Ny prissänkning i USA

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Dafro
elbilist

Re: Ny prissänkning i USA

Inlägg av Dafro »

Tellus skrev: 12 apr 2023 21:52
Dafro skrev: 12 apr 2023 20:04
Legato skrev: 12 apr 2023 19:49
BigEasy skrev: 12 apr 2023 19:39
Honkan skrev: 12 apr 2023 19:37
Tycker model X och S i svart är grymt snygga! Vem vill inte ha dessa bilar särskilt den senaste modellen…
Absolut, men de är inte värde dubbelt så mycket som en Model Y eller 30-40% mer än en E-Tron.
Inte särskilt relevant att jämföra 400-hästarsbilar med 1000-hästars. Som att jämföra Volvo XC90 med Lamborghini Urus.

Dessutom är varken E-tron eller Y 6-7 sitsiga. Närmast Plaid X är imo EQS SUV i någon AMG-version. Den blir både dyrare och betydligt långsammare...
Nja liknelsen med xc90 och Lamborghini Urus var väl lite väl överdriven. S är inte heller 6-7 sittsig som det öven talades om. Det här med en elmotor på 370 eller 735 kW, vem bryr sig. Är viss skillnad vad gäller kunskap med att bygga en motor i en Urus. Vad göller effekt så räcker 300 hk bra på vägar i Sverige, har över 500 nu men vad onödigt ör inte det och drar bara upp försäkringen.
Jag tycker tvärtom. Är väl första gången i historien en svensson som sparat pengar kan få hyperbil prestanda och tanka för 4 kronor per mil.
Försäkringen för 1020+ hk tycker jag är billig, samma som för en prius med 78hk.
Har haft några Amg bilar, dom liknar idag mer en epa traktor jämfört med Plaid.

Plaid är otroligt kompetent
- Familjebil med otroligt bra bagageutrymme.
- Superbilsprestanda
- Sleeper utseende ett plus när man har den som vardagsbil
- Lågt TCO(jämfört med liknande prestandabilar) och bra garantier
- Noll avgaser, ingen äcklig automatlåda eller traktor växelspak
- Hästkrafterna kan utnyttjas dagligen om fäste finns
- Jag är en fanboi 8-)

Många tjatar om värdeminskning. Okej låt säga att den är värd 0 kr när den gått 40000mil om ca 16 år.
Inköp 1.3M delat på 40000mil, då blir värdeminskningen per mil knappt 33 kr per mil :shock: Jag trodde 200 kr som något troll sa och var glad ändå :lol:
Kul att du är nöjd, det är det viktigaste och din försäkring var grymt billig, ger väl ca 10000 mer för min BMW.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

Piggelin skrev: 12 apr 2023 16:15
Dinsdale skrev: 12 apr 2023 16:09
granlundii skrev: 12 apr 2023 15:51
Nu sticker antalet lagerbilar i Europa iväg. Gissar att prissänkning i Europa är nära, https://tesla-info.com/blog/inventory-s ... nal/Europe
Lite intressant att lagerstatusen för model 3 och model Y följer varandra ganska bra. Man lyckas tydligen bli av med båda i ungefär samma takt. Förvisso med mer incitament på 3 än på Y. Om 3 vore helt oattraktiv jämfört med Y borde de inte följas åt tänker jag.

Däremot blev de inte av med alla, det planade ut på 500 av vardera modellen. Trenden var nedåtgående men de säljer inte lika snabbt som de producerar.

S och X får jag intrycket att man får en sändning, blir inte av med dem. Man får en ny sändning, blir inte av med dem heller.
Rimligt att S och X inte säljer så bra. S förstår jag inte vem den ska tilltala. Någon slags gubbe antar jag. Låg och inte speciellt praktisk. X är för dyr i förhållande till vad man får. Så helt logiska försäljningssiffror.
S är, pga att den har en riktig bagagelucka och inte bara ett brevinkast, betydligt mer praktisk än model 3. Sen är sedaner inte speciellt attraktiva i Sverige, men bland de som ändå kan tänka sig en sedan är S nog helt ok. Jag tror det i handlar om priset, ju dyrare vara desto mer oattraktiv när räntan stiger. Hade S kostat marginellt mer än 3 hade jag övervägt en S pga bakluckan.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Range Anxiety skrev: 12 apr 2023 18:17
Maw skrev: 12 apr 2023 17:16
BigEasy skrev: 12 apr 2023 16:43

Rimligt att S och X inte säljer så bra. S förstår jag inte vem den ska tilltala. Någon slags gubbe antar jag. Låg och inte speciellt praktisk. X är för dyr i förhållande till vad man får. Så helt logiska försäljningssiffror.

S är i mina ögon väldigt praktisk. Finns det någon annan elbil, förutom möjligen ID Buzz och Model X 5-sits, som lastar mer?
Det är väl ändå några bilar till som får in fler bananlådor än MS?

Jag tycker MS är en fin bil men det är andra egenskaper än de praktiska som tilltalar mig mest :) Tyvärr är den på tok för dyr..
Det är inte så många bilar som slår MS i Björns banansbox test.😎
https://tbtp-ev.github.io/tbtp-results-bananabox.html
Det har kommit ut några elbilar till på marknaden sedan den listan gjordes för 3,5 år sedan ;) t ex MY

Enligt listan du länkar till så lastar en MS lika många lådor som en Kia eniro. Det är inte så imponerande om det stämmer.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Dinsdale skrev: 13 apr 2023 06:17
Dinsdale skrev: 12 apr 2023 16:09
granlundii skrev: 12 apr 2023 15:51
Nu sticker antalet lagerbilar i Europa iväg. Gissar att prissänkning i Europa är nära, https://tesla-info.com/blog/inventory-s ... nal/Europe
Lite intressant att lagerstatusen för model 3 och model Y följer varandra ganska bra. Man lyckas tydligen bli av med båda i ungefär samma takt. Förvisso med mer incitament på 3 än på Y. Om 3 vore helt oattraktiv jämfört med Y borde de inte följas åt tänker jag.

Däremot blev de inte av med alla, det planade ut på 500 av vardera modellen. Trenden var nedåtgående men de säljer inte lika snabbt som de producerar.

S och X får jag intrycket att man får en sändning, blir inte av med dem. Man får en ny sändning, blir inte av med dem heller.
S är, pga att den har en riktig bagagelucka och inte bara ett brevinkast, betydligt mer praktisk än model 3. Sen är sedaner inte speciellt attraktiva i Sverige, men bland de som ändå kan tänka sig en sedan är S nog helt ok. Jag tror det i handlar om priset, ju dyrare vara desto mer oattraktiv när räntan stiger. Hade S kostat marginellt mer än 3 hade jag övervägt en S pga bakluckan.
Marginellt mer än en model 3?
Har du ens kört den nya Plaid? Det är en helt annan bil än gamla S (var ett tag sedan jag körde en "gammal" model S typ 2020) och jämfört med model 3 är det som dag och natt. Helt klart är ju att model S inte är en bil för dom som bara vill ha en elbil att köra från A till B utan det krävs ju ett intresse för att den ens ska vara på kartan.
Men att jämföra den med en model 3 känns helt fel och därav också att relatera priset till en model 3.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare

Inlägg av BigEasy »

Maw skrev: 13 apr 2023 08:16
Range Anxiety skrev: 12 apr 2023 18:17
Maw skrev: 12 apr 2023 17:16
BigEasy skrev: 12 apr 2023 16:43

S är i mina ögon väldigt praktisk. Finns det någon annan elbil, förutom möjligen ID Buzz och Model X 5-sits, som lastar mer?
Det är väl ändå några bilar till som får in fler bananlådor än MS?

Jag tycker MS är en fin bil men det är andra egenskaper än de praktiska som tilltalar mig mest :) Tyvärr är den på tok för dyr..
Det är inte så många bilar som slår MS i Björns banansbox test.😎
https://tbtp-ev.github.io/tbtp-results-bananabox.html
Det har kommit ut några elbilar till på marknaden sedan den listan gjordes för 3,5 år sedan ;) t ex MY

Enligt listan du länkar till så lastar en MS lika många lådor som en Kia eniro. Det är inte så imponerande om det stämmer.
Jag tänkte byta min S mot en Y men avstod då jag (bland annat, var väl inte helt avgörande direkt då Y hade räckt till också) tyckte bagaget såg mindre ut. Ställde de sida vid sida och öppnade bakluckorna. Har även kollat måtten på bagaget och Y är både smalare och kortare, samt har mindre frunk och mindre utrymme under golvet. Möjligt att det går att packa högre längre bak men även Y har en sluttande baklucka.

De där bananlådorna ger jag inte mycket för. Vi packar i mjuka väskor och påsar.

Jag var även och provkörde Audi E-Tron och den har ett klart mindre bagage än Model S. Detsamma kan sägas om EQC, EQE SUV, iX, iX3, Enyaq, ID.4... Den enda elbil jag kommer på som inte är en buss eller pickup som har större bagage än Model S är Model X.

Bilens utseende/form lurar dock många. Vet inte hur många ggr folk frågat "men får ni plats med någon packning då i den där sportbilen?"
teslaponken

Inlägg av teslaponken »

Förstår ej varför han är så nervös över siffrorna. Och förminskar dom. Det är inte 33kr :mrgreen:

Säljer han den inom 1-3 år är det närmare 200kr milen. Säljer han den som han påstår om 16 år så kanske närmare 75kr milen då (det kan jag ge honom).

Men det är varken ett realistiskt eller gångbart alternativ för 99% av plädägare.
Användarvisningsbild
BigEasy
Teslaägare

Inlägg av BigEasy »

teslaponken skrev: 13 apr 2023 13:40

Genom att ta höjd för dyra utgifter, underhåll, service och batteri. Du räknar lågt. 3 milj borde man lätt komma upp i.

75kr milen.

Och då kör du en fräsch ny bil i 5-6 år. Och en rutten högmilad bil i 10 år. Som är helt utdaterad.

Plääd kommer vara lika gammal teknologiskt som en Model S 2012 med 60kwh batteri redan om 8-10 år.

Oklart om en fd nybils-pläädägare nöjer sig med att glida i en sån om ett decennium.
Du har väl både rätt och fel.

Jag tror inte den gör bort sig vad gäller vare sig prestanda eller räckvidd om 10 år. Däremot är den ju rent tekniskt lika gammal då som en 2012:a är idag.

När du kommer upp i en viss standard så är ytterligare förbättringar inte lika angelägna. Jämför med mobiltelefoner. En ny modell idag är bara en finslipning av den gamla. Eller med laptops eller tv-apparater. Förut var det som natt och dag. Nu märker man knappt att man har något nytt.

Däremot har du såklart rätt i att den som köpte sin Plaid ny knappast har den kvar ens om 5 år, än mindre om 16 år, och därmed får ta en mycket större andel av värdeminskningen totalt sett.

Den som betalade fullpris för sin Plaid har antagligen förlorat ca 100 000:- per månad än så länge. Lägg på att vi förväntar oss en större prissänkning närtid så ser det väl inte bättre ut kommande månader heller.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Jag skrev värdeminskning 33 kr milen, inte totalkostnad.
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare

Inlägg av Tellus »

teslaponken skrev: 13 apr 2023 13:41
Förstår ej varför han är så nervös över siffrorna. Och förminskar dom. Det är inte 33kr :mrgreen:

Säljer han den inom 1-3 år är det närmare 200kr milen. Säljer han den som han påstår om 16 år så kanske närmare 75kr milen då (det kan jag ge honom).

Men det är varken ett realistiskt eller gångbart alternativ för 99% av plädägare.
Tack vare att jag kört elbil i princip gratis sedan 2012, har det gått bra att spara ihop gratis pengar till Plaid, så man kan säga att jag fick den gratis :lol:

- Värdeminskningen på de elbilar jag haft ca 20 st är plus minus noll.
- Några få reparationer som gått på garantin.
- Service 10000kr på 11 år, tvångs service på Leaf och soul ett par gånger.
- Tankat gratis på snabbladdare i 11 år, laddat gratis på jobbet i 8 år.
- Fått många miljöbilspremier, ca 300000kr
- Laddat billig hemma
- Försäkring i snitt 5000kr per år
- Elbidrag från staten
- Reseavdrag till jobbet

Så det blir en otroligt låg totalkostnad för dom 11 år jag kört elbil.
Jag är väl rätt duktig på att köpa till bra pris och äga bilen 6-12 månader i snitt och sedan sälja för ungefär samma peng.

Nu är det en annan situation i världen, men säljer jag Plaid idag blir det också ungefär plus minus noll. (Tack vare prishöjningen). Ska dock inte sälja då det känns som ett pris(vinst) jag fått på lyckade affärer.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Inlägg av NEO »

Tellus skrev: 13 apr 2023 14:34
teslaponken skrev: 13 apr 2023 13:41

Tack vare att jag kört elbil i princip gratis sedan 2012, har det gått bra att spara ihop gratis pengar till Plaid, så man kan säga att jag fick den gratis :lol:

- Värdeminskningen på de elbilar jag haft ca 20 st är plus minus noll.
- Några få reparationer som gått på garantin.
- Service 10000kr på 11 år, tvångs service på Leaf och soul ett par gånger.
- Tankat gratis på snabbladdare i 11 år, laddat gratis på jobbet i 8 år.
- Fått många miljöbilspremier, ca 300000kr
- Laddat billig hemma
- Försäkring i snitt 5000kr per år
- Elbidrag från staten
- Reseavdrag till jobbet

Så det blir en otroligt låg totalkostnad för dom 11 år jag kört elbil.
Jag är väl rätt duktig på att köpa till bra pris och äga bilen 6-12 månader i snitt och sedan sälja för ungefär samma peng.

Nu är det en annan situation i världen, men säljer jag Plaid idag blir det också ungefär plus minus noll. (Tack vare prishöjningen). Ska dock inte sälja då det känns som ett pris(vinst) jag fått på lyckade affärer.
Grattis! Vi sitter i exakt samma sits :D

Du lyckades väl precis som mig bli av med din MYP precis innan raset va? Jag fick 735.000kr för min med 19" och 26000km på mätaren.

Idag hade jag haft tur om jag ens fått 640.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare

Inlägg av Tellus »

Stämmer! Begärde 739 på blocket och fick 735.
Bara tur, några dagar innan oväntade(för mig) prissänkningen. Nypris var 779-70.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Tycker model X och S i svart är grymt snygga! Vem vill inte ha dessa bilar särskilt den senaste modellen…
Absolut, men de är inte värde dubbelt så mycket som en Model Y eller 30-40% mer än en E-Tron.
Inte särskilt relevant att jämföra 400-hästarsbilar med 1000-hästars. Som att jämföra Volvo XC90 med Lamborghini Urus.

Dessutom är varken E-tron eller Y 6-7 sitsiga. Närmast Plaid X är imo EQS SUV i någon AMG-version. Den blir både dyrare och betydligt långsammare...
Nja liknelsen med xc90 och Lamborghini Urus var väl lite väl överdriven. S är inte heller 6-7 sittsig som det öven talades om. Det här med en elmotor på 370 eller 735 kW, vem bryr sig. Är viss skillnad vad gäller kunskap med att bygga en motor i en Urus. Vad göller effekt så räcker 300 hk bra på vägar i Sverige, har över 500 nu men vad onödigt ör inte det och drar bara upp försäkringen.
Poängen är att det är en extremt stor skillnad mellan bilarna. Att du inte uppskattar en snabb bil betyder inte att andra inte gör det.

Hade inte prestandan spelat roll så hade ingen valt Plaid framför LR. Ingen hade heller valt P framför LR. Men nu är det ju inte så, vi är väldigt många som uppskattar en riktigt snabb bil och just nu är Plaid det absolut snabbaste man kan köpa inom rimlig budget.

Och nej, ingen jämför rimligtvis en Model S med en E-tron... Pratar man Y och E-tron så är det rimligtvis Model X man jämför med och då är det en total dealbreaker för många inklusive mig att inte ha fler än 5 säten. För mig personligen är SUVens enda fördel just utrymme.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Legato skrev: 14 apr 2023 08:24

Poängen är att det är en extremt stor skillnad mellan bilarna. Att du inte uppskattar en snabb bil betyder inte att andra inte gör det.

Hade inte prestandan spelat roll så hade ingen valt Plaid framför LR. Ingen hade heller valt P framför LR. Men nu är det ju inte så, vi är väldigt många som uppskattar en riktigt snabb bil och just nu är Plaid det absolut snabbaste man kan köpa inom rimlig budget.

Och nej, ingen jämför rimligtvis en Model S med en E-tron... Pratar man Y och E-tron så är det rimligtvis Model X man jämför med och då är det en total dealbreaker för många inklusive mig att inte ha fler än 5 säten. För mig personligen är SUVens enda fördel just utrymme.
Säger inte mot dig, vi ör olika och har olika behov. Och ang suv så har jag det också pga utrymme och ev lite av att jag tycker jag sitter bättre. Men ska pröva I5 och A6 när dom kommer.

Och bara för att jag tycker att det är onödigt med många hk så tycker jag det är skitkul att nyttja de jag har fastän det bara är hälften mot i en plaid.
Frun uppskattar det dock inte lika mycket.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Tror du har mer glädje per hästkraft i din bil ! (som ju inte på nåt sätt är slö om man tittar utanför elvärstingarna)
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
azmir

Inlägg av azmir »

Vi som tog emot leverans förra månaden? Får vi ta del av denna pris sänkningen?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

azmir skrev: 14 apr 2023 14:19
Vi som tog emot leverans förra månaden? Får vi ta del av denna pris sänkningen?
Nej tyvärr, så har dom inte agerat förr iaf.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Gustafsson skrev: 14 apr 2023 13:53
Tror du har mer glädje per hästkraft i din bil ! (som ju inte på nåt sätt är slö om man tittar utanför elvärstingarna)
Tack, det har jag möjligen, är iallafall helnöjd och kör runt med ett stort leende , och du ska få ta en provtur som jag lova.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Skriv svar