One-pedal driving

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
migato
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 03 nov 2022 16:48

Re: One-pedal driving

Inlägg av migato »

mikebike skrev: 02 mar 2023 13:00
migato skrev: 02 mar 2023 12:56
När jag ändrar till frirullning på min Tesla Model Y 2022 så har jag samma regen som på de andra alternativen. Frugans förarprofil så går det att ändra men när jag försöker ändra på min så känner jag ingen skillnad. Vet ni vad problemet är?
"Problemet" är att Model Y inte har frirullning, förutom vid promenadfart.
Hmm min uppfattning är att det är större skillnad mellan alternativen på frugans förarprofil än min. På min känns alla alternativ exakt likadant.
HenrikC
Inlägg: 769
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: One-pedal driving

Inlägg av HenrikC »

Bra balanserat inlägg av Tibor!

Här är en artikel som är ganska djupgående och landar i "låt föraren bestämma, bägge sätten fungerar"

https://www.roadandtrack.com/car-cultur ... ing-an-ev/

Uppenbart är vi människor olika.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11182
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: One-pedal driving

Inlägg av Jerker »

Dafro skrev: 02 mar 2023 11:58
Jerker skrev: 01 mar 2023 18:40
Maw skrev:
Jerker skrev: 01 mar 2023 17:15
Jag (kör Tesla och) använder inte OPD-inställningen men har regen och creep mode. Älskar regen i vanlig körning både på landsväg och stadskörning och det medger att man kör med en pedal i de flesta fall. Men jag vill ha kvar creep eftersom jag gillar det har användning av det. Om det kommer en lång utförsbacke händer det att jag lägger i N och frirullar en stund.
OPD med creep mode är väl OPD?
OK, jag tolkade OPD som att den också stannar helt när man släpper gasen. Alltså att man aldrig ska behöva använda broms utom i akuta situationer. Du kan ju ha regen med eller utan creep.
Då är vi åtminstone 2 som har tolkat opd så.
Så här ser det ut i min model 3:
OPD.jpg
Det är alltid regenerering men man kan välja två lägen. Sen fungerar de tre pedallägena så här när det saktat in till c:a 8 km/h:
Krypa: Bilen fortsätter att köra i denna hastighet.
Frirulla: Bilen frirullar (men alltså först när den kommer ner i 8 km/h) och stannar sedan om det inte är backe.
Stoppa: Bilen regenererar hela vägen ned tills det blir stopp.

Jag anser att det endast är läget "Stoppa" som är fullständig OPD. I de två andra lägena måste man använda bromspedalen för att garantera att bilen stannar helt och står still.

"Krypa" verkar dock fungera så att motorn matas en konstant effekt, så om det är uppförsbacke så orkar inte motorn låta bilen krypa. Det sker alltså ingen hastighetskontroll som vid farthållare.

På bilden visas de inställningar som jag trivs bäst med och använder.
Användarvisningsbild
migato
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 03 nov 2022 16:48

Re: One-pedal driving

Inlägg av migato »

Jerker skrev: 02 mar 2023 13:11
Dafro skrev: 02 mar 2023 11:58
Jerker skrev: 01 mar 2023 18:40
Maw skrev:
Jerker skrev: 01 mar 2023 17:15
Jag (kör Tesla och) använder inte OPD-inställningen men har regen och creep mode. Älskar regen i vanlig körning både på landsväg och stadskörning och det medger att man kör med en pedal i de flesta fall. Men jag vill ha kvar creep eftersom jag gillar det har användning av det. Om det kommer en lång utförsbacke händer det att jag lägger i N och frirullar en stund.
OPD med creep mode är väl OPD?
OK, jag tolkade OPD som att den också stannar helt när man släpper gasen. Alltså att man aldrig ska behöva använda broms utom i akuta situationer. Du kan ju ha regen med eller utan creep.
Då är vi åtminstone 2 som har tolkat opd så.
Så här ser det ut i min model 3:

OPD.jpg

Det är alltid regenerering men man kan välja två lägen. Sen fungerar de tre pedallägena så här när det saktat in till c:a 8 km/h:
Krypa: Bilen fortsätter att köra i denna hastighet.
Frirulla: Bilen frirullar (men alltså först när den kommer ner i 8 km/h) och stannar sedan om det inte är backe.
Stoppa: Bilen regenererar hela vägen ned tills det blir stopp.

Jag anser att det endast är läget "Stoppa" som är fullständig OPD. I de två andra lägena måste man använda bromspedalen för att garantera att bilen stannar helt och står still.

"Krypa" verkar dock fungera så att motorn matas en konstant effekt, så om det är uppförsbacke så orkar inte motorn låta bilen krypa. Det sker alltså ingen hastighetskontroll som vid farthållare.

På bilden visas de inställningar som jag trivs bäst med och använder.
Kanske jag som missupfattat då, misstagit pedalläge för regen. har inte regeninställning på min model y utan bara pedalläge.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11182
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: One-pedal driving

Inlägg av Jerker »

migato skrev: 02 mar 2023 13:16
Kanske jag som missupfattat då, misstagit pedalläge för regen. har inte regeninställning på min model y utan bara pedalläge.
Ja, de tog väl bort de två olika regenlägena på nya bilar för ett tag sedan? Men vi som har gamla bilar har tydligen fått behålla det.

Jag vill minnas att det var när Tesla lade till valet "Stoppa" som man sa att nu har äntligen Tesla fått OPD! Så därför tolkar jag det är ett krav att man har gjort detta val om man ska kunna säga att man kör med OPD.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19929
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: One-pedal driving

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev: 02 mar 2023 13:50
migato skrev: 02 mar 2023 13:16
Kanske jag som missupfattat då, misstagit pedalläge för regen. har inte regeninställning på min model y utan bara pedalläge.
Ja, de tog väl bort de två olika regenlägena på nya bilar för ett tag sedan? Men vi som har gamla bilar har tydligen fått behålla det.

Jag vill minnas att det var när Tesla lade till valet "Stoppa" som man sa att nu har äntligen Tesla fått OPD! Så därför tolkar jag det är ett krav att man har gjort detta val om man ska kunna säga att man kör med OPD.
Jag tolkar det exakt lika, kan man gå från en hastighet och till stillestånd så har man opd,
”bara” regen är inte opd…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 1063
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: One-pedal driving

Inlägg av agehall »

TiborBlomhall skrev: 02 mar 2023 12:46
Annars kan vi även diskutera PC vs Mac, iPhone vs Android, VHS vs Betamax eller andra av mänsklighetens stora frågor.
Alla är väl överens om att Mac, iOS och Betamax är överlägset allt annat, eller!? :D
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7951
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: One-pedal driving

Inlägg av TiborBlomhall »

agehall skrev: 02 mar 2023 15:28
TiborBlomhall skrev: 02 mar 2023 12:46
Annars kan vi även diskutera PC vs Mac, iPhone vs Android, VHS vs Betamax eller andra av mänsklighetens stora frågor.
Alla är väl överens om att Mac, iOS och Betamax är överlägset allt annat, eller!? :D
Don't go there :shock:
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: One-pedal driving

Inlägg av mati »

På vilket sätt kan OPD vara farligt? Det fattar inte jag. Gasen är fortfarande där den alltid har varit, och bromsen också. Hur ska man kunna förväxla dem? Den som är så korkad och förväxlar gas och broms kan ju på samma sätt göra detta på en bil med eller utan OPD. Det som händer i värsta fall med OPD är att man släpper alla pedaler och bilen stannar. Det är ju jättebra och snarare säkare än en bil utan OPD. Jag hade förstått kritiken om man hade lagt OPD på bromspedalen och inverterat OPD-funktionen, alltså broms som vanligt och gas genom att släppa bromsen. DET hade varit farligt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Piggelin
Inlägg: 729
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: One-pedal driving

Inlägg av Piggelin »

mati skrev: 02 mar 2023 18:20
På vilket sätt kan OPD vara farligt? Det fattar inte jag. Gasen är fortfarande där den alltid har varit, och bromsen också. Hur ska man kunna förväxla dem? Den som är så korkad och förväxlar gas och broms kan ju på samma sätt göra detta på en bil med eller utan OPD. Det som händer i värsta fall med OPD är att man släpper alla pedaler och bilen stannar. Det är ju jättebra och snarare säkare än en bil utan OPD. Jag hade förstått kritiken om man hade lagt OPD på bromspedalen och inverterat OPD-funktionen, alltså broms som vanligt och gas genom att släppa bromsen. DET hade varit farligt.
Är det så svårt att förstå?
Folk kör OPD och använder inte bromsen på månader. Så dyker en paniksituation upp och de får två tankar i huvudet. Min gaspedal är min broms och bromsen ska man trycka hårt på när det är nödsituation. Vips en skenande Tesla.

Hänt massor av gånger. Över 200 bara i USA senaste tiden.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: One-pedal driving

Inlägg av mati »

Inte använt bromsen på månader? Äh okej, jag använder min bromspedal varje dag, trots att min bil har OPD. Vet inte hur det skulle gå till annars.
Man trycker på bromsen varje gång man vill att bilen ska sakta in mer än vad OPD tillåter. Det händer inte varje gång man vill bli långsammare, och inte varje gång man vill stanna. Men tillräckligt ofta. Det enda OPD gör är att man inte behöver trycka på bromsen varje gång. Men det tar ju inte bort behovet av att använda bromspedalen helt och hållet.
Den som glömmer att det finns en bromspedal ska nog inte köra bil överhuvudtaget. Jag hoppas att en sådan person också glömmer hur man startar en bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7951
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: One-pedal driving

Inlägg av TiborBlomhall »

Oftast har förväxling av gas och broms ingenting med OPD att göra. Folk tror att de trampar på bromspedalen, bilen rullar ändå framåt och då trampar de pedalen i botten...

Sådana olyckor har funnits i decennier, långt före OPD.

Folk brukar även förväxla fram och back, lägga i fel växel och krocka.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4123
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: One-pedal driving

Inlägg av Tellus »

TiborBlomhall skrev: 02 mar 2023 15:32
agehall skrev: 02 mar 2023 15:28
TiborBlomhall skrev: 02 mar 2023 12:46
Annars kan vi även diskutera PC vs Mac, iPhone vs Android, VHS vs Betamax eller andra av mänsklighetens stora frågor.
Alla är väl överens om att Mac, iOS och Betamax är överlägset allt annat, eller!? :D
Don't go there :shock:
VIDEO 2000 va ju bäst, ingen protest!
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Piggelin
Inlägg: 729
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: One-pedal driving

Inlägg av Piggelin »

mati skrev: 02 mar 2023 18:46
Inte använt bromsen på månader? Äh okej, jag använder min bromspedal varje dag, trots att min bil har OPD. Vet inte hur det skulle gå till annars.
Man trycker på bromsen varje gång man vill att bilen ska sakta in mer än vad OPD tillåter. Det händer inte varje gång man vill bli långsammare, och inte varje gång man vill stanna. Men tillräckligt ofta. Det enda OPD gör är att man inte behöver trycka på bromsen varje gång. Men det tar ju inte bort behovet av att använda bromspedalen helt och hållet.
Den som glömmer att det finns en bromspedal ska nog inte köra bil överhuvudtaget. Jag hoppas att en sådan person också glömmer hur man startar en bil.
Det är vad alla OPD experter här säger. Att man behöver aldrig röra bromsen förutom vid nödsituationer.
LarsOJ
Inlägg: 1616
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: One-pedal driving

Inlägg av LarsOJ »

mati skrev: 02 mar 2023 18:46
Inte använt bromsen på månader? Äh okej, jag använder min bromspedal varje dag, trots att min bil har OPD. Vet inte hur det skulle gå till annars.
Man trycker på bromsen varje gång man vill att bilen ska sakta in mer än vad OPD tillåter. Det händer inte varje gång man vill bli långsammare, och inte varje gång man vill stanna. Men tillräckligt ofta. Det enda OPD gör är att man inte behöver trycka på bromsen varje gång. Men det tar ju inte bort behovet av att använda bromspedalen helt och hållet.
Den som glömmer att det finns en bromspedal ska nog inte köra bil överhuvudtaget. Jag hoppas att en sådan person också glömmer hur man startar en bil.
Grejen är ju att (på bla Tesla) finns en inställning så du kan komma till ett komplett stopp bara med regen. Och med kraftig regen i övrigt gör att du under normala omständigheter ALDRIG behöver använda bromspedalen. För vissa, kanske nybörjare och de med svag motorik, så kan det innebära risker med opd. Är ju inte så svårt att förstå tycker jag.

Däremot så finns det ju tusen andra risker som är värre med bilar och förare i trafiken så i slutändan handlar det om vad man själv gillar. Som jag sa tidigare så tycker jag att de tillverkare som erbjuder valfrihet i frågan har en edge för att locka flest köpare.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: One-pedal driving

Inlägg av mati »

LarsOJ skrev: 02 mar 2023 20:17
mati skrev: 02 mar 2023 18:46
Inte använt bromsen på månader? Äh okej, jag använder min bromspedal varje dag, trots att min bil har OPD. Vet inte hur det skulle gå till annars.
Man trycker på bromsen varje gång man vill att bilen ska sakta in mer än vad OPD tillåter. Det händer inte varje gång man vill bli långsammare, och inte varje gång man vill stanna. Men tillräckligt ofta. Det enda OPD gör är att man inte behöver trycka på bromsen varje gång. Men det tar ju inte bort behovet av att använda bromspedalen helt och hållet.
Den som glömmer att det finns en bromspedal ska nog inte köra bil överhuvudtaget. Jag hoppas att en sådan person också glömmer hur man startar en bil.
Grejen är ju att (på bla Tesla) finns en inställning så du kan komma till ett komplett stopp bara med regen. Och med kraftig regen i övrigt gör att du under normala omständigheter ALDRIG behöver använda bromspedalen. För vissa, kanske nybörjare och de med svag motorik, så kan det innebära risker med opd. Är ju inte så svårt att förstå tycker jag.

Däremot så finns det ju tusen andra risker som är värre med bilar och förare i trafiken så i slutändan handlar det om vad man själv gillar. Som jag sa tidigare så tycker jag att de tillverkare som erbjuder valfrihet i frågan har en edge för att locka flest köpare.
Naturligtvis kan man komma till ett komplett stopp. Det är definitionen för OPD. Som sagt, jag kör alltid med denna inställning. Jag vet inte vad som exakt menas med nödsituation, men åtminstone i min bil är det så att man i vanlig trafik i regel kan klara sig utan att flytta foten från gaspedalen. Istället för att gasa-bromsa-gasa-bromsa så lyfter man bara foten lite mer. Men om man inte kör väldigt defensivt eller är helt ensam på vägen så måste man ibland trycka på bromsen ändå. Det är ingen nödsituation, det är bara att man måste bromsa hårdare än vad OPD förmår. Men det händer ju inte så sällan att man glömmer bort att bromspedalen finns. Att man aldrig använder bromspedalen är bullshit. Man använder den bara betydligt mindre frekvent.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
LarsOJ
Inlägg: 1616
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: One-pedal driving

Inlägg av LarsOJ »

mati skrev: 02 mar 2023 20:38
LarsOJ skrev: 02 mar 2023 20:17
mati skrev: 02 mar 2023 18:46
Inte använt bromsen på månader? Äh okej, jag använder min bromspedal varje dag, trots att min bil har OPD. Vet inte hur det skulle gå till annars.
Man trycker på bromsen varje gång man vill att bilen ska sakta in mer än vad OPD tillåter. Det händer inte varje gång man vill bli långsammare, och inte varje gång man vill stanna. Men tillräckligt ofta. Det enda OPD gör är att man inte behöver trycka på bromsen varje gång. Men det tar ju inte bort behovet av att använda bromspedalen helt och hållet.
Den som glömmer att det finns en bromspedal ska nog inte köra bil överhuvudtaget. Jag hoppas att en sådan person också glömmer hur man startar en bil.
Grejen är ju att (på bla Tesla) finns en inställning så du kan komma till ett komplett stopp bara med regen. Och med kraftig regen i övrigt gör att du under normala omständigheter ALDRIG behöver använda bromspedalen. För vissa, kanske nybörjare och de med svag motorik, så kan det innebära risker med opd. Är ju inte så svårt att förstå tycker jag.

Däremot så finns det ju tusen andra risker som är värre med bilar och förare i trafiken så i slutändan handlar det om vad man själv gillar. Som jag sa tidigare så tycker jag att de tillverkare som erbjuder valfrihet i frågan har en edge för att locka flest köpare.
Naturligtvis kan man komma till ett komplett stopp. Det är definitionen för OPD. Som sagt, jag kör alltid med denna inställning. Jag vet inte vad som exakt menas med nödsituation, men åtminstone i min bil är det så att man i vanlig trafik i regel kan klara sig utan att flytta foten från gaspedalen. Istället för att gasa-bromsa-gasa-bromsa så lyfter man bara foten lite mer. Men om man inte kör väldigt defensivt eller är helt ensam på vägen så måste man ibland trycka på bromsen ändå. Det är ingen nödsituation, det är bara att man måste bromsa hårdare än vad OPD förmår. Men det händer ju inte så sällan att man glömmer bort att bromspedalen finns. Att man aldrig använder bromspedalen är bullshit. Man använder den bara betydligt mindre frekvent.
Visst alla kör olika och har olika preferenser som vi sett i tråden. Enl. Green (se video/twitter ovan) så såg han när han dissekerat loggarna att personen inte använt bromspedalen alls och dessutom kört i chill mode. Så som du skriver ovan om man kör defensivt och lugnt så behöver man aldrig använda bromspedalen. Bullshit för dig kanske men alla kör olika.

Själv gillar jag OPD så länge det inte är gäller aktiv körning men förstår även de som gillar blended braking och möjlighet att välja själv.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10708
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: One-pedal driving

Inlägg av Legato »

Piggelin skrev: 02 mar 2023 18:28
mati skrev: 02 mar 2023 18:20
På vilket sätt kan OPD vara farligt? Det fattar inte jag. Gasen är fortfarande där den alltid har varit, och bromsen också. Hur ska man kunna förväxla dem? Den som är så korkad och förväxlar gas och broms kan ju på samma sätt göra detta på en bil med eller utan OPD. Det som händer i värsta fall med OPD är att man släpper alla pedaler och bilen stannar. Det är ju jättebra och snarare säkare än en bil utan OPD. Jag hade förstått kritiken om man hade lagt OPD på bromspedalen och inverterat OPD-funktionen, alltså broms som vanligt och gas genom att släppa bromsen. DET hade varit farligt.
Är det så svårt att förstå?
Folk kör OPD och använder inte bromsen på månader. Så dyker en paniksituation upp och de får två tankar i huvudet. Min gaspedal är min broms och bromsen ska man trycka hårt på när det är nödsituation. Vips en skenande Tesla.

Hänt massor av gånger. Över 200 bara i USA senaste tiden.
Dina killgissningar fortsätter att hagla och är lika uselt underbyggda som i dina tidigare inlägg.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
zata
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 18 apr 2020 05:59
Ort: uppsala

Re: One-pedal driving

Inlägg av zata »

:D vilken rolig tråd.. eller inte :D
Såg för många sidor bakåt sen att någon nämnde att Mr Piggelin kanske är vänsterfotad. Kanske han är men det är jag också och jag tycker mig behärska OPD, förstår inte ens vad problemet är. Är ju det bästa med Tesla. Är inne på 4:e året och hittar dessutom fortfarande till bromsen vid behov (vilket är sällan, men i Sthlmtrafiken är den bra att ha ibland). Känns nu otroligt märkligt och omodernt att köra en bil utan OPD. Men det är ju jag. Om man nu tycker så illa om OPD, alternativt har märkligt svårt att lära sig köra mjukt med OPD så är nog tyvärr inte Tesla bilen man ska köpa. Att man envist hävdar att alla som inte tycker som en själv har fel.. ja, vad kan man säga? det är tur man kan välja umgänge ;)
Såld M3P -20
såld MYP -23
ID3 -21
Polestar 4 -25
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: One-pedal driving

Inlägg av mati »

LarsOJ skrev: 02 mar 2023 21:15
Visst alla kör olika och har olika preferenser som vi sett i tråden. Enl. Green (se video/twitter ovan) så såg han när han dissekerat loggarna att personen inte använt bromspedalen alls och dessutom kört i chill mode. Så som du skriver ovan om man kör defensivt och lugnt så behöver man aldrig använda bromspedalen. Bullshit för dig kanske men alla kör olika.

Själv gillar jag OPD så länge det inte är gäller aktiv körning men förstår även de som gillar blended braking och möjlighet att välja själv.
Jag tillhör nog den skaran bilförare som kör mycket lungt och defensivt. En del skulle nog betrakta mig som ett trafikhinder. Jag har redan innan jag skaffade elbil aldrig någonsin behövt byta bromsbelägg på grund av slitage, men bromsarna kärvade ibland pga för dålig användning.
Ändå så måste jag bromsa ibland även med OPD. Inte hårt, och säkert nyper de mekaniska bromsarna aldrig till. Men ändå. Kanske är OPD svagare på Ioniq5 än på andra bilar, det vet jag inte. Så jo, jag håller fast vid det. Skulle jag aldrig använda bromspedalen så skulle jag behöva använda mina medtrafikanter som krockkudde.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Sarlacc
Teslaägare
Inlägg: 83
Blev medlem: 20 nov 2021 17:49
Ort: Karlskrona

Re: One-pedal driving

Inlägg av Sarlacc »

mati skrev: 02 mar 2023 21:28
LarsOJ skrev: 02 mar 2023 21:15
Visst alla kör olika och har olika preferenser som vi sett i tråden. Enl. Green (se video/twitter ovan) så såg han när han dissekerat loggarna att personen inte använt bromspedalen alls och dessutom kört i chill mode. Så som du skriver ovan om man kör defensivt och lugnt så behöver man aldrig använda bromspedalen. Bullshit för dig kanske men alla kör olika.

Själv gillar jag OPD så länge det inte är gäller aktiv körning men förstår även de som gillar blended braking och möjlighet att välja själv.
Jag tillhör nog den skaran bilförare som kör mycket lungt och defensivt. En del skulle nog betrakta mig som ett trafikhinder. Jag har redan innan jag skaffade elbil aldrig någonsin behövt byta bromsbelägg på grund av slitage, men bromsarna kärvade ibland pga för dålig användning.
Ändå så måste jag bromsa ibland även med OPD. Inte hårt, och säkert nyper de mekaniska bromsarna aldrig till. Men ändå. Kanske är OPD svagare på Ioniq5 än på andra bilar, det vet jag inte. Så jo, jag håller fast vid det. Skulle jag aldrig använda bromspedalen så skulle jag behöva använda mina medtrafikanter som krockkudde.
Kan bara instämma att även jag tillhör skaran bilförare som kör lugnt o defensivt. Har min runda som jag kör dagligen till skola och jobb. Inte många tillfällen jag behöver använda bromsen under en vecka. Ser det som en sport att inte behöva :)
Har hänt att bilen varnar "tjuter" till när den tycker att bilen framför är för nära. Blir väl så när jag är lite sen på att justera.
Nu på vintern kör jag med chill då jag inbillar mig att det sparar på dubben.
Ja jag har fått tvärnita också när bilar framför bromsar in eller när andra situationer krävt det.
Motionerar dock bromsarna då och då för att slippa att de kärvar ihop.
Tesla Model 3 -21
Användarvisningsbild
ErikHallq
Teslaägare
Inlägg: 323
Blev medlem: 25 feb 2021 14:51

Re: One-pedal driving

Inlägg av ErikHallq »

LarsOJ skrev: 02 mar 2023 21:15

Visst alla kör olika och har olika preferenser som vi sett i tråden. Enl. Green (se video/twitter ovan) så såg han när han dissekerat loggarna att personen inte använt bromspedalen alls och dessutom kört i chill mode. Så som du skriver ovan om man kör defensivt och lugnt så behöver man aldrig använda bromspedalen. Bullshit för dig kanske men alla kör olika.

Själv gillar jag OPD så länge det inte är gäller aktiv körning men förstår även de som gillar blended braking och möjlighet att välja själv.
Säker på det? Videon han laddade upp visar tydligt med %tal och booleans att han absolut använder bromsen, och släpper gasen och sen trycker på bromsen när han upptäcker faran. Kör antagligen inte med chillmode baserat på hur snabbt NM ökar när han trycker plattan i mattan. Kika på bilderna från videon som jag tagit. Tycker det är väldigt tydligt att personen bara försöker hinna med gult och är snabb på bromsen när den mötande svänger in framför honom.
Model 3 Long Range Vit/Svart 2021 Såld
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Piggelin
Inlägg: 729
Blev medlem: 08 maj 2022 08:16

Re: One-pedal driving

Inlägg av Piggelin »

zata skrev: 02 mar 2023 21:21
:D vilken rolig tråd.. eller inte :D
Såg för många sidor bakåt sen att någon nämnde att Mr Piggelin kanske är vänsterfotad. Kanske han är men det är jag också och jag tycker mig behärska OPD, förstår inte ens vad problemet är. Är ju det bästa med Tesla. Är inne på 4:e året och hittar dessutom fortfarande till bromsen vid behov (vilket är sällan, men i Sthlmtrafiken är den bra att ha ibland). Känns nu otroligt märkligt och omodernt att köra en bil utan OPD. Men det är ju jag. Om man nu tycker så illa om OPD, alternativt har märkligt svårt att lära sig köra mjukt med OPD så är nog tyvärr inte Tesla bilen man ska köpa. Att man envist hävdar att alla som inte tycker som en själv har fel.. ja, vad kan man säga? det är tur man kan välja umgänge ;)
Jag är högerfotad, har extremt bra kontroll på pedalen, så det har inget med det att göra, jag förstår bara inte vitsen, det är ju mindre bekvämt att behöva tima saker perfekt själv när bilen kan göra det åt dig, 100% perfekt, varje gång, i alla scenarion. Plus som jag sagt 47 gånger, det är bättre för räckvidden att frirulla när det ges tillfälle.

om OPD hade varit bättre och snabbare på att bromsa som många här hävdar hade man sett det i diverse racingbilar, vilket man aldrig gör.

Jag säger inte att det är fel att gilla OPD, jag säger att det är fel att hävda att det är bättre gällande någon mätbar parameter, som räckvidd t ex. Sedan kan DU tycka att det är bättre för DIG.

Att tesla valt bort blended braking är av samma skäl som man tar bort USS, kostnaden. Det är dyrare eftersom det kräver ett modernare bromssystem.
LarsOJ
Inlägg: 1616
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: One-pedal driving

Inlägg av LarsOJ »

ErikHallq skrev: 03 mar 2023 06:24
LarsOJ skrev: 02 mar 2023 21:15

Visst alla kör olika och har olika preferenser som vi sett i tråden. Enl. Green (se video/twitter ovan) så såg han när han dissekerat loggarna att personen inte använt bromspedalen alls och dessutom kört i chill mode. Så som du skriver ovan om man kör defensivt och lugnt så behöver man aldrig använda bromspedalen. Bullshit för dig kanske men alla kör olika.

Själv gillar jag OPD så länge det inte är gäller aktiv körning men förstår även de som gillar blended braking och möjlighet att välja själv.
Säker på det? Videon han laddade upp visar tydligt med %tal och booleans att han absolut använder bromsen, och släpper gasen och sen trycker på bromsen när han upptäcker faran. Kör antagligen inte med chillmode baserat på hur snabbt NM ökar när han trycker plattan i mattan. Kika på bilderna från videon som jag tagit. Tycker det är väldigt tydligt att personen bara försöker hinna med gult och är snabb på bromsen när den mötande svänger in framför honom.
Du får fråga green. Han verkar säker på det. Jag är ingen expert på området :)
BDA67665-E936-4919-939A-9C757FC5C101.jpeg
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7951
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: One-pedal driving

Inlägg av TiborBlomhall »

Piggelin skrev: 03 mar 2023 07:46
Jag säger inte att det är fel att gilla OPD, jag säger att det är fel att hävda att det är bättre gällande någon mätbar parameter, som räckvidd t ex. Sedan kan DU tycka att det är bättre för DIG.
Jag tror inte någon har hävdat att OPD skulle ge längre räckvidd. Skulle diskussionen gällt det skulle vi inte haft 250 inlägg.

Diskussionen gällde snarare att det just hävdades hittills att det är fel att gilla OPD, att det skulle vara omöjligt att köra mjukt med den, och att den rentav skulle vara farlig.

Därför blev jag glad att läsa ovan rader.
Skriv svar