Så vitt jag förstår har S/X 2021+ cooled/heated seats. Inte bara "ventilated".
{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Moderator: Redaktion
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Nä Tesla har ”ventilerade” stolar:Tellus skrev: ↑15 jun 2023 21:57Blir riktigt kallt i pläden på läge 3 så jag tror det är kopplat till acLarsOJ skrev: ↑15 jun 2023 19:10Det finns väl inte kylning i stolarna (kall A/C luft) på Tesla?Pontus skrev: ↑15 jun 2023 11:32Men du har ju kylning i stolarna nu och det är väldigt bra tycker jag.Gustafsson skrev: ↑15 jun 2023 09:22...
Då jag kört mycket långpendling valde jag textilklädsel till 100D- oslagbart varmt på vintern och svalt på sommaren. Den nya måste man kyla innan man sätter sig då läder blir stekhett i solen. Snyggare med läder, men sämre att sitta på.
Det är väl bara en liten fläkt under stolen vad jag vet så att det blir lite ventilation.
” Ventilated seats are similar to cooled seats in that they use fans and ducts placed within the seat to circulate air to the seat occupant. Unlike cooled seats, however, ventilated seats never use refrigerated air. Some ventilated seats suck air into the seat, creating an evaporative effect that can cool the body.”
https://www.capitalone.com/cars/learn/f ... rence/1161
Men det kan funka ganska bra ändå.
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 971
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Hade en X P100D från 2016 med ventilerade säten, dessa fungerade dock inte alls. Eller man hörde fläktljud, men det märktes absolut ingen skillnad. På vår Plaid S är ventilationen mycket effektiv, så till den grad att min fru direkt känner om den är på och stänger av. Jag har ingen aning om hur den är kopplad, men om man ser på effektiviteten, så känns den som om den är kopplad till Ac.LarsOJ skrev: ↑16 jun 2023 07:35Nä Tesla har ”ventilerade” stolar:Tellus skrev: ↑15 jun 2023 21:57Blir riktigt kallt i pläden på läge 3 så jag tror det är kopplat till acLarsOJ skrev: ↑15 jun 2023 19:10Det finns väl inte kylning i stolarna (kall A/C luft) på Tesla?Pontus skrev: ↑15 jun 2023 11:32Men du har ju kylning i stolarna nu och det är väldigt bra tycker jag.Gustafsson skrev: ↑15 jun 2023 09:22...
Då jag kört mycket långpendling valde jag textilklädsel till 100D- oslagbart varmt på vintern och svalt på sommaren. Den nya måste man kyla innan man sätter sig då läder blir stekhett i solen. Snyggare med läder, men sämre att sitta på.
Det är väl bara en liten fläkt under stolen vad jag vet så att det blir lite ventilation.
” Ventilated seats are similar to cooled seats in that they use fans and ducts placed within the seat to circulate air to the seat occupant. Unlike cooled seats, however, ventilated seats never use refrigerated air. Some ventilated seats suck air into the seat, creating an evaporative effect that can cool the body.”
https://www.capitalone.com/cars/learn/f ... rence/1161
Men det kan funka ganska bra ändå.
{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
När jag jämförde de ventilerade stolarna på min SP100D och den SPlaid jag provade så var det en märkbar skillnad. S från 2018 är en uppgraderad version jämfört med med 2016, men 2022 är klart bättre.Segelflygaren skrev:Hade en X P100D från 2016 med ventilerade säten, dessa fungerade dock inte alls. Eller man hörde fläktljud, men det märktes absolut ingen skillnad. På vår Plaid S är ventilationen mycket effektiv, så till den grad att min fru direkt känner om den är på och stänger av. Jag har ingen aning om hur den är kopplad, men om man ser på effektiviteten, så känns den som om den är kopplad till Ac.LarsOJ skrev: ↑16 jun 2023 07:35Nä Tesla har ”ventilerade” stolar:
” Ventilated seats are similar to cooled seats in that they use fans and ducts placed within the seat to circulate air to the seat occupant. Unlike cooled seats, however, ventilated seats never use refrigerated air. Some ventilated seats suck air into the seat, creating an evaporative effect that can cool the body.”
https://www.capitalone.com/cars/learn/f ... rence/1161
Men det kan funka ganska bra ändå.
Båda alternativen är otroligt mycket bättre är de oventilerade stolarna i min X100D.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Du kan känna med handen om stolen suger in luft.Segelflygaren skrev: ↑16 jun 2023 20:42Hade en X P100D från 2016 med ventilerade säten, dessa fungerade dock inte alls. Eller man hörde fläktljud, men det märktes absolut ingen skillnad. På vår Plaid S är ventilationen mycket effektiv, så till den grad att min fru direkt känner om den är på och stänger av. Jag har ingen aning om hur den är kopplad, men om man ser på effektiviteten, så känns den som om den är kopplad till Ac.LarsOJ skrev: ↑16 jun 2023 07:35Nä Tesla har ”ventilerade” stolar:
” Ventilated seats are similar to cooled seats in that they use fans and ducts placed within the seat to circulate air to the seat occupant. Unlike cooled seats, however, ventilated seats never use refrigerated air. Some ventilated seats suck air into the seat, creating an evaporative effect that can cool the body.”
https://www.capitalone.com/cars/learn/f ... rence/1161
Men det kan funka ganska bra ändå.
För att den skulle använda kall luft under stolen skapad av ac skulle den ju behöva blåsa.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4141
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Mätte med en temp prob, dom är ventilerade, ej kylda. Men effektiva.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Ja på kylda så känner man tydligt att det blåser kall luft upp ur hålen i dynan/ryggstöd. Men som sagt ventilerat är bättre än inget.
Det jag gillar med riktigt A/C kylda stolar är att man kan ha det ganska varmt i bilen i övrigt och låta sätet kyla kroppen. Nice på sommaren.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Det låter trevligt, skulle jag vilja ha, tycker inte mina ventilerade i BMW inte riktigt räcker till, men förkyler man kupén så mörker man att sätena är riktigt svala.LarsOJ skrev: ↑17 jun 2023 10:49Ja på kylda så känner man tydligt att det blåser kall luft upp ur hålen i dynan/ryggstöd. Men som sagt ventilerat är bättre än inget.
Det jag gillar med riktigt A/C kylda stolar är att man kan ha det ganska varmt i bilen i övrigt och låta sätet kyla kroppen. Nice på sommaren.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
De flesta amerikanska premium pickup/suv har AC kylning i stolarna. Toppmodellerna (tex RAM limited) även i baksätet.Dafro skrev: ↑17 jun 2023 16:31Det låter trevligt, skulle jag vilja ha, tycker inte mina ventilerade i BMW inte riktigt räcker till, men förkyler man kupén så mörker man att sätena är riktigt svala.LarsOJ skrev: ↑17 jun 2023 10:49Ja på kylda så känner man tydligt att det blåser kall luft upp ur hålen i dynan/ryggstöd. Men som sagt ventilerat är bättre än inget.
Det jag gillar med riktigt A/C kylda stolar är att man kan ha det ganska varmt i bilen i övrigt och låta sätet kyla kroppen. Nice på sommaren.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5862
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Märks tydlig skillnad med ventilationen i sätena på, i läge tre tyckte jag det blev för kallt tom trots 30 grader ute och ordentligt med sol. Så visst fungerar det.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
-
- Inlägg: 7388
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Eftersom det här verkar vara 'master-tråden' om senaste Model S så tänkte jag att jag kunde länka till en positiv leveransupplevelse som finns beskriven i en annan tråd:
viewtopic.php?p=728151#p728151
viewtopic.php?p=728151#p728151
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Du inser att det är helt sjukt att inte 99% av leveranserna är på det sättet?SwedishAdvocate skrev: ↑17 jun 2023 22:22Eftersom det här verkar vara 'master-tråden' om senaste Model S så tänkte jag att jag kunde länka till en positiv leveransupplevelse som finns beskriven i en annan tråd:
viewtopic.php?p=728151#p728151
-
- Inlägg: 7388
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Håller så klart med om att det borde vara en bra leveransupplevelse på en bil som kostar mer än en miljon. Det borde vara en bra leveransupplevelse på en bil som kostar mer än en halv miljon också. Och som många varit inne på redan så är kanske enda sättet att neka att ta emot leverans av bilar som inte lever upp till det här kriteriet. Men grejen med uppdaterade S/X (som flera också redan varit inne på) är ju att folk väntat länge, och även i många fall låst in ett pris som är flera 100K lägre än vad priset är idag...spacecoin skrev: ↑18 jun 2023 09:19Du inser att det är helt sjukt att inte 99% av leveranserna är på det sättet?SwedishAdvocate skrev: ↑17 jun 2023 22:22Eftersom det här verkar vara 'master-tråden' om senaste Model S så tänkte jag att jag kunde länka till en positiv leveransupplevelse som finns beskriven i en annan tråd:
viewtopic.php?p=728151#p728151
I fallet med S/X – vet vi hur många bilar som levererats i Sverige, samt hur många det är som har fått bilar med oacceptabla defekter?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Jag har sett i USA att det är gott om folk som beställt nyligen som fått oacceptabla bilar.SwedishAdvocate skrev: ↑18 jun 2023 16:16Håller så klart med om att det borde vara en bra leveransupplevelse på en bil som kostar mer än en miljon. Det borde vara en bra leveransupplevelse på en bil som kostar mer än en halv miljon också. Och som många varit inne på redan så är kanske enda sättet att neka att ta emot leverans av bilar som inte lever upp till det här kriteriet. Men grejen med uppdaterade S/X (som flera också redan varit inne på) är ju att folk väntat länge, och även i många fall låst in ett pris som är flera 100K lägre än vad priset är idag...spacecoin skrev: ↑18 jun 2023 09:19Du inser att det är helt sjukt att inte 99% av leveranserna är på det sättet?SwedishAdvocate skrev: ↑17 jun 2023 22:22Eftersom det här verkar vara 'master-tråden' om senaste Model S så tänkte jag att jag kunde länka till en positiv leveransupplevelse som finns beskriven i en annan tråd:
viewtopic.php?p=728151#p728151
I fallet med S/X – vet vi hur många bilar som levererats i Sverige, samt hur många det är som har fått bilar med oacceptabla defekter?
Att man beställt och väntat kan ju rimligen inte ligga en till last heller.
Det verkar i vart fall vara mer regel än undantag.
Jag kan inte ta emot en bil som måste åtskilliga gånger till SC 300km bort enkel väg.
Det funkar liksom inte.
Tråkigt, och som det är nu finms det inte några direkt jämförbara alternativ.
Gillar man inte SUV:ar är man rökt i EV-branschen verkar det som.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
- Inlägg: 7388
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
En 'approach' skulle kanske kunna vara att gå in i det här med öppna ögon givet vad vi vet om hur det ser ut...AAKEE skrev: ↑18 jun 2023 16:41Jag har sett i USA att det är gott om folk som beställt nyligen som fått oacceptabla bilar.SwedishAdvocate skrev: ↑18 jun 2023 16:16Håller så klart med om att det borde vara en bra leveransupplevelse på en bil som kostar mer än en miljon. Det borde vara en bra leveransupplevelse på en bil som kostar mer än en halv miljon också. Och som många varit inne på redan så är kanske enda sättet att neka att ta emot leverans av bilar som inte lever upp till det här kriteriet. Men grejen med uppdaterade S/X (som flera också redan varit inne på) är ju att folk väntat länge, och även i många fall låst in ett pris som är flera 100K lägre än vad priset är idag...
I fallet med S/X – vet vi hur många bilar som levererats i Sverige, samt hur många det är som har fått bilar med oacceptabla defekter?
Att man beställt och väntat kan ju rimligen inte ligga en till last heller.
Det verkar i vart fall vara mer regel än undantag.
Jag kan inte ta emot en bil som måste åtskilliga gånger till SC 300km bort enkel väg.
Det funkar liksom inte.
Tråkigt, och som det är nu finms det inte några direkt jämförbara alternativ.
Gillar man inte SUV:ar är man rökt i EV-branschen verkar det som.
Jag kan så klart ha fel, men jag tycker det verkar som du allra helst skulle vilja ha en ny Model S...

Du kan ju alltid testa att beställa en. Och dyker den upp med defekter som du inte kan acceptera får du ha en Plan B.
Ett tips kan kanske vara att göra som Björn gjorde och skriva 'lite lagom' här på forumet om hur mycket du ser fram mot din nya S, samt hur olidlig du tycker att väntan är – no offense till Björn såklart...


Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Jag har tänkt tanken, men efter att ha bottnat i det känns det som ’avstå’ är sundast just nu.SwedishAdvocate skrev: ↑18 jun 2023 16:56
En 'approach' skulle kanske kunna vara att gå in i det här med öppna ögon givet vad vi vet om hur det ser ut...
Jag kan så klart ha fel, men jag tycker det verkar som du allra helst skulle vilja ha en ny Model S...![]()
Du kan ju alltid testa att beställa en. Och dyker den upp med defekter som du inte kan acceptera får du ha en Plan B.
Ett tips kan kanske vara att göra som Björn gjorde och skriva 'lite lagom' här på forumet om hur mycket ser fram mot din nya S, samt hur olidlig du tycker att väntan är – no offense till Björn såklart...Det kanske kan maximera chanserna för att Tesla ska 'anstränga sig' med just ditt ex. och leverera till en nivå som du anser att man kan förvänta sig...
![]()
En Plaid vore ju kul men…
Med 300 km enkel väg till SC blir en lackering besvärlig. Jag vet, för min M3P ska in för det. Två hela dagar går på körning dit/hem.
Nä, skulle jag besluta att är det nog när säljaren ringer efter iklickning som chansen finns att beskriva att det inte är läge med någon halvdan bil som ska fixas på 10-15 punkter. ”Hämtas bara ut i det skick som en ny bil ska ha”
Jag skulle inte tro att det hjälper att grina på det här forumet, faktiskt.
Men det är alltför många kända issues. Om det bara var blinkerspaken och att välja ratt hade det gått an men med alla kända felaktigheter som brukar finnas är det i dagsläget inte aktuellt.
Radar, USS etc har dessutom fått mig att se rättså rött på Tesla.(jag vet att S med HW4 har radar).
Att ta bort USS INNAN man löst mjukvaran som ska hantera det är så jäkla dumt så det finns inte. Hör i norra sverige är bakre kameran fylld med smuts > 6 månader per år. USS fungerar trots snö i de flesta fallen.
Kommer visa sig att de inte kan lösa det för oss här uppe, då hade USS vart rätt bra att ha.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Beställde om Polestar 3 Performance precis
byter vår MYP när det blir leverans…
Kommer ha en MYP som förmånsbil ändå…



Kommer ha en MYP som förmånsbil ändå…
MYP 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 971
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Jag har haft totalt tre nya S varav en Plaid och en ny X, samt ett gäng treor, dock har samtliga bilar varit tillverkade i USA. Samtliga S & X har behövt lämnas in ett par tre gånger till Tesla för att fixa rattleljud, samt diverse småfel. Skulle säga att det varit i stort sett samma nivå 2014, 2015, 2016 & 2022. Treorna har varit klart mer felfria. Dock ska sägas att bilarna efter ovanstående fix, blivit riktigt bra.AAKEE skrev: ↑18 jun 2023 22:20Jag har tänkt tanken, men efter att ha bottnat i det känns det som ’avstå’ är sundast just nu.SwedishAdvocate skrev: ↑18 jun 2023 16:56
En 'approach' skulle kanske kunna vara att gå in i det här med öppna ögon givet vad vi vet om hur det ser ut...
Jag kan så klart ha fel, men jag tycker det verkar som du allra helst skulle vilja ha en ny Model S...![]()
Du kan ju alltid testa att beställa en. Och dyker den upp med defekter som du inte kan acceptera får du ha en Plan B.
Ett tips kan kanske vara att göra som Björn gjorde och skriva 'lite lagom' här på forumet om hur mycket ser fram mot din nya S, samt hur olidlig du tycker att väntan är – no offense till Björn såklart...Det kanske kan maximera chanserna för att Tesla ska 'anstränga sig' med just ditt ex. och leverera till en nivå som du anser att man kan förvänta sig...
![]()
En Plaid vore ju kul men…
Med 300 km enkel väg till SC blir en lackering besvärlig. Jag vet, för min M3P ska in för det. Två hela dagar går på körning dit/hem.
Nä, skulle jag besluta att är det nog när säljaren ringer efter iklickning som chansen finns att beskriva att det inte är läge med någon halvdan bil som ska fixas på 10-15 punkter. ”Hämtas bara ut i det skick som en ny bil ska ha”
Jag skulle inte tro att det hjälper att grina på det här forumet, faktiskt.
Men det är alltför många kända issues. Om det bara var blinkerspaken och att välja ratt hade det gått an men med alla kända felaktigheter som brukar finnas är det i dagsläget inte aktuellt.
Radar, USS etc har dessutom fått mig att se rättså rött på Tesla.(jag vet att S med HW4 har radar).
Att ta bort USS INNAN man löst mjukvaran som ska hantera det är så jäkla dumt så det finns inte. Hör i norra sverige är bakre kameran fylld med smuts > 6 månader per år. USS fungerar trots snö i de flesta fallen.
Kommer visa sig att de inte kan lösa det för oss här uppe, då hade USS vart rätt bra att ha.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Till den här listan kan läggas att i princip samtliga S/X har levererats med felaktig hjulinställning och ljusinställning. Kanske delvis på grund av att man slutmonterade i EU förut. Kanske är det bättre nu?Segelflygaren skrev: ↑19 jun 2023 16:47Jag har haft totalt tre nya S varav en Plaid och en ny X, samt ett gäng treor, dock har samtliga bilar varit tillverkade i USA. Samtliga S & X har behövt lämnas in ett par tre gånger till Tesla för att fixa rattleljud, samt diverse småfel. Skulle säga att det varit i stort sett samma nivå 2014, 2015, 2016 & 2022. Treorna har varit klart mer felfria. Dock ska sägas att bilarna efter ovanstående fix, blivit riktigt bra.
Limrester och tejp som sitter kvar verkar vara vanligt och det kanske gäller alla bilar, men där har man haft en ÅF som skäms om kunden
får se det som fixat det innan kunden kommer.
Skulle jag gissa så skulle jag tro att minst 10% av bilarna från Fremont har lackskador (loppor) vid leverans. Jag skulle tro att minst 80% av Fremont-bilarna har varit på service eller fått ranger inom 12 månader. Över 50% två gångar inom 12 månader.
När det gäller hjulinställningen verkar det råda konsensus bland de tre fyra verkstäder jag pratat med att grejerna är underdimensionerade baserat på den effekt och vikt bilarna har.
Jag tror att Tesla måste fixa det här framöver, annars kan de lika gärna lägga ned S och X. Med det sagt så gillar jag verkligen min bil, men det blir knappast en ny. Vill ha lite mer "tysk kvalitet och interiör" för en bil som är 1M SEK +
Edit: Och fixa service-upplevelsen.
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 971
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Men upplevelsen när man drar på är magisk, typ på 35 mkr nivån
Att åka 100 km/h och trycka på, och få samma accelerationskänsla som en 3P från 0 km/h är även det magiskt!
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Håller med. Det är ju Teslas strategi. Frågan hur länge det är en USP och hur länge det håller. Kommer man från en ICE är det klart att nästan vilken elbil som helst känns pigg.Segelflygaren skrev: ↑19 jun 2023 18:40Men upplevelsen när man drar på är magisk, typ på 35 mkr nivånAtt åka 100 km/h och trycka på, och få samma accelerationskänsla som en 3P från 0 km/h är även det magiskt!
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Jag har en 3P 21 (Fremont) som det var en del grejer på. Vart några gånger till SC (600km tor) och måste dit pga panelgaps som gjort att lacken på bakluckan skadats. Försökte ha överseende vid leverans, tänkte inte vara gnällig men det får man igen nu.Segelflygaren skrev: ↑19 jun 2023 16:47
Jag har haft totalt tre nya S varav en Plaid och en ny X, samt ett gäng treor, dock har samtliga bilar varit tillverkade i USA. Samtliga S & X har behövt lämnas in ett par tre gånger till Tesla för att fixa rattleljud, samt diverse småfel. Skulle säga att det varit i stort sett samma nivå 2014, 2015, 2016 & 2022. Treorna har varit klart mer felfria. Dock ska sägas att bilarna efter ovanstående fix, blivit riktigt bra.
Det är inte aktuellt att lägga 1.5M och få ngt som ser ut som sju svåra år. Någon liten grej gör ju inget men läser man hör och hur de har det i USA är det tyvärr för dåligt.
Behöva bråka med SC om de vänder efter leversns och börjar kalla det ”typenligt” eller ”within limits” är inte aktuellt.
Vibrationerna i S plaid sägs inte vara löst för de som har dem…
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Enig! Är fortfarande löjligt nöjd med vår Plaid.Segelflygaren skrev: ↑19 jun 2023 18:40Men upplevelsen när man drar på är magisk, typ på 35 mkr nivånAtt åka 100 km/h och trycka på, och få samma accelerationskänsla som en 3P från 0 km/h är även det magiskt!
Älskar Model 3 och tyckte det var den bästa bil Tesla byggt. Men i Plaid får man "det bästa från båda världar" med ännu bättre prestanda, ännu modernare förarmiljö (iofs på gott och ont), ännu bättre ljudanläggning, mer bekvämlighet osv.
Bortsett från någon lös sensor i bakluckan som byttes av Ranger så har jag inte haft några problem alls. Inte heller något gnissel eller knakande som jag tycker är vanligt på Teslor.
Ska jag klaga på något annat än tuta/blinkers så får det bli komforten i tredje raden. Av någon anledning så har den två tydliga nackdelar:
1.) Trots luftfjädring och oavsett inställning på den så blir det ganska stökigt bak. Förstår inte varför men av någon anledning måste fjädringen vara ställd så den är betydligt styvare bak än fram.
2.) Ljudanläggningen är magisk fram, överlägset den bästa jag haft och jag har haft mycket... Men längst bak blir det som att sitta i en baslåda. Barnen klagar redan vid ganska låg ljudnivå och jag blev förvånad när jag själv provade hur dramatisk skillnaden var.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5862
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Vänjer mig lite gradvis vid ny S. Förvånas över att den är så mycket snabbare i accelerationen än min 100D, speciellt när man kommit upp i fart. Och då kör jag i sport mode. Dessutom tycker jag 100D drar bra den med..
Ser att många av de publicerade prestandasiffrorna visar att LR gör kvartsmilen på 10,4-10,6 s dvs snabbare än Raven performance. Dock är 0-100 långsammare. Borde vara så att LR därmed är den snabbaste S efter Plaid i lite högre farter.
Det hade jag inte förväntat mig. Hade trott att den skulle hamna rejält efter P100D och Raven performance...
Ser att många av de publicerade prestandasiffrorna visar att LR gör kvartsmilen på 10,4-10,6 s dvs snabbare än Raven performance. Dock är 0-100 långsammare. Borde vara så att LR därmed är den snabbaste S efter Plaid i lite högre farter.
Det hade jag inte förväntat mig. Hade trott att den skulle hamna rejält efter P100D och Raven performance...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5862
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Gustafsson skrev: ↑20 jun 2023 09:29Vänjer mig lite gradvis vid ny S. Förvånas över att den är så mycket snabbare i accelerationen än min 100D, speciellt när man kommit upp i fart. Och då kör jag i sport mode. Dessutom tycker jag 100D drar bra den med.
Ser att många av de publicerade prestandasiffrorna visar att LR gör kvartsmilen på 10,4-10,6 s dvs snabbare än Raven performance. Dock är 0-100 långsammare. Det är ju helt sanslöst. Borde vara så att LR därmed är den snabbaste S efter Plaid i lite högre farter.
Det hade jag inte förväntat mig. Hade trott att den skulle hamna rejält efter P100D och Raven performance...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16