En gammal 740 har högre markfrigång än min Model Y, för att inte tala om min gamla PV.tesla newbie skrev: ↑05 apr 2023 23:17Och det går att göra elsuvar som väger mindre än 3 ton. Model X väger väl kring 2,5 ton. Nio ES8 likaså. Dock tycker jag att redan 2,5 ton är för mycket. Har man inte tre barn och två stora hundar så klarar man sig oftast med en mindre bil än en EQS suv. Men tyvärr har det blivit mode med jättehjul och hög markfrigång. Varför behöver alla plötsligt så mycket markfrigång? Förut körde alla runt i Saab eller Volvo-kombi och vägarna har väl inte blivit så mycket sämre att man måste köra terrängbil till jobbet? Visst förstår jag att folk vill sitta lite högre och mer upprätt, det gillar jag själv. Men det går alldeles utmärkt att bygga bilar med lite högre sittposition utan jättehjul och 20 cm frigång. ID3 är ett utmärkt exempel. Golf Plus ett annat. Tror och hoppas att övergången till eldrift är sista spiken i kistan för jätte-Suvarna.mati skrev: ↑05 apr 2023 18:23Nä. För det första så var första Teslan en liten roadster som inte ens var i närheten av att väga 3 ton. Och även Model S gick på beskedliga dryga 2 ton när den kom. Helt gjord i aluminium för att minska vikten.taliz skrev: ↑05 apr 2023 17:01Man måste börja nånstans.mati skrev: ↑05 apr 2023 16:57Inte under körning, nej. Men dessa monster och deras batterier måste ju tillverkas också. Jag antar att de inte klarar sig med ett batteri på 40kWh. Och även om de går på el så går de på mycket el. Ärligt talat så hade jag föredragit om dessa stridsfordon hade haft en fet förbränningsmotor. För det första så hade de då inte räknats som miljöbil och dessutom hade de fått betala för avgaserna de orsakar. Nu bidrar de bara till elbilarna dåliga rykte som rikemansleksaker som inte är minsta lilla miljövänliga.
Tesla startade ju också med en stor, dyr och tung lyxbil.
Med tiden så kommer mindre, och lättare, bilar även från övriga tillverkare.
Och dessutom är det här knappast Mercedes första elbil, än mindre deras första bil. De hade utan problem kunnat bygga lättare bilar om de hade velat. Men de vill inte, det är ganska uppenbart.
Edit: Lars kom före mig.
Mercedes slår nya viktrekord
Moderator: Redaktion
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Mercedes slår nya viktrekord
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Man borde också ta och se över fysikens lagar så att vägarna kan ta lite tyngre bilar utan att asfalten och bärlagret slits så mycket.
Min uppfart med plattor klarade inte ens att jag parkerade husbilen med 2 ton axeltryck utan att det blev hjulspår. Dåligt.

Min uppfart med plattor klarade inte ens att jag parkerade husbilen med 2 ton axeltryck utan att det blev hjulspår. Dåligt.

Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Slitaget pga personbilar är minimalt ute på de större vägarna. Oavsett om de väger 1,5 eller 3 ton.
-
Skoda Enyaq, eller Ioniq 5 kanske?Dafro skrev: ↑06 apr 2023 04:47Antar att du inte har hund och kanske inte ens barn eftersom du inte verkar veta hur mycket packning det kan bli. Med 3 barn och 2 stora hundar så finns det inget bagage kvar så då lär man behöva takbox till packning eller släp till hundarna. Jag har hund modell labrador och 2 barn och kör nu en enligt dig en för tung BMW IX, inga 3 ton men 2.5+ och innan dess en E-tron av den enkla anledningen att det är dessa 2 bilar som jag kommit fram till har tillräckligt stort bagage om man inte vill ha Tesla för då funkar nog X, Y och ev S men tesla går bort för mig av flera anledningar. Menar du att det är bättre att jag kör en V90 D4 tex? Kan du vänligen ge mig tre förslag på låga lätta bilar som har stort bagage och räckvidd wltp på 600 km. A6 kommer bli för låg i bagaget och finns inte än men ev kommer I5 räcka till men troligen ha för kort räckvidd och finns inte heller än på ett drygt år. Vi har alla olika behov och jag vill köra elbil och kör mest i efficiency mode och accelererar försiktigt men ör tydligen en miljöbov enligt dig som ska straffas med en massa extra skatt. Jag hade varit nöjd med 300 hk men nu råkar denna ha 500+ vilket jag tycker ör helt onödigt men inget jag kan välja bort.tesla newbie skrev: ↑05 apr 2023 23:17Och det går att göra elsuvar som väger mindre än 3 ton. Model X väger väl kring 2,5 ton. Nio ES8 likaså. Dock tycker jag att redan 2,5 ton är för mycket. Har man inte tre barn och två stora hundar så klarar man sig oftast med en mindre bil än en EQS suv. Men tyvärr har det blivit mode med jättehjul och hög markfrigång. Varför behöver alla plötsligt så mycket markfrigång? Förut körde alla runt i Saab eller Volvo-kombi och vägarna har väl inte blivit så mycket sämre att man måste köra terrängbil till jobbet? Visst förstår jag att folk vill sitta lite högre och mer upprätt, det gillar jag själv. Men det går alldeles utmärkt att bygga bilar med lite högre sittposition utan jättehjul och 20 cm frigång. ID3 är ett utmärkt exempel. Golf Plus ett annat. Tror och hoppas att övergången till eldrift är sista spiken i kistan för jätte-Suvarna.mati skrev: ↑05 apr 2023 18:23Nä. För det första så var första Teslan en liten roadster som inte ens var i närheten av att väga 3 ton. Och även Model S gick på beskedliga dryga 2 ton när den kom. Helt gjord i aluminium för att minska vikten.taliz skrev: ↑05 apr 2023 17:01Man måste börja nånstans.mati skrev: ↑05 apr 2023 16:57
Inte under körning, nej. Men dessa monster och deras batterier måste ju tillverkas också. Jag antar att de inte klarar sig med ett batteri på 40kWh. Och även om de går på el så går de på mycket el. Ärligt talat så hade jag föredragit om dessa stridsfordon hade haft en fet förbränningsmotor. För det första så hade de då inte räknats som miljöbil och dessutom hade de fått betala för avgaserna de orsakar. Nu bidrar de bara till elbilarna dåliga rykte som rikemansleksaker som inte är minsta lilla miljövänliga.
Tesla startade ju också med en stor, dyr och tung lyxbil.
Med tiden så kommer mindre, och lättare, bilar även från övriga tillverkare.
Och dessutom är det här knappast Mercedes första elbil, än mindre deras första bil. De hade utan problem kunnat bygga lättare bilar om de hade velat. Men de vill inte, det är ganska uppenbart.
Jag var dock inte ute efter att sätta dit någon enskild person. Som sagt hade Model Y funkat utmärkt i ditt fall, men jag har full förståelse för att alla inte vill köra Tesla. Det är ju tillverkarna som är problemet. De satsar allt krut på stora tunga SUV:ar, istället för att utrnyttja eldriftens fördelar till att göra bilar som är mer utrymmeseffektiva. Kanske skatt är fel väg att gå eftersom det straffar konsumenten som inte har några alternativ i dagsläget, men något borde göras för att uppmuntra tillverkarna att lägga mer resurser på detta.
Senast redigerad av tesla newbie, redigerad totalt 2 gång.
-
Ja, Mercedes kan uppenbarligen om de vill. Misstänker att EQS/EQE-plattformen inte är så dedikerad elbilsplattform som Mercedes vill göra sken av. Om den var det, så borde de kunnat få ned vikten mer. Sedan är det ju ett problem med utbudet i dagsläget om man vill ha en rymligare bil som väger under 2,5 ton och inte vill ha en Tesla.NiklasTesla skrev: ↑05 apr 2023 23:55Håller med. Bästa vi som konsumenter kan göra är att inte köpa ineffektivt skräp (dom som köper får ändå betala i form av mer energiskatt samt moms då stora bilar drar mer energi (vet inte om jag tycker mer skatt än så behövs)). Samtidigt finns det delar av team Mercedes som tänker rätt (priset måste bara komma ner (lätta bilar vill jag ha tack)):mati skrev: ↑05 apr 2023 16:29Håller med till 100%. Detta är totalt vanvettigt. Vad håller de på med? Vad är bilarna gjorda av? Bly? De kan ju knappast skylla på att batteriet väger 1,5 ton, för det kan det rimligen inte göra. Nästa steg blir att sätta ett rör i fronten och skicka bilarna till Ukraina som stridsfordon. EQLeopard eller nåt.
Jag tyckte att gränsen redan hade passerats med god marginal när det visade sig att e-tron vägde över 2,6 ton. Men det här är ju ytterligare ett snäpp värre.
MVH
Det tycker jag inte alls. Körkortsbehörigheterna är förmodligen det enda som i nuläget hindrar biltillverkarna från att bygga "personbilar" som väger ännu mer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Det är ju subjektiva saker.Dafro skrev: ↑06 apr 2023 07:47Ev volymmässigt, men faller på en massa annat som jag skrev men kan förtydliga igen, komfort ljudisolering, galonsäten och att jag som många känner för Ix, tål inte utseendet och inte mycket trevligare invändigt.taliz skrev: ↑06 apr 2023 06:07Du säger ju själv att Y hade funkat...Dafro skrev: ↑06 apr 2023 04:47Antar att du inte har hund och kanske inte ens barn eftersom du inte verkar veta hur mycket packning det kan bli. Med 3 barn och 2 stora hundar så finns det inget bagage kvar så då lär man behöva takbox till packning eller släp till hundarna. Jag har hund modell labrador och 2 barn och kör nu en enligt dig en för tung BMW IX, inga 3 ton men 2.5+ och innan dess en E-tron av den enkla anledningen att det är dessa 2 bilar som jag kommit fram till har tillräckligt stort bagage om man inte vill ha Tesla för då funkar nog X, Y och ev S men tesla går bort för mig av flera anledningar. Menar du att det är bättre att jag kör en V90 D4 tex? Kan du vänligen ge mig tre förslag på låga lätta bilar som har stort bagage och räckvidd wltp på 600 km. A6 kommer bli för låg i bagaget och finns inte än men ev kommer I5 räcka till men troligen ha för kort räckvidd och finns inte heller än på ett drygt år. Vi har alla olika behov och jag vill köra elbil och kör mest i efficiency mode och accelererar försiktigt men ör tydligen en miljöbov enligt dig som ska straffas med en massa extra skatt. Jag hade varit nöjd med 300 hk men nu råkar denna ha 500+ vilket jag tycker ör helt onödigt men inget jag kan välja bort.tesla newbie skrev: ↑05 apr 2023 23:17Och det går att göra elsuvar som väger mindre än 3 ton. Model X väger väl kring 2,5 ton. Nio ES8 likaså. Dock tycker jag att redan 2,5 ton är för mycket. Har man inte tre barn och två stora hundar så klarar man sig oftast med en mindre bil än en EQS suv. Men tyvärr har det blivit mode med jättehjul och hög markfrigång. Varför behöver alla plötsligt så mycket markfrigång? Förut körde alla runt i Saab eller Volvo-kombi och vägarna har väl inte blivit så mycket sämre att man måste köra terrängbil till jobbet? Visst förstår jag att folk vill sitta lite högre och mer upprätt, det gillar jag själv. Men det går alldeles utmärkt att bygga bilar med lite högre sittposition utan jättehjul och 20 cm frigång. ID3 är ett utmärkt exempel. Golf Plus ett annat. Tror och hoppas att övergången till eldrift är sista spiken i kistan för jätte-Suvarna.mati skrev: ↑05 apr 2023 18:23
Nä. För det första så var första Teslan en liten roadster som inte ens var i närheten av att väga 3 ton. Och även Model S gick på beskedliga dryga 2 ton när den kom. Helt gjord i aluminium för att minska vikten.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
-
Håller helt med. Det GÅR ju att bygga elbilar som inte väger så mycket mer än motsvarande fossilbil. Sen att vissa tillverkare inte kan/vill är en annan sak.
Slå ihop körkortsklasserna skulle ju innebära att man skulle behöva ta motsvarande körkort för tung lastbil för att få köra personbil.
Det skulle ju göra en körkortsutbildning betydligt dyrare och mer komplex. T.ex. blir det ju mycket krångligt att övningsköra privat.
Hur mena du nu, klart det är och påverkar, det är ju jag som ska ha bilen. Förstår faktiskt inte vad du vill säga, ska ju inte köpa en bil till någon annan. Och plastsäten är väl fakta och inte en subjektiv bedömning.taliz skrev: ↑06 apr 2023 09:36Det är ju subjektiva saker.Dafro skrev: ↑06 apr 2023 07:47Ev volymmässigt, men faller på en massa annat som jag skrev men kan förtydliga igen, komfort ljudisolering, galonsäten och att jag som många känner för Ix, tål inte utseendet och inte mycket trevligare invändigt.taliz skrev: ↑06 apr 2023 06:07Du säger ju själv att Y hade funkat...Dafro skrev: ↑06 apr 2023 04:47Antar att du inte har hund och kanske inte ens barn eftersom du inte verkar veta hur mycket packning det kan bli. Med 3 barn och 2 stora hundar så finns det inget bagage kvar så då lär man behöva takbox till packning eller släp till hundarna. Jag har hund modell labrador och 2 barn och kör nu en enligt dig en för tung BMW IX, inga 3 ton men 2.5+ och innan dess en E-tron av den enkla anledningen att det är dessa 2 bilar som jag kommit fram till har tillräckligt stort bagage om man inte vill ha Tesla för då funkar nog X, Y och ev S men tesla går bort för mig av flera anledningar. Menar du att det är bättre att jag kör en V90 D4 tex? Kan du vänligen ge mig tre förslag på låga lätta bilar som har stort bagage och räckvidd wltp på 600 km. A6 kommer bli för låg i bagaget och finns inte än men ev kommer I5 räcka till men troligen ha för kort räckvidd och finns inte heller än på ett drygt år. Vi har alla olika behov och jag vill köra elbil och kör mest i efficiency mode och accelererar försiktigt men ör tydligen en miljöbov enligt dig som ska straffas med en massa extra skatt. Jag hade varit nöjd med 300 hk men nu råkar denna ha 500+ vilket jag tycker ör helt onödigt men inget jag kan välja bort.tesla newbie skrev: ↑05 apr 2023 23:17
Och det går att göra elsuvar som väger mindre än 3 ton. Model X väger väl kring 2,5 ton. Nio ES8 likaså. Dock tycker jag att redan 2,5 ton är för mycket. Har man inte tre barn och två stora hundar så klarar man sig oftast med en mindre bil än en EQS suv. Men tyvärr har det blivit mode med jättehjul och hög markfrigång. Varför behöver alla plötsligt så mycket markfrigång? Förut körde alla runt i Saab eller Volvo-kombi och vägarna har väl inte blivit så mycket sämre att man måste köra terrängbil till jobbet? Visst förstår jag att folk vill sitta lite högre och mer upprätt, det gillar jag själv. Men det går alldeles utmärkt att bygga bilar med lite högre sittposition utan jättehjul och 20 cm frigång. ID3 är ett utmärkt exempel. Golf Plus ett annat. Tror och hoppas att övergången till eldrift är sista spiken i kistan för jätte-Suvarna.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Poängen med tråden var väl att det inte behövs så tunga bilar.Dafro skrev: ↑06 apr 2023 12:27Hur mena du nu, klart det är och påverkar, det är ju jag som ska ha bilen. Förstår faktiskt inte vad du vill säga, ska ju inte köpa en bil till någon annan. Och plastsäten är väl fakta och inte en subjektiv bedömning.taliz skrev: ↑06 apr 2023 09:36Det är ju subjektiva saker.Dafro skrev: ↑06 apr 2023 07:47Ev volymmässigt, men faller på en massa annat som jag skrev men kan förtydliga igen, komfort ljudisolering, galonsäten och att jag som många känner för Ix, tål inte utseendet och inte mycket trevligare invändigt.taliz skrev: ↑06 apr 2023 06:07Du säger ju själv att Y hade funkat...Dafro skrev: ↑06 apr 2023 04:47
Antar att du inte har hund och kanske inte ens barn eftersom du inte verkar veta hur mycket packning det kan bli. Med 3 barn och 2 stora hundar så finns det inget bagage kvar så då lär man behöva takbox till packning eller släp till hundarna. Jag har hund modell labrador och 2 barn och kör nu en enligt dig en för tung BMW IX, inga 3 ton men 2.5+ och innan dess en E-tron av den enkla anledningen att det är dessa 2 bilar som jag kommit fram till har tillräckligt stort bagage om man inte vill ha Tesla för då funkar nog X, Y och ev S men tesla går bort för mig av flera anledningar. Menar du att det är bättre att jag kör en V90 D4 tex? Kan du vänligen ge mig tre förslag på låga lätta bilar som har stort bagage och räckvidd wltp på 600 km. A6 kommer bli för låg i bagaget och finns inte än men ev kommer I5 räcka till men troligen ha för kort räckvidd och finns inte heller än på ett drygt år. Vi har alla olika behov och jag vill köra elbil och kör mest i efficiency mode och accelererar försiktigt men ör tydligen en miljöbov enligt dig som ska straffas med en massa extra skatt. Jag hade varit nöjd med 300 hk men nu råkar denna ha 500+ vilket jag tycker ör helt onödigt men inget jag kan välja bort.
Det du säger bevisar ju detta faktum.
Du måste inte ha en tung iX. Det är bara för att du ”vill” det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Du tänker så, ger dig rätt på den. Fast det finns inte så många andra lättare bilar med rejält bagage med ”skaplig” räckvidd.taliz skrev: ↑06 apr 2023 12:51Poängen med tråden var väl att det inte behövs så tunga bilar.Dafro skrev: ↑06 apr 2023 12:27Hur mena du nu, klart det är och påverkar, det är ju jag som ska ha bilen. Förstår faktiskt inte vad du vill säga, ska ju inte köpa en bil till någon annan. Och plastsäten är väl fakta och inte en subjektiv bedömning.
Det du säger bevisar ju detta faktum.
Du måste inte ha en tung iX. Det är bara för att du ”vill” det.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Val av däck spelar stor roll. Körde ca 7000mil med Michelin Cross Climate + och nu byt till Michelin Cross Climate 2 (dom skall hålla ännu längre samt gjorde hjulinställning i samband med bytet).taliz skrev: ↑06 apr 2023 04:23Förstår inte hur vissa lyckas köra 7000 mil på ett set däck.Maw skrev: ↑05 apr 2023 21:08Min Polestar är nog den bil jag haft som varit snällast mot däcken trots 476 hk och ganska tung högerfot. Den har snart gått 7000 mil och däcken är fortfarande i bra skick. Jag tror helt enkelt den är riktigt bra på att moderera kraften så däcken inte slits. Så länge man inte sätter ESC i sportläge så släpper däcken nästan aldrig.SwedishAdvocate skrev: ↑05 apr 2023 20:33Ja. Så har jag också förstått det. Men det är nog inte bara Teslas bilar. Finns ju fler elbilar med mycket effekt och snabb gasrepons. Och i en annan tråd skrev någon som jobbade med driftskostnader för vägburen kollektivtrafik att deras eldrivna bussar slet mer däck än de gamla fossildrivna. De här tänkte de dock lösa genom att programmera om bussarnas gasrespons. Och vidgar man perspektivet ytterligare skulle det inte förvåna mig ifall även effektstarka fossildrivna bilar också sliter en massa däck...BigEasy skrev: ↑05 apr 2023 18:56Teslas snabba gasrespons sliter en massa däck också.SwedishAdvocate skrev: ↑05 apr 2023 17:19
Och tyvärr så genererar stridfordonstunga elbilar en massa hälsovidriga mikroplastpartiklar. I Sverige uppskattas över hälften av alla mikroplastpartiklar härstamma från däckslitage. Slå sen ut det på ett globalt perspektiv sett från den här enbart kommersiellt drivna Pickup/SUV/Crossover-vågen...
https://www.forskning.se/2020/03/05/vag ... roplaster/
Snabbaste bilen jag haft tidigare var en Honda S2000 och den slet med sina 240 hk lätt ner däcken på mindre än 1000 mil trots att den var nära ett ton lättare än PS2:an. Om jag minns rätt hade S2000 ingen reglering av kraften alls utöver högerfoten.
Edit: Min poäng är att vikt och motorstyrka är inte allt.. fixat hk-siffrorna
Måste köra väldigt försiktigt och sakta.
Även på ID4an var däcken slut efter 2700 mil, trots att den har motoreffekt som en hårfön.
Dock kör jag alltid med max "moms", dvs 140-150 på motorväg etc. Nog där en hel del av slitaget komme ifrån.
Tesla Model 3 LR AWD med mycket rödljus körning och Autobahn i mixen (aldrig slow acceleration inställd).
MVH
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Jo vikt spelar stor roll. Plånboken brukar göra jobbet så nu när energi blir dyrare och lån dyrare kommer fler att vilja ha energisnåla och billiga fordon (tillverkarna kommer anpassa sig även om det säker är ett par år bort ca) VW ID.2 all (och liknande) lär sälja bra.mati skrev: ↑06 apr 2023 07:22Jag har ju tyvärr också haft en sådan tung stridsvagns-SUV (e-tron) tidigare. Enkla anledningen var att det vid den tiden var enda elbilen som hade bra dragvikt och plats för 2 stora hundar. Om vi bortser från Model X då. Men jag gillade inte det. Jag hade föredragit en mindre och lättare bil.
Nu finns det alternativ. Min Ioniq 5 gör jobbet minst lika bra, trots att den är betydligt mindre på pappret. Jag anser att den faktiskt är större än e-tron i verkligheten. Hundarna har mer plats, och kupén är större och upplevs luftigare. Och den väger drygt 700kg mindre än e-tron när man ställer den på en våg! Det är helt sjukt. Den är dessutom 30-40% snålare, om det beror på att den är lättare eller om den helt enkelt har en effektivare drivlina vet jag inte. Förmodligen både och.
Nej, den har inte AWD och ingen markfrigång som en monstertruck. Jag behöver inte det. Jag körde i veckan genom skogen på nånting som inte ens kan kallas för en väg. Det var en blandning av decimeterdjup snö och lervälling, is och stenar. Jag fick höra att man behöver fyrhjulsdrift där. Jag körde ändå. Ioniqen slirade inte ens, trots att geggan gick nästan upp till dörrtrösklarna. Det var inga som helst problem. Trots "bara" RWD.
Jag tror inte att det finns särskilt många SUV-ägare som brukar köra på sådana skogsstigar.
Att folk ändå med en dåres envishet hävdar att de inte klarar sig utan en stor SUV med AWD är bara nån form av civilisationssjukdom som inte verkar finnas nåt botemedel för.
MVH
-
taliz skrev: ↑06 apr 2023 04:23
Förstår inte hur vissa lyckas köra 7000 mil på ett set däck.
Måste köra väldigt försiktigt och sakta.
Även på ID4an var däcken slut efter 2700 mil, trots att den har motoreffekt som en hårfön.
Dock kör jag alltid med max "moms", dvs 140-150 på motorväg etc. Nog där en hel del av slitaget komme ifrån.
Min förra bil var en BMW X3 2015 som jag köpte ny. När jag sålde den hade den gått strax över 10000 mil och sommardäcken hade fortfarande cirka 4 mm kvar. Vinterdäcken fick jag dock byta en gång.
Mercedes GLS har en tjänstevikt på 2,5-2,8 ton beroende på version. EQS 450 i SUV version verkar ha en tjänstevikt på 2,8 ton. Så om något måste de ha viktbantat den jämfört med GLS, med tanke på att batteriet säket väger 700 kg eller mer. Det är helt enkelt biltypen som är problemet, snarare än eldriften.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Jag tycker det verkligen är på stora tunga bilar som eldriften gör mest nytta och där skillnaden i effektivitet jmf. med fossildrift blir som störst. Att de blir några hundra kilo tyngre än motsvarande fossilare spelar mindre roll. Det är bara viktgränsen som spökar för B-kort.
EQS SUV må vara ett ”monster” men den ersätter ju förmodligen en liknande fossilbil som drar >1,5l/milen.
Någon som sett några uppgifter om dragvikt?
EQS SUV må vara ett ”monster” men den ersätter ju förmodligen en liknande fossilbil som drar >1,5l/milen.
Någon som sett några uppgifter om dragvikt?
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Nej, B96 är utökat B-kort för att få framföra högre tågvikt, 4250 istället för 3500 kg.
https://www.trafikverket.se/korkort/ta- ... tokad-b96/
Model Y LR AWD 2022
Ja, jag vet. Och den känns tramsig idag. Jag får inte köra på B kort ett släp som bilen får dra och jag fick dra med förra bilen för att den vsr 100kg lättare. Vad är svårare att köra samma släp med en modern bil.... nä, just det - det är lättare och säkrare...jonasl skrev: ↑06 apr 2023 20:30Nej, B96 är utökat B-kort för att få framföra högre tågvikt, 4250 istället för 3500 kg.
Är ju bara aktuellt om man vill dra släp Och inte orkar ta BE. Bilens totalvikt får inte överstiga 3500kg ändå.jonasl skrev: ↑06 apr 2023 20:30Nej, B96 är utökat B-kort för att få framföra högre tågvikt, 4250 istället för 3500 kg.
Jag förmodar att du menar B-kort taget för 1/7 1996 men gäller det bara husbilar? På Transportstyrelsens hemsida står det personbilar över 3.5 ton.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... -far-kora/
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Exakt. Men många blandar ihop behörigheten med undantaget för kort tagna 1996 och tidigare vilket kanske inte är så konstigt.LarsOJ skrev: ↑06 apr 2023 20:35Är ju bara aktuellt om man vill dra släp Och inte orkar ta BE. Bilens totalvikt får inte överstiga 3500kg ändå.jonasl skrev: ↑06 apr 2023 20:30Nej, B96 är utökat B-kort för att få framföra högre tågvikt, 4250 istället för 3500 kg.
Model Y LR AWD 2022
Nä, det är en annan sak.Maw skrev: ↑06 apr 2023 21:04Jag förmodar att du menar B-kort taget för 1/7 1996 men gäller det bara husbilar? På Transportstyrelsens hemsida står det personbilar över 3.5 ton.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... -far-kora/