Provkört...

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare

Provkört...

Inlägg av Andersen »

Jag har läst här på forumet att det kan bli dyrt att provköra en Model S. Idag, när Tesla var på besök i Uppsala, förstår jag varför. Vilken bil!

Det var visserligen "bara" en P85D jag fick köra, men det var inte accelerationen vid rödljusen jag främst föll för, utan känslan av hela bilen. Den kändes... solid får jag väl skriva i brist på ett bättre ord, mer än någon bil jag kört tidigare.

Min bekante, som egentligen bara följde med som passagerare, fick halva provkörningen och var efteråt alldeles stjärnögd.

Tyvärr gillade resten av familjen inte baksätet. "Klaustrofobiskt" var ett ord som dök upp. Och det kan jag väl förstå, det är ju inte en bil som är designad för att vara rymlig bak i första hand.

Roligast var dock när jag backade upp med min 17 år gamla V70 och jämförde lastutrymme. Förutom att halvkombins sneda lucka stal en del så har ju Model S:en inte direkt sämre volym!

Var tidigare inne på en laddhybrid, men det har jag kostat ut genom fönstret nu. Antingen får det bli en Model X när de väl fått hem nån för provkörning, eller så väntar jag på en Model 3 om den kommer som crossover eller kombi. Allt annat känns som förra århundradets teknik. Så nu förstår jag er, kära entusiaster, jag förstår er äntligen helt och hållet :D
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Provkört...

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Jo jag var också och provkörde en Model S, i väntan på att Model 3 ska komma. En Model S visste jag att jag aldrig skulle köpa, eftersom den var alldeles för dyr.

Jooo, tjenare! Det gick ju sådär! 4 plågsamma månader senare blev jag Teslaägare. :lol:
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Rich-hard
Teslaägare

Inlägg av Rich-hard »

Välkommen till klubben! Dom stackare som inte upplevt Tesla fattar inte ett skvatt.
Tesla är det bästa som finns på vägarna just nu, punkt!
Jag fick en liknande uppfattning första gången jag testade en Tesla. Blev helt fast!!
Hade tänkt köpa en BMW x5 eller x6. Efter provturen blev jag maniskt
Besatt!! För att uttrycka det milt... Jag hade bara ett mål, och det va att skaffa en tesla som företags bil på min egna firma. Även fast bilen kostade MER än vad jag omsätter per år lyckades jag få igenom köpet på BMW finance, fråga mig inte hur?
Men vilken bil! Ångrar mig inte en enda sekund ❤️️
Johan71

Inlägg av Johan71 »

Hej
Ännu en anledning till att jag inte törs provköra en Model S. Min största fråga är hur ni som säger att ni inte har råd lyckas med att finansiera en bil i miljonklassen?
Kör idag en Volvo C40, ska byta i januari 26
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare

Inlägg av Feddan »

Kul! Hoppas du slår till på en Model S eller X!
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
Rich-hard
Teslaägare

Inlägg av Rich-hard »

Jag hade inte råd. Men fick offra liv och lem!!
Och det va det värt. Även fast jag bara har en S85. Men det va mkt pengar för mig...
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare

Inlägg av drakbane »

Kan bara hålla med! Inte för inte, som det är världens dyraste provkörning!
Det är deras mål, och allas, så fort du provkört e du fast .
En tur till malmö, o testa en elbil.. Jovisst, 1,4 millar senare e man ändå så djävla glad o nöjd!
Senast redigerad av drakbane, redigerad totalt 1 gånger.
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
Steffen
Teslaägare

Inlägg av Steffen »

Provkörde en lördag. Bokade samma dag. Nu funderar jag på om jag ska behålla mc:n som under många år varit ett livselexir. Teslan håller på att konkurrera ut min Ducati. Vilken bil !!
Användarvisningsbild
Rich-hard
Teslaägare

Inlägg av Rich-hard »

Fast allvarligt. Hur många seriösa företag i Sverige köper in en bil som kostar mer än vad företaget omsätter per år??
Det gjorde jag iaf, men jag kanske är galen. Vad vet jag :) ångrar iaf inte en enda sekund! Faktum är att jag har MER pengarn nu på firmakontot än tidigare. Och det är pga ingen bränsle kostnad. Ingen skatt på bilen. 3000kr mindre i månaden på förmånsvärde om man gämför mot min tidigare bil. (BMW 530 xd)
Och just därför att jag spart in pengar på firman nu så har jag kunnat lagt en beställning på en Model X!
Jag sätter inte in pengar på nån pension, jag lever dag gör dag.
Användarvisningsbild
Rich-hard
Teslaägare

Inlägg av Rich-hard »

Ett tillägg bara. Var på besök i Teslas fabriken i Fremont Kalifornien för ca 3 veckor sedan. mycket intressant faktiskt!
Både bra och negativt faktiskt. Måste jag tyvärr säga.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Jag känner lika dant. Jag har ingen bil och jag kan inte tänka mig något annat än en fossilbil. Jag har funderat på tesla som är för dyr och Nissan o ampera o i3 rex. Tyvärr har alla så många negativa sidor. Men en fossilbil kan det aldrig bli. Vem vill ha dålig förlegad teknik?
Användarvisningsbild
TeslaMartin
Teslaägare

Inlägg av TeslaMartin »

Rich-hard skrev:
Ett tillägg bara. Var på besök i Teslas fabriken i Fremont Kalifornien för ca 3 veckor sedan. mycket intressant faktiskt!
Både bra och negativt faktiskt. Måste jag tyvärr säga.
Nu är det här väl inte forumet där man vågar skriva vad som helst, men i vad bestod det negativa vid besöket?
Senast redigerad av TeslaMartin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare

Inlägg av drakbane »

Blev oxo nyfiken......
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
Rich-hard
Teslaägare

Inlägg av Rich-hard »

Blev besviken på "arbetarna" på tesla fabriken. Men nu kan det höra till saken att dom hade kanske hade rast?
Folk glodde på sina mobiler under turen. dom såg apatiska ut? Inte alla, men några. Det stod nån jävla mupp utanför fabriken med en flagga. Som sa att tesla va en dålig arbetsgivare typ. Och han hade klätt ut sig till lie mannen typ. Tog tyvärr inga kort på honom.
Fremont är en jäkla slum-stad. Skulle aldrig i helvete flytta dit men fattar inte varför dom klagar? Gå och sök nåt nytt jobb då för helvete?
Fremont är knappast nån
Turist stad. Om man inte är besatt av tesla då. Som jag är. Hotellet vi bodde på mitt emot fabriken va bra. Plus att många
Anställda
Jobbade där, Som gillade nyfikna svenskar
Användarvisningsbild
matsm
Teslaägare

Inlägg av matsm »

Andersen skrev:
Tyvärr gillade resten av familjen inte baksätet. "Klaustrofobiskt" var ett ord som dök upp. Och det kan jag väl förstå, det är ju inte en bil som är designad för att vara rymlig bak i första hand.
Låter som en bil utan panorama tak. Testa en med också. Ger en helt annan känsla BildBild när man ser ut genom taket!
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

apkungen skrev:
Jag har ingen bil och jag kan inte tänka mig något annat än en fossilbil.

Det var ju lite överraskande på detta forum :?:
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare

Inlägg av jjmaskin »

:D :D :D
Användarvisningsbild
Cliff Barnes
Teslaägare

Provkört...

Inlägg av Cliff Barnes »

Rich-hard skrev:
Fast allvarligt. Hur många seriösa företag i Sverige köper in en bil som kostar mer än vad företaget omsätter per år??
Det gjorde jag iaf, men jag kanske är galen. Vad vet jag :) ångrar iaf inte en enda sekund! Faktum är att jag har MER pengarn nu på firmakontot än tidigare. Och det är pga ingen bränsle kostnad. Ingen skatt på bilen. 3000kr mindre i månaden på förmånsvärde om man gämför mot min tidigare bil. (BMW 530 xd)
Och just därför att jag spart in pengar på firman nu så har jag kunnat lagt en beställning på en Model X!
Jag sätter inte in pengar på nån pension, jag lever dag gör dag.
Har man möjlighet att ta Teslan mot bruttolöneavdrag eller har eget företag så blir inte Model S speciellt dyr. I varje fall inte för en 2015-bil som jag räknade på

Man får räkna på skillnaden privat efter skatt under den tid man har bilen. Kör man mer än 3000 mil och har bilen minst 3 år blir den (2015) billigare än t ex en Volvo XC70.
Kör man mer eller har den längre blir kalkylen ännu mer förmånlig.

Vet att förmånsvärdet tyvärr har höjts 2016, har inte räknat på det efter det.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Jämfört med en hybridbil från tex Volvo så är Teslan överlägsen. Det gäller både ekonomi och prestanda om man kör några mil per år. Kör man kortasträckor i stan spelar driftsekonomin knappt någon roll.

Elon Musk är en av världens "smartaste" personer just nu och har en jag vill förbättra attityd som jag älskar, men jag skulle aldrig vilja jobba för honom. Tänk bara när man drösar in på måndag morgon och han kommer rusande och säger jag har fått en idé kan vi köra på den, förresten jag har redan presenterat den på TV i Söndags. Klaga inte ni ska bygga framtiden, ni behöver inte lön eller tid för era familjer. Osv osv.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

LarsL skrev:
Elon Musk är en av världens "smartaste" personer just nu och har en jag vill förbättra attityd som jag älskar, men jag skulle aldrig vilja jobba för honom. Tänk bara när man drösar in på måndag morgon och han kommer rusande och säger jag har fått en idé kan vi köra på den, förresten jag har redan presenterat den på TV i Söndags. Klaga inte ni ska bygga framtiden, ni behöver inte lön eller tid för era familjer. Osv osv.
Om vi bortser från TV-biten känner jag igen situationen lite grann från de bolag jag varit med om att starta. Det fungerar inte för alla men det är inte på något sätt något konstigt med folk som brinner för företaget och inverkan på omvärlden som företaget har. Jag har och har haft förmånen att jobba med många sådana människor.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Franz skrev:
LarsL skrev:
Om vi bortser från TV-biten känner jag igen situationen lite grann från de bolag jag varit med om att starta. Det fungerar inte för alla men det är inte på något sätt något konstigt med folk som brinner för företaget och inverkan på omvärlden som företaget har. Jag har och har haft förmånen att jobba med många sådana människor.
Har också jobbat så, där av att jag kan se hur det fungerar. Det är vansinnigt kul och engagerande för kärntruppen men svårt för de som bara ska gå in och göra ett jobb. Det går inte räkna med att Kalle vid ordermottagningen är lika entusiastisk över robotladdaren som du är som chef och grundare.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare

Inlägg av bullen »

Jag köpte ju min S85D i november och har kört över 1000 mil sedan dess. Har inte tänkt på att byta bil en sekund. Möjligen till en X om ett par år. Men igår provkörde jag en P90DL. O shit vilken känsla! Man vill ju bara ha!!
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

bullen skrev:
Jag köpte ju min S85D i november och har kört över 1000 mil sedan dess. Har inte tänkt på att byta bil en sekund. Möjligen till en X om ett par år. Men igår provkörde jag en P90DL. O shit vilken känsla! Man vill ju bara ha!!
Därför jag konstant vägrar provkörning av alla Model S som är kraftigare än min egen, jag hade bara kommit på dumma idéer ;)
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Mistafrizz
Teslaägare

Inlägg av Mistafrizz »

HelectriC skrev:
bullen skrev:
Därför jag konstant vägrar provkörning av alla Model S som är kraftigare än min egen, jag hade bara kommit på dumma idéer ;)
Samma här.. Tog en dieselhäck vid senaste besöket hos Tesla - trots att de erbjöd en 90D.
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.

2015 Nissan Leaf Tekna
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

bullen skrev:
Sitter också på en 85D och känner att den är stark så det räcker och blir över. Det är även därför jag oroar mig för att råka hamna i en P90DL... Får se till att få låna någon diesel-Volvo eller liknande när bilen skall in på service ;) så att frestelsen uteblir ;).
Driver sajten Car.info
Skriv svar