Import av tysk Tesla ? Nere i 585' ...

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
lem
Teslaägare

Import av tysk Tesla ? Nere i 585' ...

Inlägg av lem »

Hej!
Kollade på tyska siter. Priserna är lägre än i Sverige och man hittar objekt för under 600'.
Är det vettigt hämta en bil där eller finns många nackdelar (förutom de uppenbara med krockat ex, logistik etc).
Hälsningar
Lars
Hälsningar
Lars

MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Import av tysk Tesla ? Nere i 585' ...

Inlägg av LarsL »

Eftersom Tesla inte har lokala återförsäljare så tror jag inte att de blir griniga. Vad jag förstått så gäller alltså garantierna lika som om bilen var köpt i Sverige. Tror också att det är precis samma bil, vad gäller utrustning och tillbehör.

Kul att vi börjar komma ner i de här prisnivåerna, då kan det snart bli en Tesla på vår gård :) Fast det är klart man ska aldrig köpa den billigaste... man får vad man betalar för.
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare

Inlägg av lem »

Precis som med våra Leaf's så ligger hela ekonomin i bedömning av framtida restvärdet.

Jag kan tänka mig en halvgammal "sur-tesla" utan autopilotmöjlighet och bara 60kWh...

/Lars
Hälsningar
Lars

MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare

Inlägg av lem »

Finns det någon sammanställning över sålda beg priser Sverige (och inte bara begärda priser som på blocket)?
Det görs så få affärer att det är svårt att uppskatta verkliga beg priser...
Hälsningar
Hälsningar
Lars

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Visst går det bra att importera Tesla från Tyskland!

Flera här på forumet har gjort det.

Det är USA, Norge och Schweiz man ska undvika importera från.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

TiborBlomhall skrev:
Visst går det bra att importera Tesla från Tyskland!

Flera här på forumet har gjort det.

Det är USA, Norge och Schweiz man ska undvika importera från.
Undvika Norge tycker jag är att dra det aningen långt. Du har precis samma garanti och inga problem, bara att betala moms och tull, så är allt ok. Eftersom priserna i Norge reflekterar momsfritag, så blir det inte heller någon dubbelmoms.

Det är Schweiz och non-Europa bilar man ska undvika.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Fast priserna i Norge är i stort lika som i Sverige när man har momsat, tullat och registrerat. Däremot så är utbudet givetvis mycket bättre.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

lator skrev:
Fast priserna i Norge är i stort lika som i Sverige när man har momsat, tullat och registrerat. Däremot så är utbudet givetvis mycket bättre.
Ja precis! Men att generellt avråda från att importera från Norge blir fel, så länge man vet vad slutpriset är. Inte så svårt att plussa på 25% +10%. Det ska nog de flestaminiräknare klara av, även i Sverige ;)
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Hur ser det ut i Norge vad gäller saltning av vägar? Jag har hört att det saltas friskt men inte fått några bevis. Saltet borde vara en stor fiende för Tesla då det är väldigt aggressivt mot aluminium... :x
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

lator skrev:
Hur ser det ut i Norge vad gäller saltning av vägar? Jag har hört att det saltas friskt men inte fått några bevis. Saltet borde vara en stor fiende för Tesla då det är väldigt aggressivt mot aluminium... :x
Jo då här på Västkusten, så diggar man tydligen salt. Holy shit vad dom distribuerar! Ibland har jag ansamlingar på bilen, som nästan skulle kunna gå att direkt skrapa ner i saltkaret och ha på frukostägget :D
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Har du set några antydningar till angrepp någonstans på din bil. Du har ju haft den ett tag även om du inte är den som kör flest mil... Tyska bilar är ju oftast mycket trevliga ur saltangreppsfrihet betraktat. Endast i norra Tyskland kan man se påverkan av salt. Detta talar ju för en Tysk bil istället för en Norsk.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

lem skrev:
Hej!
Kollade på tyska siter. Priserna är lägre än i Sverige och man hittar objekt för under 600'.
Är det vettigt hämta en bil där eller finns många nackdelar (förutom de uppenbara med krockat ex, logistik etc).
Hälsningar
Lars
Det billigaste jag har hittat är i Frankrike där man kan köpa en S85 med 15000 mil på mätaren för 59900 euro.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

lator skrev:
lem skrev:
Hej!
Hälsningar
Lars
Det billigaste jag har hittat är i Frankrike där man kan köpa en S85 med 15000 mil på mätaren för 59900 euro.
Det var ganska bra marcherat...
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Rådgör med herr_x vad det gäller salt
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

lator skrev:
Har du set några antydningar till angrepp någonstans på din bil. Du har ju haft den ett tag även om du inte är den som kör flest mil... Tyska bilar är ju oftast mycket trevliga ur saltangreppsfrihet betraktat. Endast i norra Tyskland kan man se påverkan av salt. Detta talar ju för en Tysk bil istället för en Norsk.
Nej, ingenting! Mina förra bilar har inte heller visat några spår av rostangrepp. Brukar iofs inte ha bilarna längre än max 4 år. Kan vara att nya bilar nu är bättre rustade mot rost eller att om man faktiskt kör högtrycken då och då för att ta bort saltet, så klarar dom sig bättre? Vi bor dessutom 150m från havet, parkerar bilarna utomhus och vädret piskar ganska ofta skiten ur bilarna och regnet är hälften saltvatten från havet, trots detta så har jag inte sett några problem på mina bilar.
Model 3-24/Polestar 3-24
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Eftersom Tesla inte har lokala återförsäljare så tror jag inte att de blir griniga. Vad jag förstått så gäller alltså garantierna lika som om bilen var köpt i Sverige. Tror också att det är precis samma bil, vad gäller utrustning och tillbehör.
Vad jag hört ryktas ett par gånger så ska de tyska bilarna ha lite annorlunda mjukvara pga autobahn. Hur vida detta är sant eller inte vet jag inte men det är möjligt att de är lite mer optimerade för högre hastigheter i Tyskland.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Svenssons skrev:
LarsL skrev:
Vad jag hört ryktas ett par gånger så ska de tyska bilarna ha lite annorlunda mjukvara pga autobahn. Hur vida detta är sant eller inte vet jag inte men det är möjligt att de är lite mer optimerade för högre hastigheter i Tyskland.
Fast de borde väl ha plats för den koden i alla bilar, så är det ju bara att köra på den koden i Tyskland i så fall, och på annan kod utanför Tyskland, precis som logiken för acceleration vid vänsterblink byts mot högerblink när man t ex är i Storbritannien.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

bylund skrev:
Svenssons skrev:
LarsL skrev:
Fast de borde väl ha plats för den koden i alla bilar, så är det ju bara att köra på den koden i Tyskland i så fall, och på annan kod utanför Tyskland, precis som logiken för acceleration vid vänsterblink byts mot högerblink när man t ex är i Storbritannien.
Mycket möjligt, har bara hört det i ett par YouTube-klipp att det är autobahn-mjukavara i bilen. Kan dock mycket väl vara geostyrt vilket borde vara det lämpligaste och enklaste.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
fmm1000

Inlägg av fmm1000 »

Check också priserne i Danmark. De böjar på 620.000 sv kr.

Faktisk tror jeg det er incl den nye 20 pct afgift på elbilar i Danmark.
Den kan man kanske subtrahera ifrån den danske pris.

Check bilbasen.dk och bilzonen.dk ock dba.dk

På bibasen finns övar 100 till salu just nu
Om du vill att jag ska göra fler filmer kan du stödja mig genom att använda mit referral link.
http://---
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Svenssons skrev:
bylund skrev:
Svenssons skrev:
LarsL skrev:
Mycket möjligt, har bara hört det i ett par YouTube-klipp att det är autobahn-mjukavara i bilen. Kan dock mycket väl vara geostyrt vilket borde vara det lämpligaste och enklaste.
Vad jag minns så bestod Autobahn mjukvaran av höjd toppfart för Performance modellerna till 250km/h istället för 209km/h och SuC laddning med 135kW istället för 120kW för alla bilar.

Men detta har väl alla europabilar fått nu oavsett land?

Hittade en gammal artikel i ämnet.
https://transportevolved.com/2013/10/22 ... in-europe/

Är det någon som kan bekräfta topphastigheten? 8-)
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare

Inlägg av miksch »

Har norsk p85d som gjør 250 på tysk autobahn.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Länkade till detta event i annan tråd:

Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

Jag har gjort c:a 225km/h på Autobahn med en svensk P85D (då började hastigheten visas i rött, den klarar bara av högre hastighet ett kort tag) - det var förra sommaren, det var i någon firmware uppgradering som det möjliggjordes - tror inte det finns någon speciell tysk version till sist.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

(för att klargöra, det var inte topphastighet, men trafiken/vägsträckningen möjliggjorde inte annat, efter 180km/h så tappar bilen musten en del, får se om L-uppgradering förbättrar det något)
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Tror inte vi som överväger import av Tesla från Tyskland främst gör det för toppfarten, utan lägre inköpspris.
Skriv svar