Jag var på ett event på Akkelis Audio för några veckor sedan, där det jämfördes olika källor (Tidal, Spotify samt wav från Hdd). Får säga att jag var mäkta imponerad av Tidal. Jämförelsen gjordes på en rätt dyr rigg (100' plus), men ändå var skillnaderna mellan Tidal och wav marginella i mina öron. Spotify gjorde också ett bra jobb i extremläget.Svenssons skrev:Du kan inte lyssna på radio och tro att du ska få ett klart rent ljud. Spelar ingen roll hur bra högtalarsystem du har. Testa lite FLAC lossless från USB-drive för att få en bättre jämförelse.ekenman skrev:
Minns inte att det lät så illa under provkörningen. Kanske har jag haft dålig uppkoppling. Kanske är bitraten på radio och spotify låg. Jag får testa med någon annan ljudkälla.
Vad gäller bitraten på Spotify så tvistar di lärde om denna... Man skulle behöva lyssna på en hel låt som man inte lyssnat på förut, köra datauppkopplingen via WiFi och se datamängden som dras. Kanske skulle behöva göra detta några gånger för att få bättre resultat. Sedan har man tiden låten tog och datamängd som gått åt så får man fram bitraten.
Efter spotifyimplementationen i Teslan så tycker jag att orginalkällan (dvs teslas egna ljudutgång) blivit väldigt mycket mer lyssningsbar. Det blir fortfarande bättre när man bypassar den givetvis, men för normalt lyssnande så duger den väldigt bra!
Ekenman, det låter på din beskrivning som att något inte står riktigt rätt till med din anläggning... Synd att du inte bor i närheten, då kunde vi kikat på det tillsammans.
Min Tesla kommer stå i BRL's monter på Elmiamässan i påsk, om någon är intresserad av att lyssna på hur det låter med eftermonterat anläggning i en Modell S så får ni ta en sväng förbi.