Scan my plaid
Moderator: Redaktion
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3640
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Scan my plaid
Ny upptäckt idag i SMT
Start SOC 36% och batteritemp 16 grader. Kört lungt.
Vid SOC 25% råkade jag upptäcka att bilen håller på att värma upp batteriet trots ingen navigation till laddare. Batteri temp nu 36 grader och inlet 43 grader, sport läge hela dagen. Testade chill men fortsätter ändå värma batteriet.
Undra om ca 30% SOC är gränsen där den börjar värma. Orsaken är väl att man ska kunna få reltivit hög effektuttag även vid låg SOC. Då batteritemp har större påverkan vs SOC. Dvs utan ökad batteritemp skulle den bli relativt slö vid låg SOC.
Nu 820hk vid 25% SOC och cell volt ~ 3,5
Vid upptäckten så värmde den med värmepumpen, ej med motorerna.
(Evap demand stämmer ej med energiförbrukningen, möjligtvis om man räknar COP 1:1)
Vid högre SOC har den ej värmt upp i chill eller sport, men i plaid mode har den värmt upp, med överskottsvärme och ev. hjälp av värmepumpen
Start SOC 36% och batteritemp 16 grader. Kört lungt.
Vid SOC 25% råkade jag upptäcka att bilen håller på att värma upp batteriet trots ingen navigation till laddare. Batteri temp nu 36 grader och inlet 43 grader, sport läge hela dagen. Testade chill men fortsätter ändå värma batteriet.
Undra om ca 30% SOC är gränsen där den börjar värma. Orsaken är väl att man ska kunna få reltivit hög effektuttag även vid låg SOC. Då batteritemp har större påverkan vs SOC. Dvs utan ökad batteritemp skulle den bli relativt slö vid låg SOC.
Nu 820hk vid 25% SOC och cell volt ~ 3,5
Vid upptäckten så värmde den med värmepumpen, ej med motorerna.
(Evap demand stämmer ej med energiförbrukningen, möjligtvis om man räknar COP 1:1)
Vid högre SOC har den ej värmt upp i chill eller sport, men i plaid mode har den värmt upp, med överskottsvärme och ev. hjälp av värmepumpen
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3640
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Scan my plaid
"I'm blown away at the performance of Plaid at super low SOC!"
"They installed flux capacitors"
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... oc.239380/
"They installed flux capacitors"
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... oc.239380/
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3640
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Scan my plaid
https://insideevs.com/news/528743/deple ... -surprise/Tellus skrev: ↑22 apr 2023 20:07"I'm blown away at the performance of Plaid at super low SOC!"
"They installed flux capacitors"
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... oc.239380/
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Scan my plaid
Japp, det låter sannolikt. Inre resistansen blir mycket lägre med varmt batteri så det minskar effekttappet vid låg SOC.Tellus skrev: ↑22 apr 2023 15:16Ny upptäckt idag i SMT
Undra om ca 30% SOC är gränsen där den börjar värma. Orsaken är väl att man ska kunna få reltivit hög effektuttag även vid låg SOC. Då batteritemp har större påverkan vs SOC. Dvs utan ökad batteritemp skulle den bli relativt slö vid låg SOC.
Nu 820hk vid 25% SOC och cell volt ~ 3,5
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Scan my plaid
Men lite onödigt att värma utan navigering till SuC kan man tycka…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- sven-labil
- Teslaägare
- Inlägg: 260
- Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/ola13743
Re: Scan my plaid
Man borde ju (som med en massa andra finesser) få välja; av/auto/på.
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Scan my plaid
Håller verkligen med men det verkar inte riktigt vara Teslas paradgren tyvärr…sven-labil skrev: ↑23 apr 2023 17:50Man borde ju (som med en massa andra finesser) få välja; av/auto/på.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3640
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Scan my plaid
Jo det vore bra. Men nu är den alltid beredd om någon kommer och mopsar upp sig
Man behöver ej heller tänka så mycket på att ha hög SOC för att få effekt.
Man behöver ej heller tänka så mycket på att ha hög SOC för att få effekt.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2799
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Scan my plaid
+1
Räcker gott och väl med 50% för att smasha det mesta. Går som en raven performance mellan 20-30%.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3640
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Scan my plaid
Kollade effekten i olika körlägen idag.
66% SOC, temp 33 grader
Chill 200kW (272hk)
Sport 520kW (707hk)
Plaid 770kW (1047hk)
66% SOC, temp 33 grader
Chill 200kW (272hk)
Sport 520kW (707hk)
Plaid 770kW (1047hk)
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2799
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3640
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Scan my plaid
Jag kollade på battery power, den gick lite högre än max discharge som visade 727 när battery power gick upp i 770
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3640
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Scan my plaid
AAKEE, nu är det dax
Vad visar bilen?
Nominal full pack och cell imbalance extra intressant.
96,2kWh NFP på min, 800 mil 6 månader old.
Var en av 96? moduler som hade lägre spänning i början. Nu är det oftast 4-8mV obalans.
Vad visar bilen?
Nominal full pack och cell imbalance extra intressant.
96,2kWh NFP på min, 800 mil 6 månader old.
Var en av 96? moduler som hade lägre spänning i början. Nu är det oftast 4-8mV obalans.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Scan my plaid
Kom just hem från en solresa.
Bilen vilat en vecka med 22-23% sen hemkörning. Laddade till 50%
95.3kWh, och 8mV.
Fick bilen med 40%ish och har bara kört 3 korta SuC för hemresan. Får se om NFP går upp av lite användning
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Scan my plaid
110 i serie i Plaid.
Max spänning bör vara 462V (Max pack voltage 461V enligt BMS)
Each module has 22 rows (series) of cells and each row has 72 cells in parallel. So the total number of cells in each module is 1,584 (22 x 72). Since there are 5 modules in a Tesla Model S Plaid battery pack and all of them are of the same length and width, the total number of cells in it is 7,920 (5 x 1,584).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Scan my plaid
Fick förresten välja model3/y istället för S/X för att alls få ut nå vettiga data. Bägge sliders med firmware åt höger.
Testade alla combos med S/X utan framgång.
Gissar att Palladium ärvt en del från 3/Y och att det är därför.
Testade alla combos med S/X utan framgång.
Gissar att Palladium ärvt en del från 3/Y och att det är därför.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2799
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Scan my plaid
Hur långt har din plaid gått?
Min har 97kWh NFP med 1200mil.
Re: Scan my plaid
Precis under 1000 kmNEO skrev: ↑09 jul 2023 19:56Hur långt har din plaid gått?
Min har 97kWh NFP med 1200mil.CF3A50FB-CAF5-4ACF-8FCA-E6843ED9C970.jpeg
Raka spåret från Haninge och hem (+ idag ca 8 km t.o.r ICA.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3640
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Scan my plaid
Ligger du kvar på hög cell imba?NEO skrev: ↑09 jul 2023 19:56Hur långt har din plaid gått?
Min har 97kWh NFP med 1200mil.CF3A50FB-CAF5-4ACF-8FCA-E6843ED9C970.jpeg
När jag kollar mina ligger dom oftast inom 1-2mV (tror laddnivån var 55% när jag kollade) utöver ett "pack" som ligger ca 6mV lägre. Men mycket bättre nu än tidigare.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Scan my plaid
8mV var det, sjunker säkert efter lite laddning.Tellus skrev: ↑09 jul 2023 22:56Ligger du kvar på hög cell imba?NEO skrev: ↑09 jul 2023 19:56Hur långt har din plaid gått?
Min har 97kWh NFP med 1200mil.CF3A50FB-CAF5-4ACF-8FCA-E6843ED9C970.jpeg
När jag kollar mina ligger dom oftast inom 1-2mV (tror laddnivån var 55% när jag kollade) utöver ett "pack" som ligger ca 6mV lägre. Men mycket bättre nu än tidigare.
Har ju bara tre kort-SuC, sen stod den 8 dygn, laddade 50% imorse. Laddar såklart i natt, sen blir det nog en full laddning före jobbet på tisdag (240km körning).
Min gissning är att nominal full pack kommer öka också. De fick inte längre skeppa bilarna med hög SOC, så min torde vara skeppad med lägre SOC, så förhoppningsvis har den inte stått just nåt med hög SOC.
Iom det borde det vara rimligt att den inte tappat speciellt mycket.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3640
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Scan my plaid
Det var neos cellimba jag menade (quota) , tror den låg på 40-50 och jag hade ca 30 om jag kommer ihåg rätt.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2799
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Scan my plaid
Ah (som i Amperetimmar), taget!
6mV nu.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3640
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Scan my plaid
Nice
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Scan my plaid
Parkerade med 17% och laddar fullt för en 240km drive imorrn.
95.6kWh nu, men vi ska mycket högre!
95.6kWh nu, men vi ska mycket högre!
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5