Köpa ut bil, finansiell leasing

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Re: Köpa ut bil, finansiell leasing

Inlägg av spacecoin »

teslaponken skrev: 12 mar 2023 21:47
Jag tänker att privatalternativet är hästlängder bättre än att behålla den som tjänstebil och månad efter månad kasta pengar i sjön (skatter, räntor). Om någon har nån mer input kring detta eller om mitt ekonomiska sinne sviktar får ni gärna ge input hehe :P
Tänk på att om du använder nettolöneavdrag (vilket du borde göra) och har använder huvudregeln (löneunderlag) för utdelningsutrymmet i AB, så kommer det att gå ned.

Jag skulle tvingas hyra en p-plats privat som kostar 35tkr om året så för mig är det inte aktuellt att ta bilen privat. Bolaget får dram momsen, det får inte jag. Jag betalar hellre förmånsvärdet även om det är 50k netto. Sedan om bilen strular eller behöver byta ruta, ha service, tvättas osv så blir det ju dyrare privat.

Värdeminskningen är ju också något du "bär" privat.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
teslaponken

Inlägg av teslaponken »

LarsOJ skrev: 12 mar 2023 22:09
Teslabobban skrev: 12 mar 2023 21:28
teslaponken skrev: 12 mar 2023 20:50
Tänker jag helt fel eller är det totalt vansinne i dagsläget att..

- Betala 2k i sociala avgifter i bolaget
- 2-3k/mån dras från nettolönen i form av förmånsbestraffning
- betala ränta typ 2k/mån, som kan öka ännu mer (till 2500 snart?)

Vore väl galenskap att fortsätta leasa då när man kan casha den billigt privat? (Givet att nya my lr idag är 630k så kan värderingen på min va sub 500k nu?)

Eller är det nån som har nån invändning? Borde vara klart mest ekonomiskt
En viktig aspekt är att när ditt bolag säljer bilen till dig antingen direkt eller via 3e part så uppstår en vinst i bolaget som också ska beskattas. Kanske inte jättestor summa på det stora hela men ska ju också tas med i beräkningen.

Jag skulle göra precis så med min förra bil men begpriserna hade gått upp så marknadspriset var inte mycket lägre än inköpspriset 3 år tidigare, slutade med att jag sålde den och beställde en MYP istället som har hälften av förmånsvärdet för min förra bil (en AMG).

Åkte dock på stor vinst på bolaget pga försäljningen som nu ska bolagsskattas, därav min input att du får räkna med vinsten.

Bra input.

Men @pejvic menar på restvärde kring 480', och restskulden är 420'. I teorin borde det ge en vinst om 60' vilket renderar ca 12' i bolagsskatt. Känns rätt bra i sammamhanget. Om jag nu tänkt rätt

Jag tänker att privatalternativet är hästlängder bättre än att behålla den som tjänstebil och månad efter månad kasta pengar i sjön (skatter, räntor). Om någon har nån mer input kring detta eller om mitt ekonomiska sinne sviktar får ni gärna ge input hehe :P
Du blandar fortfarande ihop restvärde med marknadsvärde. Någon ”restskuld” har du inte kolla i balansräkningen så ser du det. Du HYR bilen. Men jag försökte förklara redan några gånger ovan.

Tipset är fortfarande att göra transaktionen genom kvd/bilpriser.

I slutändan (enl skv) ska du som privatperson inte få några ekonomiska fördelar av att köpa just denna bil jämfört med en annan likadan. Din enda fördel blir att du känner historiken på bilen.
Vet inte om vi pratar om samma sak. Att hyra är att kasta pengar i sjön, typ som att hyra bil från OKQ8. Eller ha operationell leasing. För där har du garanterat restvärde och ingen finansiell risk.

finansiell leasing (som jag kör) är väl mer att likna som traditionell avbetalning av billån?
Anledningen att man felaktigt då väljer att kalla månads"avgiften" för "hyra" är väl för att annars hade SKV haft för mycket att säga till om.

Mig veterligen har de månatliga avgifterna för finansiell leasing slarvigt kommit att kallas för "hyra" så att skatteverket blir nöjda och godkänner halvt momsavdrag.

Eller tänker jag fel?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

teslaponken skrev: 12 mar 2023 22:28
finansiell leasing (som jag kör) är väl mer att likna som traditionell avbetalning av billån?
Anledningen att man felaktigt då väljer att kalla månads"avgiften" för "hyra" är väl för att annars hade SKV haft för mycket att säga till om.
Det är mest semantik, men LarsOJ har rätt i sak. Leasing är inte samma sak som avbetalning skattemässigt t ex. Men effekten i ditt fall är den samma. Om det vore en köp med lån hade bolaget redan haft bilen på balansräkningen, och skulle inte få dra av halva momsen på leasingen.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
maik
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael969032

Inlägg av maik »

Tänk på att den första förhöjda leasingen du har bokfört på konto 1720 måste du ska lösa bokföringsmässigt. Det beloppet kommer hamna i resultaträkningen på konto 5615 och minska resultatet med motsvarande belopp.
Tesla MY 2023 RWD
teslaponken

Inlägg av teslaponken »

maik skrev: 12 mar 2023 22:30
Tänk på att den första förhöjda leasingen du har bokfört på konto 1720 måste du ska lösa bokföringsmässigt. Det beloppet kommer hamna i resultaträkningen på konto 5615 och minska resultatet med motsvarande belopp.

Det är jag med på
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

teslaponken skrev: 12 mar 2023 22:28
LarsOJ skrev: 12 mar 2023 22:09

Du blandar fortfarande ihop restvärde med marknadsvärde. Någon ”restskuld” har du inte kolla i balansräkningen så ser du det. Du HYR bilen. Men jag försökte förklara redan några gånger ovan.

Tipset är fortfarande att göra transaktionen genom kvd/bilpriser.

I slutändan (enl skv) ska du som privatperson inte få några ekonomiska fördelar av att köpa just denna bil jämfört med en annan likadan. Din enda fördel blir att du känner historiken på bilen.
Vet inte om vi pratar om samma sak. Att hyra är att kasta pengar i sjön, typ som att hyra bil från OKQ8. Eller ha operationell leasing. För där har du garanterat restvärde och ingen finansiell risk.

Mig veterligen har de månatliga avgifterna för finansiell leasing slarvigt kommit att kallas för "hyra" så att skatteverket blir nöjda och godkänner halvt momsavdrag.

Eller tänker jag fel?
Ja du tänker fortfarande fel kring detta. Din finansiella leasing innebär du ingått avtal med DnB om att hyra (leasa) bilen under 3år med ett förutbestämt restvärde. DnB köpte bilen av Tesla och hyr (leasar) nu ut den till dig. Kolla vem som äger bilen om du är osäker.

414570D3-D28D-4D6E-AAE3-8D75917CA91D.jpeg
Fördelen med detta upplägg för dig som företagare är att halva momsen är avdragsgill på månadsavgiften/leasinghyran vilket inte vore fallet om det varit en avbetalning.

För skatteverket är det solklart en hyra så det finns inga tveksamheter där. Från skatteverket:
E6E5FC45-ABD2-4953-BCEE-56052B5F5808.jpeg
https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... 31524.html

Att det ”känns” som en avbetalning förstår jag då jag också är företagare med massor av bilar på leasing hos DnB.

Edit: jag försöker inte vara dryg här utan bara hjälpa eftersom du frågade ”eller tänker jag fel” :)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

spacecoin skrev: 12 mar 2023 21:04
Det är dyrt med bil...
Inte nödvändigtvis. Själv har jag gått plus totalt på alla bilar jag ägt.
Finns t.o.m. en utgiven bok som heter "konsten att köra bil gratis". :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare

Inlägg av BigEasy »

teslaponken skrev: 12 mar 2023 18:28
pejvic skrev: 12 mar 2023 18:14
Helt klart värt.

Testade en 3a på mitt bolag förut men tycker det är för dyrt, precis som du beskriver.
Steg 1. Låt bolaget lösa finansen bara så äger bolaget bilen.

Jag sålde bilen till extern part men du behöver en värdering för att köpa den privat. Betala KVD så hjälper de dig att få en riktigt låg värdering, Sen köper du ut för det värdet.

Mkt billigare att äga privat. I de allra flesta fall - är min uppfattning efter att både räknat, räknat, återigen räknat, sen testat i praktiken.

När det gäller värdet så tror jag KVD sätter det under 500.

Nu får nog någon annan svara på det bokföringsmässiga men jag antar att det uppstår en liten vinst i bolaget om du säljer den över 420 till dig.
Förstaförhöjd samt leasingkostnaderna är ju redan dragna i bolaget.

Tack. Ja jag slipper som sagt
Förmånsbeskattas 2-3k
Sociala avgifter 2k
Ränta 2k

Och så slipper jag belasta kassaflöden med bilamortering.

Varje månad.

Cashad privat blir ägander väldigt förmånligt.

Ja 500K kanske borde gå att värdera den till? Särskilt när ny, 2023, är 630k?
KVD säger du alltså.
Ska du räkna på vad den kostar privat måste du ändå räkna med räntekostnad, även om du inte har lån på bilen. Kanske har du bolån som du annars hade kunnat amortera av istället? Har du inga lån alls så uppstår ändå en alternativ räntekostnad där du kunnat få avkastning på pengarna istället för att låsa de i en bil. Sägs t ex att börsen snittar runt 9% år långsiktigt.

Du måste även ta hänsyn till en ganska stor post som kallas värdeminskning. Den syns inte förrän du säljer men då syns den desto mer.

Med det sagt så är det ändå skönt att äga bilen själv utan lån vilket jag själv gör numera. Dock är det inte fullt så billigt som de låga löpande kostnaderna gör gällande. Allt handlar egentligen om hur pass lågt värderingsintyg man kan få och hur det påverkar framtida värdefall.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Edit: jag försöker inte vara dryg här utan bara hjälpa eftersom du frågade ”eller tänker jag fel” :)
[/quote]

jag tror inte du tänker rätt Lars.
När jag hade min finansiella leasing hos Dnb så stod mitt företag som ägare till bilen.
Vi drog halva momsen på förstaförhöjda samt varje månads avgift.

Man leasar det finansiella. Jag köpte ut bilen, i mitt fall blev det som han tänker här ovan, att med 420 i restskuld och 460 i värdering så uppstod en sådan vinst som jag betalade bolagsskatt 22% för.

Det var en revisor som gjorde detta åt mig så jag vet inte om det blev rätt eller fel men det har inte innebärit några problem, detta var på min första trea levererad mars 2019, sålde den i oktober 2020.

Jag sålde den till extern privatperson, men som sagt, värderingsintyget från KVD är helt vattentätt. De bestämmer helt vad bilen är värd och skattemyndigheten kommer aldrig ifrågasätta det. Jag är nästan säker på att det kommer att hamna på 460-480.

Sen kan diskussioner uppstå huruvida det är bäst att ha den på sitt egna bolag eller privat, för mig är det privat.
Men det är sjukt olika för olika personer, det handlar både om ens egna företags samt egna privatekonomi, hur den ser ut.

Och generellt, köper man allt nytt, folierar lackskyddar mkt, reparerar mkt, hyr dyr pplats, tvättar dyrt osv så är det ju alltid bättre att göra det med oskattade pengar ur sitt bolag, det förstår ju alla. Däremot, om man är sparsam i bolaget så kan man köpa mkt annat man kan ha nytta av privat och dessutom kan man plocka ut pengarna på olika sätt, man kan investera både åt bolaget samt sin egen pension.

Varje fall är unikt. Nu tycker jag att hans företag dessutom burit mkt av kostnaderna redan och efter prisfallen så kanske inte värdeminskningen påverkar privatekonomin lika mkt.

Generellt är ju värdeminskningen en stor anledning till att man velat låta sitt bolag ta smällen. Senaste åren har det ju inte varit så mkt värdeminskning på många bilar, då faller den stora anledningen.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

pejvic skrev: 13 mar 2023 10:33
När jag hade min finansiella leasing hos Dnb så stod mitt företag som ägare till bilen.

Man leasar det finansiella. Jag köpte ut bilen, i mitt fall blev det som han tänker här ovan, att med 420 i restskuld och 460 i värdering så uppstod en sådan vinst som jag betalade bolagsskatt 22% för.

Det var en revisor som gjorde detta åt mig så jag vet inte om det blev rätt eller fel men det har inte innebärit några problem, detta var på min första trea levererad mars 2019, sålde den i oktober 2020.
Nja, bilen är registrerad på leasetagaren (som har full nyttjanderätt) men den ägs av leasingföretaget, annars skulle du ha den på balansräkningen som inventarie.

Hursomhelst spelar det ingen roll för TS.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

spacecoin skrev: 13 mar 2023 10:38

Nja, bilen är registrerad på leasetagaren (som har full nyttjanderätt) men den ägs av leasingföretaget, annars skulle du ha den på balansräkningen som inventarie.

Nä det blir väl samma. När man sökte på min jag leasade i bilregistret så kom mitt bolag upp. Men som sagt, jag minns inte om det stod brukare eller ägare, där får jag rätta mig själv.

Edit. Kollade nu, det är mitt bolag som var registrerad ägare på bilen.
men ok, jag fattar vad du menar....
teslaponken

Inlägg av teslaponken »

Nån som ungefär kan uppskatta vad värderingen kommer ligga på? pejvics bud var 460-480k.

Kvd tar 3000kr plus moms bara för värderingen, vare sig man går vidare med försäljn eller ej.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

@Legato ?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

teslaponken skrev: 13 mar 2023 10:51
Nån som ungefär kan uppskatta vad värderingen kommer ligga på? pejvics bud var 460-480k.

Kvd tar 3000kr plus moms bara för värderingen, vare sig man går vidare med försäljn eller ej.
Verkar ju konstigt om det skulle vara under 500k. En 2023 ny kostar 630k. De billigaste MY LR 2021 på blocket kostar 570k.
teslaponken

Inlägg av teslaponken »

Fast de för 570k är från bilhandlare och har legat ute i flera månader.

Önskat pris är ju ofta långt ifrån avslutspris i dagens marknad.

Ett annat alternativ för min del kanske vore att behålla bilen i bolaget och bara förtidslösa finansiell leasing. Casha 420k i bolaget dvs.

Då blire bara förmånsbeskattning att betala månatligen, men ingen "bilavbetalning+ränta" vilket idag är över 5k/mån.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Som sagt värderingsmannen kommer att lägga den långt långt under vad bilarna annonseras ut för på blocket.
Minst 20% skulle jag påstå.

Är nästan beredd att betta på max 480.

viewtopic.php?t=19611
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare

Inlägg av BigEasy »

teslaponken skrev: 13 mar 2023 12:06

Ett annat alternativ för min del kanske vore att behålla bilen i bolaget och bara förtidslösa finansiell leasing. Casha 420k i bolaget dvs.

Då blire bara förmånsbeskattning att betala månatligen, men ingen "bilavbetalning+ränta" vilket idag är över 5k/mån.
Har du verkligen räknat igenom det alternativet? Visst slipper du göra avbetalningar och betala ränta men i gengäld får du inte dra halva momsen och så får du mindre pengar i bolaget att investera i värdepapper, fastigheter eller vad du nu vill köpa som kan förränta sig.
teslaponken

Inlägg av teslaponken »

BigEasy skrev: 13 mar 2023 14:46

Har du verkligen räknat igenom det alternativet? Visst slipper du göra avbetalningar och betala ränta men i gengäld får du inte dra halva momsen och så får du mindre pengar i bolaget att investera i värdepapper, fastigheter eller vad du nu vill köpa som kan förränta sig.
Ah nae är nog ovärt.
Bäst att köpa ut privat om man får låg värdering.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

pejvic skrev: 13 mar 2023 10:43
spacecoin skrev: 13 mar 2023 10:38

Nä det blir väl samma. När man sökte på min jag leasade i bilregistret så kom mitt bolag upp. Men som sagt, jag minns inte om det stod brukare eller ägare, där får jag rätta mig själv.

Edit. Kollade nu, det är mitt bolag som var registrerad ägare på bilen.
men ok, jag fattar vad du menar....
Registrerad ägare hos transportstyrelsen är ju egentligen inte ett bevis för vem som äger bilen juridiskt utan bara att transportstyrelsen vill veta vem som åtar sig att betala avgifter förknippade med bilen.
Vem som äger bilen avgörs av köpeavtalet, något som transportstyrelsen inte kontrollerar.
Om man privatleasar en bil står man ju som ägare hos transportstyrelsen även om man ju bara hyr bilen.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Jag har inte jättekoll på treorna på blocket men om man ser tex denna
https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /107536538

för 499000 så är den också osåld, dvs ingen vill köpa den. Så kanske blir värderingen lite under mitt estimat?
450?
teslaponken

Inlägg av teslaponken »

Varit i direktkontakt med kvd. Eller ja bilpriser.se som är del av KVD-koncernen.

Bollade med dem och blev tipsad att fylla i info här.

https://old.bilpriser.se/varderingsintygd

Dessvärre kostar det (såklart) minst 3000kr att bara få värderingsintyget. Vare sig man väljer att gå vidare med utköp eller ej.

Men återigen, bara för att tänka lite högt.

- Model Y Lr. 2021. 2850 mil.
Spec: SoV. Vit interiör. Acc boost. Såklart stenskott osv.

Finansiell leasing på mitt egna bolag.

Betalar nu ca 5000kr/mån på avbetalningen, i somras kring 3000kr/mån. Räntan har gjort sitt.

Därtill tillkommer 2000kr/mån sociala avgifter i mitt egna bolag.

Ca 2000-2500kr/mån dras dessutom från min nettolön.

Dessa 3 utgiftsposter slipper jag om jag cashar ut bilen privat. Det öppnar i alla fall minst upp 5000-7000kr/mån att investera i tex indexfonder för. Och jag slipper ha billån helt och har frigjort kassaflöden enligt ovan.

Förvisso bundit upp ca 500K i privat sparkapital för bilen då, (med alternativkostnaden det medför). Men kassaflödes-ökningen borde kunna kompensera för det.

Så, återigen. Innan man slösar bort 3000 på en värdering.
Smart idé att lösa ut bilen? Blir värderingen sub 500k eller högre? :twisted:
Lenne
elbilist

Inlägg av Lenne »

spacecoin skrev: 12 mar 2023 22:24
Tänk på att om du använder nettolöneavdrag (vilket du borde göra) och har använder huvudregeln (löneunderlag) för utdelningsutrymmet i AB, så kommer det att gå ned.

Jag skulle tvingas hyra en p-plats privat som kostar 35tkr om året så för mig är det inte aktuellt att ta bilen privat. Bolaget får dram momsen, det får inte jag. Jag betalar hellre förmånsvärdet även om det är 50k netto. Sedan om bilen strular eller behöver byta ruta, ha service, tvättas osv så blir det ju dyrare privat.

Värdeminskningen är ju också något du "bär" privat.

Blir nettolöneavdraget bättre än förmånsbeskattning oavsett om man bara äger några procent i ett bolag eller över 50 procent? Detta påverkar inte pensionsinbetalningar då lönen höjs som jag har förstått det?

Är det DnB man kan använda sig av för leasing om man leasar genom Teslas förslag idag? Kostar det något att få en lösenoffert och avbryta leasingen efter förslagsvis 2 år?
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare

Inlägg av BigEasy »

teslaponken skrev: 16 mar 2023 21:58
Varit i direktkontakt med kvd. Eller ja bilpriser.se som är del av KVD-koncernen.

Bollade med dem och blev tipsad att fylla i info här.

https://old.bilpriser.se/varderingsintygd

Dessvärre kostar det (såklart) minst 3000kr att bara få värderingsintyget. Vare sig man väljer att gå vidare med utköp eller ej.

Men återigen, bara för att tänka lite högt.

- Model Y Lr. 2021. 2850 mil.
Spec: SoV. Vit interiör. Acc boost. Såklart stenskott osv.

Finansiell leasing på mitt egna bolag.

Betalar nu ca 5000kr/mån på avbetalningen, i somras kring 3000kr/mån. Räntan har gjort sitt.

Därtill tillkommer 2000kr/mån sociala avgifter i mitt egna bolag.

Ca 2000-2500kr/mån dras dessutom från min nettolön.

Dessa 3 utgiftsposter slipper jag om jag cashar ut bilen privat. Det öppnar i alla fall minst upp 5000-7000kr/mån att investera i tex indexfonder för. Och jag slipper ha billån helt och har frigjort kassaflöden enligt ovan.

Förvisso bundit upp ca 500K i privat sparkapital för bilen då, (med alternativkostnaden det medför). Men kassaflödes-ökningen borde kunna kompensera för det.

Så, återigen. Innan man slösar bort 3000 på en värdering.
Smart idé att lösa ut bilen? Blir värderingen sub 500k eller högre? :twisted:
Diskutera värderingen med värderingsmannen och få en indikation på vad värderingen kommer landa på innan du beställer ett intyg.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

du skall endast använda deras tjänst för värdering.
Resten gör du själv.

Det är endast värderigen du behöver från dem.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Lenne skrev: 17 mar 2023 04:53
Blir nettolöneavdraget bättre än förmånsbeskattning oavsett om man bara äger några procent i ett bolag eller över 50 procent? Detta påverkar inte pensionsinbetalningar då lönen höjs som jag har förstått det?
Nej, det är nog bara aktuellt med nettolöneavdrag istf brutto om man äger hela utdelningsutrymmet själv och använder huvudregeln för att beräkna utdelningsbeloppet. Man tar ju netto för att öka lönesumman i bolaget som i sin tur ökar utdelningsutrymmet.
Lenne skrev: 17 mar 2023 04:53
Är det DnB man kan använda sig av för leasing om man leasar genom Teslas förslag idag? Kostar det något att få en lösenoffert och avbryta leasingen efter förslagsvis 2 år?
Jag tror inte det kostar något extra att lösa leasingen på DnB, men det är inte helt lätt att veta eftersom dom inte ens talar om vad aktuell ränta är. Man får ett "lösenbelopp".

Rent praktiskt loggar admin på företaget in på dnbportal.se och ber om en lösenoffert (visas direkt i webben) och sedan betalar in det beloppet istället för månadsfakturan.
Skriv svar