla”.
Som jag har förstått det så har elmotorer motstånd när elen kopplas bort, så det kräver energi at simulera frirullning. Med andra ord det kräver el att ”frirulla”.
Min rullar helt fritt. Märker inte av något motstånd alls
Jävla påhitt detta med onepedal. Det ger sämre räckvidd och ryckigare körning samt ökar risken för åksjuka. Finns noll fördelar förutom att man slipper flytta foten någon decimeter. Men då har man nog andra större problem om det är för jobbigt.
Det verkar också ligga bakom några av dessa fall där bilar "skenar", för att folk får i en stressig situation får två tankar som går emot varandra. Att de dels oftast bromsar "med gaspedalen" men att man i ett panikläge ska stampa ner bromsen hårt. Så de trycker gasen i botten...
Lägg ner. Har du ens kört en bil med onepedal?
Det blir inte ryckigare. Däremot väldigt bekvämt att köra, och något som jag absolut inte skulle vilja vara utan.
Självklart. Har en bil med det nu. Det är helt klart ryckigare än när den frirullar, samt att man tar bort det naturliga i hur en bil ökar eller tappar fart pga om det går upp eller ner. Finns som sagt noll fördelar förutom att man slipper flytta foten. Annars är den sämre på alla sätt och vis.
Har du aldrig haft en bil med motorbroms?
När jag körde avgasbil växlade jag ned för att få mer bromsverkan och slippa bromsa.
Jo givetvis. Det sämsta för förbrukningen är onödiga inbromsningar. Dessa ökar enormt med one pedal.
Sedan pratar jag nödvändigtvis inte om att stanna. Utan när man kör landsväg och kommer ikapp en bil. Då är det bättre att släppa gasen och frirulla så att den sakta sakta tappar fart än att onepedal bromsa. Osv.
Har du bara till och från på din högerfot?
Man använder högra pedalen för att reglera farten, tryck ned den så ökar farten, släpp upp den så minskar farten. Om man kommer ikapp en bil så släpper man upp såpass lite att man får samma hastighet som bilen framför.
De gånger som regen inte är tillgänglig så tycker jag det blir snudd på otäckt och man måste flytta foten fram och tillbaks för att följa trafikrytmen.
Gällande OPD så finns det bara två saker, antingen tycker man det är bra eller så tycker man det inte är bra.
Jag tillhör de som inte tycker det är bra.
I min förra Leaf försökte jag med jämna mellanrum köra med detta och kom aldrig överens med bilen om detta, numera överväger jag det inte ens.
Gällande OPD så finns det bara två saker, antingen tycker man det är bra eller så tycker man det inte är bra.
Jag tillhör de som inte tycker det är bra.
I min förra Leaf försökte jag med jämna mellanrum köra med detta och kom aldrig överens med bilen om detta, numera överväger jag det inte ens.
Nja det kan också vara så att man först inte tycker det är bra men att man vänjer sig om man ger det lite tid eller att man har en bil där det inte fungerar så harmoniskt (tex att inbromsningen blir för kraftig)...
MYLR 2023, Sv/Sv, 20" M3SR+ 2020, Midnight Silver/Sv, 19" Sport
Skippar lunchen idag, blir Wasa knäcken. Hinner inte då jag måste packa bilen. Middagen blir barnfri så något finfint, sushi med ett gott rödvin till, du då?
Funderar faktiskt också på sushi! Blir hämtmat helt klart! Trevlig kväll!
2023 Model Y LR Quicksilver 2021 Model 3 LR Midnight 2019 Model 3 LR Svart
Skippar lunchen idag, blir Wasa knäcken. Hinner inte då jag måste packa bilen. Middagen blir barnfri så något finfint, sushi med ett gott rödvin till, du då?
Dryckestips till sushi: Skulle rekommendera en ljus öl eller en Pinot Gris. Rosé funkar nog bra också. Möjligtvis en Pinot Noir eller en Beaujolais ex Jean Foillard Morgon Côte du Py om du insisterar på rött
Skippar lunchen idag, blir Wasa knäcken. Hinner inte då jag måste packa bilen. Middagen blir barnfri så något finfint, sushi med ett gott rödvin till, du då?
Dryckestips till sushi: Skulle rekommendera en ljus öl eller en Pinot Gris. Rosé funkar nog bra också. Möjligtvis en Pinot Noir eller en Beaujolais ex Jean Foillard Morgon Côte du Py om du insisterar på rött
Trevlig kväll!
Gewurtztraminer för Wasabiälskaren?
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Gällande OPD så finns det bara två saker, antingen tycker man det är bra eller så tycker man det inte är bra.
Jag tillhör de som inte tycker det är bra.
I min förra Leaf försökte jag med jämna mellanrum köra med detta och kom aldrig överens med bilen om detta, numera överväger jag det inte ens.
Nja det kan också vara så att man först inte tycker det är bra men att man vänjer sig om man ger det lite tid eller att man har en bil där det inte fungerar så harmoniskt (tex att inbromsningen blir för kraftig)...
Varför ska man lära sig något som är sämre?
Sämre för räckvidden och ryckigare körning. Låter bakvänt.
Lägg ner. Har du ens kört en bil med onepedal?
Det blir inte ryckigare. Däremot väldigt bekvämt att köra, och något som jag absolut inte skulle vilja vara utan.
Självklart. Har en bil med det nu. Det är helt klart ryckigare än när den frirullar, samt att man tar bort det naturliga i hur en bil ökar eller tappar fart pga om det går upp eller ner. Finns som sagt noll fördelar förutom att man slipper flytta foten. Annars är den sämre på alla sätt och vis.
Har du aldrig haft en bil med motorbroms?
När jag körde avgasbil växlade jag ned för att få mer bromsverkan och slippa bromsa.
Jo givetvis. Det sämsta för förbrukningen är onödiga inbromsningar. Dessa ökar enormt med one pedal.
Sedan pratar jag nödvändigtvis inte om att stanna. Utan när man kör landsväg och kommer ikapp en bil. Då är det bättre att släppa gasen och frirulla så att den sakta sakta tappar fart än att onepedal bromsa. Osv.
Har du bara till och från på din högerfot?
Man använder högra pedalen för att reglera farten, tryck ned den så ökar farten, släpp upp den så minskar farten. Om man kommer ikapp en bil så släpper man upp såpass lite att man får samma hastighet som bilen framför.
De gånger som regen inte är tillgänglig så tycker jag det blir snudd på otäckt och man måste flytta foten fram och tillbaks för att följa trafikrytmen.
En ärlig fråga. För att den adaptiva farthållaren fungerar så dåligt, eller för att du bara inte kör med den av någon annan anledning?
Lägg ner. Har du ens kört en bil med onepedal?
Det blir inte ryckigare. Däremot väldigt bekvämt att köra, och något som jag absolut inte skulle vilja vara utan.
Självklart. Har en bil med det nu. Det är helt klart ryckigare än när den frirullar, samt att man tar bort det naturliga i hur en bil ökar eller tappar fart pga om det går upp eller ner. Finns som sagt noll fördelar förutom att man slipper flytta foten. Annars är den sämre på alla sätt och vis.
Har du aldrig haft en bil med motorbroms?
När jag körde avgasbil växlade jag ned för att få mer bromsverkan och slippa bromsa.
Jo givetvis. Det sämsta för förbrukningen är onödiga inbromsningar. Dessa ökar enormt med one pedal.
Sedan pratar jag nödvändigtvis inte om att stanna. Utan när man kör landsväg och kommer ikapp en bil. Då är det bättre att släppa gasen och frirulla så att den sakta sakta tappar fart än att onepedal bromsa. Osv.
Har du bara till och från på din högerfot?
Man använder högra pedalen för att reglera farten, tryck ned den så ökar farten, släpp upp den så minskar farten. Om man kommer ikapp en bil så släpper man upp såpass lite att man får samma hastighet som bilen framför.
De gånger som regen inte är tillgänglig så tycker jag det blir snudd på otäckt och man måste flytta foten fram och tillbaks för att följa trafikrytmen.
Om du tycker att det är otäckt att behöva flytta på foten kanske du inte ska köra bil?
Nej har olika av acceleration under den pedalen. Men det är så bekvämt att kunna rulla helt fritt vid behov samt att det är bättre för räckvidden.
Det är som en jävla sekt gällande OPD. Gilla det bäst ni vill. Men påstå inte att det är bättre.
Varför ska man lära sig något som är sämre?
Sämre för räckvidden och ryckigare körning. Låter bakvänt.
Vilken Tesla kör du egentligen? Den kanske behöver kalibreras eller nåt?
Jag tycker jag kan köra hur smooth som helst med min ivf och jag är dessutom övertygad om att de flesta kommer tycka att det är väldigt behagligt att köra en bra kalibrerad elbil med i princip bara en pedal.
Skulle också vara intressant och se lite fakta på hur mycket räckvidden förändras egentligen. Tidigare sa man ju att elbilar utan värmepump kunde sluka jättemycket el medans det verkar som att irl inte påverkar så mycket (om jag har läst korrekt).
MYLR 2023, Sv/Sv, 20" M3SR+ 2020, Midnight Silver/Sv, 19" Sport