Köpa ut bil, finansiell leasing

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare

Re: Köpa ut bil, finansiell leasing

Inlägg av BigEasy »

Lenne skrev: 17 mar 2023 04:53
spacecoin skrev: 12 mar 2023 22:24
teslaponken skrev: 12 mar 2023 21:47
Jag tänker att privatalternativet är hästlängder bättre än att behålla den som tjänstebil och månad efter månad kasta pengar i sjön (skatter, räntor). Om någon har nån mer input kring detta eller om mitt ekonomiska sinne sviktar får ni gärna ge input hehe :P
Tänk på att om du använder nettolöneavdrag (vilket du borde göra) och har använder huvudregeln (löneunderlag) för utdelningsutrymmet i AB, så kommer det att gå ned.

Jag skulle tvingas hyra en p-plats privat som kostar 35tkr om året så för mig är det inte aktuellt att ta bilen privat. Bolaget får dram momsen, det får inte jag. Jag betalar hellre förmånsvärdet även om det är 50k netto. Sedan om bilen strular eller behöver byta ruta, ha service, tvättas osv så blir det ju dyrare privat.

Värdeminskningen är ju också något du "bär" privat.

Blir nettolöneavdraget bättre än förmånsbeskattning oavsett om man bara äger några procent i ett bolag eller över 50 procent? Detta påverkar inte pensionsinbetalningar då lönen höjs som jag har förstått det?

Är det DnB man kan använda sig av för leasing om man leasar genom Teslas förslag idag? Kostar det något att få en lösenoffert och avbryta leasingen efter förslagsvis 2 år?
Ligger du under gränsen för max pensionsgrundande lön så är det bättre att köra med nettolöneavdrag då det ökar lönen. Det ökar även din privata kreditvärdighet då du får högre lön på papperet.

Jag ser inga nackdelar gentemot bruttolöneavdrag. Du får ändå exakt samma nettolön och företaget får exakt samma kostnader.

Vad gäller parkeringsplats som hyrs av företaget så är det också förmånsgrundande om du har möjlighet att nyttja parkeringen i privata syften.

I övrigt får man väga fördelar mot nackdelar. Kommer det ett dyrt fel så är det givetvis tråkigt om du äger den privat men å andra sidan så är det skönt att slippa förmånsvärdet och dessutom kunna ta ut 25:-/mil skattefritt för tjänstemilen.
Lenne
elbilist

Inlägg av Lenne »

spacecoin skrev: 17 mar 2023 10:37
Blir nettolöneavdraget bättre än förmånsbeskattning oavsett om man bara äger några procent i ett bolag eller över 50 procent? Detta påverkar inte pensionsinbetalningar då lönen höjs som jag har förstått det?
Nej, det är nog bara aktuellt med nettolöneavdrag istf brutto om man äger hela utdelningsutrymmet själv och använder huvudregeln för att beräkna utdelningsbeloppet. Man tar ju netto för att öka lönesumman i bolaget som i sin tur ökar utdelningsutrymmet.
Är det DnB man kan använda sig av för leasing om man leasar genom Teslas förslag idag? Kostar det något att få en lösenoffert och avbryta leasingen efter förslagsvis 2 år?
Jag tror inte det kostar något extra att lösa leasingen på DnB, men det är inte helt lätt att veta eftersom dom inte ens talar om vad aktuell ränta är. Man får ett "lösenbelopp".

Rent praktiskt loggar admin på företaget in på dnbportal.se och ber om en lösenoffert (visas direkt i webben) och sedan betalar in det beloppet istället för månadsfakturan.
Stort Tack ska du ha för svar! Då lutar det åt att jag kör det som förmånsbil då jag är en minoritetsägare.
Jag har en beställd MYLR och vill ha/behöver den helst så snart som möjligt men hade egentligen velat invänta en fullt fungerande HW4+Teslavision men det känns som att det kommer dröja väldigt länge… Så en tanke är att jag plockar ut en nu och sedan löser ut den om ett par år och säljer. Därefter beställer en ny där uppgraderingar som jag önskar har skett samt det nya faceliftet.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Lenne skrev: 17 mar 2023 10:50
Jag har en beställd MYLR och vill ha/behöver den helst så snart som möjligt men hade egentligen velat invänta en fullt fungerande HW4+Teslavision men det känns som att det kommer dröja väldigt länge… Så en tanke är att jag plockar ut en nu och sedan löser ut den om ett par år och säljer. Därefter beställer en ny där uppgraderingar som jag önskar har skett samt det nya faceliftet.
Det låter rimligt. Det blir högst sannolikt ingen skillnad på HW3 och HW4 i praktiken de närmaste två åren i EU, både pga Tesla och gällande lagstiftning.
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

:ugeek:
spacecoin skrev: 17 mar 2023 10:37
Nej, det är nog bara aktuellt med nettolöneavdrag istf brutto om man äger hela utdelningsutrymmet själv och använder huvudregeln för att beräkna utdelningsbeloppet. Man tar ju netto för att öka lönesumman i bolaget som i sin tur ökar utdelningsutrymmet.
Jag tror inte det kostar något extra att lösa leasingen på DnB, men det är inte helt lätt att veta eftersom dom inte ens talar om vad aktuell ränta är. Man får ett "lösenbelopp".

Rent praktiskt loggar admin på företaget in på dnbportal.se och ber om en lösenoffert (visas direkt i webben) och sedan betalar in det beloppet istället för månadsfakturan.
Tror det är väldigt medvetet från deras sida att det inte syns svart på vitt på räkningen. Det är ju DERAS upplåningskostnader (ränta) plus påslag som ingår i avgiften/hyran.

Men lätt att räkna ut aktuell ränta vid varje räkning då restvärde och antal kommande betalningar och ev. första förhöjd är känt.
teslaponken

Inlägg av teslaponken »

Värderingsmannen var trevlig och så men ger ingen indikation på värdering förrän man gjort ansökan om värdering.

Använde KVDs värderingsmall (datorgenererat) och får 498 000kr i värdering på min Model Y.
https://www.kvd.se/salja-bil/bilinfo?cs ... sf=företag

Ja kanske går att få ner lite till då.
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare

Inlägg av BigEasy »

teslaponken skrev: 18 mar 2023 10:01
Värderingsmannen var trevlig och så men ger ingen indikation på värdering förrän man gjort ansökan om värdering.

Använde KVDs värderingsmall (datorgenererat) och får 498 000kr i värdering på min Model Y.
https://www.kvd.se/salja-bil/bilinfo?cs ... sf=företag

Ja kanske går att få ner lite till då.

Gratistjänsten säger 260 000:- mer än vad jag fick intyg på. Var överens med värderaren att priserna på blocket (som gratistjänsten använder) är helt uppåt väggarna för tillfället.

Jag fick en indikation innan jag beställde intyget. Var ärlig och sa att jag inte vill betala om intyget blir för högt. Det färdiga intyget var 30-40 000:- mindre än vad han sa på telefon och ca 70 000:- mindre än mina förhoppningar när jag kontaktade KVD. Så för mig blev det väldigt bra.
teslaponken

Inlägg av teslaponken »

Ok låter bra. Håller med att blocket är tokfel. Bilhabdlare som försöker sölja för 580k, det är omöjligt.

Då låter ju också 495k högt på kvd. Kanske får 450k då eller något låter det som :mrgreen:
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Det funkar närsomhelst på deras privatavbetalning.
På företagsleasingen måste det gå ett år.

Jag har löst både privat och företagsleasing där.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

teslaponken skrev: 12 mar 2023 22:28

Vet inte om vi pratar om samma sak. Att hyra är att kasta pengar i sjön, typ som att hyra bil från OKQ8. Eller ha operationell leasing. För där har du garanterat restvärde och ingen finansiell risk.

finansiell leasing (som jag kör) är väl mer att likna som traditionell avbetalning av billån?
Anledningen att man felaktigt då väljer att kalla månads"avgiften" för "hyra" är väl för att annars hade SKV haft för mycket att säga till om.

Mig veterligen har de månatliga avgifterna för finansiell leasing slarvigt kommit att kallas för "hyra" så att skatteverket blir nöjda och godkänner halvt momsavdrag.

Eller tänker jag fel?
Mig veterligen hanteras alla leasingkontrakt för bil på samma sätt skattemässigt. Dvs 50% av momsen får dras förutsatt att man använder den minst 100 mil i tjänsten. Oavsett om det är finansiell eller operationell leasing.

Du får även dra av 50% av momsen när du kortidshyr en bil i tjänsten.

https://www.skatteverket.se/download/18 ... gava25.pdf

50 procent avdrag vid hyra (leasing) av personbil
Du får dra av 50 procent av den ingående momsen om du hyr (leasar) en personbil. För att du ska få göra avdrag krävs att bilen används i mer än ringa omfattning (cirka 100 mil per år) i momspliktig verksamhet. I övrigt finns dock inget krav på hur mycket bilen måste användas i verksamheten. Även om du korttidshyr en bil på tjänste resa får du dra av 50 procent av momsen.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Skriv svar