Ja din bil kommer att vara värd 50% av priset efter sänkningen och inte 50% av det du betalade. Så det blir dyra dyra mil.
Kör man en dyr bil för 600-900K sek kommer den kostat 70-100kr per mil efter 3 års ägande och normal körning. Det spelar mindre roll vilken bil det är. Men ungefär 70-100kr kan man räkna med.
Tänk på det nästa gång du bilar 70 mil till fjällen. Eller åker till jobbet 4 mil tur och retur.
Googla marginalkostnad
Vet mycket väl vad både marginal- och alternativkostnad är. Du borde googla det sistnämnda. Särskilt i en ekonomisk miljö där pengar faktiskt börjar kosta igen.
Men man ska vara varse om att Model Y resan sannolikt kostar 500kr om man ska ta en tur och retur till svärmor 4 mil bort. Så mycket kostar nya bilar.
Du räknar helt galet. Vad är det som kostar så mycket? Värdeminskning för 8 mil extra? Elen? Däckslitage?
Du är inte bekant med TCO? El och däck är nog bara 10% av totalkostnaden med en dyr Tesla för 739 900kr.
Här får du en liten fingervisning över milkostnaden för en vanlig batteribil.
Observera att jat INTE är jävig då jag själv har en dyr Tesla. Men många här inne behöver ruskas om lite och komma tillbaka in i matchen. Dyr (el)bil är dyrt. Så är det bara.
Kör man en dyr bil för 600-900K sek kommer den kostat 70-100kr per mil efter 3 års ägande och normal körning. Det spelar mindre roll vilken bil det är. Men ungefär 70-100kr kan man räkna med.
Tänk på det nästa gång du bilar 70 mil till fjällen. Eller åker till jobbet 4 mil tur och retur.
Googla marginalkostnad
Vet mycket väl vad både marginal- och alternativkostnad är. Du borde googla det sistnämnda. Särskilt i en ekonomisk miljö där pengar faktiskt börjar kosta igen.
Men man ska vara varse om att Model Y resan sannolikt kostar 500kr om man ska ta en tur och retur till svärmor 4 mil bort. Så mycket kostar nya bilar.
Du räknar helt galet. Vad är det som kostar så mycket? Värdeminskning för 8 mil extra? Elen? Däckslitage?
Du är inte bekant med TCO? El och däck är nog bara 10% av totalkostnaden med en dyr Tesla för 739 900kr.
Här får du en liten fingervisning över milkostnaden för en vanlig batteribil.
Observera att jat INTE är jävig då jag själv har en dyr Tesla. Men många här inne behöver ruskas om lite och komma tillbaka in i matchen. Dyr (el)bil är dyrt. Så är det bara.
Du säger alltså att en bil som rullar 4000 mil per år är dubbelt så dyr som en som rulla 2000 mil per år och fyra ggr så dyr som en som rullar 1000 mil per år?
Senast redigerad av BigEasy, redigerad totalt 1 gånger.
Teknikens världs siffror baseras även på medelkörsträckan och utslaget på 3år
Milkostnad kan bli betydligt högre om man säljer innan 3år eller kör kortare än medel
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Men gubbar om man ska spara pengar då ska man inte ha en bil, man ska köpa en bil man kan njuta av och känna att man får något för sina pengar tänker jag…
Teknikens världs siffror baseras även på medelkörsträckan och utslaget på 3år
Milkostnad kan bli betydligt högre om man säljer innan 3år eller kör kortare än medel
Precis. Här har de räknat 6000 mil på 3 år. Medelpersonen kör 1200 mil per år vilket ger 3600 mil på 3 år.
Räkna milkostnaden där så kommer det få många här att tappa hakan. Betydligt högre än siffrorna som anges i tabellen.
Vet mycket väl vad både marginal- och alternativkostnad är. Du borde googla det sistnämnda. Särskilt i en ekonomisk miljö där pengar faktiskt börjar kosta igen.
Men man ska vara varse om att Model Y resan sannolikt kostar 500kr om man ska ta en tur och retur till svärmor 4 mil bort. Så mycket kostar nya bilar.
Du räknar helt galet. Vad är det som kostar så mycket? Värdeminskning för 8 mil extra? Elen? Däckslitage?
Du är inte bekant med TCO? El och däck är nog bara 10% av totalkostnaden med en dyr Tesla för 739 900kr.
Här får du en liten fingervisning över milkostnaden för en vanlig batteribil.
Observera att jat INTE är jävig då jag själv har en dyr Tesla. Men många här inne behöver ruskas om lite och komma tillbaka in i matchen. Dyr (el)bil är dyrt. Så är det bara.
Du säger alltså att en bil som rullar 4000 mil per år är dubbelt så dyr som en som rulla 2000 mil per år och fyra ggr så dyr som en som rullar 1000 mil per år?
Sakta i backarna. Inte lägga ord i mun på folk nu.
Har jag eller du sagt så?
Jag säger att du måste räkna med en TCO för att landa i vad en bil kostar. Och då kostar en nyare bil över 700K sek över 70kr milen oftast.
Varför är det kontroversiellt? Tror du att du kommer spara pengar på bränsle? Visst. Men bränsle är knappt 20% av bilkostnaden....
Det jag vill få sagt är att Plaiden kommer kosta lika mycket eller mer än den dyraste bilen i tabellen. Så räkna med en kostnad kring 200kr milen första 3 åren.
Vill du sälja den nu redan, efter 6 mån ägande och kanske 1000 mil, blir nog din TCO för bilen betydligt högre än 200kr/milen. Säkert närmare 400kr.
Och sen vet jag inte hur kapitalkostnaden beräknas eller om det ens är medräknade ?
Annars kan man få räkna upp milkostnaden ganska rejält om man lånar till finansieringen
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Och sen vet jag inte hur kapitalkostnaden beräknas eller om det ens är medräknade ?
Annars kan man få räkna upp milkostnaden ganska rejält om man lånar till finansieringen
Dessa varningar har inte gått hem hos folk när lån var gratis. Och när bilmarknaden var upp och nervänd senaste åren.
Men det är lite andra bullar nu. Bilen kommer bli och vara en kapitalförstörare. Särskilt dyra bilar som vanligt folk egentligen inte ska komma nära, annat än när dom behöver åka Taxi till Arlanda.
Edit: människor tror att en bil kostar el 4kr milen, försäkring 30kr per dag och däck 10kr per dag utslaget över åren.
Det förklarwr varför det här är så svårt att ta in.
Teknikens världs siffror baseras även på medelkörsträckan och utslaget på 3år
Milkostnad kan bli betydligt högre om man säljer innan 3år eller kör kortare än medel
Precis. Här har de räknat 6000 mil på 3 år. Medelpersonen kör 1200 mil per år vilket ger 3600 mil på 3 år.
Räkna milkostnaden där så kommer det få många här att tappa hakan. Betydligt högre än siffrorna som anges i tabellen.
I den genomsnittliga körsträckan kommer väl sannolikt från körsträckor vid besiktning. Det blir ju missvisande då även entusiastbilar med låga årliga körsträckor är med.
Teknikens världs siffror baseras även på medelkörsträckan och utslaget på 3år
Milkostnad kan bli betydligt högre om man säljer innan 3år eller kör kortare än medel
Precis. Här har de räknat 6000 mil på 3 år. Medelpersonen kör 1200 mil per år vilket ger 3600 mil på 3 år.
Räkna milkostnaden där så kommer det få många här att tappa hakan. Betydligt högre än siffrorna som anges i tabellen.
I den genomsnittliga körsträckan kommer väl sannolikt från körsträckor vid besiktning. Det blir ju missvisande då även entusiastbilar med låga årliga körsträckor är med.
Okej men haka inte upp dig på smådetaljer nu. Kan vi hålla med varandra om att bilar kostar ungefär 10kr för varje 100 000kr i nybilspris i milkostnad?
Bil för 500K = 50kr milen.
Bil för 1500K = 150kr milen.
Detta förutsätter mycket körning första 3 åren dvs 6000 mil. Kör man mindre är det högre.
Plaidägaren i tråden har nog tur att få iväg den för 1 milj i höst. Bättre att riva av plåstret nu och sälja för 1.2 milj snarast möjligt.
Teknikens världs siffror baseras även på medelkörsträckan och utslaget på 3år
Milkostnad kan bli betydligt högre om man säljer innan 3år eller kör kortare än medel
Precis. Här har de räknat 6000 mil på 3 år. Medelpersonen kör 1200 mil per år vilket ger 3600 mil på 3 år.
Räkna milkostnaden där så kommer det få många här att tappa hakan. Betydligt högre än siffrorna som anges i tabellen.
I den genomsnittliga körsträckan kommer väl sannolikt från körsträckor vid besiktning. Det blir ju missvisande då även entusiastbilar med låga årliga körsträckor är med.
Okej men haka inte upp dig på smådetaljer nu. Kan vi hålla med varandra om att bilar kostar ungefär 10kr för varje 100 000kr i nybilspris i milkostnad?
Bil för 500K = 50kr milen.
Bil för 1500K = 150kr milen.
Detta förutsätter mycket körning första 3 åren dvs 6000 mil. Kör man mindre är det högre.
Plaidägaren i tråden har nog tur att få iväg den för 1 milj i höst. Bättre att riva av plåstret nu och sälja för 1.2 milj snarast möjligt.
En stor skillnad mellan elbilar och fossilbilar är att elbilens driftkostnad är betydligt mindre kopplat till mil än för fossilbilen. Skulle tro det är extremt ovanligt att man bara kör 1200mil när man köpt en elbil för en miljon.
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Om Tesla håller fast vid sin affärsidé så lär det komma mer sänkningar, de har fortfarande väldigt bra marginaler, skulle även kunna tänka mig att intäkterna från Teslas superchargers nu genererar svarta siffror och då behöver man inte stoppa in del av vinsten från bilförsäljningen där längre
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Teknikens världs siffror baseras även på medelkörsträckan och utslaget på 3år
Milkostnad kan bli betydligt högre om man säljer innan 3år eller kör kortare än medel
Precis. Här har de räknat 6000 mil på 3 år. Medelpersonen kör 1200 mil per år vilket ger 3600 mil på 3 år.
Räkna milkostnaden där så kommer det få många här att tappa hakan. Betydligt högre än siffrorna som anges i tabellen.
I den genomsnittliga körsträckan kommer väl sannolikt från körsträckor vid besiktning. Det blir ju missvisande då även entusiastbilar med låga årliga körsträckor är med.
Okej men haka inte upp dig på smådetaljer nu. Kan vi hålla med varandra om att bilar kostar ungefär 10kr för varje 100 000kr i nybilspris i milkostnad?
Bil för 500K = 50kr milen.
Bil för 1500K = 150kr milen.
Detta förutsätter mycket körning första 3 åren dvs 6000 mil. Kör man mindre är det högre.
Plaidägaren i tråden har nog tur att få iväg den för 1 milj i höst. Bättre att riva av plåstret nu och sälja för 1.2 milj snarast möjligt.
Ja. Han kommer ha vaskat en Model Y i värdeminskning när han säljer.
Teknikens världs siffror baseras även på medelkörsträckan och utslaget på 3år
Milkostnad kan bli betydligt högre om man säljer innan 3år eller kör kortare än medel
Precis. Här har de räknat 6000 mil på 3 år. Medelpersonen kör 1200 mil per år vilket ger 3600 mil på 3 år.
Räkna milkostnaden där så kommer det få många här att tappa hakan. Betydligt högre än siffrorna som anges i tabellen.
I den genomsnittliga körsträckan kommer väl sannolikt från körsträckor vid besiktning. Det blir ju missvisande då även entusiastbilar med låga årliga körsträckor är med.
Okej men haka inte upp dig på smådetaljer nu. Kan vi hålla med varandra om att bilar kostar ungefär 10kr för varje 100 000kr i nybilspris i milkostnad?
Bil för 500K = 50kr milen.
Bil för 1500K = 150kr milen.
Detta förutsätter mycket körning första 3 åren dvs 6000 mil. Kör man mindre är det högre.
Plaidägaren i tråden har nog tur att få iväg den för 1 milj i höst. Bättre att riva av plåstret nu och sälja för 1.2 milj snarast möjligt.
Ja. Han kommer ha vaskat en Model Y i värdeminskning när han säljer.
Ja många människor har köpt dessa bilar i den naiva tron att de inte tappar mycket i värde alls. Eller som Elon lurat folk att tro att de ökar i värde
Det är samma typ av människor som inte köper en Porsche 911 för 1,5 milj för att den är för dyr. Men bara för att det är en Plaid har de köpt den. För den är ju billig i drift, och tappar inte mkt värde och yadayada. Med facit i hand om 4 år kommer Plaiden ha tappat -50% och 911:an kanske bara 30 procent.
Du får mycket Model S för pengarna. 2020-2021 modeller får du för 600-750K. Kom ihåg att det här är begärt pris och att alla i dagens marknad har minst 5-10% prutmån.
Elbil blir ju billigt om man inte behöver låna och betala flera tusen i ränta varje månad… jag skulle hellre köpa en billig fossil bil än låna på en bil som läget är nu…
Men många har gjort kallylen med 1.5 procents ränta och kanske pendling till jobbet som gör att bränsle kostnad tjänas in , men med en ränta på 5-6 % på ett billån och tittar man på model X/S så gissar jag att en del har tagit lån på någon miljon och då 5% ränta blir ju ca 3000 varje månad efter ränteavdrag dessutom. Så för många kommer en bra begagnad fossilbil utan lån vara bra mer ekonomiskt
Eller köpa typ en begagnad model S/X årsmodell 2019-2021 lågmil är ju prisvärt nu…
Elbil blir ju billigt om man inte behöver låna och betala flera tusen i ränta varje månad… jag skulle hellre köpa en billig fossil bil än låna på en bil som läget är nu…
Men många har gjort kallylen med 1.5 procents ränta och kanske pendling till jobbet som gör att bränsle kostnad tjänas in , men med en ränta på 5-6 % på ett billån och tittar man på model X/S så gissar jag att en del har tagit lån på någon miljon och då 5% ränta blir ju ca 3000 varje månad efter ränteavdrag dessutom. Så för många kommer en bra begagnad fossilbil utan lån vara bra mer ekonomiskt
Eller köpa typ en begagnad model S/X årsmodell 2019-2021 lågmil är ju prisvärt nu…
Andra tider nu. 2021 bodde man gratis i hus, bilen ökade i värde och man laddade gratis på jobbet.
BMW (och dom andra) vill ju inte att det ska skrivas om deras eventuella prissänkningar. Man vill sköta det mer diskret i diskussion med potentiella kunder.
Vanliga bilföretag sänker inte som tesla. Man har ett antal facelift under en modells livslängd. Sänker priset på den då ny generation är på gång. Mycket bättre för alla då man får kontinuitet för både befintliga och blivande kunder.
Men de andra biltillverkarna är lite som klädföretaget HM , de har kört på som vanligt och typ köpa kläder på nätet är nog en fluga , så nu är det massuppsägningar och bolaget försöker ställa om i panik.
Tror det kommer gå upp för en del tillverkare att affärsmodellen som är framtagen på 80-talet kanske ska revideras lite… tror inte det med facelift finns kvar om 10år utan mer Teslas model med att nu kom ett nytt mjukvaruchip så i med det och ingen facelift för det…