Import av tysk Tesla ? Nere i 585' ...
Moderator: Redaktion
Import av tysk Tesla ? Nere i 585' ...
Hej!
Kollade på tyska siter. Priserna är lägre än i Sverige och man hittar objekt för under 600'.
Är det vettigt hämta en bil där eller finns många nackdelar (förutom de uppenbara med krockat ex, logistik etc).
Hälsningar
Lars
Kollade på tyska siter. Priserna är lägre än i Sverige och man hittar objekt för under 600'.
Är det vettigt hämta en bil där eller finns många nackdelar (förutom de uppenbara med krockat ex, logistik etc).
Hälsningar
Lars
Hälsningar
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Re: Import av tysk Tesla ? Nere i 585' ...
Eftersom Tesla inte har lokala återförsäljare så tror jag inte att de blir griniga. Vad jag förstått så gäller alltså garantierna lika som om bilen var köpt i Sverige. Tror också att det är precis samma bil, vad gäller utrustning och tillbehör.
Kul att vi börjar komma ner i de här prisnivåerna, då kan det snart bli en Tesla på vår gård
Fast det är klart man ska aldrig köpa den billigaste... man får vad man betalar för.
Kul att vi börjar komma ner i de här prisnivåerna, då kan det snart bli en Tesla på vår gård

Re: Import av tysk Tesla ? Nere i 585' ...
Precis som med våra Leaf's så ligger hela ekonomin i bedömning av framtida restvärdet.
Jag kan tänka mig en halvgammal "sur-tesla" utan autopilotmöjlighet och bara 60kWh...
/Lars
Jag kan tänka mig en halvgammal "sur-tesla" utan autopilotmöjlighet och bara 60kWh...
/Lars
Hälsningar
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Re: Import av tysk Tesla ? Nere i 585' ...
Finns det någon sammanställning över sålda beg priser Sverige (och inte bara begärda priser som på blocket)?
Det görs så få affärer att det är svårt att uppskatta verkliga beg priser...
Hälsningar
Det görs så få affärer att det är svårt att uppskatta verkliga beg priser...
Hälsningar
Hälsningar
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7978
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Import av tysk Tesla ? Nere i 585' ...
Visst går det bra att importera Tesla från Tyskland!
Flera här på forumet har gjort det.
Det är USA, Norge och Schweiz man ska undvika importera från.
Flera här på forumet har gjort det.
Det är USA, Norge och Schweiz man ska undvika importera från.
Re: Import av tysk Tesla ? Nere i 585' ...
Undvika Norge tycker jag är att dra det aningen långt. Du har precis samma garanti och inga problem, bara att betala moms och tull, så är allt ok. Eftersom priserna i Norge reflekterar momsfritag, så blir det inte heller någon dubbelmoms.TiborBlomhall skrev:Visst går det bra att importera Tesla från Tyskland!
Flera här på forumet har gjort det.
Det är USA, Norge och Schweiz man ska undvika importera från.
Det är Schweiz och non-Europa bilar man ska undvika.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Import av tysk Tesla ? Nere i 585' ...
Fast priserna i Norge är i stort lika som i Sverige när man har momsat, tullat och registrerat. Däremot så är utbudet givetvis mycket bättre.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Re: Import av tysk Tesla ? Nere i 585' ...
Ja precis! Men att generellt avråda från att importera från Norge blir fel, så länge man vet vad slutpriset är. Inte så svårt att plussa på 25% +10%. Det ska nog de flestaminiräknare klara av, även i Sverigelator skrev:Fast priserna i Norge är i stort lika som i Sverige när man har momsat, tullat och registrerat. Däremot så är utbudet givetvis mycket bättre.

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Import av tysk Tesla ? Nere i 585' ...
Hur ser det ut i Norge vad gäller saltning av vägar? Jag har hört att det saltas friskt men inte fått några bevis. Saltet borde vara en stor fiende för Tesla då det är väldigt aggressivt mot aluminium... 

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Re: Import av tysk Tesla ? Nere i 585' ...
Jo då här på Västkusten, så diggar man tydligen salt. Holy shit vad dom distribuerar! Ibland har jag ansamlingar på bilen, som nästan skulle kunna gå att direkt skrapa ner i saltkaret och ha på frukostäggetlator skrev:Hur ser det ut i Norge vad gäller saltning av vägar? Jag har hört att det saltas friskt men inte fått några bevis. Saltet borde vara en stor fiende för Tesla då det är väldigt aggressivt mot aluminium...

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Import av tysk Tesla ? Nere i 585' ...
Har du set några antydningar till angrepp någonstans på din bil. Du har ju haft den ett tag även om du inte är den som kör flest mil... Tyska bilar är ju oftast mycket trevliga ur saltangreppsfrihet betraktat. Endast i norra Tyskland kan man se påverkan av salt. Detta talar ju för en Tysk bil istället för en Norsk.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Import av tysk Tesla ? Nere i 585' ...
Det billigaste jag har hittat är i Frankrike där man kan köpa en S85 med 15000 mil på mätaren för 59900 euro.lem skrev:Hej!
Kollade på tyska siter. Priserna är lägre än i Sverige och man hittar objekt för under 600'.
Är det vettigt hämta en bil där eller finns många nackdelar (förutom de uppenbara med krockat ex, logistik etc).
Hälsningar
Lars
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Re: Import av tysk Tesla ? Nere i 585' ...
Det var ganska bra marcherat...lator skrev:Det billigaste jag har hittat är i Frankrike där man kan köpa en S85 med 15000 mil på mätaren för 59900 euro.lem skrev:Hej!
Kollade på tyska siter. Priserna är lägre än i Sverige och man hittar objekt för under 600'.
Är det vettigt hämta en bil där eller finns många nackdelar (förutom de uppenbara med krockat ex, logistik etc).
Hälsningar
Lars
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Import av tysk Tesla ? Nere i 585' ...
Rådgör med herr_x vad det gäller salt 

Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Import av tysk Tesla ? Nere i 585' ...
Nej, ingenting! Mina förra bilar har inte heller visat några spår av rostangrepp. Brukar iofs inte ha bilarna längre än max 4 år. Kan vara att nya bilar nu är bättre rustade mot rost eller att om man faktiskt kör högtrycken då och då för att ta bort saltet, så klarar dom sig bättre? Vi bor dessutom 150m från havet, parkerar bilarna utomhus och vädret piskar ganska ofta skiten ur bilarna och regnet är hälften saltvatten från havet, trots detta så har jag inte sett några problem på mina bilar.lator skrev:Har du set några antydningar till angrepp någonstans på din bil. Du har ju haft den ett tag även om du inte är den som kör flest mil... Tyska bilar är ju oftast mycket trevliga ur saltangreppsfrihet betraktat. Endast i norra Tyskland kan man se påverkan av salt. Detta talar ju för en Tysk bil istället för en Norsk.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Import av tysk Tesla ? Nere i 585' ...
Vad jag hört ryktas ett par gånger så ska de tyska bilarna ha lite annorlunda mjukvara pga autobahn. Hur vida detta är sant eller inte vet jag inte men det är möjligt att de är lite mer optimerade för högre hastigheter i Tyskland.LarsL skrev:Eftersom Tesla inte har lokala återförsäljare så tror jag inte att de blir griniga. Vad jag förstått så gäller alltså garantierna lika som om bilen var köpt i Sverige. Tror också att det är precis samma bil, vad gäller utrustning och tillbehör.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Import av tysk Tesla ? Nere i 585' ...
Fast de borde väl ha plats för den koden i alla bilar, så är det ju bara att köra på den koden i Tyskland i så fall, och på annan kod utanför Tyskland, precis som logiken för acceleration vid vänsterblink byts mot högerblink när man t ex är i Storbritannien.Svenssons skrev:Vad jag hört ryktas ett par gånger så ska de tyska bilarna ha lite annorlunda mjukvara pga autobahn. Hur vida detta är sant eller inte vet jag inte men det är möjligt att de är lite mer optimerade för högre hastigheter i Tyskland.LarsL skrev:Eftersom Tesla inte har lokala återförsäljare så tror jag inte att de blir griniga. Vad jag förstått så gäller alltså garantierna lika som om bilen var köpt i Sverige. Tror också att det är precis samma bil, vad gäller utrustning och tillbehör.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Import av tysk Tesla ? Nere i 585' ...
Mycket möjligt, har bara hört det i ett par YouTube-klipp att det är autobahn-mjukavara i bilen. Kan dock mycket väl vara geostyrt vilket borde vara det lämpligaste och enklaste.bylund skrev:Fast de borde väl ha plats för den koden i alla bilar, så är det ju bara att köra på den koden i Tyskland i så fall, och på annan kod utanför Tyskland, precis som logiken för acceleration vid vänsterblink byts mot högerblink när man t ex är i Storbritannien.Svenssons skrev:Vad jag hört ryktas ett par gånger så ska de tyska bilarna ha lite annorlunda mjukvara pga autobahn. Hur vida detta är sant eller inte vet jag inte men det är möjligt att de är lite mer optimerade för högre hastigheter i Tyskland.LarsL skrev:Eftersom Tesla inte har lokala återförsäljare så tror jag inte att de blir griniga. Vad jag förstått så gäller alltså garantierna lika som om bilen var köpt i Sverige. Tror också att det är precis samma bil, vad gäller utrustning och tillbehör.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Import av tysk Tesla ? Nere i 585' ...
Check också priserne i Danmark. De böjar på 620.000 sv kr.
Faktisk tror jeg det er incl den nye 20 pct afgift på elbilar i Danmark.
Den kan man kanske subtrahera ifrån den danske pris.
Check bilbasen.dk och bilzonen.dk ock dba.dk
På bibasen finns övar 100 till salu just nu
Faktisk tror jeg det er incl den nye 20 pct afgift på elbilar i Danmark.
Den kan man kanske subtrahera ifrån den danske pris.
Check bilbasen.dk och bilzonen.dk ock dba.dk
På bibasen finns övar 100 till salu just nu
Om du vill att jag ska göra fler filmer kan du stödja mig genom att använda mit referral link.
http://---
http://---
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Import av tysk Tesla ? Nere i 585' ...
Vad jag minns så bestod Autobahn mjukvaran av höjd toppfart för Performance modellerna till 250km/h istället för 209km/h och SuC laddning med 135kW istället för 120kW för alla bilar.Svenssons skrev:Mycket möjligt, har bara hört det i ett par YouTube-klipp att det är autobahn-mjukavara i bilen. Kan dock mycket väl vara geostyrt vilket borde vara det lämpligaste och enklaste.bylund skrev:Fast de borde väl ha plats för den koden i alla bilar, så är det ju bara att köra på den koden i Tyskland i så fall, och på annan kod utanför Tyskland, precis som logiken för acceleration vid vänsterblink byts mot högerblink när man t ex är i Storbritannien.Svenssons skrev:Vad jag hört ryktas ett par gånger så ska de tyska bilarna ha lite annorlunda mjukvara pga autobahn. Hur vida detta är sant eller inte vet jag inte men det är möjligt att de är lite mer optimerade för högre hastigheter i Tyskland.LarsL skrev:Eftersom Tesla inte har lokala återförsäljare så tror jag inte att de blir griniga. Vad jag förstått så gäller alltså garantierna lika som om bilen var köpt i Sverige. Tror också att det är precis samma bil, vad gäller utrustning och tillbehör.
Men detta har väl alla europabilar fått nu oavsett land?
Hittade en gammal artikel i ämnet.
https://transportevolved.com/2013/10/22 ... in-europe/
Är det någon som kan bekräfta topphastigheten?

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Import av tysk Tesla ? Nere i 585' ...
Har norsk p85d som gjør 250 på tysk autobahn.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Import av tysk Tesla ? Nere i 585' ...
Länkade till detta event i annan tråd:
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Import av tysk Tesla ? Nere i 585' ...
Jag har gjort c:a 225km/h på Autobahn med en svensk P85D (då började hastigheten visas i rött, den klarar bara av högre hastighet ett kort tag) - det var förra sommaren, det var i någon firmware uppgradering som det möjliggjordes - tror inte det finns någon speciell tysk version till sist.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Re: Import av tysk Tesla ? Nere i 585' ...
(för att klargöra, det var inte topphastighet, men trafiken/vägsträckningen möjliggjorde inte annat, efter 180km/h så tappar bilen musten en del, får se om L-uppgradering förbättrar det något)
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Re: Import av tysk Tesla ? Nere i 585' ...
Tror inte vi som överväger import av Tesla från Tyskland främst gör det för toppfarten, utan lägre inköpspris.