Laddar alltså ofta till 100% men parkerar i princip aldrig med fullt batteri.... bra eller dåligt?
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
Moderator: Redaktion
Kör på, ingen fara.Earplugged skrev: ↑31 mar 2023 06:57När jag besöker ett ställe som erbjuder gratis laddning passar jag på att fylla upp till 100% innan jag åker vidare och funderar på om det är själva laddningen till100% som är dåligt för batteriet eller om det är att den står parkerad med 100%? I mitt fall åker jag i princip direkt direkt efter laddning och när jag kommer hem och parkerar så är jag nere på runt 80% igen och behöver inte ladda alls inför morgondagens resa och klara mig ofta flera dagar tills nästa tillfälle ges att fylla upp till100%.
Laddar alltså ofta till 100% men parkerar i princip aldrig med fullt batteri.... bra eller dåligt?![]()
Ja det kanske skulle förtydligats att det i mitt fall alltid rör sig om privata destinationsladdare och absolut inte snabbladdare, står i princip alltid parkerad hela dagen hos samma kund på deras parkering och låter då bilen stå inkopplad tills jag åker.
Det finns en forummyt att man måste köra direkt man laddat till 100%.Earplugged skrev: ↑
Ja det kanske skulle förtydligats att det i mitt fall alltid rör sig om privata destinationsladdare och absolut inte snabbladdare, står i princip alltid parkerad hela dagen hos samma kund på deras parkering och låter då bilen stå inkopplad tills jag åker.![]()
Battery university är en bra ide.andyb skrev: ↑31 mar 2023 11:53För den som vill nörda ner sig kring laddning och hur man ökar livslängden på sitt batteri, finns mycket att läsa här: https://batteryuniversity.com/article/b ... -batteries
Calendar aging skiljer inte nämnvärt mellan 80 och 100%, egentligen är det rätt lika från 60% och uppåt.Off Grid Byggaren skrev: ↑31 mar 2023 20:22Jag har möjlighet att styra elbilsladdningen från min växelriktare till solelanläggningen.
Det skulle då vara möjligt på helger att ladda 100% med solel och sedan köra i princip hela veckan på den.
Frågan är om det blir mycket slitage att i värsta fall stå från lördag kväll till måndag morgon med 100%?
En variant är ju att fylla upp till 50% på lördag och till 100% på söndagen.
Med det sagt så laddar du väl själv bara till 55% vill jag minnas?AAKEE skrev: ↑31 mar 2023 11:10Det finns en forummyt att man måste köra direkt man laddat till 100%.Earplugged skrev: ↑
Ja det kanske skulle förtydligats att det i mitt fall alltid rör sig om privata destinationsladdare och absolut inte snabbladdare, står i princip alltid parkerad hela dagen hos samma kund på deras parkering och låter då bilen stå inkopplad tills jag åker.![]()
I grunden degraderas batteriet mer ju högre SOC man har, men i praktiken är det inte någon nämnvärd skillnad på 80-90-100% så länge vi inte pratar extrema temperaturer. Även i 40C så är degraderingstakten vid 100% bara aningen mer än vid 80-90%.
(I vissa fall är tom 80% värre än 100%)
Det är med andra ord inte akut att köra direkt.
Det är inte heller dåligt att köra direkt.
Teslas råd att hålla sig under 90% för daglig körning beror till stor del på att mindre cykler och cykler med lägre SOC sliter mindre så cyclic aging minskas.
Japp, jag laddar till 55% när det inte behövs mer /dagligdags.taliz skrev: ↑01 apr 2023 09:05Med det sagt så laddar du väl själv bara till 55% vill jag minnas?AAKEE skrev: ↑31 mar 2023 11:10
Det finns en forummyt att man måste köra direkt man laddat till 100%.
I grunden degraderas batteriet mer ju högre SOC man har, men i praktiken är det inte någon nämnvärd skillnad på 80-90-100% så länge vi inte pratar extrema temperaturer. Även i 40C så är degraderingstakten vid 100% bara aningen mer än vid 80-90%.
(I vissa fall är tom 80% värre än 100%)
Det är med andra ord inte akut att köra direkt.
Det är inte heller dåligt att köra direkt.
Teslas råd att hålla sig under 90% för daglig körning beror till stor del på att mindre cykler och cykler med lägre SOC sliter mindre så cyclic aging minskas.
Mitt råd är att inte ladda till 100% om du inte måste. Särskilt inte på sommaren.
Det här rådet blir lite snett i mina ögon. Gissar det är en typo.Mitt råd är att inte ladda till 100% om du inte måste. Särskilt inte på sommaren.
Fast för gemene man som ändå har bilen på fel sida om 60% blir det ingen nämnvärd skillnad då 80-90% tär i princip som 100%.
Det jag påstår är summan av ”all” forskning runt lithiumbatterier. Jag har inte koll på hur många rapporter jag läst, men det är långt över 100 st nu, sannolikt närmare 200.
Det beror ju på samvetet. Bilen tappar ju mest första året och sedan successivt mindre degradering per år. Uppåt 10% är nog rätt normalt efter tre år.
Nej, LFP har inte samma värde på “steget” I degraderingen. Det är 70% för LFP.
Batterierna mår hur bra som helst ned till 0% på displayen. Däremot kanske det ger räckviddsångest
Fast nästa ägare kommer troligen uppskatta att få en bil med bra batterihälsa. Och om man nu inte bryr sig om andra så är det trots allt bättre för miljön om batteriet lever så länge som möjligt.
Jo, alla andra kanske i första hand tänker på miljön och ägare nummer två (inte nummer ett).mati skrev: ↑02 apr 2023 09:13Fast nästa ägare kommer troligen uppskatta att få en bil med bra batterihälsa. Och om man nu inte bryr sig om andra så är det trots allt bättre för miljön om batteriet lever så länge som möjligt.
Man får hoppas att batteriets skick så småningom blir avgörande för bilens andrahandsvärde. Konstigt egentligen att man inte lägger större vikt i det. En begagnad fossilbil med slutkörd motor är ju inte heller särskilt eftertraktad.
Själv har jag nog misshandlat mina elbilars batterier helt oavsiktligt, i tron att jag gör nåt bra. Jag har alltid laddat till 70-80%. Men i och med att jag inte använder min bil dagligen, utan snarare nån gång i veckan, så har de alltså stått med alldeles för hög SoC hela tiden. Jag har typ långtidslagrat mina batterier med 80% SoC, vilket är nog den mest rimliga förklaringen till varför både min MS 90D och min e-tron efter bara ett år hade tappat ovanligt mycket av sin ursprungliga kapacitet, minst 8%, kanske ännu mer i fallet med e-tron. Jag hade lätt kunnat ladda till 50% istället, men jag trodde att 80% var optimalt. Det har jag lärt mig här på forumet.slugger75 skrev: ↑02 apr 2023 14:22Jo, alla andra kanske i första hand tänker på miljön och ägare nummer två (inte nummer ett).mati skrev: ↑02 apr 2023 09:13Fast nästa ägare kommer troligen uppskatta att få en bil med bra batterihälsa. Och om man nu inte bryr sig om andra så är det trots allt bättre för miljön om batteriet lever så länge som möjligt.
Man får hoppas att batteriets skick så småningom blir avgörande för bilens andrahandsvärde. Konstigt egentligen att man inte lägger större vikt i det. En begagnad fossilbil med slutkörd motor är ju inte heller särskilt eftertraktad.
Men någon kanske laddar gratis på vissa ställen och passar då på (av ekonomiska och bekvämliga skäl) att ladda till 100%.
(Så klart ingen på forumet som beter sig så, men skulle teoretiskt kunna vara någon i världen som beter sig så).