Förbrukning på långkörning och körstil?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Förbrukning på långkörning och körstil?

Inlägg av Jocce »

Är ute på min första långtur med Teslan, start norr om Stockholm och sitter nu på det sjukt vackra Toftaholms Herrgård och laddar och äter en Creme Brule. Sjukt fint här och alldeles underbar personal :)

Men hur brukar er snittförbrukning se ut vid långkörning?

Jag har kört "som jag brukar" med ICE-Bil, dvs hastighetsskylt + lite moms fartmässigt.

Dock autopilot större delen av vägen.

Sist jag kollade hade jag snittförbrukning på 238 om jag minns rätt..låter inte det högt? Eller är det min momsning som drar upp snittet så mycket?

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Re: Förbrukning på långkörning och körstil?

Inlägg av dstr »

Jocce skrev:
Är ute på min första långtur med Teslan, start norr om Stockholm och sitter nu på det sjukt vackra Toftaholms Herrgård och laddar och äter en Creme Brule. Sjukt fint här och alldeles underbar personal :)

Jag har kört "som jag brukar" med ICE-Bil, dvs hastighetsskylt + lite moms fartmässigt.

Sist jag kollade hade jag snittförbrukning på 238 om jag minns rätt..låter inte det högt? Eller är det min momsning som drar upp snittet så mycket?

/Jocce
Slipstreamar du bakom en långtradare i 80 så når du 140-150 utan problem. Hastighetsbegränsningen brukar vara strax över 200. Jag snittar 250.
Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare

Inlägg av Oppfinnarn »

Jocce skrev:

/Jocce
Vilken momssats - 6, 12 eller 25% ? :-D .... Hur är väglaget, beror väldigt mycket på om det är regn/snömodd etc, då sticker den rejält. Drog till Holland för någon vecka sedan +5 blåst och lite regn ibland, låg kring 115-120 på motorvägarna och då drog min sisådär 225 (ej rangemode, så ACn jobbade också), så med lite större momssats så är 238 nog inte orimligt högt i dagens temperaturer.

Btw, Toftaholm är trevligt, planerar frukost där imorgon :).
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inlägg av Foluke »

Prova att höja ringtrycket 2-3 hg och se vad det gör. Nu har du ju möjlighet att"forska".
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare

Inlägg av Haglund »

Tycker det låter rimligt. Åkte till Stockholm i början av veckan och snittade runt 240-250 med hastighetsbegränsning + moms och en del skitväder.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

Då kan jag vara lite lugnare.

Nu framme i Tyskland och äter frukost och laddar bilen..ska bli intressant vad förbrukningen landar på under lite Autobahn-stinter ;-)

Ot: någon som vet om det går att spara trippar, alt trolla fram fler än två?

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
BigDaddyT
Teslaägare

Inlägg av BigDaddyT »

Jag körde Vellinge - Stockholm T/R frö två veckor sedan och snittade 240 (Körde i ca 120km/h och det var nog 4-6 grader)
- S 85D, Titanium, Panorama, NextGen, Interiör, Luftfjädring, Köldpaket (Såld)
- S LR Raven, Deep Blue, Cream interiör
fmm1000

Inlägg av fmm1000 »

med linkmytesla sparar bilen alla trippor
Om du vill att jag ska göra fler filmer kan du stödja mig genom att använda mit referral link.
http://---
Användarvisningsbild
Bow
Teslaägare

Inlägg av Bow »

Btw, Toftaholm är trevligt, planerar frukost där imorgon

Var det vi som laddade där samtidigt igår förmiddag? Vi kom kom i en röd.
S85D Röd, Mercedes 230 SLK Gul metallic, Modell X 100D Silver en Modell 3 bokad men blir troligen avbokad
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

Nedför i alperna gav en trevlig förbrukning ett tag, Minus 190 Wh/km :-)

/Jocce
bson

Inlägg av bson »

Linkmytesla låter intressant, vad är det för något?
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare

Inlägg av Jwe »

Snittförbrukning sedan oktober, minst 90% långfärd och drygt 3000 mil är strax under 250.
S85D
Inga problem att konsumera 270-300 vid kyla och större momssatsen på 120 motorväg
Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare

Inlägg av jjmaskin »

Morgonpromenad med bilen Trollhättan-Borås-Trollhättan för att hämta mätinstrument som jag glömde i Torsdags så det var bara en minut stopp i Borås. Plusgrader och 80 väg nästan hela tiden samt höll hastigheten som lägst låg jag på 121 Wh/km (25km) i medelförbrukning. Hem 142Wh/km och totalt 165Wh/km ingen trafik och inget lastbilshäng. Det bästa var att jag fick ofortkörningsböter på ca4000:- för jag försökte köra snålt i Borås stod farbror konstapeln vid ett rödljus och skjöt med laser och med en ICE hade jag lätt åkt dit :D Så nu har jag tjänat 4000:- på morgonen så nu kan sambon åka till Ullared HELT gratis !! Fantastisk bil detta :P
image.jpeg
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

484 mil, Antibes Tur och Retur, med både Alp-körning och en del "snabba" Autobahnstinter, samt en del "momsande" på hastigheten här och där!

Snitt över hela resan: 249 Wh/km

/Jocce
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

jjmaskin skrev:
Morgonpromenad med bilen Trollhättan-Borås-Trollhättan för att hämta mätinstrument som jag glömde i Torsdags så det var bara en minut stopp i Borås. Plusgrader och 80 väg nästan hela tiden samt höll hastigheten som lägst låg jag på 121 Wh/km (25km) i medelförbrukning. Hem 142Wh/km och totalt 165Wh/km ingen trafik och inget lastbilshäng. Det bästa var att jag fick ofortkörningsböter på ca4000:- för jag försökte köra snålt i Borås stod farbror konstapeln vid ett rödljus och skjöt med laser och med en ICE hade jag lätt åkt dit :D Så nu har jag tjänat 4000:- på morgonen så nu kan sambon åka till Ullared HELT gratis !! Fantastisk bil detta :P
Väldigt fina siffror! :)
Trevligt dessutom att slippa lägga pengar i statskassan, fast det är väl samma sak att tanka en fossilbil som att få fortkörningsböter? :lol:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare

Inlägg av MSO »

Kom hem från 501 mil igår. Gbg - Sthlm - Berlin - Innsbruck - Wien - Gbg.
85D med stor takbox. Varav 80 mil kors och tvärs i alperna under en knapp vecka.

220Wh/km snitt.

Pga boxen inte snabbare än ca 140kph. Bitvis rätt mycket trafik vilket uppenbart håller ned siffrorna.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
matsm
Teslaägare

Inlägg av matsm »

Det blev en liten dagstur till Öland igår. Totalt 70 mil. Halmstad - Borgholm - Karlskrona - Halmstad. Snittade 190 kWh med 70D. Höll hastighetsgränserna dit, bilen hade hemlängtan så lite snabbare hem.
Kör med hyper-miling, dvs rullar så fort det är lämpligt i nedförsbackar (på 97% laddning kom jag 26 mil och hade 14 kvar med typical så ca 40 mil är helt ok nu i vårtemperatur :) ). I stan standard regen, på landsväg low regen.
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inlägg av Foluke »

matsm skrev:
Det blev en liten dagstur till Öland igår. Totalt 70 mil. Halmstad - Borgholm - Karlskrona - Halmstad. Snittade 190 kWh med 70D. Höll hastighetsgränserna dit, bilen hade hemlängtan så lite snabbare hem.
Kör med hyper-miling, dvs rullar så fort det är lämpligt i nedförsbackar (på 97% laddning kom jag 26 mil och hade 14 kvar med typical så ca 40 mil är helt ok nu i vårtemperatur :) ). I stan standard regen, på landsväg low regen.
Jag funderar vad Range mode samt något hårdare däck tillför. Vid Range mode väljer Teslan att prioritera främre motorn som påstås vara något effektivare än bakre, kraftigare motorn. Högre tryck minskar ju rullmotståndet. Hur mycket det gör, vet jag inte men på min förra bil, fossilbil, minskade högre tryck bränsleförbrukningen.
Model S P85D,
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare

Inlägg av MSO »

Foluke skrev:
matsm skrev:
Jag funderar vad Range mode samt något hårdare däck tillför. Vid Range mode väljer Teslan att prioritera främre motorn som påstås vara något effektivare än bakre, kraftigare motorn. Högre tryck minskar ju rullmotståndet. Hur mycket det gör, vet jag inte men på min förra bil, fossilbil, minskade högre tryck bränsleförbrukningen.
Range mode i sig gör enligt Nylands tester ca 6% vi 0C yttertemp. Rimligen en aning mindre vid varmare väder. Däcktryck påverkar naturligtvis. Kanske kan gå att kapa ytterligare 1-2% där?
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Foluke skrev:
matsm skrev:
Verkar som om rangemode mest ställer ner klimatanläggningen. I somras gjorde den ingen väsentlig skillnad, men nu i vintras hörde man på kupé-fläkten att den varvar ner och det blev märkbart kallare i bilen. Jag har slutat använda den utom vid enstaka tillfällen när jag vill komma närmare 40 mil, då det annars inte är värt att fundera över.
På D modellerna (ej P) är det väl samma motor fram å bak dessutom (?). Kör också med rek tryck i däcken 290 kPa avrundat =3kg. Körtekniken är betydligt viktigare om man behöver snåla.
/70D
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
matsm
Teslaägare

Inlägg av matsm »

Gustafsson skrev:
Foluke skrev:
matsm skrev:
Verkar som om rangemode mest ställer ner klimatanläggningen. I somras gjorde den ingen väsentlig skillnad, men nu i vintras hörde man på kupé-fläkten att den varvar ner och det blev märkbart kallare i bilen. Jag har slutat använda den utom vid enstaka tillfällen när jag vill komma närmare 40 mil, då det annars inte är värt att fundera över.
På D modellerna (ej P) är det väl samma motor fram å bak dessutom (?). Kör också med rek tryck i däcken 290 kPa avrundat =3kg. Körtekniken är betydligt viktigare om man behöver snåla.
/70D
Range Mode snålar med värmen i kupén men framförallt så värmer den inte batterierna, det kan man tjäna mycket på (på korta sträckor).
Det är sant att du har 2 likadana motorer men utväxlingen är ju annorlunda. Främre motorn är effektivare i högre farter. Trodde också att range mode stänger av bakre motorn men enligt kunnig Tesla kompis så gör den det iallafall, jag vet inte 100% skulle gärna höra Tesla förklara detta men det kan stämma.
Körde med Range Mode=ON samt 3.1 med kalla Nokian HP R2 däck (brukar springa upp till 3.3 som max när dom blir varma). Idag blir det sommargreppsdäck... yipee :)
70D, midnight silver metallic, svarta next gen seats, pano-tak, autopilot
Användarvisningsbild
jjmaskin
Teslaägare

Inlägg av jjmaskin »

jag kör hakka r2 med 3.4-3.5 bar kalla det går kalasbra, har kollat slitage mm och det syns inte. regen på och ingen rangemode. detta var ju tom bil men jag har alltid fullastat annars
bson

Inlägg av bson »

Jag har skapat ett konto på linkmytesla, men när jag ska koppla bilen frågas efter min tesla mail, kan någon förklara vad som efterfrågas?
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

din mytesla inloggning
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare

Inlägg av bonath »

Mailen du angav vid beställningen...

Skickat från min iPad med Tapatalk
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Skriv svar