Hmm min uppfattning är att det är större skillnad mellan alternativen på frugans förarprofil än min. På min känns alla alternativ exakt likadant.
One-pedal driving
Moderator: Redaktion
Re: One-pedal driving
Re: One-pedal driving
Bra balanserat inlägg av Tibor!
Här är en artikel som är ganska djupgående och landar i "låt föraren bestämma, bägge sätten fungerar"
https://www.roadandtrack.com/car-cultur ... ing-an-ev/
Uppenbart är vi människor olika.
Här är en artikel som är ganska djupgående och landar i "låt föraren bestämma, bägge sätten fungerar"
https://www.roadandtrack.com/car-cultur ... ing-an-ev/
Uppenbart är vi människor olika.
Re: One-pedal driving
Så här ser det ut i min model 3:Dafro skrev: ↑02 mar 2023 11:58Då är vi åtminstone 2 som har tolkat opd så.Jerker skrev: ↑01 mar 2023 18:40OK, jag tolkade OPD som att den också stannar helt när man släpper gasen. Alltså att man aldrig ska behöva använda broms utom i akuta situationer. Du kan ju ha regen med eller utan creep.Maw skrev:OPD med creep mode är väl OPD?Jerker skrev: ↑01 mar 2023 17:15Jag (kör Tesla och) använder inte OPD-inställningen men har regen och creep mode. Älskar regen i vanlig körning både på landsväg och stadskörning och det medger att man kör med en pedal i de flesta fall. Men jag vill ha kvar creep eftersom jag gillar det har användning av det. Om det kommer en lång utförsbacke händer det att jag lägger i N och frirullar en stund.
Det är alltid regenerering men man kan välja två lägen. Sen fungerar de tre pedallägena så här när det saktat in till c:a 8 km/h:
Krypa: Bilen fortsätter att köra i denna hastighet.
Frirulla: Bilen frirullar (men alltså först när den kommer ner i 8 km/h) och stannar sedan om det inte är backe.
Stoppa: Bilen regenererar hela vägen ned tills det blir stopp.
Jag anser att det endast är läget "Stoppa" som är fullständig OPD. I de två andra lägena måste man använda bromspedalen för att garantera att bilen stannar helt och står still.
"Krypa" verkar dock fungera så att motorn matas en konstant effekt, så om det är uppförsbacke så orkar inte motorn låta bilen krypa. Det sker alltså ingen hastighetskontroll som vid farthållare.
På bilden visas de inställningar som jag trivs bäst med och använder.
Re: One-pedal driving
Kanske jag som missupfattat då, misstagit pedalläge för regen. har inte regeninställning på min model y utan bara pedalläge.Jerker skrev: ↑02 mar 2023 13:11Så här ser det ut i min model 3:Dafro skrev: ↑02 mar 2023 11:58Då är vi åtminstone 2 som har tolkat opd så.Jerker skrev: ↑01 mar 2023 18:40OK, jag tolkade OPD som att den också stannar helt när man släpper gasen. Alltså att man aldrig ska behöva använda broms utom i akuta situationer. Du kan ju ha regen med eller utan creep.Maw skrev:OPD med creep mode är väl OPD?Jerker skrev: ↑01 mar 2023 17:15Jag (kör Tesla och) använder inte OPD-inställningen men har regen och creep mode. Älskar regen i vanlig körning både på landsväg och stadskörning och det medger att man kör med en pedal i de flesta fall. Men jag vill ha kvar creep eftersom jag gillar det har användning av det. Om det kommer en lång utförsbacke händer det att jag lägger i N och frirullar en stund.
OPD.jpg
Det är alltid regenerering men man kan välja två lägen. Sen fungerar de tre pedallägena så här när det saktat in till c:a 8 km/h:
Krypa: Bilen fortsätter att köra i denna hastighet.
Frirulla: Bilen frirullar (men alltså först när den kommer ner i 8 km/h) och stannar sedan om det inte är backe.
Stoppa: Bilen regenererar hela vägen ned tills det blir stopp.
Jag anser att det endast är läget "Stoppa" som är fullständig OPD. I de två andra lägena måste man använda bromspedalen för att garantera att bilen stannar helt och står still.
"Krypa" verkar dock fungera så att motorn matas en konstant effekt, så om det är uppförsbacke så orkar inte motorn låta bilen krypa. Det sker alltså ingen hastighetskontroll som vid farthållare.
På bilden visas de inställningar som jag trivs bäst med och använder.
Re: One-pedal driving
Ja, de tog väl bort de två olika regenlägena på nya bilar för ett tag sedan? Men vi som har gamla bilar har tydligen fått behålla det.
Jag vill minnas att det var när Tesla lade till valet "Stoppa" som man sa att nu har äntligen Tesla fått OPD! Så därför tolkar jag det är ett krav att man har gjort detta val om man ska kunna säga att man kör med OPD.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19929
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: One-pedal driving
Jag tolkar det exakt lika, kan man gå från en hastighet och till stillestånd så har man opd,Jerker skrev: ↑02 mar 2023 13:50Ja, de tog väl bort de två olika regenlägena på nya bilar för ett tag sedan? Men vi som har gamla bilar har tydligen fått behålla det.
Jag vill minnas att det var när Tesla lade till valet "Stoppa" som man sa att nu har äntligen Tesla fått OPD! Så därför tolkar jag det är ett krav att man har gjort detta val om man ska kunna säga att man kör med OPD.
”bara” regen är inte opd…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: One-pedal driving
Alla är väl överens om att Mac, iOS och Betamax är överlägset allt annat, eller!?TiborBlomhall skrev: ↑02 mar 2023 12:46Annars kan vi även diskutera PC vs Mac, iPhone vs Android, VHS vs Betamax eller andra av mänsklighetens stora frågor.

M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7951
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: One-pedal driving
Don't go thereagehall skrev: ↑02 mar 2023 15:28Alla är väl överens om att Mac, iOS och Betamax är överlägset allt annat, eller!?TiborBlomhall skrev: ↑02 mar 2023 12:46Annars kan vi även diskutera PC vs Mac, iPhone vs Android, VHS vs Betamax eller andra av mänsklighetens stora frågor.![]()

Re: One-pedal driving
På vilket sätt kan OPD vara farligt? Det fattar inte jag. Gasen är fortfarande där den alltid har varit, och bromsen också. Hur ska man kunna förväxla dem? Den som är så korkad och förväxlar gas och broms kan ju på samma sätt göra detta på en bil med eller utan OPD. Det som händer i värsta fall med OPD är att man släpper alla pedaler och bilen stannar. Det är ju jättebra och snarare säkare än en bil utan OPD. Jag hade förstått kritiken om man hade lagt OPD på bromspedalen och inverterat OPD-funktionen, alltså broms som vanligt och gas genom att släppa bromsen. DET hade varit farligt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: One-pedal driving
Är det så svårt att förstå?mati skrev: ↑02 mar 2023 18:20På vilket sätt kan OPD vara farligt? Det fattar inte jag. Gasen är fortfarande där den alltid har varit, och bromsen också. Hur ska man kunna förväxla dem? Den som är så korkad och förväxlar gas och broms kan ju på samma sätt göra detta på en bil med eller utan OPD. Det som händer i värsta fall med OPD är att man släpper alla pedaler och bilen stannar. Det är ju jättebra och snarare säkare än en bil utan OPD. Jag hade förstått kritiken om man hade lagt OPD på bromspedalen och inverterat OPD-funktionen, alltså broms som vanligt och gas genom att släppa bromsen. DET hade varit farligt.
Folk kör OPD och använder inte bromsen på månader. Så dyker en paniksituation upp och de får två tankar i huvudet. Min gaspedal är min broms och bromsen ska man trycka hårt på när det är nödsituation. Vips en skenande Tesla.
Hänt massor av gånger. Över 200 bara i USA senaste tiden.
Re: One-pedal driving
Inte använt bromsen på månader? Äh okej, jag använder min bromspedal varje dag, trots att min bil har OPD. Vet inte hur det skulle gå till annars.
Man trycker på bromsen varje gång man vill att bilen ska sakta in mer än vad OPD tillåter. Det händer inte varje gång man vill bli långsammare, och inte varje gång man vill stanna. Men tillräckligt ofta. Det enda OPD gör är att man inte behöver trycka på bromsen varje gång. Men det tar ju inte bort behovet av att använda bromspedalen helt och hållet.
Den som glömmer att det finns en bromspedal ska nog inte köra bil överhuvudtaget. Jag hoppas att en sådan person också glömmer hur man startar en bil.
Man trycker på bromsen varje gång man vill att bilen ska sakta in mer än vad OPD tillåter. Det händer inte varje gång man vill bli långsammare, och inte varje gång man vill stanna. Men tillräckligt ofta. Det enda OPD gör är att man inte behöver trycka på bromsen varje gång. Men det tar ju inte bort behovet av att använda bromspedalen helt och hållet.
Den som glömmer att det finns en bromspedal ska nog inte köra bil överhuvudtaget. Jag hoppas att en sådan person också glömmer hur man startar en bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7951
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: One-pedal driving
Oftast har förväxling av gas och broms ingenting med OPD att göra. Folk tror att de trampar på bromspedalen, bilen rullar ändå framåt och då trampar de pedalen i botten...
Sådana olyckor har funnits i decennier, långt före OPD.
Folk brukar även förväxla fram och back, lägga i fel växel och krocka.
Sådana olyckor har funnits i decennier, långt före OPD.
Folk brukar även förväxla fram och back, lägga i fel växel och krocka.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4123
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: One-pedal driving
VIDEO 2000 va ju bäst, ingen protest!TiborBlomhall skrev: ↑02 mar 2023 15:32Don't go thereagehall skrev: ↑02 mar 2023 15:28Alla är väl överens om att Mac, iOS och Betamax är överlägset allt annat, eller!?TiborBlomhall skrev: ↑02 mar 2023 12:46Annars kan vi även diskutera PC vs Mac, iPhone vs Android, VHS vs Betamax eller andra av mänsklighetens stora frågor.![]()
![]()
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Re: One-pedal driving
Det är vad alla OPD experter här säger. Att man behöver aldrig röra bromsen förutom vid nödsituationer.mati skrev: ↑02 mar 2023 18:46Inte använt bromsen på månader? Äh okej, jag använder min bromspedal varje dag, trots att min bil har OPD. Vet inte hur det skulle gå till annars.
Man trycker på bromsen varje gång man vill att bilen ska sakta in mer än vad OPD tillåter. Det händer inte varje gång man vill bli långsammare, och inte varje gång man vill stanna. Men tillräckligt ofta. Det enda OPD gör är att man inte behöver trycka på bromsen varje gång. Men det tar ju inte bort behovet av att använda bromspedalen helt och hållet.
Den som glömmer att det finns en bromspedal ska nog inte köra bil överhuvudtaget. Jag hoppas att en sådan person också glömmer hur man startar en bil.
Re: One-pedal driving
Grejen är ju att (på bla Tesla) finns en inställning så du kan komma till ett komplett stopp bara med regen. Och med kraftig regen i övrigt gör att du under normala omständigheter ALDRIG behöver använda bromspedalen. För vissa, kanske nybörjare och de med svag motorik, så kan det innebära risker med opd. Är ju inte så svårt att förstå tycker jag.mati skrev: ↑02 mar 2023 18:46Inte använt bromsen på månader? Äh okej, jag använder min bromspedal varje dag, trots att min bil har OPD. Vet inte hur det skulle gå till annars.
Man trycker på bromsen varje gång man vill att bilen ska sakta in mer än vad OPD tillåter. Det händer inte varje gång man vill bli långsammare, och inte varje gång man vill stanna. Men tillräckligt ofta. Det enda OPD gör är att man inte behöver trycka på bromsen varje gång. Men det tar ju inte bort behovet av att använda bromspedalen helt och hållet.
Den som glömmer att det finns en bromspedal ska nog inte köra bil överhuvudtaget. Jag hoppas att en sådan person också glömmer hur man startar en bil.
Däremot så finns det ju tusen andra risker som är värre med bilar och förare i trafiken så i slutändan handlar det om vad man själv gillar. Som jag sa tidigare så tycker jag att de tillverkare som erbjuder valfrihet i frågan har en edge för att locka flest köpare.
Re: One-pedal driving
Naturligtvis kan man komma till ett komplett stopp. Det är definitionen för OPD. Som sagt, jag kör alltid med denna inställning. Jag vet inte vad som exakt menas med nödsituation, men åtminstone i min bil är det så att man i vanlig trafik i regel kan klara sig utan att flytta foten från gaspedalen. Istället för att gasa-bromsa-gasa-bromsa så lyfter man bara foten lite mer. Men om man inte kör väldigt defensivt eller är helt ensam på vägen så måste man ibland trycka på bromsen ändå. Det är ingen nödsituation, det är bara att man måste bromsa hårdare än vad OPD förmår. Men det händer ju inte så sällan att man glömmer bort att bromspedalen finns. Att man aldrig använder bromspedalen är bullshit. Man använder den bara betydligt mindre frekvent.LarsOJ skrev: ↑02 mar 2023 20:17Grejen är ju att (på bla Tesla) finns en inställning så du kan komma till ett komplett stopp bara med regen. Och med kraftig regen i övrigt gör att du under normala omständigheter ALDRIG behöver använda bromspedalen. För vissa, kanske nybörjare och de med svag motorik, så kan det innebära risker med opd. Är ju inte så svårt att förstå tycker jag.mati skrev: ↑02 mar 2023 18:46Inte använt bromsen på månader? Äh okej, jag använder min bromspedal varje dag, trots att min bil har OPD. Vet inte hur det skulle gå till annars.
Man trycker på bromsen varje gång man vill att bilen ska sakta in mer än vad OPD tillåter. Det händer inte varje gång man vill bli långsammare, och inte varje gång man vill stanna. Men tillräckligt ofta. Det enda OPD gör är att man inte behöver trycka på bromsen varje gång. Men det tar ju inte bort behovet av att använda bromspedalen helt och hållet.
Den som glömmer att det finns en bromspedal ska nog inte köra bil överhuvudtaget. Jag hoppas att en sådan person också glömmer hur man startar en bil.
Däremot så finns det ju tusen andra risker som är värre med bilar och förare i trafiken så i slutändan handlar det om vad man själv gillar. Som jag sa tidigare så tycker jag att de tillverkare som erbjuder valfrihet i frågan har en edge för att locka flest köpare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: One-pedal driving
Visst alla kör olika och har olika preferenser som vi sett i tråden. Enl. Green (se video/twitter ovan) så såg han när han dissekerat loggarna att personen inte använt bromspedalen alls och dessutom kört i chill mode. Så som du skriver ovan om man kör defensivt och lugnt så behöver man aldrig använda bromspedalen. Bullshit för dig kanske men alla kör olika.mati skrev: ↑02 mar 2023 20:38Naturligtvis kan man komma till ett komplett stopp. Det är definitionen för OPD. Som sagt, jag kör alltid med denna inställning. Jag vet inte vad som exakt menas med nödsituation, men åtminstone i min bil är det så att man i vanlig trafik i regel kan klara sig utan att flytta foten från gaspedalen. Istället för att gasa-bromsa-gasa-bromsa så lyfter man bara foten lite mer. Men om man inte kör väldigt defensivt eller är helt ensam på vägen så måste man ibland trycka på bromsen ändå. Det är ingen nödsituation, det är bara att man måste bromsa hårdare än vad OPD förmår. Men det händer ju inte så sällan att man glömmer bort att bromspedalen finns. Att man aldrig använder bromspedalen är bullshit. Man använder den bara betydligt mindre frekvent.LarsOJ skrev: ↑02 mar 2023 20:17Grejen är ju att (på bla Tesla) finns en inställning så du kan komma till ett komplett stopp bara med regen. Och med kraftig regen i övrigt gör att du under normala omständigheter ALDRIG behöver använda bromspedalen. För vissa, kanske nybörjare och de med svag motorik, så kan det innebära risker med opd. Är ju inte så svårt att förstå tycker jag.mati skrev: ↑02 mar 2023 18:46Inte använt bromsen på månader? Äh okej, jag använder min bromspedal varje dag, trots att min bil har OPD. Vet inte hur det skulle gå till annars.
Man trycker på bromsen varje gång man vill att bilen ska sakta in mer än vad OPD tillåter. Det händer inte varje gång man vill bli långsammare, och inte varje gång man vill stanna. Men tillräckligt ofta. Det enda OPD gör är att man inte behöver trycka på bromsen varje gång. Men det tar ju inte bort behovet av att använda bromspedalen helt och hållet.
Den som glömmer att det finns en bromspedal ska nog inte köra bil överhuvudtaget. Jag hoppas att en sådan person också glömmer hur man startar en bil.
Däremot så finns det ju tusen andra risker som är värre med bilar och förare i trafiken så i slutändan handlar det om vad man själv gillar. Som jag sa tidigare så tycker jag att de tillverkare som erbjuder valfrihet i frågan har en edge för att locka flest köpare.
Själv gillar jag OPD så länge det inte är gäller aktiv körning men förstår även de som gillar blended braking och möjlighet att välja själv.
Re: One-pedal driving
Dina killgissningar fortsätter att hagla och är lika uselt underbyggda som i dina tidigare inlägg.Piggelin skrev: ↑02 mar 2023 18:28Är det så svårt att förstå?mati skrev: ↑02 mar 2023 18:20På vilket sätt kan OPD vara farligt? Det fattar inte jag. Gasen är fortfarande där den alltid har varit, och bromsen också. Hur ska man kunna förväxla dem? Den som är så korkad och förväxlar gas och broms kan ju på samma sätt göra detta på en bil med eller utan OPD. Det som händer i värsta fall med OPD är att man släpper alla pedaler och bilen stannar. Det är ju jättebra och snarare säkare än en bil utan OPD. Jag hade förstått kritiken om man hade lagt OPD på bromspedalen och inverterat OPD-funktionen, alltså broms som vanligt och gas genom att släppa bromsen. DET hade varit farligt.
Folk kör OPD och använder inte bromsen på månader. Så dyker en paniksituation upp och de får två tankar i huvudet. Min gaspedal är min broms och bromsen ska man trycka hårt på när det är nödsituation. Vips en skenande Tesla.
Hänt massor av gånger. Över 200 bara i USA senaste tiden.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: One-pedal driving


Såg för många sidor bakåt sen att någon nämnde att Mr Piggelin kanske är vänsterfotad. Kanske han är men det är jag också och jag tycker mig behärska OPD, förstår inte ens vad problemet är. Är ju det bästa med Tesla. Är inne på 4:e året och hittar dessutom fortfarande till bromsen vid behov (vilket är sällan, men i Sthlmtrafiken är den bra att ha ibland). Känns nu otroligt märkligt och omodernt att köra en bil utan OPD. Men det är ju jag. Om man nu tycker så illa om OPD, alternativt har märkligt svårt att lära sig köra mjukt med OPD så är nog tyvärr inte Tesla bilen man ska köpa. Att man envist hävdar att alla som inte tycker som en själv har fel.. ja, vad kan man säga? det är tur man kan välja umgänge

Såld M3P -20
såld MYP -23
ID3 -21
Polestar 4 -25
såld MYP -23
ID3 -21
Polestar 4 -25
Re: One-pedal driving
Jag tillhör nog den skaran bilförare som kör mycket lungt och defensivt. En del skulle nog betrakta mig som ett trafikhinder. Jag har redan innan jag skaffade elbil aldrig någonsin behövt byta bromsbelägg på grund av slitage, men bromsarna kärvade ibland pga för dålig användning.LarsOJ skrev: ↑02 mar 2023 21:15Visst alla kör olika och har olika preferenser som vi sett i tråden. Enl. Green (se video/twitter ovan) så såg han när han dissekerat loggarna att personen inte använt bromspedalen alls och dessutom kört i chill mode. Så som du skriver ovan om man kör defensivt och lugnt så behöver man aldrig använda bromspedalen. Bullshit för dig kanske men alla kör olika.
Själv gillar jag OPD så länge det inte är gäller aktiv körning men förstår även de som gillar blended braking och möjlighet att välja själv.
Ändå så måste jag bromsa ibland även med OPD. Inte hårt, och säkert nyper de mekaniska bromsarna aldrig till. Men ändå. Kanske är OPD svagare på Ioniq5 än på andra bilar, det vet jag inte. Så jo, jag håller fast vid det. Skulle jag aldrig använda bromspedalen så skulle jag behöva använda mina medtrafikanter som krockkudde.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: One-pedal driving
Kan bara instämma att även jag tillhör skaran bilförare som kör lugnt o defensivt. Har min runda som jag kör dagligen till skola och jobb. Inte många tillfällen jag behöver använda bromsen under en vecka. Ser det som en sport att inte behövamati skrev: ↑02 mar 2023 21:28Jag tillhör nog den skaran bilförare som kör mycket lungt och defensivt. En del skulle nog betrakta mig som ett trafikhinder. Jag har redan innan jag skaffade elbil aldrig någonsin behövt byta bromsbelägg på grund av slitage, men bromsarna kärvade ibland pga för dålig användning.LarsOJ skrev: ↑02 mar 2023 21:15Visst alla kör olika och har olika preferenser som vi sett i tråden. Enl. Green (se video/twitter ovan) så såg han när han dissekerat loggarna att personen inte använt bromspedalen alls och dessutom kört i chill mode. Så som du skriver ovan om man kör defensivt och lugnt så behöver man aldrig använda bromspedalen. Bullshit för dig kanske men alla kör olika.
Själv gillar jag OPD så länge det inte är gäller aktiv körning men förstår även de som gillar blended braking och möjlighet att välja själv.
Ändå så måste jag bromsa ibland även med OPD. Inte hårt, och säkert nyper de mekaniska bromsarna aldrig till. Men ändå. Kanske är OPD svagare på Ioniq5 än på andra bilar, det vet jag inte. Så jo, jag håller fast vid det. Skulle jag aldrig använda bromspedalen så skulle jag behöva använda mina medtrafikanter som krockkudde.

Har hänt att bilen varnar "tjuter" till när den tycker att bilen framför är för nära. Blir väl så när jag är lite sen på att justera.
Nu på vintern kör jag med chill då jag inbillar mig att det sparar på dubben.
Ja jag har fått tvärnita också när bilar framför bromsar in eller när andra situationer krävt det.
Motionerar dock bromsarna då och då för att slippa att de kärvar ihop.
Tesla Model 3 -21
Re: One-pedal driving
Säker på det? Videon han laddade upp visar tydligt med %tal och booleans att han absolut använder bromsen, och släpper gasen och sen trycker på bromsen när han upptäcker faran. Kör antagligen inte med chillmode baserat på hur snabbt NM ökar när han trycker plattan i mattan. Kika på bilderna från videon som jag tagit. Tycker det är väldigt tydligt att personen bara försöker hinna med gult och är snabb på bromsen när den mötande svänger in framför honom.LarsOJ skrev: ↑02 mar 2023 21:15
Visst alla kör olika och har olika preferenser som vi sett i tråden. Enl. Green (se video/twitter ovan) så såg han när han dissekerat loggarna att personen inte använt bromspedalen alls och dessutom kört i chill mode. Så som du skriver ovan om man kör defensivt och lugnt så behöver man aldrig använda bromspedalen. Bullshit för dig kanske men alla kör olika.
Själv gillar jag OPD så länge det inte är gäller aktiv körning men förstår även de som gillar blended braking och möjlighet att välja själv.
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Re: One-pedal driving
Jag är högerfotad, har extremt bra kontroll på pedalen, så det har inget med det att göra, jag förstår bara inte vitsen, det är ju mindre bekvämt att behöva tima saker perfekt själv när bilen kan göra det åt dig, 100% perfekt, varje gång, i alla scenarion. Plus som jag sagt 47 gånger, det är bättre för räckvidden att frirulla när det ges tillfälle.zata skrev: ↑02 mar 2023 21:21vilken rolig tråd.. eller inte
![]()
Såg för många sidor bakåt sen att någon nämnde att Mr Piggelin kanske är vänsterfotad. Kanske han är men det är jag också och jag tycker mig behärska OPD, förstår inte ens vad problemet är. Är ju det bästa med Tesla. Är inne på 4:e året och hittar dessutom fortfarande till bromsen vid behov (vilket är sällan, men i Sthlmtrafiken är den bra att ha ibland). Känns nu otroligt märkligt och omodernt att köra en bil utan OPD. Men det är ju jag. Om man nu tycker så illa om OPD, alternativt har märkligt svårt att lära sig köra mjukt med OPD så är nog tyvärr inte Tesla bilen man ska köpa. Att man envist hävdar att alla som inte tycker som en själv har fel.. ja, vad kan man säga? det är tur man kan välja umgänge![]()
om OPD hade varit bättre och snabbare på att bromsa som många här hävdar hade man sett det i diverse racingbilar, vilket man aldrig gör.
Jag säger inte att det är fel att gilla OPD, jag säger att det är fel att hävda att det är bättre gällande någon mätbar parameter, som räckvidd t ex. Sedan kan DU tycka att det är bättre för DIG.
Att tesla valt bort blended braking är av samma skäl som man tar bort USS, kostnaden. Det är dyrare eftersom det kräver ett modernare bromssystem.
Re: One-pedal driving
Du får fråga green. Han verkar säker på det. Jag är ingen expert på områdetErikHallq skrev: ↑03 mar 2023 06:24Säker på det? Videon han laddade upp visar tydligt med %tal och booleans att han absolut använder bromsen, och släpper gasen och sen trycker på bromsen när han upptäcker faran. Kör antagligen inte med chillmode baserat på hur snabbt NM ökar när han trycker plattan i mattan. Kika på bilderna från videon som jag tagit. Tycker det är väldigt tydligt att personen bara försöker hinna med gult och är snabb på bromsen när den mötande svänger in framför honom.LarsOJ skrev: ↑02 mar 2023 21:15
Visst alla kör olika och har olika preferenser som vi sett i tråden. Enl. Green (se video/twitter ovan) så såg han när han dissekerat loggarna att personen inte använt bromspedalen alls och dessutom kört i chill mode. Så som du skriver ovan om man kör defensivt och lugnt så behöver man aldrig använda bromspedalen. Bullshit för dig kanske men alla kör olika.
Själv gillar jag OPD så länge det inte är gäller aktiv körning men förstår även de som gillar blended braking och möjlighet att välja själv.

- TiborBlomhall
- Inlägg: 7951
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: One-pedal driving
Jag tror inte någon har hävdat att OPD skulle ge längre räckvidd. Skulle diskussionen gällt det skulle vi inte haft 250 inlägg.
Diskussionen gällde snarare att det just hävdades hittills att det är fel att gilla OPD, att det skulle vara omöjligt att köra mjukt med den, och att den rentav skulle vara farlig.
Därför blev jag glad att läsa ovan rader.