Lerumsexpressen skrev: ↑10 apr 2023 21:46
Gustafsson skrev: ↑10 apr 2023 20:25
Elon har ju sagts att Tesla måste göra bilar som folk har råd att köpa. De kommer förmodligen snart att börja tillverka en bil som är betydligt billigare.
Tror inte man kommer att sänka så väldigt mycket mer när det gäller 3 resp Y. Bättre att behålla priset ganska likt men addera fler premiumfunktioner så att bilarna fortfarande blir intressanta att uppgradera till. När det gäller X å S ligger de nog lite högt, när jag beställde kostade S 960’ och jag gissar att priset i vart fall inte hamnar så mycket under det. Där tror jag man fortfarande kommer att satsa på ”bäst i klassen” bil, snabbast, längst räckvidd, störst typ. Jag tror batterierna kommer att uppgraderas rejält, men det har jag trott länge…
Vad är din definition av en premium funktion? Med min definition så ser jag inte att premium funktioner ska locka fler så många fler köpare.
Tror att få av oss nuvarande ägare valde bilen för några premium funktioner, utan grundläggande krav för en modern bil. Snabb, säker, utrymmen, utsläppsfri, app styrning, ständiga uppdateringar, ”självkörande”, slippa service, slippa bilhandlare, stilren/spartansk, m.m.
Premium för mig är kombon av bra utrymmen, tyst kupe, enkel å snabb laddning, ultrabra prestanda, OTA, bra ljud + infotainment, stor skärm. Till det kommer värmepump (jag tycker inte den behövs dock), driftsäkerhet, fyrhjulsdrift, väl fungerande app, suverän väghållning, energieffektivitet och range även vintertid. Skärm/konsol i baksätet, justering av värme för baksätespassagerare från baksätet. Även slippa service är ju premium.
Homelink och förarprofiler är nice.
Jag skulle vilja ha aktiverade matrisljus, IR kamera och fler färgval. På önskelistan är också bättre kund-relation från Teslas sida.
Helheten är premium för mig således. Gränserna flyttas förvisso fram hela tiden, så premium idag är inte lika premium nästa vecka.
Saker som handsydda läderstolar, massage i stolarna, dussintals gedigna rattar å knappar är inget jag sätter värde på.
Men idag tycker jag S tickar i många boxar för mig.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16