Någon som har en RWD/LR tillverkad i Shanghai 2023? Tydligen är fjädringen uppgraderad

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Lenne
elbilist

Re: Någon som har en RWD/LR tillverkad i Shanghai 2023? Tydligen är fjädringen uppgraderad

Inlägg av Lenne »

current skrev: 04 mar 2023 15:41
Någon skillnad kommer det bli, för den är idag stötig och oskön.
Vilken tillverkningsmånad har du och fabrik? Producerades med en bättre fjädring i Berlin från September och jag har uppfattat det nu som att det är denna fjädring som kommit till Shanghai. Det står inte i något inlägg någonstans att detta skulle vara en ytterligare uppgradering av den som kom i höst. Står enbart att Shanghai nu har en bättre fjädring från 1/1 -23 samt tekniska detaljer om förändringen.
Lenne
elbilist

Re: Någon som har en RWD/LR tillverkad i Shanghai 2023? Tydligen är fjädringen uppgraderad

Inlägg av Lenne »

malmer skrev: 06 mar 2023 13:29
Lenne skrev: 04 mar 2023 00:07
Finns det någon tekniskt ”bilkunnig” här som kan ge ett objektivt svar på vad denna uppdatering av fjädring faktiskt innebär i praktiken? Känns som att det är många killgissningar (no offense) kring detta och att olika personer provkör kommer inte ge något objektivt svar på frågan då preferenser och smak är individuellt. Att den blivit mjukare vet vi men min fråga är egentligen om den teoretiska skillnaden är stor eller inte, om det är sannolikt att man som ”Svensson” skulle uppleva någon skillnad?

skillnaden på komponenterna är; hårdheten på de övre stötdämparna har förbättrats med 50%, fjädringen har justerats med 2-5 N/mm.. grekiska för mig 😊

Äger ingen tesla sedan tidigare men har en beställd MY. när Tesla och Musk gör ett uttalande om att den nya fjädringen minskar risken för åksjuka då man justerat fjädringens vibrationsfrekvens så funderar jag som har åksjuka barn (som sitter i baksätet) om det är värt att göra allt jag kan för att lägga vantarna på en kinesbyggd MY?
Eller är det sannolikt bara inlindade fint förpackade förbättringar som i praktiken inte gör så stor skillnad som de vill påtala att det är (har läst att det är vanligt förekommande från Musk & co.)?

Detta gör mig kluven för jag har precis blivit tilldelad en berlinbyggd från slutet av feb och hade som sagt önskat att minska risken för åksjuka hos barnen. Men i och för sig så får man väl inte direkt välja var nästa tilldelade bil är tillverkad om jag avstår denna?

I-lands problem jag vet… Fasen att de ska komma med löpande uppdateringar hela tiden, bilen hinner ju bli smått ”omodern” innan den har hunnit levereras 😂
Eftersom su är tilldelad en Berlinbil så betyder det att du beställt en Long Range. Som det ser ut nu kommer nog alla framtida europeiska MYLR komma därifrån. Så vet inte riktigt vad att tacka nej skulle hjälpa dig.
Pratade förra veckan med Tesla support som sa att de fortsatt kommer att skicka Shanghaibilar till Europa även Q2.

Men oavsett så verkar det som att det är samma fjädring i Berlin som Shanghai nu så det spelar ingen roll ur den aspekten. Hade varit intressant om någon mer sett bekräftelser på detta bara då det inte verkar finnas några tillförlitliga källor kring någon info.

Vad som ligger närmast till hands nu är om HW4 kommer under Q2… då skjuter jag upp leverans ett kvartal… men återigen, ingen som vet särskilt mycket… Tesla i ett nötskal, nästintill noll bekräftad information och mest florerande rykten… informationsstrategin är antingen genial eller obefintlig… de säljer ju oavsett många bilar så det får väl anses som genialt 😊
Användarvisningsbild
jorod
Teslaägare

Inlägg av jorod »

körde 14 mil med min shanghai bil tilverkad 7/1-23 och 14 mil med pappas berlinbil byggd 14/1-23 kände 0 i skillnad på fjädring, har inte sett några skillnader alls när jag kikat på bilarna bredvid varandra. ser precis lika välbyggda ut båda två.
Lenne
elbilist

Inlägg av Lenne »

jorod skrev: 07 mar 2023 08:39
körde 14 mil med min shanghai bil tilverkad 7/1-23 och 14 mil med pappas berlinbil byggd 14/1-23 kände 0 i skillnad på fjädring, har inte sett några skillnader alls när jag kikat på bilarna bredvid varandra. ser precis lika välbyggda ut båda två.
Kul, Bekräftar det som jag har läst på några sidor 😊
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare

Inlägg av flamman »

Har du kollat in i hjul-huset på upphängningen. Det har tidigare varit skillnad i komponenter mellan MiC och MiG.
Här är en video där de visar Model Y P från Tyskland där de visar skillnader i hjulupphängning:

Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Lenne
elbilist

Inlägg av Lenne »

flamman skrev: 07 mar 2023 15:01
Har du kollat in i hjul-huset på upphängningen. Det har tidigare varit skillnad i komponenter mellan MiC och MiG.
Här är en video där de visar Model Y P från Tyskland där de visar skillnader i hjulupphängning:

Min tyska är minst sagt ringrostig, vad är slutsatserna från hans video 😊?
Användarvisningsbild
jimhalpert
Teslaägare

Inlägg av jimhalpert »

Fasen, jag har alltid trott att fjädringen varit densamma i Berlin och Shanghai sen uppgraderingen gjordes i Kina under sommaren. Elon nämnde som sagt att det var uppdaterat sen oktober, men ni menar att det inte gällde Kina och att den gjordes inte förens årsskiftet?
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

jimhalpert skrev: 08 mar 2023 12:45
Fasen, jag har alltid trott att fjädringen varit densamma i Berlin och Shanghai sen uppgraderingen gjordes i Kina under sommaren. Elon nämnde som sagt att det var uppdaterat sen oktober, men ni menar att det inte gällde Kina och att den gjordes inte förens årsskiftet?
Korrekt. 1 januari 2023. Allt innan har den gamla hårdare/sämre fjädringen. Detta är vad de flesta tror.
Alternativ två är att de båda fick en ny fjädring förra året efter sommaren, men att Shanghai från 1 januari 2023 fick ännu en stor uppdatering, oavsett vad så har man en Shanghaibil från sent 2022 så har man inte det senaste och bästa.
Användarvisningsbild
jimhalpert
Teslaägare

Inlägg av jimhalpert »

Piggelin skrev: 08 mar 2023 12:53
jimhalpert skrev: 08 mar 2023 12:45
Korrekt. 1 januari 2023. Allt innan har den gamla hårdare/sämre fjädringen. Detta är vad de flesta tror.
Alternativ två är att de båda fick en ny fjädring förra året efter sommaren, men att Shanghai från 1 januari 2023 fick ännu en stor uppdatering, oavsett vad så har man en Shanghaibil från sent 2022 så har man inte det senaste och bästa.
Jag plockade ut min RWD tillverkad 5/12 och den känns rätt stötig. Däremot har jag provkört en MYP två gånger på MoS (i höstas och nu i januari) och då kändes fartguppen rejält när man körde ut ur parkeringsgaraget. Undrar dock om min RWD inte är snäppet stötigare men skillnaden är då inte jättestor.

Håller tummarna för alternativ två :)
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare

Inlägg av FStaake »

Jag en Y RWD byggd december 2022 och en Y LR byggd i Berlin augusti 2022.
Det är nästan obefintlig skillnad på dem.
RWD är kanske lite mindre sofistikerad när man kör på riktigt dålig asfalt, men det är ingen stor skillnad.
Har tyvärr inte åkt i nån äldre Y så kan inte jämföra.
Och än så länge har jag bara jämfört bilarna med vinterdäck, LR har odubbade och RWD har dubbade.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Lenne
elbilist

Inlägg av Lenne »

FStaake skrev: 08 mar 2023 15:29
RWD är kanske lite mindre sofistikerad när man kör på riktigt dålig asfalt, men det är ingen stor skillnad.
Och än så länge har jag bara jämfört bilarna med vinterdäck, LR har odubbade och RWD har dubbade.
Uppdaterade fjädringen i Berlinfabriken är i bilar som tillverkats från September och framåt. Så det bör vara samma fjädring i båda bilarna.
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare

Inlägg av flamman »

Lenne skrev: 08 mar 2023 09:42
flamman skrev: 07 mar 2023 15:01

Min tyska är minst sagt ringrostig, vad är slutsatserna från hans video 😊?
Finns inbyggd automatisk textning (CC - Closed caption) i Youtube och går också att få den översatt till engelska. :)
Han tycker väl att upphängningen (länkarmar osv) är bättre utformad på Berlin-bilarna. Samlar inte lika mkt smuts/grus bl.a.
Notera dock att filmen är från förra året så Kina kan ha bytt, därav att vore intressant om du kunde kolla på RWD’n. Frågan är ju om hjulupphängningen blivit bättre på Kina-bilarna genom att byta till samma som Tyskland eller om det fortfarande är olika upphängning som både fått (därmed olika) förbättringar/ändringar.
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare

Inlägg av FStaake »

Lenne skrev: 08 mar 2023 20:21
FStaake skrev: 08 mar 2023 15:29
Uppdaterade fjädringen i Berlinfabriken är i bilar som tillverkats från September och framåt. Så det bör vara samma fjädring i båda bilarna.
Det finns kanske ännu fler versioner av fjädringen. Men som jag förstått det hade de första LR en stötig fjädring. När P kom under Q2-3 2023 var det många som tyckte att den var mycket bekvämare. Alla bilar från Berlin hade denna fjädring, alltså även det fåtal LR som producerades där under Q3.
De LR och sedermera RWD som producerades i Shanghai hade den stötigare fjädringen fram till årsskiftet 2022-2023.
Det du nämner har jag inte hört/läst tidigare. Därmed inte sagt att det inte stämmer.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Användarvisningsbild
Benny1972
Teslaägare

Inlägg av Benny1972 »

Försöker hitta Sänkningssats till my Rwd

Alla fjädersatser är till LR och performance.
Model Y svart RWD

Sänkt. Unplugged performance,kolfiber,röda ok
Skriv svar