Är ute på min första långtur med Teslan, start norr om Stockholm och sitter nu på det sjukt vackra Toftaholms Herrgård och laddar och äter en Creme Brule. Sjukt fint här och alldeles underbar personal
Men hur brukar er snittförbrukning se ut vid långkörning?
Jag har kört "som jag brukar" med ICE-Bil, dvs hastighetsskylt + lite moms fartmässigt.
Dock autopilot större delen av vägen.
Sist jag kollade hade jag snittförbrukning på 238 om jag minns rätt..låter inte det högt? Eller är det min momsning som drar upp snittet så mycket?
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Är ute på min första långtur med Teslan, start norr om Stockholm och sitter nu på det sjukt vackra Toftaholms Herrgård och laddar och äter en Creme Brule. Sjukt fint här och alldeles underbar personal
Jag har kört "som jag brukar" med ICE-Bil, dvs hastighetsskylt + lite moms fartmässigt.
Sist jag kollade hade jag snittförbrukning på 238 om jag minns rätt..låter inte det högt? Eller är det min momsning som drar upp snittet så mycket?
/Jocce
Slipstreamar du bakom en långtradare i 80 så når du 140-150 utan problem. Hastighetsbegränsningen brukar vara strax över 200. Jag snittar 250.
/Jocce
Vilken momssats - 6, 12 eller 25% ? .... Hur är väglaget, beror väldigt mycket på om det är regn/snömodd etc, då sticker den rejält. Drog till Holland för någon vecka sedan +5 blåst och lite regn ibland, låg kring 115-120 på motorvägarna och då drog min sisådär 225 (ej rangemode, så ACn jobbade också), så med lite större momssats så är 238 nog inte orimligt högt i dagens temperaturer.
Btw, Toftaholm är trevligt, planerar frukost där imorgon .
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 ....
Snittförbrukning sedan oktober, minst 90% långfärd och drygt 3000 mil är strax under 250.
S85D
Inga problem att konsumera 270-300 vid kyla och större momssatsen på 120 motorväg
Morgonpromenad med bilen Trollhättan-Borås-Trollhättan för att hämta mätinstrument som jag glömde i Torsdags så det var bara en minut stopp i Borås. Plusgrader och 80 väg nästan hela tiden samt höll hastigheten som lägst låg jag på 121 Wh/km (25km) i medelförbrukning. Hem 142Wh/km och totalt 165Wh/km ingen trafik och inget lastbilshäng. Det bästa var att jag fick ofortkörningsböter på ca4000:- för jag försökte köra snålt i Borås stod farbror konstapeln vid ett rödljus och skjöt med laser och med en ICE hade jag lätt åkt dit Så nu har jag tjänat 4000:- på morgonen så nu kan sambon åka till Ullared HELT gratis !! Fantastisk bil detta
Morgonpromenad med bilen Trollhättan-Borås-Trollhättan för att hämta mätinstrument som jag glömde i Torsdags så det var bara en minut stopp i Borås. Plusgrader och 80 väg nästan hela tiden samt höll hastigheten som lägst låg jag på 121 Wh/km (25km) i medelförbrukning. Hem 142Wh/km och totalt 165Wh/km ingen trafik och inget lastbilshäng. Det bästa var att jag fick ofortkörningsböter på ca4000:- för jag försökte köra snålt i Borås stod farbror konstapeln vid ett rödljus och skjöt med laser och med en ICE hade jag lätt åkt dit Så nu har jag tjänat 4000:- på morgonen så nu kan sambon åka till Ullared HELT gratis !! Fantastisk bil detta
Väldigt fina siffror!
Trevligt dessutom att slippa lägga pengar i statskassan, fast det är väl samma sak att tanka en fossilbil som att få fortkörningsböter?
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Kom hem från 501 mil igår. Gbg - Sthlm - Berlin - Innsbruck - Wien - Gbg.
85D med stor takbox. Varav 80 mil kors och tvärs i alperna under en knapp vecka.
220Wh/km snitt.
Pga boxen inte snabbare än ca 140kph. Bitvis rätt mycket trafik vilket uppenbart håller ned siffrorna.
Det blev en liten dagstur till Öland igår. Totalt 70 mil. Halmstad - Borgholm - Karlskrona - Halmstad. Snittade 190 kWh med 70D. Höll hastighetsgränserna dit, bilen hade hemlängtan så lite snabbare hem.
Kör med hyper-miling, dvs rullar så fort det är lämpligt i nedförsbackar (på 97% laddning kom jag 26 mil och hade 14 kvar med typical så ca 40 mil är helt ok nu i vårtemperatur ). I stan standard regen, på landsväg low regen.
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Det blev en liten dagstur till Öland igår. Totalt 70 mil. Halmstad - Borgholm - Karlskrona - Halmstad. Snittade 190 kWh med 70D. Höll hastighetsgränserna dit, bilen hade hemlängtan så lite snabbare hem.
Kör med hyper-miling, dvs rullar så fort det är lämpligt i nedförsbackar (på 97% laddning kom jag 26 mil och hade 14 kvar med typical så ca 40 mil är helt ok nu i vårtemperatur ). I stan standard regen, på landsväg low regen.
Jag funderar vad Range mode samt något hårdare däck tillför. Vid Range mode väljer Teslan att prioritera främre motorn som påstås vara något effektivare än bakre, kraftigare motorn. Högre tryck minskar ju rullmotståndet. Hur mycket det gör, vet jag inte men på min förra bil, fossilbil, minskade högre tryck bränsleförbrukningen.
Jag funderar vad Range mode samt något hårdare däck tillför. Vid Range mode väljer Teslan att prioritera främre motorn som påstås vara något effektivare än bakre, kraftigare motorn. Högre tryck minskar ju rullmotståndet. Hur mycket det gör, vet jag inte men på min förra bil, fossilbil, minskade högre tryck bränsleförbrukningen.
Range mode i sig gör enligt Nylands tester ca 6% vi 0C yttertemp. Rimligen en aning mindre vid varmare väder. Däcktryck påverkar naturligtvis. Kanske kan gå att kapa ytterligare 1-2% där?
Verkar som om rangemode mest ställer ner klimatanläggningen. I somras gjorde den ingen väsentlig skillnad, men nu i vintras hörde man på kupé-fläkten att den varvar ner och det blev märkbart kallare i bilen. Jag har slutat använda den utom vid enstaka tillfällen när jag vill komma närmare 40 mil, då det annars inte är värt att fundera över.
På D modellerna (ej P) är det väl samma motor fram å bak dessutom (?). Kör också med rek tryck i däcken 290 kPa avrundat =3kg. Körtekniken är betydligt viktigare om man behöver snåla.
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Verkar som om rangemode mest ställer ner klimatanläggningen. I somras gjorde den ingen väsentlig skillnad, men nu i vintras hörde man på kupé-fläkten att den varvar ner och det blev märkbart kallare i bilen. Jag har slutat använda den utom vid enstaka tillfällen när jag vill komma närmare 40 mil, då det annars inte är värt att fundera över.
På D modellerna (ej P) är det väl samma motor fram å bak dessutom (?). Kör också med rek tryck i däcken 290 kPa avrundat =3kg. Körtekniken är betydligt viktigare om man behöver snåla.
/70D
Range Mode snålar med värmen i kupén men framförallt så värmer den inte batterierna, det kan man tjäna mycket på (på korta sträckor).
Det är sant att du har 2 likadana motorer men utväxlingen är ju annorlunda. Främre motorn är effektivare i högre farter. Trodde också att range mode stänger av bakre motorn men enligt kunnig Tesla kompis så gör den det iallafall, jag vet inte 100% skulle gärna höra Tesla förklara detta men det kan stämma.
Körde med Range Mode=ON samt 3.1 med kalla Nokian HP R2 däck (brukar springa upp till 3.3 som max när dom blir varma). Idag blir det sommargreppsdäck... yipee
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
jag kör hakka r2 med 3.4-3.5 bar kalla det går kalasbra, har kollat slitage mm och det syns inte. regen på och ingen rangemode. detta var ju tom bil men jag har alltid fullastat annars