Model S Plaid som samlarbil

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate

Model S Plaid som samlarbil

Inlägg av SwedishAdvocate »

AAKEE skrev: 21 maj 2023 12:00
NEO skrev: 21 maj 2023 09:37

Händer ingenting så länge du förvarar mellan 15-25 grader och håller batteriet på 50% SOC.
50% är mycket bättre än 60% eller mer, men ska den stå länge vill man ha riktigt låg SOC (10% eller lägre) och så svalt det går.

Det vore förresten missbruk att köpa en plaid och ställa i en låda ;)
Hur länge kan man 'lagra' ett Plaid-batteri på det här sättet? ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate

Re: Model S Plaid som samlarbil

Inlägg av SwedishAdvocate »

LarsOJ skrev: 21 maj 2023 18:41
SwedishAdvocate skrev: 21 maj 2023 15:13
LarsOJ skrev: 21 maj 2023 09:24
Tittar man på prestanda så är ju Plaid S/X sjukt prisvärda bilar. Aldrig har man fått så mycket för så lite.

Däremot så tror jag just priset på prestanda fortfarande trendar ner ett tag till då det är så enkelt och billigt för tillverkarna med elektrisk drivlina. Tills det blir reglerat av myndigheter :?

Skulle själv vilja köpa en svart S Plaid och ställa i en låda (undrar vad som händer med batteriet?). Det känns som slutet av 70-talet med muskelbilarnas epok. Då var man uppe i 500hk innan det roliga tog slut. Då var det också enkelt för tillverkarna eftersom man inte behövde bry sig om bränsleförbrukning eller utsläpp. [Min understrykn.]
LarsOJ skrev: 21 maj 2023 09:50
Jag pratar om 50år 8-)
Får man fråga varför... :)

Tycker du den är ett sånt ultimat mästerverk? ;)
Yess men just batteriet kommer nog göra att den aldrig blir en samlarbil.
Om man köper en S Plaid och ställer den i en sval låda, kommer det då finnas ersättningsbatterier om 12, 15, 20, X... antal år? Om svaret på den fråga är ja – vad kan de i så fall tänkas kosta på ett ungefär?... ;)

EDIT: För säkerhets skull... Det verkar som länken till denna tråden från den andra tråden länkar till det här andra inlägget. Det finns således även ett första inlägg också ovanför det här...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

SwedishAdvocate skrev: 21 maj 2023 21:38
Tittar man på prestanda så är ju Plaid S/X sjukt prisvärda bilar. Aldrig har man fått så mycket för så lite.

Däremot så tror jag just priset på prestanda fortfarande trendar ner ett tag till då det är så enkelt och billigt för tillverkarna med elektrisk drivlina. Tills det blir reglerat av myndigheter :?

Skulle själv vilja köpa en svart S Plaid och ställa i en låda (undrar vad som händer med batteriet?). Det känns som slutet av 70-talet med muskelbilarnas epok. Då var man uppe i 500hk innan det roliga tog slut. Då var det också enkelt för tillverkarna eftersom man inte behövde bry sig om bränsleförbrukning eller utsläpp. [Min understrykn.]
Jag pratar om 50år 8-)

Om man köper en S Plaid och ställer den i en sval låda, kommer det då finnas ersättningsbatterier om 12, 15, 20, X... antal år? Om svaret på den fråga är ja – vad kan de i så fall tänkas kosta på ett ungefär?... ;)

EDIT: För säkerhets skull... Det verkar som länken till denna tråden från den andra tråden länkar till det här andra inlägget. Det finns således även ett första inlägg också ovanför det här...
Fråga de som har en Roadster hur kul det är med batterierna och hur mycket support de får från Tesla…
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

SwedishAdvocate skrev: 21 maj 2023 21:37
AAKEE skrev: 21 maj 2023 12:00
NEO skrev: 21 maj 2023 09:37

Händer ingenting så länge du förvarar mellan 15-25 grader och håller batteriet på 50% SOC.
50% är mycket bättre än 60% eller mer, men ska den stå länge vill man ha riktigt låg SOC (10% eller lägre) och så svalt det går.

Det vore förresten missbruk att köpa en plaid och ställa i en låda ;)
Hur länge kan man 'lagra' ett Plaid-batteri på det här sättet? ;)
Köp en och prova!

Om jag köper en ska den köras! :D
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Bengt-re
elbilist

Inlägg av Bengt-re »

SwedishAdvocate skrev: 21 maj 2023 21:38

Jag pratar om 50år 8-)

Har du tur finns det reservdelar om 12 år. Lita inte på det dock...
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Det bästa vore nog att sälja batteriet isf, fast lite klen marknad i
närtid gissar jag, men plocka ur det så det är helt bortkopplat iaf
och sälja det efter några år och hoppas på att det finns fungerande att
köpa den dagen det behövs (om någonsin då såklart, den ska väl bara
stå och visas upp i framtiden antagligen).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
vampyren

Inlägg av vampyren »

Jag är inte 20 år längre så för min del resonerar jag så att jag kör inte såååå mycket och då tänker jag att min batteri håller minst i 8 år som det har garanti. Jag tror det kanske har tappat max 30% tills garantin går ut. Så kanske om 10år byter jag till ny batteri och då borde rimligen Tesla fortfarande har dessa batterier då det rullar bilar med Garanti!
Så tex 200k för ny batteri på 100kw (det måste finnas större pack, kanske nya batterier etc som gör att 100kw är ännu billigare). Men oavsett så kan jag då köra ytterligare 10 år.....

Efter 20 år så tror jag för min det är det fullt tillräcklig :D
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Skriv svar