Edit: jag försöker inte vara dryg här utan bara hjälpa eftersom du frågade ”eller tänker jag fel”

[/quote]
jag tror inte du tänker rätt Lars.
När jag hade min finansiella leasing hos Dnb så stod mitt företag som ägare till bilen.
Vi drog halva momsen på förstaförhöjda samt varje månads avgift.
Man leasar det finansiella. Jag köpte ut bilen, i mitt fall blev det som han tänker här ovan, att med 420 i restskuld och 460 i värdering så uppstod en sådan vinst som jag betalade bolagsskatt 22% för.
Det var en revisor som gjorde detta åt mig så jag vet inte om det blev rätt eller fel men det har inte innebärit några problem, detta var på min första trea levererad mars 2019, sålde den i oktober 2020.
Jag sålde den till extern privatperson, men som sagt, värderingsintyget från KVD är helt vattentätt. De bestämmer helt vad bilen är värd och skattemyndigheten kommer aldrig ifrågasätta det. Jag är nästan säker på att det kommer att hamna på 460-480.
Sen kan diskussioner uppstå huruvida det är bäst att ha den på sitt egna bolag eller privat, för mig är det privat.
Men det är sjukt olika för olika personer, det handlar både om ens egna företags samt egna privatekonomi, hur den ser ut.
Och generellt, köper man allt nytt, folierar lackskyddar mkt, reparerar mkt, hyr dyr pplats, tvättar dyrt osv så är det ju alltid bättre att göra det med oskattade pengar ur sitt bolag, det förstår ju alla. Däremot, om man är sparsam i bolaget så kan man köpa mkt annat man kan ha nytta av privat och dessutom kan man plocka ut pengarna på olika sätt, man kan investera både åt bolaget samt sin egen pension.
Varje fall är unikt. Nu tycker jag att hans företag dessutom burit mkt av kostnaderna redan och efter prisfallen så kanske inte värdeminskningen påverkar privatekonomin lika mkt.
Generellt är ju värdeminskningen en stor anledning till att man velat låta sitt bolag ta smällen. Senaste åren har det ju inte varit så mkt värdeminskning på många bilar, då faller den stora anledningen.