Ny prissänkning i USA

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare

Re: Ny prissänkning i USA

Inlägg av BigEasy »

Måste ändå vara lite surt för alla Plaid-åkare att den knappt går att skilja från en Model S 60 -16 med Chrome delete. ;)

Accelerationen går inte att använda på allmän väg utan att det blir vårdslöst. Så kvar är bragging rights...

Jag har blivit excentrisk de senaste åren. Trivs bäst med samma gamla bil som verkligen känns som min och som jag har minnen kopplade till. Nån repa hit eller dit gör bara att jag inte behöver bry mig så mycket om skicket.
niklas12

Inlägg av niklas12 »

Piggelin skrev: 10 apr 2023 17:44
niklas12 skrev: 10 apr 2023 17:12
Piggelin skrev: 10 apr 2023 16:46
Tellus skrev: 10 apr 2023 14:37
Många domedagsinlägg i denna tråd.
Min Plaid S är överlägset bästa bilen jag haft, kan inte komma på någon annan bil jag hellre vill ha.

Skönt att kunna dra ifrån bilar i 40 Mille klassen. Jag tycker den är prisvärd.

Nästan alla som köpt dom fick dom ca 300.000kr billigare vs dagens pris. Så värdeminskningen är hittills obefintligt, som en droppe i havet :D

Kom igen nu, köp en Tesla ni som inte har en, så är jag säker på att ni blir gladare och sluta tänk på pengar och driftskostnader. I morgon kanske man får en stroke, så gäller att passa på.
YOLO
Drag ifrån bilar i 40 miljoners klassen? Blir ju rastad av en Lucid... Som dessutom är bättre på allt annat och har kvalitet.
Lucid kvalitet :lol:
Här kommer ett axplock av deras underbara kvalite’

https://www.nhtsa.gov/vehicle/2022/LUCID/AIR

https://lucidowners.com/threads/quality-issues.2221/
Dendär bittra tönten hyllar ju bara Tesla. Ingen vidare källa
:lol: :lol:
Ja nhtsa och lucids eget forum är säkert också dåliga källor
Vad tycker du är bäst med din Lucid ?
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Referralkod: ts.la/larsa68805

Inlägg av LarsaR »

Tellus skrev: 10 apr 2023 14:37
Många domedagsinlägg i denna tråd.
Min Plaid S är överlägset bästa bilen jag haft, kan inte komma på någon annan bil jag hellre vill ha.

Skönt att kunna dra ifrån bilar i 40 Mille klassen. Jag tycker den är prisvärd.

Nästan alla som köpt dom fick dom ca 300.000kr billigare vs dagens pris. Så värdeminskningen är hittills obefintligt, som en droppe i havet :D

Kom igen nu, köp en Tesla ni som inte har en, så är jag säker på att ni blir gladare och sluta tänk på pengar och driftskostnader. I morgon kanske man får en stroke, så gäller att passa på.
YOLO
Köpt en pläd, är nöjd. Tänker som alltid; ”Aldrig gjort en dålig affär, bara köpt det jag velat ha och har haft råd med” !

Är väl jättebra om priserna går ner och fler får möjlighet att göra detsamma!!
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare

Inlägg av Honkan »

Helt rätt Larsa :D jag gillar verkligen designen efter senaste uppdateringarna på model S/X , särskilt interiört. Det är största minuset med 3 och Y , att man har vit innertak och inte kolfiber instrumentbräda på en performance annars nöjd… kanske lite roligare säten också som i en BMW M4
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

Alla gör sina val. Att man direkt måste kritisera valet kan man liksom strunta i… Var glad för personen istället. Vad vet vi om vad som låg bakom valet?
Blir en mycket trevligare stämning för alla.😊
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare

Inlägg av Honkan »

Åter till sakfrågan, vad tror ni om sänkningar av priset ??

Jag bedömer att man sänker X/S med några hundra tusen och kanske 3/Y litegrann. Men frågan är när också, lär väl bli några veckor innan andra kvartalet eller någon som har en teori här ?
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
niklas12

Inlägg av niklas12 »

Honkan skrev: 10 apr 2023 19:03

Jag bedömer att man sänker X/S med några hundra tusen och kanske 3/Y litegrann. Men frågan är när också, lär väl bli några veckor innan andra kvartalet eller någon som har en teori här ?
Sett till hur Tesla agerat tidigare så kommer det troligen hänga ihop med produktionen och lagervolymer.

Senaste sänkningen har nog tömt av lagret ganska bra för model y
Så nästa sänkning lär bli för S och X.
Sen är frågan när facelift kommer för model 3 då lär man sänka priserna för ”gamla”modellen
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare

Inlägg av Honkan »

Ryktet säger väl produktionsstart i höst för uppdaterad Y och model 3
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

teslaponken skrev: 10 apr 2023 17:52
Piggelin skrev: 10 apr 2023 17:43
[quote=Tars post_id=714207 time=<a href="tel:1681141337">1681141337</a> user_id=1147]
Det var bättre förr på forumet. 🤣
Går inte att diskutera med trollen.
Over and out.
Återkom gärna när du sålt bilen för 1,6. 😊
Tars skrev: 10 apr 2023 17:42
Det var bättre förr på forumet. 🤣
Går inte att diskutera med trollen.
Over and out.
Troll är vi inte. Vi är ju själva Teslaägare. Men du har orimliga prisförväntningar. Ska du sälja bilen efter sommaren får du ut en miljon. Inte mer. Varför är man troll för man poängterar det?

Ja Tars kanske kan förklara varför ingen plaid på blocket säljs. Och varför ingen vill ha s eller x. Såldes bara 36 x i sverige hela Q1. ;)
[/quote]

Självklart! Sålde min s plaid med vinst och skulle jag inte haft massa problem med min x så hade den varit såld för 1.5 för en månad sen. Har bevakning på alla s och x plaid, och de säljs, men nu är det jäkligt lugnt. Gäller alla dyra bilar. Skrev förut att jag ser att marknaden förmodligen blir bättre om ca 1 år om inte det blir krig dvs i Europa.
Senast redigerad av Tars, redigerad totalt 1 gånger.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

Inlägg av Lerumsexpressen »

Honkan skrev: 10 apr 2023 19:03

Enligt mig; Stor sannolikhet med nya sänkningar om Tesla ska kunna sälja alla bilar i år.
Model 3, X och S kommer vara sorgebarn om inte Tesla gör något åt saken. Det som ligger i fatet för 3:an är att det är en sedan = färre som vill ha den nu när den prisvärda MY finns, troligen även svårare/dyrare att tillverka än MY. 3:an skulle kunna vara en bra andra bil men lite för dyr för prismedvetna köpare.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare

Inlägg av MarkusL »

teslaponken skrev: 10 apr 2023 10:23
MarkusL skrev: 10 apr 2023 08:22
teslaponken skrev: 10 apr 2023 00:24
Piggelin skrev: 10 apr 2023 00:19
kaffekoko skrev: 09 apr 2023 23:11

Ja,min bil förlorade 150k på tre veckor. Snacka om anomali 😅 50% på tre år är normalt och vad jag räknade med. Men det var första prissänkningen. “Fool me once, shame in you. Fool me twice, shame on me”. Lighter lite sanning i det. Tror tesla kommer ha svårt att sälja bilar över huvud taget om de sänker priserna .. ingen vill köpa bil idag om man tror det blir billigare imorgon.
Ja din bil kommer att vara värd 50% av priset efter sänkningen och inte 50% av det du betalade. Så det blir dyra dyra mil.

Kör man en dyr bil för 600-900K sek kommer den kostat 70-100kr per mil efter 3 års ägande och normal körning. Det spelar mindre roll vilken bil det är. Men ungefär 70-100kr kan man räkna med.

Tänk på det nästa gång du bilar 70 mil till fjällen. Eller åker till jobbet 4 mil tur och retur.
Googla marginalkostnad

Vet mycket väl vad både marginal- och alternativkostnad är. Du borde googla det sistnämnda. Särskilt i en ekonomisk miljö där pengar faktiskt börjar kosta igen.

:lol:

Men man ska vara varse om att Model Y resan sannolikt kostar 500kr om man ska ta en tur och retur till svärmor 4 mil bort. Så mycket kostar nya bilar.
Nej, du vet inte vad marginalkostnad är. Om du har en bil blir inte marginalkostaden för att köra 8 mil 500kr. Snarare kanske 60kr om du räknar el, däckslitage och den ökade värdeminskning 8 extramil orsakar. Om du INTE har en bil och vill köpa en ny för att köra 8 mil och sedan sälja den direkt kanske marginalkostnaden blir 50000kr.

Att ta TCO/antal mil och sedan tro att varje extramil ger den milkostnaden är lika dumt som att ta TCO/antal hamburgare jag ätit i bilen och påstå att jag inte har råd att äta hamburgare i bilen för det kostar 80 000/tillfälle.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Elon har ju sagts att Tesla måste göra bilar som folk har råd att köpa. De kommer förmodligen snart att börja tillverka en bil som är betydligt billigare.
Tror inte man kommer att sänka så väldigt mycket mer när det gäller 3 resp Y. Bättre att behålla priset ganska likt men addera fler premiumfunktioner så att bilarna fortfarande blir intressanta att uppgradera till. När det gäller X å S ligger de nog lite högt, när jag beställde kostade S 960’ och jag gissar att priset i vart fall inte hamnar så mycket under det. Där tror jag man fortfarande kommer att satsa på ”bäst i klassen” bil, snabbast, längst räckvidd, störst typ. Jag tror batterierna kommer att uppgraderas rejält, men det har jag trott länge…
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

BigEasy skrev: 10 apr 2023 17:53
Måste ändå vara lite surt för alla Plaid-åkare att den knappt går att skilja från en Model S 60 -16 med Chrome delete. ;)

Accelerationen går inte att använda på allmän väg utan att det blir vårdslöst. Så kvar är bragging rights...

Jag har blivit excentrisk de senaste åren. Trivs bäst med samma gamla bil som verkligen känns som min och som jag har minnen kopplade till. Nån repa hit eller dit gör bara att jag inte behöver bry mig så mycket om skicket.
Har man problem att skilja en Plaid S från en S60 med CD så bör man kolla upp synen. Det är dramatisk skillnad. Gällande Model X är skillnaden dock avsevärt mindre.

Sen är det såklart totalnonsens att accelerationen inte skulle kunna användas på allmän väg. Jag använder accelerationen varenda dag... Slutligen är skillnaderna både i interiör och funktionalitet stora. Jag har både en Raven X och en Plaid så då är väldigt lätt att se allt som förbättrats. Jämför jag med en X från 2016 är skillnaden än mer dramatisk.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Piggelin skrev: 10 apr 2023 16:46
Drag ifrån bilar i 40 miljoners klassen? Blir ju rastad av en Lucid... Som dessutom är bättre på allt annat och har kvalitet.
Det som tyvärr är tråkigt med Lucid är ju ägarbilden. Nu vet jag inte när det var som "The sovereign wealth fund of Saudi Arabia" säkrade ett majoritetsägande i Lucid om ca 61,1%. Men som jag förstått det så innebär ju det i praktiken att det är den saudiske diktatorn som äger Lucid. Jag skulle aldrig kunna köpa en bil av honom... Synd på vad som i övrigt verkar vara en fin bil. Visserligen för stor för mina behov, men ändå...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Jaqob

Inlägg av Jaqob »

MarkusL skrev: 10 apr 2023 20:12

Nej, du vet inte vad marginalkostnad är. Om du har en bil blir inte marginalkostaden för att köra 8 mil 500kr. Snarare kanske 60kr om du räknar el, däckslitage och den ökade värdeminskning 8 extramil orsakar. Om du INTE har en bil och vill köpa en ny för att köra 8 mil och sedan sälja den direkt kanske marginalkostnaden blir 50000kr.

Att ta TCO/antal mil och sedan tro att varje extramil ger den milkostnaden är lika dumt som att ta TCO/antal hamburgare jag ätit i bilen och påstå att jag inte har råd att äta hamburgare i bilen för det kostar 80 000/tillfälle.
Fast det där är ju bara delvis sant. Räknar man med att värdet på en bil är i princip noll efter 30k mil, oavsett ålder, så är värdeminskningen per mil på en Y RWD runt 20kr, oavsett hur man vänder på det. Sen är
värdeminskningen inte linjär, men det är detaljer. Jag vet att folk tror att det inte gäller elbilar, men vi får väl se…
Senast redigerad av Jaqob, redigerad totalt 2 gång.
MY RWD 2023
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Gustafsson skrev: 10 apr 2023 20:25
Elon har ju sagts att Tesla måste göra bilar som folk har råd att köpa. De kommer förmodligen snart att börja tillverka en bil som är betydligt billigare.
Tror inte man kommer att sänka så väldigt mycket mer när det gäller 3 resp Y. Bättre att behålla priset ganska likt men addera fler premiumfunktioner så att bilarna fortfarande blir intressanta att uppgradera till. När det gäller X å S ligger de nog lite högt, när jag beställde kostade S 960’ och jag gissar att priset i vart fall inte hamnar så mycket under det. Där tror jag man fortfarande kommer att satsa på ”bäst i klassen” bil, snabbast, längst räckvidd, störst typ. Jag tror batterierna kommer att uppgraderas rejält, men det har jag trott länge…
Jag tror man kommer ersätta model 3 när/om man presenterar en mindre, billigare bil. Man kommer då behöva produktionskapacitet och model 3 kommer hamna i kläm.
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare

Inlägg av MarkusL »

Jaqob skrev: 10 apr 2023 21:10
MarkusL skrev: 10 apr 2023 20:12

Fast det där är ju bara delvis sant. Räknar man med att värdet på en bil är i princip noll efter 30k mil, oavsett ålder, så är värdeminskningen per mil på en Y RWD runt 20kr, oavsett hur man vänder på det. Sen är
värdeminskningen inte linjär, men det är detaljer. Jag vet att folk tror att det inte gäller elbilar, men vi får väl se…
Vad är det som bara delvis är sant? Min beräkning på 60kr för 8 mil var bara en höftning om det är den du syftade på? Räknade med ca 30kr för elen och höftade på värdeminskningen, den kan säkert vara annorlunda men den är inte 500kr (TCO/mil) som var min poäng. Sedan höftar jag att en 2023 model Y med 30 000mil på mätaren skulle säljas för mellan 250 000kr och 400 000kr men svårt att veta då ingen sådan sålts. Det finns i alla fall inget magiskt miltal då bilen blir värdelös.
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

Inlägg av Lerumsexpressen »

Vad är din definition av en premium funktion? Med min definition så ser jag inte att premium funktioner ska locka fler så många fler köpare.
Tror att få av oss nuvarande ägare valde bilen för några premium funktioner, utan grundläggande krav för en modern bil. Snabb, säker, utrymmen, utsläppsfri, app styrning, ständiga uppdateringar, ”självkörande”, slippa service, slippa bilhandlare, stilren/spartansk, m.m.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Lerumsexpressen skrev: 10 apr 2023 21:46
Vad är din definition av en premium funktion? Med min definition så ser jag inte att premium funktioner ska locka fler så många fler köpare.
Tror att få av oss nuvarande ägare valde bilen för några premium funktioner, utan grundläggande krav för en modern bil. Snabb, säker, utrymmen, utsläppsfri, app styrning, ständiga uppdateringar, ”självkörande”, slippa service, slippa bilhandlare, stilren/spartansk, m.m.
Premium för mig är kombon av bra utrymmen, tyst kupe, enkel å snabb laddning, ultrabra prestanda, OTA, bra ljud + infotainment, stor skärm. Till det kommer värmepump (jag tycker inte den behövs dock), driftsäkerhet, fyrhjulsdrift, väl fungerande app, suverän väghållning, energieffektivitet och range även vintertid. Skärm/konsol i baksätet, justering av värme för baksätespassagerare från baksätet. Även slippa service är ju premium.
Homelink och förarprofiler är nice.
Jag skulle vilja ha aktiverade matrisljus, IR kamera och fler färgval. På önskelistan är också bättre kund-relation från Teslas sida.
Helheten är premium för mig således. Gränserna flyttas förvisso fram hela tiden, så premium idag är inte lika premium nästa vecka.
Saker som handsydda läderstolar, massage i stolarna, dussintals gedigna rattar å knappar är inget jag sätter värde på.
Men idag tycker jag S tickar i många boxar för mig.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Att det inte sålts många S/X under Q1 är väl inte alls konstigt, det har ju inte kommit några till Europa. De som sålts det här kvartalet var garanterat bilar som kom före årsskiftet men där köparna hoppade av och de lades ut som lagerbilar.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare

Inlägg av Honkan »

Gustafsson skrev: 10 apr 2023 23:19
Lerumsexpressen skrev: 10 apr 2023 21:46
Premium för mig är kombon av bra utrymmen, tyst kupe, enkel å snabb laddning, ultrabra prestanda, OTA, bra ljud + infotainment, stor skärm. Till det kommer värmepump (jag tycker inte den behövs dock), driftsäkerhet, fyrhjulsdrift, väl fungerande app, suverän väghållning, energieffektivitet och range även vintertid. Skärm/konsol i baksätet, justering av värme för baksätespassagerare från baksätet. Även slippa service är ju premium.
Homelink och förarprofiler är nice.
Jag skulle vilja ha aktiverade matrisljus, IR kamera och fler färgval. På önskelistan är också bättre kund-relation från Teslas sida.
Helheten är premium för mig således. Gränserna flyttas förvisso fram hela tiden, så premium idag är inte lika premium nästa vecka.
Saker som handsydda läderstolar, massage i stolarna, dussintals gedigna rattar å knappar är inget jag sätter värde på.
Men idag tycker jag S tickar i många boxar för mig.

Håller helt med men en lite sportigare stol med alcantara hade väl Elon kunnat kosta på oss :) det är nog det ända jag önskar för att höja upplevelsen
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
granlundii

Inlägg av granlundii »

Nu sticker antalet lagerbilar i Europa iväg. Gissar att prissänkning i Europa är nära, https://tesla-info.com/blog/inventory-s ... nal/Europe
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare

Inlägg av Thed75 »

Fingret på avtryckaren! Två tunga utgifter för oss nu med husköp och andrabilsinköp
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

granlundii skrev: 12 apr 2023 15:51
Nu sticker antalet lagerbilar i Europa iväg. Gissar att prissänkning i Europa är nära, https://tesla-info.com/blog/inventory-s ... nal/Europe
Lite intressant att lagerstatusen för model 3 och model Y följer varandra ganska bra. Man lyckas tydligen bli av med båda i ungefär samma takt. Förvisso med mer incitament på 3 än på Y. Om 3 vore helt oattraktiv jämfört med Y borde de inte följas åt tänker jag.

Däremot blev de inte av med alla, det planade ut på 500 av vardera modellen. Trenden var nedåtgående men de säljer inte lika snabbt som de producerar.

S och X får jag intrycket att man får en sändning, blir inte av med dem. Man får en ny sändning, blir inte av med dem heller.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Dinsdale skrev: 12 apr 2023 16:09
granlundii skrev: 12 apr 2023 15:51
Lite intressant att lagerstatusen för model 3 och model Y följer varandra ganska bra. Man lyckas tydligen bli av med båda i ungefär samma takt. Förvisso med mer incitament på 3 än på Y. Om 3 vore helt oattraktiv jämfört med Y borde de inte följas åt tänker jag.

Däremot blev de inte av med alla, det planade ut på 500 av vardera modellen. Trenden var nedåtgående men de säljer inte lika snabbt som de producerar.

S och X får jag intrycket att man får en sändning, blir inte av med dem. Man får en ny sändning, blir inte av med dem heller.
Rimligt att S och X inte säljer så bra. S förstår jag inte vem den ska tilltala. Någon slags gubbe antar jag. Låg och inte speciellt praktisk. X är för dyr i förhållande till vad man får. Så helt logiska försäljningssiffror.
Skriv svar