Vindljud vinande högfrekvent?
Moderator: Redaktion
Vindljud vinande högfrekvent?
Har en ganska ny Model Y RWD.
Tycker att man hör ett ganska högfrekvent "vinande" vindljud i hastigheter +80 eller när det blåser mycket. Någon annan som upplever samma? Det är alltså inte vinande från motorn utan helt klart från vinden. Upplevde inte alls detta ljud i min förra Model 3.
Kan det vara hålrummet mellan glastaket och bilen som kanske kan åtgärdas med att lägga ner en list?
Tycker att man hör ett ganska högfrekvent "vinande" vindljud i hastigheter +80 eller när det blåser mycket. Någon annan som upplever samma? Det är alltså inte vinande från motorn utan helt klart från vinden. Upplevde inte alls detta ljud i min förra Model 3.
Kan det vara hålrummet mellan glastaket och bilen som kanske kan åtgärdas med att lägga ner en list?
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Vindljud vinande högfrekvent?
Nej, det skall inte vina.Tymrev skrev: ↑28 jun 2023 14:59Har en ganska ny Model Y RWD.
I förrgår monterade jag lastbågar och cykelhållare på min bil, så viner det de luxe.

Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Det är inte bara jag….
Under min första resa efter upphämtningen upplevde jag som du beskriver, ett störande högfrekvent ljud (whining noise) med viss läge 100-110 km/h i cruise (15% effektmängden på effektmätaren) .
Misstänkte aerodynamiska effekter först med det blev ganska tydligt att det kan vara motor/elsystemet, inte super högt men utan radio/musik som är på hör man det. Kanske kommer att anmäla det…
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 22.269749/
I tråden finns en video (3:10) av Andy Slye som beskriver problematiken.
Under min första resa efter upphämtningen upplevde jag som du beskriver, ett störande högfrekvent ljud (whining noise) med viss läge 100-110 km/h i cruise (15% effektmängden på effektmätaren) .
Misstänkte aerodynamiska effekter först med det blev ganska tydligt att det kan vara motor/elsystemet, inte super högt men utan radio/musik som är på hör man det. Kanske kommer att anmäla det…
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 22.269749/
I tråden finns en video (3:10) av Andy Slye som beskriver problematiken.
Model Y RWD | 2023 | Midnight Silver Metallic | Svart interiör
Beställd: 18 maj 2023
Shanghai [22 april] → Zeebrugge [25 maj] →
Södertälje [14 juni] → Huddinge [21 juni]
Har lyssnat på de här olika videorna och det är inte detta ljud jag upplever i min Model Y. Det är helt klart från vinden. Märks tydligt när man kör och kommer in i lä så tystnar det, och fortsätter sen när man kommer ut i fritt "blås" igen. Fattar inte vad det kan bero på. Måste vara nån vindturbulens. Kommer från bakre delen av bilen kan man höra när man kör. Ska se om det går att spela in. Men om det beror på yttre turbulens pga vind så borde ju alla ha det tycker man, annars är det något i min bils kaross som sticker ut på något konstigt sätt och skapar ljudet..
Jag upplever precis samma sak, när man kör runt 100 och det blåser relativt kraftigt från höger så blir där ett högt vinande ljud från de bakre delarna av bilen. Har ej lyckas lokalisera det ännu.Tymrev skrev: ↑30 jun 2023 19:20Har lyssnat på de här olika videorna och det är inte detta ljud jag upplever i min Model Y. Det är helt klart från vinden. Märks tydligt när man kör och kommer in i lä så tystnar det, och fortsätter sen när man kommer ut i fritt "blås" igen. Fattar inte vad det kan bero på. Måste vara nån vindturbulens. Kommer från bakre delen av bilen kan man höra när man kör. Ska se om det går att spela in. Men om det beror på yttre turbulens pga vind så borde ju alla ha det tycker man, annars är det något i min bils kaross som sticker ut på något konstigt sätt och skapar ljudet..
Jag har även en MYR, uttagen i maj.
Då är jag inte ensam i alla fall. Måste vara turbulens mot något yttre i karossen. Har synat bilen efter avvikande skarvar eller paneler som inte linjerar, men allt ser fint ut. Har ju hört om folk som sätter ner nån gummilist i glastakets skarv som jag nämnde i startinlägget, men vet inte om det är detta typ av ljud det kan eliminera. Tja, får se om jag orkar ta tag i det. Inte jättestort problem om man dessutom kör lite halvhögt på stereon. Men det borde så klart inte vara så. Om du bestämmer dig för att ta det med Tesla så meddela gärna hur det gick.ubkr skrev: ↑01 jul 2023 15:03Jag upplever precis samma sak, när man kör runt 100 och det blåser relativt kraftigt från höger så blir där ett högt vinande ljud från de bakre delarna av bilen. Har ej lyckas lokalisera det ännu.Tymrev skrev: ↑30 jun 2023 19:20Har lyssnat på de här olika videorna och det är inte detta ljud jag upplever i min Model Y. Det är helt klart från vinden. Märks tydligt när man kör och kommer in i lä så tystnar det, och fortsätter sen när man kommer ut i fritt "blås" igen. Fattar inte vad det kan bero på. Måste vara nån vindturbulens. Kommer från bakre delen av bilen kan man höra när man kör. Ska se om det går att spela in. Men om det beror på yttre turbulens pga vind så borde ju alla ha det tycker man, annars är det något i min bils kaross som sticker ut på något konstigt sätt och skapar ljudet..
Jag har även en MYR, uttagen i maj.
-
Jag hade också ett jobbigt hög frekvent ljud som bara uppkom vid hastigheter runt 90+. Kollade runt lite och felanmälde, de hittade inget men jag såg att min svarta plastbit som sitter vid sido spegeln satt lite löst (längst fram vid förarens fönster, vid a stolpen). De bytte den och nu har jag inte hört något mer
den satt inte fast ordentligt

Hej!
Plockade ut min RWD för ca 3 veckor sedan och kan efter ca 120 mil i rätt blåsigt väder de senaste dagarna konstatera samma sak som tidigare skribenter - herregud vad det låter vid hastigheter över ca 80 km/h. I mitt fall kan jag lokalisera oljudet till höger sida och det hörs främst från baksätet.
Vad kan detta bero på? Det är väl ändå inte meningen att man ska leva med detta oljud när man köper en bil för dryga 500 tkr?
Hur hade ni gått tillväga för gå vidare med ärendet?
Trodde först att jag hade lokaliserat orsaken till problemet när jag hittade en liten ljusblå tejpbit som satt kvar under bakluckans fäste på taket men icke.
Alla tips mottages tacksamt!
Plockade ut min RWD för ca 3 veckor sedan och kan efter ca 120 mil i rätt blåsigt väder de senaste dagarna konstatera samma sak som tidigare skribenter - herregud vad det låter vid hastigheter över ca 80 km/h. I mitt fall kan jag lokalisera oljudet till höger sida och det hörs främst från baksätet.
Vad kan detta bero på? Det är väl ändå inte meningen att man ska leva med detta oljud när man köper en bil för dryga 500 tkr?
Trodde först att jag hade lokaliserat orsaken till problemet när jag hittade en liten ljusblå tejpbit som satt kvar under bakluckans fäste på taket men icke.
Kollade tack vara din post även mina "plastbitar" på A-stolpen och de sitter inte riktigt fast, och jag har också detta "blåsljud" i högre hastigheter. Blir ett serviceärende för mig med. Tack!riceboiler skrev: ↑03 jul 2023 09:41Jag hade också ett jobbigt hög frekvent ljud som bara uppkom vid hastigheter runt 90+. Kollade runt lite och felanmälde, de hittade inget men jag såg att min svarta plastbit som sitter vid sido spegeln satt lite löst (längst fram vid förarens fönster, vid a stolpen). De bytte den och nu har jag inte hört något merden satt inte fast ordentligt
2023 M3P vit/vit
Mina plastbitar där vid sidospeglarna sitter fint tycker jag. Mitt ljud kommer dessutom från bakre delen av bilen. Har ännu inte hittat något avvikande.riceboiler skrev: ↑03 jul 2023 09:41Jag hade också ett jobbigt hög frekvent ljud som bara uppkom vid hastigheter runt 90+. Kollade runt lite och felanmälde, de hittade inget men jag såg att min svarta plastbit som sitter vid sido spegeln satt lite löst (längst fram vid förarens fönster, vid a stolpen). De bytte den och nu har jag inte hört något merden satt inte fast ordentligt
Skulle kunna vara något med tätningen i dörrarna mot de ramlösa fönstren möjligen. Ska laborera lite och se.
Får bli ett serviceärende annars. Kommer nog inte orka ta den till SC, så ska höra om Mobile Service kan kolla på det annars får det nog vänta tills jag har något annat ärende känns det som.
Nej, det ska inte behöva vara så här. Eftersom inte alla har detta vindljud så ska det så klart inte vara så. Sen är det ändå risk att Tesla tycker det är "inom spec". Men absolut ska man göra ett ärende hos Tesla och stå på sig om man inte hittar någon uppenbar orsak själv som går enkelt att åtgärda.CalleP skrev: ↑05 jul 2023 22:00Hej!
Ett tips som jag läste är att det kan ha att göra med att de ramlösa fönstren inte riktigt tätar mot listen perfekt. Man kan testa att ha någon i baksätet som testar trycka lätt på fönstret utåt och se om det hjälper. Man kan även testa tejpa runt fönster och dörrar och se om det hjälper (som felsökning). Men känns som du säger lite fel att gå till sådana extrema felsökningsåtgärder på en ny bil. Annars är det bara att felanmäla och låta Tesla kolla på det.
Tack för alla goda råd!!Tymrev skrev: ↑06 jul 2023 11:16Nej, det ska inte behöva vara så här. Eftersom inte alla har detta vindljud så ska det så klart inte vara så. Sen är det ändå risk att Tesla tycker det är "inom spec". Men absolut ska man göra ett ärende hos Tesla och stå på sig om man inte hittar någon uppenbar orsak själv som går enkelt att åtgärda.CalleP skrev: ↑05 jul 2023 22:00Hej!
Ett tips som jag läste är att det kan ha att göra med att de ramlösa fönstren inte riktigt tätar mot listen perfekt. Man kan testa att ha någon i baksätet som testar trycka lätt på fönstret utåt och se om det hjälper. Man kan även testa tejpa runt fönster och dörrar och se om det hjälper (som felsökning). Men känns som du säger lite fel att gå till sådana extrema felsökningsåtgärder på en ny bil. Annars är det bara att felanmäla och låta Tesla kolla på det.
Det är ett riktigt irriterande och påtagligt oljud dessutom!!
- JoGi
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/johannes258751
Vill man själv felsöka så är det enkelt att ta någon tejp som inte lämnar rester och tejpa skarvar och andra ställen som kan skapa ljud för att ändra luftflödet för att hitta ljudet om det är luftvisslande.
LR blå/sv 19" - bes 8/2 Sthlm
8/2 > Mar-Apr
23/2,22/6-5/9
1/3,04-Apr
3/3,8/5-2/6
16/3,12/5-23/5
29/3,Apr-Jun
12/5,22/6-30/6
20/5,11/6-30/6
5/6,13/6-24/6
7/6,6/7-20/7 + VIN
12/6,5/7-19/7
20/6 hämtad 22/6
23/2,22/6-5/9
1/3,04-Apr
3/3,8/5-2/6
16/3,12/5-23/5
29/3,Apr-Jun
12/5,22/6-30/6
20/5,11/6-30/6
5/6,13/6-24/6
7/6,6/7-20/7 + VIN
12/6,5/7-19/7
20/6 hämtad 22/6
Jag ska anmäla det snart också.
Efter några veckor stör ljudet mina barn även nu.
Ett sådant störande högfrekvent ljud (whining noise) kan ha olika orsaker (aerodynamiska även), men jag misstänker elmotor systemet och möjligtvis inte tillräcklig isolering under baksätet.
Ett sådant störande högfrekvent ljud (whining noise) kan ha olika orsaker (aerodynamiska även), men jag misstänker elmotor systemet och möjligtvis inte tillräcklig isolering under baksätet.
Model Y RWD | 2023 | Midnight Silver Metallic | Svart interiör
Finns en tråd på TMC eller vad det heter, det andra forumet, där man ser hur man kan lyfta på baksätet och kolla om isoleringen är som den skall därunder. Kan vara samma symptom som någon i denna tråd.Tesljung skrev: ↑09 jul 2023 14:00Jag ska anmäla det snart också.