Ladda Samsung S22
Moderator: Redaktion
Ladda Samsung S22
Jag har fått ny tjänstemobil och upptäckte igår att den inte laddar som den ska på laddaren fram i min modell Y. Den anger att den laddar och laddstatusen när jag lägger dit den men efter en liten stund lyser skärmen upp som om jag lagt dit mobilen igen och så håller det på medan laddningen minskar. Detta är en Samsung S22. Min förra mobil, S21, laddade utan problem. Nån som har upplevt samma sak?
Re: Ladda Samsung S22
Och du har provat de uppenbara grejerna som att plocka bort ev skal, att positionera mobilen närmast mitten och längre till höger/vänster?
Om spolarna inte ligger tillräckligt nära varandra ger laddningen upp efter någon minut, även om den lyckades starta initialt. En trist egenskap hos trådlös laddning, inte isolerat till samsung s20-21-22 utan även iphone och andra märken.
Om spolarna inte ligger tillräckligt nära varandra ger laddningen upp efter någon minut, även om den lyckades starta initialt. En trist egenskap hos trådlös laddning, inte isolerat till samsung s20-21-22 utan även iphone och andra märken.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Ja det finns dessvärre ingen "one size fits all".
Du kan förutom förslagen ovan prova att lägga något under mobilen, dvs testa om det funkar bättre med den positionerad högre upp.
Du kan förutom förslagen ovan prova att lägga något under mobilen, dvs testa om det funkar bättre med den positionerad högre upp.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Exakt!
Man får helt enkelt byta bil tills man hittar en som passar mobilen

MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Nu funkade det ju klockrent med S21 så det är frågan om det skulle vara skillnad på 21:an och 22:an. Vad menar du med "Om spolarna inte ligger tillräckligt nära varandra", är det mellan laddaren och mobil eller spolar i bilen?tor-ake skrev: ↑22 maj 2023 11:30Och du har provat de uppenbara grejerna som att plocka bort ev skal, att positionera mobilen närmast mitten och längre till höger/vänster?
I mobilens baksida och i laddplattan sitter en sån här spole: De måste vara hyfsat nära och koncentriskt placerade för att laddningen skall flyta på. Annars upptäcker programvaran att något är fel och bryter laddningen.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Jag har en S21, frun har en S22. Aldrig upplevt något problem med att ladda någon av mobilerna i Y'n.jai134 skrev: ↑22 maj 2023 11:58Nu funkade det ju klockrent med S21 så det är frågan om det skulle vara skillnad på 21:an och 22:an. Vad menar du med "Om spolarna inte ligger tillräckligt nära varandra", är det mellan laddaren och mobil eller spolar i bilen?tor-ake skrev: ↑22 maj 2023 11:30Och du har provat de uppenbara grejerna som att plocka bort ev skal, att positionera mobilen närmast mitten och längre till höger/vänster?
Jag kör utan skal, frun med... annars ingen skillnad. S22an har tagit ladd både med och utan skal.
Tesla Model Y Performance
- drbager
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/johanemil622445
Min S22 Ultra laddar bra med (tunt) skal i vår MYP.Arctic Drifter skrev: ↑22 maj 2023 16:09Jag har en S21, frun har en S22. Aldrig upplevt något problem med att ladda någon av mobilerna i Y'n.jai134 skrev: ↑22 maj 2023 11:58Nu funkade det ju klockrent med S21 så det är frågan om det skulle vara skillnad på 21:an och 22:an. Vad menar du med "Om spolarna inte ligger tillräckligt nära varandra", är det mellan laddaren och mobil eller spolar i bilen?tor-ake skrev: ↑22 maj 2023 11:30Och du har provat de uppenbara grejerna som att plocka bort ev skal, att positionera mobilen närmast mitten och längre till höger/vänster?
Jag kör utan skal, frun med... annars ingen skillnad. S22an har tagit ladd både med och utan skal.
Samma här - inga problem med s22 och skal.Arctic Drifter skrev: ↑22 maj 2023 16:09Jag har en S21, frun har en S22. Aldrig upplevt något problem med att ladda någon av mobilerna i Y'n.jai134 skrev: ↑22 maj 2023 11:58Nu funkade det ju klockrent med S21 så det är frågan om det skulle vara skillnad på 21:an och 22:an. Vad menar du med "Om spolarna inte ligger tillräckligt nära varandra", är det mellan laddaren och mobil eller spolar i bilen?tor-ake skrev: ↑22 maj 2023 11:30Och du har provat de uppenbara grejerna som att plocka bort ev skal, att positionera mobilen närmast mitten och längre till höger/vänster?
Kan det vara din lur?
Nissan Leaf 40kWh 2018
Tesla Model 3 LR AWD 2020
Tesla Model 3 LR AWD 2023
Wokeswagen ID.5 GTX 2023
Beror på vad för skal iofs. Feta icke märkesskal kan bråka.borgward skrev: ↑22 maj 2023 19:20Samma här - inga problem med s22 och skal.Arctic Drifter skrev: ↑22 maj 2023 16:09Jag har en S21, frun har en S22. Aldrig upplevt något problem med att ladda någon av mobilerna i Y'n.jai134 skrev: ↑22 maj 2023 11:58Nu funkade det ju klockrent med S21 så det är frågan om det skulle vara skillnad på 21:an och 22:an. Vad menar du med "Om spolarna inte ligger tillräckligt nära varandra", är det mellan laddaren och mobil eller spolar i bilen?tor-ake skrev: ↑22 maj 2023 11:30Och du har provat de uppenbara grejerna som att plocka bort ev skal, att positionera mobilen närmast mitten och längre till höger/vänster?
Kan det vara din lur?
- WindMaster
- Teslaägare
Jag har problem med att ladda min iPhone 12 mini i min MYP. Telefonen laddar bra på en trådlös laddare i hemmet. Har även gjort ett kort test på min grannes Y, och mitt intryck var att det fungerade bättre. Mitt problem är att telefonen ofta ej laddar samt att när den laddar så är det med låg effekt. Tesla tittade på laddstationen i samband med ett annat ärende men avskrev det eftersom teknikerns telefon laddade. Jag behöver samla mer data innan jag kan ta upp det igen m Tesla. Tips mottages tacksamt för hur jag mäta.
Till trådskaparen:
Kanske är det så att vi har laddare som ligger lite utanför spec och därför fungerar ”halvdant”.
Till trådskaparen:
Kanske är det så att vi har laddare som ligger lite utanför spec och därför fungerar ”halvdant”.
- kenjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Min MYLR 2021 hade samma problem. Efter många besök på SC, många loggar och tester, bytte de ut laddaren. nu funkar den som den ska. Enligt följesedeln fick jag en ver 2 av laddaren.....
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Bokat Cybertruck
- WindMaster
- Teslaägare
Intressant. Har du mer information om vilka loggar som insamlades samt vilka tester som utfördes?
Skulle ju inte vara ett problem om de byggde laddaren i bilarna som Teslas wireless charging platform där det finns många spolar.
https://shop.tesla.com/product/wireless ... g-platform
Spolarna visas här
https://youtu.be/8CPGUe_IaZs?t=174
Spolarna visas här
MYP - MCR-black 2023
Det är inte så enkelt som man tror. Apple gav ju t.o.m. upp sin "AirPower" som de arbetat på i flera år.Skavander skrev: ↑23 maj 2023 10:40Skulle ju inte vara ett problem om de byggde laddaren i bilarna som Teslas wireless charging platform där det finns många spolar.
Spolarna visas här
Antagligen för att de inte kunde få den att fungera så fläckfritt som man förväntar sig från en Apple-produkt(ryktet säger att man stoppade i väldigt många coils för att användarna skulle kunna placera sina grejer på valfri plats, men det skapade överhettningsproblem...)
Tydligen har Tesla lyckats med det som Apple inte klarade av.taliz skrev: ↑23 maj 2023 12:57Det är inte så enkelt som man tror. Apple gav ju t.o.m. upp sin "AirPower" som de arbetat på i flera år.
Antagligen för att de inte kunde få den att fungera så fläckfritt som man förväntar sig från en Apple-produkt(ryktet säger att man stoppade i väldigt många coils för att användarna skulle kunna placera sina grejer på valfri plats, men det skapade överhettningsproblem...)
Finns flera som testat denna produkt.
Ser just den produkt mer som en proof of concept med tanke på prislappen.
- dock borde det ingår in en bil i den prisklass som Tesla.
MYP - MCR-black 2023
- Felixen
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik68480
Sambon har en iPhone14 och lägger jag den på laddplatsen i min S så laddar den inte, den behöver komma up ca 1cm så jag har skurit ut en liten bit svart skumgummi och lagt i botten och så funkar det bra. Samma sak med etui för airpods, där är det väl någon som säljer en liten låda som man lägger i botten av laddplatsen för att etuiet ska komma på rätt plats. Kan vara något sådant som bråkar?WindMaster skrev: ↑22 maj 2023 21:10Jag har problem med att ladda min iPhone 12 mini i min MYP. Telefonen laddar bra på en trådlös laddare i hemmet. Har även gjort ett kort test på min grannes Y, och mitt intryck var att det fungerade bättre. Mitt problem är att telefonen ofta ej laddar samt att när den laddar så är det med låg effekt. Tesla tittade på laddstationen i samband med ett annat ärende men avskrev det eftersom teknikerns telefon laddade. Jag behöver samla mer data innan jag kan ta upp det igen m Tesla. Tips mottages tacksamt för hur jag mäta.
Till trådskaparen:
MSLR -23 Midnight Silver Metallic med svart interiör
- kenjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kent 76750
På loggarna sa de att det inte syntes något. Testerna utförde jag genom att ange exakta tidpunkter när jag lade dit telefonen och när laddningen upphörde (20 sek till 1 1/2 minut). Efter ca 10 sådana tester åkte en tekniker med mej, och då funkade det förstås under 20 min. Men de sista minutrarna innan vi kom tillbaka till SC hände det. Då var det lättare att hävda ett utbyte.WindMaster skrev: ↑23 maj 2023 10:37Intressant. Har du mer information om vilka loggar som insamlades samt vilka tester som utfördes?
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Bokat Cybertruck
Bokat Cybertruck
Eftersom jag startade tråden kan jag ju lägga till att jag laddar med sladd istället numer. Funkar klockrent 

Har en Fold4 med ubertjockt skall, laddar bra. Sambon en iPhone 13 pro med läderskal, laddar nu bra men hon gnällde initialt. Har kanske hittat rätt position.