Sonnen batteri

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Sonnen batteri

Inlägg av Dafro »

zed skrev: 29 dec 2022 16:29
Dafro skrev: 29 dec 2022 13:01
zed skrev: 29 dec 2022 09:55
Dafro skrev: 29 dec 2022 05:29
Intressant tråd. Själv blir jag lite förbannad och tycker att du har fått ett ok batteri. Jag tog in pris på ett 10kwh batteri, vad jag tror iallafall? Priset dom vill att jag skulle betala var ca 100 kkr, alltså det dubbla mot ditt, men självklart beställde jag inte. Ska se om jag hittar firman och ringa upp han och fråga om han skoja. Har även lite problem med nätverk ut till inkommande central som man verkar behöva.
Var priset 100 kkr med bidrag?
Jag tog faktiskt in pris på 11kWh(10 usable) också vilket skulle bli 70 kkr efter bidrag, så skillnaden var bara 30 kkr för dubbla kapaciteten vilket kändes mer rimligt.
Jo trådat nätverk var ett krav, enligt sonnen relaterat till övervakning för garantin. Krävs antagligen en rätt stabil anslutning om man ska köra VPP också. Har man svårdraget kanske man kan köra en trådlös routerbrygga, tror inte elektrikern bryr sig om hur det ser ut uppströms bara det är nätverkskabel fram.
Japp 95-100 med bidrag, något billigare kunde det blivit om jag haft nätverkskabel mellan hus och förråd. Har växelriktare i tvättstugan och inkommande i förrådet och tänkte ha batterier i förrådet. Har en kat6 kabel ut till förrådet men används till lastbalanseringen, men borde väl kunna delas upp tänker jag men har inte koll. Sedan verkade det svårt för dom att hinna komma i år och i mars kommer 17 kwp solpaneler ytterligare som tar av bidraget. Bättre pay Off på mer solpaneler. Samma pri på ett ungefär för 10 kWh på dc sidan men det föll också på att SMA inte har hybridväxelriktare som är större än 10 eller 15 kW.
Ja är det redan kabel fram borde gå att splitta med en billig switch.
Ekonomiskt är det sunt resonerat, jag kommer nog också komplettera med en rad paneler på andra sidan taket för att få mer produktion sen eftermiddag/kväll och mulna dagar. Sen får jag nog lugna mig lite eftersom det maxar ut installerad effekt på växelriktaren. Det känns inte värt med kostnaden för en till för paneler i nordlig riktning som är den enda lediga takytan. Har lagt in en förfrågan till svea men de är som tidigare nämnt inte så snabba på att svara.
Lite avundsjuk på de som har stora ladugårdstak :)
Jag monterar ca 13 kWp i öster så jag får sol direkt när solen går upp och ca 4 kWp ytterligare i väst så totalt 27 kWp med ca 3 kWp i söder och rester fördelat mellan morgon och kväll, så nu kommer jag producera ungefär vad jag förbrukar på ett år och flyttar både värme och kyla till drift på nätterna så det blir som batteri för mig, men vi får se 2024 när jag har nytt utrymme för bidrag, om det finns kvar.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
zed
Teslaägare
Inlägg: 181
Blev medlem: 18 feb 2019 20:46

Re: Sonnen batteri

Inlägg av zed »

krille skrev: 29 dec 2022 16:39
zed skrev: 29 dec 2022 16:29
är det redan kabel fram borde gå att splitta med en billig switch.
Om det räcker med 100 Mbit/s så behöver man inte ens en switch.. Det går bra med en splitter i var ände av kabeln, t.ex. en sådan här: https://cdon.se/hemelektronik/lan-split ... -p46157047

Är det en kabel med kontakter på i varje ände så behöver man även två rj45 hona-hona adaptrar (en i varje ände av kabeln)
Ah, visste inte ens att det fanns, bra tips, lägger det på minnet :)
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 654
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Sonnen batteri

Inlägg av CrazyGang »

zed skrev: 29 dec 2022 16:12
CrazyGang skrev: 29 dec 2022 09:23
Passar på att dela lite erfarenheter av BYD.

Har kört min set-up i snart ett år. Med senaste mjukvaruuppdateringen går det numer att tidsstyra laddning/urladdning. Har en polare som gjort ett eget script men det var en del pyssel. Fronius som gör växelriktaren vill inte att man använder deras API. Funkar dock bra. :)

När jag köpte grejjerna för ett år sedan kostade batteriet 9.000kr per 2,56kWh efter avdrag. Går att koppla upp fyra för moduler per stack. Tillkommer BMS för 6.000kr.
Verkar vara ett prisvärt och flexibelt alternativ. Gick in och läste din tråd. Jag har också stört mig på att det inte går att begränsa laddning eller stötta baserat på enskilda faser utan bara total effekt, har du hittat någon väg runt det? Känns som att anläggningen har all information så det är bara utvecklarna som inte bemödar sig.
Nu har jag 20A och möjlighet att höja till 25A så inget stort problem men det stör mig likväl…
Har faktiskt inte använt batteriet som effektvakt på väldigt länge. Gjorde en insats med elektrikern och fördelade alla tunga förbrukare jämt över faserna. Sedan dess har vi inte dragit någon säkring trots 16A huvudsäkring och elbastu, dubbla elbilsladdare, BVP, tvätt-tork, mycket matlagning osv.

Tror att det gör stor skillnad för att jämna ut effekttopparna.

Lastbalansering på laddboxarna är såklart ett måste.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
vampyren
Inlägg: 151
Blev medlem: 13 jun 2021 18:13

Re: Sonnen batteri

Inlägg av vampyren »

CrazyGang skrev: 29 dec 2022 20:15
zed skrev: 29 dec 2022 16:12
CrazyGang skrev: 29 dec 2022 09:23
Passar på att dela lite erfarenheter av BYD.

Har kört min set-up i snart ett år. Med senaste mjukvaruuppdateringen går det numer att tidsstyra laddning/urladdning. Har en polare som gjort ett eget script men det var en del pyssel. Fronius som gör växelriktaren vill inte att man använder deras API. Funkar dock bra. :)

När jag köpte grejjerna för ett år sedan kostade batteriet 9.000kr per 2,56kWh efter avdrag. Går att koppla upp fyra för moduler per stack. Tillkommer BMS för 6.000kr.
Verkar vara ett prisvärt och flexibelt alternativ. Gick in och läste din tråd. Jag har också stört mig på att det inte går att begränsa laddning eller stötta baserat på enskilda faser utan bara total effekt, har du hittat någon väg runt det? Känns som att anläggningen har all information så det är bara utvecklarna som inte bemödar sig.
Nu har jag 20A och möjlighet att höja till 25A så inget stort problem men det stör mig likväl…
Har faktiskt inte använt batteriet som effektvakt på väldigt länge. Gjorde en insats med elektrikern och fördelade alla tunga förbrukare jämt över faserna. Sedan dess har vi inte dragit någon säkring trots 16A huvudsäkring och elbastu, dubbla elbilsladdare, BVP, tvätt-tork, mycket matlagning osv.

Tror att det gör stor skillnad för att jämna ut effekttopparna.

Lastbalansering på laddboxarna är såklart ett måste.
Hej,
Inser att detta är lite gammal tråd men sitter och funderar på samma låda (sonnen). Kostar dessvärre mycket mer idag :(
ca 100k för endast 11kw. Får köpa 11kw batteripack nästa år så jag kan utnyttja 50% avdrag. Då blir priset för 11kw runt 30k.

Undrar om "Lastbalansering på laddboxarna" ingår i sonnen lådan eller hur gör du?

Samma med att sprida effekten på olika säkringar....väljar men det med elektrikern eller hur går det till? sorry inte helt hemma med el men vill gärna förstå. Har solceller och får effekt på ca 16-17kw...

Har även kollat på BYD som verkar bra men Svea Solar säljer bara sonnen och det är ändå tyskt märke. Inbillar mig att tyskar gör bra grejer :)
Och jag tänker också 10000 cykler är tup 30år's förbrukning då jag inte lär ladda upp/ner mer än 1 gång per dag...visserligen är garantin 10år men om batteriet håller ens hälften av 10k cykler så är jag nöjd.
Gillar att det är modulärt och att man kan stoppa in flera pack senare eller rent byta ut.

Finns det något annat motsvarighet som är bra, bättre tar jag gärna emot tips :)
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2435
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Sonnen batteri

Inlägg av NiklasTesla »

Eller så väntar du till 2025 och köper en Renault 5 istället:

https://elbilen.se/nyheter/renault-5-fa ... ela-strom/

Kanske blir ovan som ersätter vår Model 3 från 2019?

Tycker även bidraget för hemmabatterier borde ges till elbilar med V2G/V2X teknik (speciellt nu när 70K bonus tagits bort).

Mer "pang för pengarna" samt MVH
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Sonnen batteri

Inlägg av Dafro »

vampyren skrev: 13 jun 2023 08:18
CrazyGang skrev: 29 dec 2022 20:15
zed skrev: 29 dec 2022 16:12
CrazyGang skrev: 29 dec 2022 09:23
Passar på att dela lite erfarenheter av BYD.

Har kört min set-up i snart ett år. Med senaste mjukvaruuppdateringen går det numer att tidsstyra laddning/urladdning. Har en polare som gjort ett eget script men det var en del pyssel. Fronius som gör växelriktaren vill inte att man använder deras API. Funkar dock bra. :)

När jag köpte grejjerna för ett år sedan kostade batteriet 9.000kr per 2,56kWh efter avdrag. Går att koppla upp fyra för moduler per stack. Tillkommer BMS för 6.000kr.
Verkar vara ett prisvärt och flexibelt alternativ. Gick in och läste din tråd. Jag har också stört mig på att det inte går att begränsa laddning eller stötta baserat på enskilda faser utan bara total effekt, har du hittat någon väg runt det? Känns som att anläggningen har all information så det är bara utvecklarna som inte bemödar sig.
Nu har jag 20A och möjlighet att höja till 25A så inget stort problem men det stör mig likväl…
Har faktiskt inte använt batteriet som effektvakt på väldigt länge. Gjorde en insats med elektrikern och fördelade alla tunga förbrukare jämt över faserna. Sedan dess har vi inte dragit någon säkring trots 16A huvudsäkring och elbastu, dubbla elbilsladdare, BVP, tvätt-tork, mycket matlagning osv.

Tror att det gör stor skillnad för att jämna ut effekttopparna.

Lastbalansering på laddboxarna är såklart ett måste.
Hej,
Inser att detta är lite gammal tråd men sitter och funderar på samma låda (sonnen). Kostar dessvärre mycket mer idag :(
ca 100k för endast 11kw. Får köpa 11kw batteripack nästa år så jag kan utnyttja 50% avdrag. Då blir priset för 11kw runt 30k.

Undrar om "Lastbalansering på laddboxarna" ingår i sonnen lådan eller hur gör du?

Samma med att sprida effekten på olika säkringar....väljar men det med elektrikern eller hur går det till? sorry inte helt hemma med el men vill gärna förstå. Har solceller och får effekt på ca 16-17kw...

Har även kollat på BYD som verkar bra men Svea Solar säljer bara sonnen och det är ändå tyskt märke. Inbillar mig att tyskar gör bra grejer :)
Och jag tänker också 10000 cykler är tup 30år's förbrukning då jag inte lär ladda upp/ner mer än 1 gång per dag...visserligen är garantin 10år men om batteriet håller ens hälften av 10k cykler så är jag nöjd.
Gillar att det är modulärt och att man kan stoppa in flera pack senare eller rent byta ut.

Finns det något annat motsvarighet som är bra, bättre tar jag gärna emot tips :)
30 kkr för 11 kwh känns grymt bra, vill minnas att jag skulle, få ge 100 kkr för 10 kwh efter bidrag.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
zed
Teslaägare
Inlägg: 181
Blev medlem: 18 feb 2019 20:46

Re: Sonnen batteri

Inlägg av zed »

vampyren skrev: 13 jun 2023 08:18

Hej,
Inser att detta är lite gammal tråd men sitter och funderar på samma låda (sonnen). Kostar dessvärre mycket mer idag :(
ca 100k för endast 11kw. Får köpa 11kw batteripack nästa år så jag kan utnyttja 50% avdrag. Då blir priset för 11kw runt 30k.

Undrar om "Lastbalansering på laddboxarna" ingår i sonnen lådan eller hur gör du?

Samma med att sprida effekten på olika säkringar....väljar men det med elektrikern eller hur går det till? sorry inte helt hemma med el men vill gärna förstå. Har solceller och får effekt på ca 16-17kw...

Har även kollat på BYD som verkar bra men Svea Solar säljer bara sonnen och det är ändå tyskt märke. Inbillar mig att tyskar gör bra grejer :)
Och jag tänker också 10000 cykler är tup 30år's förbrukning då jag inte lär ladda upp/ner mer än 1 gång per dag...visserligen är garantin 10år men om batteriet håller ens hälften av 10k cykler så är jag nöjd.
Gillar att det är modulärt och att man kan stoppa in flera pack senare eller rent byta ut.

Finns det något annat motsvarighet som är bra, bättre tar jag gärna emot tips :)

Hej!

Har ingen lastbalansering bara strömvakt(säkringsvakt)via tibbers watty(som väl är ersatt av pulse nu). Den håller alltså koll på att ingen fas överstiger säkringens märkström och minskar i sådant fall ner maxström till laddboxen(easee)

Batteriet försöker bara nolla effekten från nätet när den används och matar på symmetriskt på alla faserna så strömmen kan gå åt olika håll på faserna så länge som totalen blir 0. Samma sak om man laddar sonnen från nätet.

Nu när värmepumpen inte arbetar så mycket så är det inget problem, blir knivigare i vinter när bil och sonnen båda ska laddas på natten samtidigt som VP går(ny VP som är enfas).
Det går att ställa en maxeffekt från nätet när sonnen laddar men eftersom den inte bryr sig om fasernas ström individuellt så blir det blir i praktiken så att den löser ut strömvakt så att bilen slutar ladda tills sonnenbatteriet är klart.

För att inte sonnen ska dra huvudsäkringen som VP går på så får jag ställa ner max laddeffekt något. Hade egentligen hellre valt en trefas VP när jag bytte men det verkar vara vanligt att man kör enfas på de mindre villaprodukterna.

Sonnen har precis lanserat en egen laddbox, den kanske har lite smartare funktioner?

Sen lanserade tibber sitt eget hembatteri homevolt nyligen vilket antagligen kommer vara bättre integrerat om man är villig att låsa sig till deras ekosystem. Dock var jag lite fundersam då det var baserat på NMC och man marknadsför att det ska användas till frekvenregleringstjänster.

Jag fastnade också för den omfattande garantin som sonnen gav samtidigt som man också fick hög maxeffekt 9,9 kW vilket gör att man i nästan kan täcka bilens laddeffekt direkt från batteriet.
Har cyklat 192 gånger hittills så snittet är nog ganska precis en cykel/dygn. Förhoppningsvis så kommer sonnen igång med sina frekvensregleringstjänser/VPP som de kör i tyskland bl.a. så att man kan nyttja det ännu mer.

Jag valde 22kWh(max i ett kabinett) då det inte var så mycket dyrare än 11 kWh. 99 resp 70 kkr efter bidrag. Nu sommartid så laddas det fullt strax innan lunch med 10 kWp solceller. Ungefär hälften av det går till hushållets behov och resten töms av bilen på natten.
IMG_6039.png
Användarvisningsbild
zed
Teslaägare
Inlägg: 181
Blev medlem: 18 feb 2019 20:46

Re: Sonnen batteri

Inlägg av zed »

Dafro skrev: 13 jun 2023 20:17
30 kkr för 11 kwh känns grymt bra, vill minnas att jag skulle, få ge 100 kkr för 10 kwh efter bidrag.
Misstänker att det är utökning från 11 till 22 kWh i samma kabinett som menas :)
Alltså bara fler batterimoduler. Bidraget blir nog maxat första året av grundinstallationen så komplettering när nytt bidrag blir tillgängligt året efter.
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 772
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Sonnen batteri

Inlägg av Trevlig »

zed skrev: 13 jun 2023 21:02

Sen lanserade tibber sitt eget hembatteri homevolt nyligen vilket antagligen kommer vara bättre integrerat om man är villig att låsa sig till deras ekosystem. Dock var jag lite fundersam då det var baserat på NMC och man marknadsför att det ska användas till frekvenregleringstjänster.
Öppet api, så inte låst på något vis.

Och de resonerade att LFP var för stora, tunga och dåliga i längden.

Finns bra video på cirka 5-10 min som presenterar den bra på hemsidan.
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
zed
Teslaägare
Inlägg: 181
Blev medlem: 18 feb 2019 20:46

Re: Sonnen batteri

Inlägg av zed »

Trevlig skrev: 13 jun 2023 22:44
zed skrev: 13 jun 2023 21:02

Sen lanserade tibber sitt eget hembatteri homevolt nyligen vilket antagligen kommer vara bättre integrerat om man är villig att låsa sig till deras ekosystem. Dock var jag lite fundersam då det var baserat på NMC och man marknadsför att det ska användas till frekvenregleringstjänster.
Öppet api, så inte låst på något vis.

Och de resonerade att LFP var för stora, tunga och dåliga i längden.

Finns bra video på cirka 5-10 min som presenterar den bra på hemsidan.
Sant, jag menade nog främst balanseringstjänsterna som är svåra att sälja som enskild. Det är å andra sidan också sant för sonnen då varken de själva eller någon annan aktör på svenska marknaden stödjer deras system ännu.

Just vikt brukar ju inte vara så prioriterat med stationär lagring, speciellt om man dessutom har det utomhus.
Men man når förstås en bredare acceptans om det är 30% mindre. De pratade även om att det ska gå att installera som enskild montör och då kan det inte bli för stort. Om man ser på den förlängda livscykeln där alla material återvinns är kanske inte nickel/kobolt ett problem.
vampyren
Inlägg: 151
Blev medlem: 13 jun 2021 18:13

Re: Sonnen batteri

Inlägg av vampyren »

zed skrev: 13 jun 2023 21:15
Dafro skrev: 13 jun 2023 20:17
30 kkr för 11 kwh känns grymt bra, vill minnas att jag skulle, få ge 100 kkr för 10 kwh efter bidrag.
Misstänker att det är utökning från 11 till 22 kWh i samma kabinett som menas :)
Alltså bara fler batterimoduler. Bidraget blir nog maxat första året av grundinstallationen så komplettering när nytt bidrag blir tillgängligt året efter.
Exakt :)
Det hade varit för bra annars :D
vampyren
Inlägg: 151
Blev medlem: 13 jun 2021 18:13

Re: Sonnen batteri

Inlägg av vampyren »

zed skrev: 13 jun 2023 21:02
vampyren skrev: 13 jun 2023 08:18

Hej,
Inser att detta är lite gammal tråd men sitter och funderar på samma låda (sonnen). Kostar dessvärre mycket mer idag :(
ca 100k för endast 11kw. Får köpa 11kw batteripack nästa år så jag kan utnyttja 50% avdrag. Då blir priset för 11kw runt 30k.

Undrar om "Lastbalansering på laddboxarna" ingår i sonnen lådan eller hur gör du?

Samma med att sprida effekten på olika säkringar....väljar men det med elektrikern eller hur går det till? sorry inte helt hemma med el men vill gärna förstå. Har solceller och får effekt på ca 16-17kw...

Har även kollat på BYD som verkar bra men Svea Solar säljer bara sonnen och det är ändå tyskt märke. Inbillar mig att tyskar gör bra grejer :)
Och jag tänker också 10000 cykler är tup 30år's förbrukning då jag inte lär ladda upp/ner mer än 1 gång per dag...visserligen är garantin 10år men om batteriet håller ens hälften av 10k cykler så är jag nöjd.
Gillar att det är modulärt och att man kan stoppa in flera pack senare eller rent byta ut.

Finns det något annat motsvarighet som är bra, bättre tar jag gärna emot tips :)

Hej!

Har ingen lastbalansering bara strömvakt(säkringsvakt)via tibbers watty(som väl är ersatt av pulse nu). Den håller alltså koll på att ingen fas överstiger säkringens märkström och minskar i sådant fall ner maxström till laddboxen(easee)

Batteriet försöker bara nolla effekten från nätet när den används och matar på symmetriskt på alla faserna så strömmen kan gå åt olika håll på faserna så länge som totalen blir 0. Samma sak om man laddar sonnen från nätet.

Nu när värmepumpen inte arbetar så mycket så är det inget problem, blir knivigare i vinter när bil och sonnen båda ska laddas på natten samtidigt som VP går(ny VP som är enfas).
Det går att ställa en maxeffekt från nätet när sonnen laddar men eftersom den inte bryr sig om fasernas ström individuellt så blir det blir i praktiken så att den löser ut strömvakt så att bilen slutar ladda tills sonnenbatteriet är klart.

För att inte sonnen ska dra huvudsäkringen som VP går på så får jag ställa ner max laddeffekt något. Hade egentligen hellre valt en trefas VP när jag bytte men det verkar vara vanligt att man kör enfas på de mindre villaprodukterna.

Sonnen har precis lanserat en egen laddbox, den kanske har lite smartare funktioner?

Sen lanserade tibber sitt eget hembatteri homevolt nyligen vilket antagligen kommer vara bättre integrerat om man är villig att låsa sig till deras ekosystem. Dock var jag lite fundersam då det var baserat på NMC och man marknadsför att det ska användas till frekvenregleringstjänster.

Jag fastnade också för den omfattande garantin som sonnen gav samtidigt som man också fick hög maxeffekt 9,9 kW vilket gör att man i nästan kan täcka bilens laddeffekt direkt från batteriet.
Har cyklat 192 gånger hittills så snittet är nog ganska precis en cykel/dygn. Förhoppningsvis så kommer sonnen igång med sina frekvensregleringstjänser/VPP som de kör i tyskland bl.a. så att man kan nyttja det ännu mer.

Jag valde 22kWh(max i ett kabinett) då det inte var så mycket dyrare än 11 kWh. 99 resp 70 kkr efter bidrag. Nu sommartid så laddas det fullt strax innan lunch med 10 kWp solceller. Ungefär hälften av det går till hushållets behov och resten töms av bilen på natten.
IMG_6039.png
Tack för den utförliga informationen. Jag får nog slå till. Priserna lär inte gå ner. Idag kostar som sagt 11kw 100k men får uppgradera till 22 nästa år när jag får nytt bidrag.
Kollade som sagt på tibber men det känns som ett stängt system, verkar inte lika flexibelt att utöka batterier och så.
Pratade med säljaren också och det är som du säger, man kan utnyttja batteriet precis som elnätet, alltså till alla säkringar och hela hushållet.
Nu är det enda som jag behöver bestämma platsen det ska stå. Har carport som jag tror det ska passa men säljaren menar att det kan bli för kallt under vinter. Vet inte om det blir -5 dock. Som ex bilen brukar aldrig ha frost på fönstren i carporten...
Har ett förråd också bakom carporten men vill helst inte ha det där. Vi har vin och annat där som hålls lagom kallt :)
Tror batteriet ger ifrån sig värme. Vad tror du/ni ?
Användarvisningsbild
zed
Teslaägare
Inlägg: 181
Blev medlem: 18 feb 2019 20:46

Re: Sonnen batteri

Inlägg av zed »

vampyren skrev: 13 jun 2023 23:38
zed skrev: 13 jun 2023 21:02
vampyren skrev:

Hej,
Inser att detta är lite gammal tråd men sitter och funderar på samma låda (sonnen). Kostar dessvärre mycket mer idag :(
ca 100k för endast 11kw. Får köpa 11kw batteripack nästa år så jag kan utnyttja 50% avdrag. Då blir priset för 11kw runt 30k.

Undrar om "Lastbalansering på laddboxarna" ingår i sonnen lådan eller hur gör du?

Samma med att sprida effekten på olika säkringar....väljar men det med elektrikern eller hur går det till? sorry inte helt hemma med el men vill gärna förstå. Har solceller och får effekt på ca 16-17kw...

Har även kollat på BYD som verkar bra men Svea Solar säljer bara sonnen och det är ändå tyskt märke. Inbillar mig att tyskar gör bra grejer :)
Och jag tänker också 10000 cykler är tup 30år's förbrukning då jag inte lär ladda upp/ner mer än 1 gång per dag...visserligen är garantin 10år men om batteriet håller ens hälften av 10k cykler så är jag nöjd.
Gillar att det är modulärt och att man kan stoppa in flera pack senare eller rent byta ut.

Finns det något annat motsvarighet som är bra, bättre tar jag gärna emot tips :)

Hej!

Har ingen lastbalansering bara strömvakt(säkringsvakt)via tibbers watty(som väl är ersatt av pulse nu). Den håller alltså koll på att ingen fas överstiger säkringens märkström och minskar i sådant fall ner maxström till laddboxen(easee)

Batteriet försöker bara nolla effekten från nätet när den används och matar på symmetriskt på alla faserna så strömmen kan gå åt olika håll på faserna så länge som totalen blir 0. Samma sak om man laddar sonnen från nätet.

Nu när värmepumpen inte arbetar så mycket så är det inget problem, blir knivigare i vinter när bil och sonnen båda ska laddas på natten samtidigt som VP går(ny VP som är enfas).
Det går att ställa en maxeffekt från nätet när sonnen laddar men eftersom den inte bryr sig om fasernas ström individuellt så blir det blir i praktiken så att den löser ut strömvakt så att bilen slutar ladda tills sonnenbatteriet är klart.

För att inte sonnen ska dra huvudsäkringen som VP går på så får jag ställa ner max laddeffekt något. Hade egentligen hellre valt en trefas VP när jag bytte men det verkar vara vanligt att man kör enfas på de mindre villaprodukterna.

Sonnen har precis lanserat en egen laddbox, den kanske har lite smartare funktioner?

Sen lanserade tibber sitt eget hembatteri homevolt nyligen vilket antagligen kommer vara bättre integrerat om man är villig att låsa sig till deras ekosystem. Dock var jag lite fundersam då det var baserat på NMC och man marknadsför att det ska användas till frekvenregleringstjänster.

Jag fastnade också för den omfattande garantin som sonnen gav samtidigt som man också fick hög maxeffekt 9,9 kW vilket gör att man i nästan kan täcka bilens laddeffekt direkt från batteriet.
Har cyklat 192 gånger hittills så snittet är nog ganska precis en cykel/dygn. Förhoppningsvis så kommer sonnen igång med sina frekvensregleringstjänser/VPP som de kör i tyskland bl.a. så att man kan nyttja det ännu mer.

Jag valde 22kWh(max i ett kabinett) då det inte var så mycket dyrare än 11 kWh. 99 resp 70 kkr efter bidrag. Nu sommartid så laddas det fullt strax innan lunch med 10 kWp solceller. Ungefär hälften av det går till hushållets behov och resten töms av bilen på natten.
IMG_6039.png
Tack för den utförliga informationen. Jag får nog slå till. Priserna lär inte gå ner. Idag kostar som sagt 11kw 100k men får uppgradera till 22 nästa år när jag får nytt bidrag.
Kollade som sagt på tibber men det känns som ett stängt system, verkar inte lika flexibelt att utöka batterier och så.
Pratade med säljaren också och det är som du säger, man kan utnyttja batteriet precis som elnätet, alltså till alla säkringar och hela hushållet.
Nu är det enda som jag behöver bestämma platsen det ska stå. Har carport som jag tror det ska passa men säljaren menar att det kan bli för kallt under vinter. Vet inte om det blir -5 dock. Som ex bilen brukar aldrig ha frost på fönstren i carporten...
Har ett förråd också bakom carporten men vill helst inte ha det där. Vi har vin och annat där som hålls lagom kallt :)
Tror batteriet ger ifrån sig värme. Vad tror du/ni ?
Jag kollade också med ecokraft.se, de var dyrare vid det tillfället men kan vara värt att fråga.
Satte det i garaget som är integrerat inom huset, håller minst plusgrader året om. Skulle nog inte vilja att det stod i minusgrader iom att det är specat till min -5 sen är kapslingen bara IP30 så den känns inte som en utomhusprodukt. Finns säkert en del marginal i praktiken men för att slippa bråka vid ev. garantianspråk. Sonnen kräver att batteriet har trådad uppkoppling för att de ska kunna ha kontinuerlig övervakning har för mig att jag läste att det var ett krav för garanti också.

Elektroniken ger ifrån sig en del värme samt ljud från kylfläktarna så ingen ljudkänslig placering, men det räcker med tät dörr mellan. Vi hade ett utrymme under trappen som är mat och dryckesförråd som vi också valde bort för att inte få för varmt.

Garaget blev nog rätt bra, däremot så var det fel sida från inkommande el så blev en del kabelkanal i källaren.

Pannrum? Tvättstuga?
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Sonnen batteri

Inlägg av Dafro »

vampyren skrev: 13 jun 2023 23:33
zed skrev: 13 jun 2023 21:15
Dafro skrev: 13 jun 2023 20:17
30 kkr för 11 kwh känns grymt bra, vill minnas att jag skulle, få ge 100 kkr för 10 kwh efter bidrag.
Misstänker att det är utökning från 11 till 22 kWh i samma kabinett som menas :)
Alltså bara fler batterimoduler. Bidraget blir nog maxat första året av grundinstallationen så komplettering när nytt bidrag blir tillgängligt året efter.
Exakt :)
Det hade varit för bra annars :D
Puh, då var det dom som försökte blåsa mig då, skönt, uppgraderade solcellerna med 18 kWp till istället i år. Blir ju också son ett batteri, säljer på dagen och köper på natten. Har inte riktigt förstått nyttan med batterier om man inte bor utan matning såklart.
27,8 kWp solceller
vampyren
Inlägg: 151
Blev medlem: 13 jun 2021 18:13

Re: Sonnen batteri

Inlägg av vampyren »

zed skrev: 14 jun 2023 00:20

Jag kollade också med ecokraft.se, de var dyrare vid det tillfället men kan vara värt att fråga.
Satte det i garaget som är integrerat inom huset, håller minst plusgrader året om. Skulle nog inte vilja att det stod i minusgrader iom att det är specat till min -5 sen är kapslingen bara IP30 så den känns inte som en utomhusprodukt. Finns säkert en del marginal i praktiken men för att slippa bråka vid ev. garantianspråk. Sonnen kräver att batteriet har trådad uppkoppling för att de ska kunna ha kontinuerlig övervakning har för mig att jag läste att det var ett krav för garanti också.

Elektroniken ger ifrån sig en del värme samt ljud från kylfläktarna så ingen ljudkänslig placering, men det räcker med tät dörr mellan. Vi hade ett utrymme under trappen som är mat och dryckesförråd som vi också valde bort för att inte få för varmt.

Garaget blev nog rätt bra, däremot så var det fel sida från inkommande el så blev en del kabelkanal i källaren.

Pannrum? Tvättstuga?
Har skickat en fråga till ecokraft också. Få se om de kan slå 94k för 11kw Sonnen :)
Kan ha det i förrådet bakom carporten men vill inte att rummet ska bli varm. vi har vin och mat där ibland. Det är som en liten kylskåp :)
Tror du det get så pass mycket värme ifrån sig att det värmer rummet? det är ca 15kvm.
vampyren
Inlägg: 151
Blev medlem: 13 jun 2021 18:13

Re: Sonnen batteri

Inlägg av vampyren »

Verkar inte de är intresserade (ingen hört av sig), så det får väll bli Svea Solar ...
Användarvisningsbild
zed
Teslaägare
Inlägg: 181
Blev medlem: 18 feb 2019 20:46

Re: Sonnen batteri

Inlägg av zed »

vampyren skrev: 15 jun 2023 01:03
zed skrev: 14 jun 2023 00:20

Jag kollade också med ecokraft.se, de var dyrare vid det tillfället men kan vara värt att fråga.
Satte det i garaget som är integrerat inom huset, håller minst plusgrader året om. Skulle nog inte vilja att det stod i minusgrader iom att det är specat till min -5 sen är kapslingen bara IP30 så den känns inte som en utomhusprodukt. Finns säkert en del marginal i praktiken men för att slippa bråka vid ev. garantianspråk. Sonnen kräver att batteriet har trådad uppkoppling för att de ska kunna ha kontinuerlig övervakning har för mig att jag läste att det var ett krav för garanti också.

Elektroniken ger ifrån sig en del värme samt ljud från kylfläktarna så ingen ljudkänslig placering, men det räcker med tät dörr mellan. Vi hade ett utrymme under trappen som är mat och dryckesförråd som vi också valde bort för att inte få för varmt.

Garaget blev nog rätt bra, däremot så var det fel sida från inkommande el så blev en del kabelkanal i källaren.

Pannrum? Tvättstuga?
Har skickat en fråga till ecokraft också. Få se om de kan slå 94k för 11kw Sonnen :)
Kan ha det i förrådet bakom carporten men vill inte att rummet ska bli varm. vi har vin och mat där ibland. Det är som en liten kylskåp :)
Tror du det get så pass mycket värme ifrån sig att det värmer rummet? det är ca 15kvm.
Svårt att säga, lite varmare blir det nog, jag gissar att man tappar ca 10% av energin i växelriktaren så om man cyklar 1 gång/dygn skulle det innebära drygt 1 kWh/dygn till utrymmet. Det gör kanske inte så mycket vintertid men sommartid blir det säkert någon grad varmare. Man skulle kanske kunna sätta en tempstyrd fläkt i väggen för att det inte ska värma för mycket.
vampyren
Inlägg: 151
Blev medlem: 13 jun 2021 18:13

Re: Sonnen batteri

Inlägg av vampyren »

zed skrev: 23 jun 2023 18:44

Svårt att säga, lite varmare blir det nog, jag gissar att man tappar ca 10% av energin i växelriktaren så om man cyklar 1 gång/dygn skulle det innebära drygt 1 kWh/dygn till utrymmet. Det gör kanske inte så mycket vintertid men sommartid blir det säkert någon grad varmare. Man skulle kanske kunna sätta en tempstyrd fläkt i väggen för att det inte ska värma för mycket.
Thanks. Skulle helst vilja ha det i carporten men får nog installera i förrådet bakom. Kanske lika bra eftersom det kostar så sjukt mycket så mindre risk för stöld också.
Skriv svar