Spekulationer kring tekniken i model 3 - annan batterikemi

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
StefL

Re: Spekulationer kring tekniken i model 3 - annan batterike

Inlägg av StefL »

kofoten skrev:
Hade själv helst sett att de behåller bakhjulsdrift, även om model 3 inte skall anses som en premiumbil?
Om tanken är att konkurrera med BMW och MB bör den iaf inte kännas som en snik-Opel, så i någon mån "premium" borde den ändå vara - men som så mycket annat får vi väl helt enkelt veta tids nog...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
kofoten

Inlägg av kofoten »

Sant, men man ska ju inte glömma att den "ska" hamna kring 35'000 dollar
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

kofoten skrev:
Inte kring. Ingångspriset kommer vara på $35.000 och sedan kommer priset antagligen gå uppåt $70.000.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

kofoten skrev:
Ja, och jag läste någonstans att en BMW320 kostar ungefär detsamma eller strax under i USA så om det är konkurrenten så...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
kofoten

Inlägg av kofoten »

Haha jo ni har nog poänger i det :)
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare

Inlägg av Wahll »

danni skrev:
Jag tror säkert Tesla är nyfikna på kolfiber, som BMW använder friskt i sina i-modeller, men som jag förstått det är det lite mer komplicerat. Nu har de ju dessutom en fabrik med en massa svindyra maskiner för att bearbeta aluminium, vilket jag tycker tyder på att man kanske skulle välja aluminium till karossen, men kanske använda lite mer traditionella metaller i chassi etc.
Hade också gärna sett att de fortsatte med aluminium och hoppade kolfiber då detta inte med lätthet kan återanvändas/återvinnas, vilket aluminium kan i mångt mycket högre grad än stål plåt.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Hittade en bra graf över hur 18650-batterier förhåller sig till energiinnehåll kontra urladdnignshastighet -> prestanda. Det är klart att ju högre energiinehåll man har, ju lägre urladdningshastighet. Det kommer nog Tesla dra nytta av i nya model 3 vilket också kommer att differentiera bilden från model s tror jag.
chart.jpeg
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

har inte jb pratatot om liite större batterier 22700?
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Jo, tror inte att Model 3 kommer att ha några 18650-celler. Sedan tycker jag att regresionslinjen inte säger så mycket om datapunkterna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Räckvidd och prestanda är mer eller mindre samma sak. Större batteri ger mer räckvidd eller fler feta accelerationer... Motorerna är enkla att få,prestanda ur.

Så,det handlar nog mer om storlek på batterierna fö att få bra räckvidd 30 mil tyxker jag är krav och bra prestanda under 5s gissar jag på... Kanske tom runt 4s strecket... Säg 5s för standard och runt 4s för perfomance.

Dualdrive? Min gissning är nperformance med dualdrive och en insteg med bakhulsdrift? Vad tror Ni?
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

5s för std tror jag inte på, tror man vill ligga en bit över Model S 70 D. Samtidigt så klarar BMW i3 0-100 på 7.2s så något mellan dessa, låt säga 6s. Eller kanske 5.9s :-)
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

vad om den får 2 eller 4 motorer, kan det totalt bli billigare/effektivare,

tror det blir nästan lika mycket aluminium som model s, tesla har väl precis fått en ny stor (alu)press installerad
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
MartinE
Teslaägare

Inlägg av MartinE »

Laban skrev:
5s för std tror jag inte på, tror man vill ligga en bit över Model S 70 D. Samtidigt så klarar BMW i3 0-100 på 7.2s så något mellan dessa, låt säga 6s. Eller kanske 5.9s :-)
Det finns väl inget självändamål att den enklaste modellen av Model 3 ska vara långsammare än S 70D? Tvärtom talar väl mycket för att en lättare bil med en nyare batteriteknik borde kunna accelerera snabbare! Om den inte har ett betydligt mindre batteri, förstås. Att Tesla vill skydda försäljningen av just S 70 D tycker jag låter långsökt, det är väl bara en tidsfråga innan den modellen försvinner från utbudet ändå!
Model S 85D
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Man får 2.2 mils extra räckvidd med 4WD på 70D, motsvarar ~4 kWh batteri. Det måste nog till en väldigt billig motor + kablage mm för att komma ner i samma kostnad för 4WD. Sen gissar jag på att Model 3 kommer att ha mindre att vinna på med 4WD pga lite andra prioriteringar när det gäller prestanda/räckvidd/pris.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

MartinE skrev:
Det finns väl inget självändamål att den enklaste modellen av Model 3 ska vara långsammare än S 70D? Tvärtom talar väl mycket för att en lättare bil med en nyare batteriteknik borde kunna accelerera snabbare! Om den inte har ett betydligt mindre batteri, förstås. Att Tesla vill skydda försäljningen av just S 70 D tycker jag låter långsökt, det är väl bara en tidsfråga innan den modellen försvinner från utbudet ändå!
S70D är rätt populär vad jag förstår, 15% av försäljningen om jag inte minns helt fel. Sen kanske den försvinner ändå men jag tror att det kan dröja ett tag.

Men jag vet inte om det handlar så mycket om att skydda försäljningen som att man kanske förväntar sig att i den prisklass vi pratar om får mer kunder som inte bryr sig lika mycket om prestanda. För de allra flesta är 0-100 på 6-7s väldigt bra prestanda. Och även om batteriet i sig kanske inte begränsar så kan man väl tänka sig en betydligt mindre motor i Model 3.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
MartinE
Teslaägare

Inlägg av MartinE »

Laban skrev:
MartinE skrev:
S70D är rätt populär vad jag förstår, 15% av försäljningen om jag inte minns helt fel. Sen kanske den försvinner ändå men jag tror att det kan dröja ett tag.

Men jag vet inte om det handlar så mycket om att skydda försäljningen som att man kanske förväntar sig att i den prisklass vi pratar om får mer kunder som inte bryr sig lika mycket om prestanda. För de allra flesta är 0-100 på 6-7s väldigt bra prestanda. Och även om batteriet i sig kanske inte begränsar så kan man väl tänka sig en betydligt mindre motor i Model 3.
Det är väl en naturlig utveckling att man fortsätter att erbjuda allt större batterier och då borde ju dagens minsta batteri försvinna förr eller senare. Eftersom man nyligen ersatte 85 med 90 och att det ryktas dyka upp ett 100-batteri inom kort, så borde väl nästa steg därefter vara att man uppgraderar 70-batteriet ett snäpp! Men, som du säger, det kan givetvis dröja ett tag.

Jag köper det du säger att den typiska "Model 3-kunden" i allmänhet inte efterfrågar bra prestanda i samma utsträckning som "Model S-kunden" och att 0-100 på 6-7 sek definitivt är bra prestanda. Men om tekniken ändå medger en ännu bättre acceleration, för att Tesla inte vill kompromissa med räckvidden, tror jag inte de medvetet vill försämra den för att försvara Model S!
Model S 85D
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Jag tror runt 6 sekunder räcker mer än väl. Det är fortfarande en riktigt, riktigt snabb accelerationstid jämfört med det allra mesta. Och en elbil med såna siffror känns mycket kvickare än andra bilar med liknande prestanda just på grund av tillgängligheten i kraften. Jag tyckte BMW i3 kändes skitsnabb när jag provkörde den första gången, fast då hade jag ju ingen Tesla att jämföra med :) Men jag har hunnit köra pappas i3:a en gång också rätt nyligen, och jag tycker fortfarande den är rapp.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

MartinE skrev:
Jag köper det du säger att den typiska "Model 3-kunden" i allmänhet inte efterfrågar bra prestanda i samma utsträckning som "Model S-kunden" och att 0-100 på 6-7 sek definitivt är bra prestanda. Men om tekniken ändå medger en ännu bättre acceleration, för att Tesla inte vill kompromissa med räckvidden, tror jag inte de medvetet vill försämra den för att försvara Model S!
Om batteriet vore enda begränsningen så kan jag köpa det. Men varför inte göra en liten låt säga 170-190 hk motor + inverter för Model 3 ? Sen kanske dubblera dessa (-D versionen) för lite mer prestanda och för nästa steg ta motorer från Model S/X. Elon har sagt att det inte kommer att bli 221 hk motorn från Model S/X för Model 3, det blir en helt ny motor.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Jag skrev det i en annan tråd men kanske gör de tre varianter av model 3
50kWh - 7s 0-100 - 35000usd
70kWh - 6s 0-100 - 42000usd
50kWh - 3s 0-100 - 45000usd

Två med batterikemi för räckvidd och en med batterikemi för prestanda.

Här är bilden igen. Om d sätter in en cell som kan laddas ur med 30A då kan man med 6000 celler a 2000mAh få ut 1000hk! Så länge som kylningen och livslängd medger det dvs. I dagsläget tror jag att de kör med cirka 10A.
Screenshot_20160323-151527.png
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

MartinE skrev:
Det är väl en naturlig utveckling att man fortsätter att erbjuda allt större batterier och då borde ju dagens minsta batteri försvinna förr eller senare. Eftersom man nyligen ersatte 85 med 90 och att det ryktas dyka upp ett 100-batteri inom kort, så borde väl nästa steg därefter vara att man uppgraderar 70-batteriet ett snäpp! Men, som du säger, det kan givetvis dröja ett tag.
Nyckel här är Superchargers. Kan bilen bekvämt hoppa mellan SuC och ladda hyfsat fort så kommer den att sälja och Tesla fortsätta att tillverka dem. Det kommer alltså alltid att finnas en bil med litet batteri som kan hoppa mellan SuC och en med lång räckvidd. Samma gäller naturligtvis också för 3:an. En med litet batteri och låg prestanda och lågt pris och en med stort batteri hög prestanda och högt pris.
Användarvisningsbild
MartinE
Teslaägare

Inlägg av MartinE »

Det ska bli spännande att se var det landar! Snart bara en vecka kvar! :)
Model S 85D
Användarvisningsbild
MartinE
Teslaägare

Inlägg av MartinE »

LarsL skrev:
MartinE skrev:
Nyckel här är Superchargers. Kan bilen bekvämt hoppa mellan SuC och ladda hyfsat fort så kommer den att sälja och Tesla fortsätta att tillverka dem. Det kommer alltså alltid att finnas en bil med litet batteri som kan hoppa mellan SuC och en med lång räckvidd. Samma gäller naturligtvis också för 3:an. En med litet batteri och låg prestanda och lågt pris och en med stort batteri hög prestanda och högt pris.
Absolut. Fast för inte så länge sedan var ett "litet" batteri på 40 kWh. Idag är det på 70 och utvecklingen kommer inte att stanna här!
Model S 85D
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

MartinE skrev:
Absolut. Fast för inte så länge sedan var ett "litet" batteri på 40 kWh. Idag är det på 70 och utvecklingen kommer inte att stanna här!
40kWh klarade inte att hoppa mellan SuC och 60kWh var lite för långsam att ladda.
Tänk på att en 70 kostar ungefär hälften av en P90D, alla vill inte betala för det andra värsta. Så om Tesla kommer upp med en ny kemi så att du 90kWh ur ett batteri som väger och kostar lika mycket som dagens 70kWh, ja då finns det de som hellre tar 70kWh batteriet billigare istället. Jämför gärna med Nokias 200h standby med dagens 16h, det funkar det också liksom.
Användarvisningsbild
MartinE
Teslaägare

Inlägg av MartinE »

LarsL skrev:
MartinE skrev:
40kWh klarade inte att hoppa mellan SuC och 60kWh var lite för långsam att ladda.
Tänk på att en 70 kostar ungefär hälften av en P90D, alla vill inte betala för det andra värsta. Så om Tesla kommer upp med en ny kemi så att du 90kWh ur ett batteri som väger och kostar lika mycket som dagens 70kWh, ja då finns det de som hellre tar 70kWh batteriet billigare istället. Jämför gärna med Nokias 200h standby med dagens 16h, det funkar det också liksom.
Allt jag säger är att utvecklingen kommer att fortsätta gå framåt! Och om det mot förmodan inte skulle bli så, är det bara en tidsfråga innan Tesla blir omkörda av någon ny aktör! Jämför gärna med hur det gick för Nokia! ;)
Model S 85D
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

LarsL skrev:
Nyckel här är Superchargers. Kan bilen bekvämt hoppa mellan SuC och ladda hyfsat fort så kommer den att sälja och Tesla fortsätta att tillverka dem.
Precis. Kolla ex tätheten på laddarna i Tyskland:
Screen Shot 2016-03-23 at 15.25.41.png
Blir lite andra krav på räckvidd när kartan ser ut på det sättet.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Skriv svar