Den var helt okej, men inte snål nog att motivera det högre priset för hybriden, rena bensinaren ligger väl på 0.5-0.6 och jag hade väl som bäst 0.3 (på en tank)
I varmare klimat däremot, då kan man köra mycket på el, men en elbil är fortfarande vettigare om.det är el man vill köra på
Fast om du kör på el så blir det ju inga o,5-0,6, bara de 3 månader då man kör mest så lär man spara in en hel del. Men Jo absolut men även om den drar igång motorn för att värma kupén då och då så lär den inte dra så mycket om man mest kör kortare sträckor, men kan såklart ha fel.
Om värmen är på och det är kallt ute (under 17) så brukade bilen säga runt 0.5 i snitt till jobbet då motorn går på idlemode och aldrig kommer upp i nån temp, det är då med fulladdat batteri (12km bilfärd) (dessutom satt man och frös som ett as, så brukade sluta med att man slog på sportläge så den.kör på motorn bara)
Jag körde 5000 mil på två år med den och 90% korta sträckor
Så därför tycker jag att om man ska hybrid så är en med värmepump ett måste, då får man en bil som går på el dom korta sträckorna (nya kia hybrider har värmepump har jag fått för mig)
Jo man verkar få stänga av luftkonditioneringen om man vill att motorn inte ska starta och med stolsvärme och rattvärme ska väl det vara lösbart, lite får man väl offra för att vara miljövänlig. Hur kunde du frysa som ett as så snart det var under 17 grader ute eller antar arr du menar på vintern. Tycker det är svårare på sommaren med när det blir för varmt men det verkar ju iallafall inte vara något problem. Men frågan ör om detta är värre än Volvos lösning med att köra bränslevärmare med orenade avgaser för att värma kupén och få bättre räckvidd. Men visst det är ett kraftfullt designfel att låta motorn värma kupén i en laddhybrid. Skulle hellre ha ett värmeelement om man vill göra en billigare lösning än med värmepump. Tror faktiskt inte nya Kia har värmepump, men kan ha fel.
Jaha jo självklart på vintern
Sommaren var rätt lugn på vår då vi hade öppningsbara panoramataket, det saknar jag mest från den bilen (och möjligheten att köra waze såklart)
Nya niro phev har värmeelement såg jag
"Nya Kia Niro Plug-In Hybrid har ett värmeelement som tar el från högspänningsbatteriet och som kompletterar bilens värmesystem. Det betyder att bensinmotorn inte behöver startas för att värma upp kupén." https://www.mynewsdesk.com/se/kia_motor ... ce-3173316
Den var helt okej, men inte snål nog att motivera det högre priset för hybriden, rena bensinaren ligger väl på 0.5-0.6 och jag hade väl som bäst 0.3 (på en tank)
I varmare klimat däremot, då kan man köra mycket på el, men en elbil är fortfarande vettigare om.det är el man vill köra på
Fast om du kör på el så blir det ju inga o,5-0,6, bara de 3 månader då man kör mest så lär man spara in en hel del. Men Jo absolut men även om den drar igång motorn för att värma kupén då och då så lär den inte dra så mycket om man mest kör kortare sträckor, men kan såklart ha fel.
Om värmen är på och det är kallt ute (under 17) så brukade bilen säga runt 0.5 i snitt till jobbet då motorn går på idlemode och aldrig kommer upp i nån temp, det är då med fulladdat batteri (12km bilfärd) (dessutom satt man och frös som ett as, så brukade sluta med att man slog på sportläge så den.kör på motorn bara)
Jag körde 5000 mil på två år med den och 90% korta sträckor
Så därför tycker jag att om man ska hybrid så är en med värmepump ett måste, då får man en bil som går på el dom korta sträckorna (nya kia hybrider har värmepump har jag fått för mig)
Jo man verkar få stänga av luftkonditioneringen om man vill att motorn inte ska starta och med stolsvärme och rattvärme ska väl det vara lösbart, lite får man väl offra för att vara miljövänlig. Hur kunde du frysa som ett as så snart det var under 17 grader ute eller antar arr du menar på vintern. Tycker det är svårare på sommaren med när det blir för varmt men det verkar ju iallafall inte vara något problem. Men frågan ör om detta är värre än Volvos lösning med att köra bränslevärmare med orenade avgaser för att värma kupén och få bättre räckvidd. Men visst det är ett kraftfullt designfel att låta motorn värma kupén i en laddhybrid. Skulle hellre ha ett värmeelement om man vill göra en billigare lösning än med värmepump. Tror faktiskt inte nya Kia har värmepump, men kan ha fel.
Jaha jo självklart på vintern
Sommaren var rätt lugn på vår då vi hade öppningsbara panoramataket, det saknar jag mest från den bilen (och möjligheten att köra waze såklart)
Nya niro phev har värmeelement såg jag
Då kanske Ceed får det på sikt, men skulle hellre ha en eldriven Ceed.
Fast om du kör på el så blir det ju inga o,5-0,6, bara de 3 månader då man kör mest så lär man spara in en hel del. Men Jo absolut men även om den drar igång motorn för att värma kupén då och då så lär den inte dra så mycket om man mest kör kortare sträckor, men kan såklart ha fel.
Om värmen är på och det är kallt ute (under 17) så brukade bilen säga runt 0.5 i snitt till jobbet då motorn går på idlemode och aldrig kommer upp i nån temp, det är då med fulladdat batteri (12km bilfärd) (dessutom satt man och frös som ett as, så brukade sluta med att man slog på sportläge så den.kör på motorn bara)
Jag körde 5000 mil på två år med den och 90% korta sträckor
Så därför tycker jag att om man ska hybrid så är en med värmepump ett måste, då får man en bil som går på el dom korta sträckorna (nya kia hybrider har värmepump har jag fått för mig)
Jo man verkar få stänga av luftkonditioneringen om man vill att motorn inte ska starta och med stolsvärme och rattvärme ska väl det vara lösbart, lite får man väl offra för att vara miljövänlig. Hur kunde du frysa som ett as så snart det var under 17 grader ute eller antar arr du menar på vintern. Tycker det är svårare på sommaren med när det blir för varmt men det verkar ju iallafall inte vara något problem. Men frågan ör om detta är värre än Volvos lösning med att köra bränslevärmare med orenade avgaser för att värma kupén och få bättre räckvidd. Men visst det är ett kraftfullt designfel att låta motorn värma kupén i en laddhybrid. Skulle hellre ha ett värmeelement om man vill göra en billigare lösning än med värmepump. Tror faktiskt inte nya Kia har värmepump, men kan ha fel.
Jaha jo självklart på vintern
Sommaren var rätt lugn på vår då vi hade öppningsbara panoramataket, det saknar jag mest från den bilen (och möjligheten att köra waze såklart)
Nya niro phev har värmeelement såg jag
"Nya Kia Niro Plug-In Hybrid har ett värmeelement som tar el från högspänningsbatteriet och som kompletterar bilens värmesystem. Det betyder att bensinmotorn inte behöver startas för att värma upp kupén." https://www.mynewsdesk.com/se/kia_motor ... ce-3173316
Jo man verkar få stänga av luftkonditioneringen om man vill att motorn inte ska starta och med stolsvärme och rattvärme ska väl det vara lösbart, lite får man väl offra för att vara miljövänlig. Hur kunde du frysa som ett as så snart det var under 17 grader ute eller antar arr du menar på vintern. Tycker det är svårare på sommaren med när det blir för varmt men det verkar ju iallafall inte vara något problem. Men frågan ör om detta är värre än Volvos lösning med att köra bränslevärmare med orenade avgaser för att värma kupén och få bättre räckvidd. Men visst det är ett kraftfullt designfel att låta motorn värma kupén i en laddhybrid. Skulle hellre ha ett värmeelement om man vill göra en billigare lösning än med värmepump. Tror faktiskt inte nya Kia har värmepump, men kan ha fel.
Volvo hade ersatt bränslevärmaren med en klimatanläggning som drevs av högspänningsbatteriet på hybriderna. Men till modellår 23 blev man tvungen att återinföra bränslevärmaren på grund av komponentbrist. Antar att man behöver prioritera delar till elbilarna.
Jo man verkar få stänga av luftkonditioneringen om man vill att motorn inte ska starta och med stolsvärme och rattvärme ska väl det vara lösbart, lite får man väl offra för att vara miljövänlig. Hur kunde du frysa som ett as så snart det var under 17 grader ute eller antar arr du menar på vintern. Tycker det är svårare på sommaren med när det blir för varmt men det verkar ju iallafall inte vara något problem. Men frågan ör om detta är värre än Volvos lösning med att köra bränslevärmare med orenade avgaser för att värma kupén och få bättre räckvidd. Men visst det är ett kraftfullt designfel att låta motorn värma kupén i en laddhybrid. Skulle hellre ha ett värmeelement om man vill göra en billigare lösning än med värmepump. Tror faktiskt inte nya Kia har värmepump, men kan ha fel.
Volvo hade ersatt bränslevärmaren med en klimatanläggning som drevs av högspänningsbatteriet på hybriderna. Men till modellår 23 blev man tvungen att återinföra bränslevärmaren på grund av komponentbrist. Antar att man behöver prioritera delar till elbilarna.
Ja detta har fått hård kritik då bränslevärmare till skillnad från motorn är helt utan avgasrening och släpper ut mångdubbelt mer partiklar än motsvarande ICE bara från värmaren.
Jo man verkar få stänga av luftkonditioneringen om man vill att motorn inte ska starta och med stolsvärme och rattvärme ska väl det vara lösbart, lite får man väl offra för att vara miljövänlig. Hur kunde du frysa som ett as så snart det var under 17 grader ute eller antar arr du menar på vintern. Tycker det är svårare på sommaren med när det blir för varmt men det verkar ju iallafall inte vara något problem. Men frågan ör om detta är värre än Volvos lösning med att köra bränslevärmare med orenade avgaser för att värma kupén och få bättre räckvidd. Men visst det är ett kraftfullt designfel att låta motorn värma kupén i en laddhybrid. Skulle hellre ha ett värmeelement om man vill göra en billigare lösning än med värmepump. Tror faktiskt inte nya Kia har värmepump, men kan ha fel.
Volvo hade ersatt bränslevärmaren med en klimatanläggning som drevs av högspänningsbatteriet på hybriderna. Men till modellår 23 blev man tvungen att återinföra bränslevärmaren på grund av komponentbrist. Antar att man behöver prioritera delar till elbilarna.
Ja detta har fått hård kritik då bränslevärmare till skillnad från motorn är helt utan avgasrening och släpper ut mångdubbelt mer partiklar än motsvarande ICE bara från värmaren.
Antar att man monterade samma värmare i hybriden som i elbilarna innan komponentbristen gjorde att man inte hade något val (om man skulle bibehålla produktionen).
Jo man verkar få stänga av luftkonditioneringen om man vill att motorn inte ska starta och med stolsvärme och rattvärme ska väl det vara lösbart, lite får man väl offra för att vara miljövänlig. Hur kunde du frysa som ett as så snart det var under 17 grader ute eller antar arr du menar på vintern. Tycker det är svårare på sommaren med när det blir för varmt men det verkar ju iallafall inte vara något problem. Men frågan ör om detta är värre än Volvos lösning med att köra bränslevärmare med orenade avgaser för att värma kupén och få bättre räckvidd. Men visst det är ett kraftfullt designfel att låta motorn värma kupén i en laddhybrid. Skulle hellre ha ett värmeelement om man vill göra en billigare lösning än med värmepump. Tror faktiskt inte nya Kia har värmepump, men kan ha fel.
Volvo hade ersatt bränslevärmaren med en klimatanläggning som drevs av högspänningsbatteriet på hybriderna. Men till modellår 23 blev man tvungen att återinföra bränslevärmaren på grund av komponentbrist. Antar att man behöver prioritera delar till elbilarna.
Ja detta har fått hård kritik då bränslevärmare till skillnad från motorn är helt utan avgasrening och släpper ut mångdubbelt mer partiklar än motsvarande ICE bara från värmaren.
Antar att man monterade samma värmare i hybriden som i elbilarna innan komponentbristen gjorde att man inte hade något val (om man skulle bibehålla produktionen).
Jo så var det nog, vill inte ha en bränslevärmare, känns så fel.
Tack för era svar. Givetvis så räknar man med frunken, hade helt glömt bort den!
Efter att ha läst alla era tips så tror jag att får vår del kommer det bästa bli att köpa en bil som är runt tre år gammal, sedan göra en avbetalningsplan på att bilen ska vara skuldfri efter ca sex till sju år. Då slipper vi oroa oss för något eventuellt restvärde.
Har försökt läsa på om batterierna och av det jag hittar så är inte batteriets degradering så farlig ändå.
Vet inte hur gamla BMW i4 blivit vid det här laget, men en sån kanske skulle kunna vara ett alt... Nu finns det ett gäng på bytbil så det kanske går att pruta ~10%...
Den har halvkombilucka a la gamla Saab 900. Osäker på om äldre i4 förvärmer automatiskt till alla snabbladdare, men det går tydligen att workaround genom att mata in en närliggande snabbladdare som automatisk förvärmning fungerar till...
i4 har rätt mycket lägre luftmotstånd än en SUV/Crossover som ID.4, vilket ger längre räckvidd i kallt/dåligt väder och/eller högre hastigheter som 100-120 km/h...
Minns inte om det har framgått i den här tråden men genomsnittshastighet i WLTP-testen är 53,5 km/h...
Tack för era svar. Givetvis så räknar man med frunken, hade helt glömt bort den!
Efter att ha läst alla era tips så tror jag att får vår del kommer det bästa bli att köpa en bil som är runt tre år gammal, sedan göra en avbetalningsplan på att bilen ska vara skuldfri efter ca sex till sju år. Då slipper vi oroa oss för något eventuellt restvärde.
Har försökt läsa på om batterierna och av det jag hittar så är inte batteriets degradering så farlig ändå.
Vet inte hur gamla BMW i4 blivit vid det här laget, men en sån kanske skulle kunna vara ett alt... Nu finns det ett gäng på bytbil så det kanske går att pruta ~10%...
Den har halvkombilucka a la gamla Saab 900. Osäker på om äldre i4 förvärmer automatiskt till alla snabbladdare, men det går tydligen att workaround genom att mata in en närliggande snabbladdare som automatisk förvärmning fungerar till...
Tack för tipset men jag har mer eller mindre bestämt mig för MY av någon form.
Tack för era svar. Givetvis så räknar man med frunken, hade helt glömt bort den!
Efter att ha läst alla era tips så tror jag att får vår del kommer det bästa bli att köpa en bil som är runt tre år gammal, sedan göra en avbetalningsplan på att bilen ska vara skuldfri efter ca sex till sju år. Då slipper vi oroa oss för något eventuellt restvärde.
Har försökt läsa på om batterierna och av det jag hittar så är inte batteriets degradering så farlig ändå.
Vet inte hur gamla BMW i4 blivit vid det här laget, men en sån kanske skulle kunna vara ett alt... Nu finns det ett gäng på bytbil så det kanske går att pruta ~10%...
Den har halvkombilucka a la gamla Saab 900. Osäker på om äldre i4 förvärmer automatiskt till alla snabbladdare, men det går tydligen att workaround genom att mata in en närliggande snabbladdare som automatisk förvärmning fungerar till...
Tack för tipset men jag har mer eller mindre bestämt mig för MY av någon form.
Bra att ha bestämt sig men ett tips är ändå att provköra några olika bilar och gärna lite längre tid än den vanliga 20 min man brukar göra.
Tack för era svar. Givetvis så räknar man med frunken, hade helt glömt bort den!
Efter att ha läst alla era tips så tror jag att får vår del kommer det bästa bli att köpa en bil som är runt tre år gammal, sedan göra en avbetalningsplan på att bilen ska vara skuldfri efter ca sex till sju år. Då slipper vi oroa oss för något eventuellt restvärde.
Har försökt läsa på om batterierna och av det jag hittar så är inte batteriets degradering så farlig ändå.
Vet inte hur gamla BMW i4 blivit vid det här laget, men en sån kanske skulle kunna vara ett alt... Nu finns det ett gäng på bytbil så det kanske går att pruta ~10%...
Den har halvkombilucka a la gamla Saab 900. Osäker på om äldre i4 förvärmer automatiskt till alla snabbladdare, men det går tydligen att workaround genom att mata in en närliggande snabbladdare som automatisk förvärmning fungerar till...
Tack för tipset men jag har mer eller mindre bestämt mig för MY av någon form.
Bra att ha bestämt sig men ett tips är ändå att provköra några olika bilar och gärna lite längre tid än den vanliga 20 min man brukar göra.
Det är inte alltid det hjälper. Jag provkörde Ioniq 5 i ett par timmar och tyckte det kändes ganska ok…. Resten är historia.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Du har ingen uträkning och därför begär du en av mig?
För det andra så har vi haft denna diskussionen om snittet för, det är missvisande.
För det tredje så räknar man ju vad man själv kör och inte på snittet för att ta fram sin egen TCO.
100 kr i försäkring? Knappast. Min Tesla kostar 50kr mer i månaden. Knappt 300 sek, visst vet jag att den ökar om/när jag väl behöver hel men ditt exempel mer än dubblas också efter 3 år.
Jo jag har gjort massor av uträkningar och elbilar är inte lönsamt för fem öre.
i call BS eller så är du 70 och bor i världens minsta håla, det finns ju t om trådar här om hur sabla dyrt det är att försäkra en Tesla, för mig som snart är 40 och bor i en villaförort i Sthlm så kostar en Tesla 3 gånger mer att försäkra än en motsvarande fossilbil.
Tack för era svar. Givetvis så räknar man med frunken, hade helt glömt bort den!
Efter att ha läst alla era tips så tror jag att får vår del kommer det bästa bli att köpa en bil som är runt tre år gammal, sedan göra en avbetalningsplan på att bilen ska vara skuldfri efter ca sex till sju år. Då slipper vi oroa oss för något eventuellt restvärde.
Har försökt läsa på om batterierna och av det jag hittar så är inte batteriets degradering så farlig ändå.
Vet inte hur gamla BMW i4 blivit vid det här laget, men en sån kanske skulle kunna vara ett alt... Nu finns det ett gäng på bytbil så det kanske går att pruta ~10%...
Den har halvkombilucka a la gamla Saab 900. Osäker på om äldre i4 förvärmer automatiskt till alla snabbladdare, men det går tydligen att workaround genom att mata in en närliggande snabbladdare som automatisk förvärmning fungerar till...
Tack för tipset men jag har mer eller mindre bestämt mig för MY av någon form.
Bra att ha bestämt sig men ett tips är ändå att provköra några olika bilar och gärna lite längre tid än den vanliga 20 min man brukar göra.
Det är inte alltid det hjälper. Jag provkörde Ioniq 5 i ett par timmar och tyckte det kändes ganska ok…. Resten är historia.
Sant, men om man tex lider av galon i MY borde man hinna upptäcka. Måndags exemplar som väl din var kan ju alla drabbas av, eller kan minnas snett.
Du har ingen uträkning och därför begär du en av mig?
För det andra så har vi haft denna diskussionen om snittet för, det är missvisande.
För det tredje så räknar man ju vad man själv kör och inte på snittet för att ta fram sin egen TCO.
100 kr i försäkring? Knappast. Min Tesla kostar 50kr mer i månaden. Knappt 300 sek, visst vet jag att den ökar om/när jag väl behöver hel men ditt exempel mer än dubblas också efter 3 år.
Jo jag har gjort massor av uträkningar och elbilar är inte lönsamt för fem öre.
i call BS eller så är du 70 och bor i världens minsta håla, det finns ju t om trådar här om hur sabla dyrt det är att försäkra en Tesla, för mig som snart är 40 och bor i en villaförort i Sthlm så kostar en Tesla 3 gånger mer att försäkra än en motsvarande fossilbil.
Nä om du bara kör 1000-1200 mil så kan jag köpa att det inte blir lönsamt för just dig. Men för oss som kör längre så är det lätt att räkna hem en elbil.
Jag har 34 år kvar till 70 och jag betalar knappt 300:-/månaden, det är fakta. Jag bor i Bohuslän. Absolut inte världens minsta håla men inte heller stort.
VW ID.7 Pro Edition -24
MY RWD 19" Vit/svart -23 VW ID.4 1st -21 VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Du har ingen uträkning och därför begär du en av mig?
För det andra så har vi haft denna diskussionen om snittet för, det är missvisande.
För det tredje så räknar man ju vad man själv kör och inte på snittet för att ta fram sin egen TCO.
100 kr i försäkring? Knappast. Min Tesla kostar 50kr mer i månaden. Knappt 300 sek, visst vet jag att den ökar om/när jag väl behöver hel men ditt exempel mer än dubblas också efter 3 år.
Jo jag har gjort massor av uträkningar och elbilar är inte lönsamt för fem öre.
i call BS eller så är du 70 och bor i världens minsta håla, det finns ju t om trådar här om hur sabla dyrt det är att försäkra en Tesla, för mig som snart är 40 och bor i en villaförort i Sthlm så kostar en Tesla 3 gånger mer att försäkra än en motsvarande fossilbil.
Jag har också räknat (på mina egna faktiska kostnader) och nä, inga 5 öre. Jag kör runt 2000 mil/år. 59 år i Köping och jag har på snart 5 år sparat tiotusentals kronor på att jag gick över till elbil. Faktiskt mycket mer än vad min s k glädjekalkyl sa. (Visserligen tajmade jag vissa faktorer overkligt bra, men jag hade ändå gått pluss om det varit en normal marknad)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Räkna med ca 1/3 del av driftskostnaden jämfört med en fosslilbil.
Man sparar 10-20 tusen per år.
Andrahandsvärdet har också varit väldigt bra på elbilar historiskt sett. Många som gått plus.
Även om andrahandsvärdet nu börjar bli mer normalt så blir besparingarna stora.
Svensson betalar ca 10000kr per år för service på fossilbilen plus några tusen i månaden vid pumpen.
Allt det slipper man med en Tesla.
Att man sparar pengar på att slippa VHS bandspelaren känns också rätt gött
Model 3 P+ -19 Model Y LR -22 Model S Pläd -23 SigenStor (14,8kWp) Model 3 sr+ (såld), MYP (såld) Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Räkna med ca 1/3 del av driftskostnaden jämfört med en fosslilbil.
Man sparar 10-20 tusen per år.
Andrahandsvärdet har också varit väldigt bra på elbilar historiskt sett. Många som gått plus.
Även om andrahandsvärdet nu börjar bli mer normalt så blir besparingarna stora.
Svensson betalar ca 10000kr per år för service på fossilbilen plus några tusen i månaden vid pumpen.
Allt det slipper man med en Tesla.
Att man sparar pengar på att slippa VHS bandspelaren känns också rätt gött
Fake news. Jag har en laddhybrid. Snittar 0,1 liter milen i förbrukning. Tankat snart två gånger sedan i höst. Historiskt har elbilar inte haft ett bra värde pga att de är elbilar utan tillgång och efterfrågan. Andrahandsvärdet var liknande för fossila bilar också.
När du säger "Svensson" så syftar du på medelsvensken. Han/hon kör 1100 mil om året. Så du sparar inte några tusenlappar vid pumpen. Man betalar inte heller 10k om året i service. Oftast ingår service i tre år på de flesta nya bilar.
Otroligt missvisande och lögnaktigt inlägg från dig
Det som kändes bäst med byte till Elbil var prestandan och tekniken , men ekonomiskt är det svårt att säga att det blir billigare , då får man nog köra typ 3000 mil per år och kunna ladda hemma de 3000 milen till stor del.
Men framförallt så är det mer praktiskt lastutrymme i en model Y med utrymme under lastutrymmet samt frunken i alla fall jämfört mot stora kombi bilar som de flesta familjer har behov av.
Vi jämförde därför faktiskt vår MYP mot xc90 för att komma upp i samma lastutrymme praktiskt i alla fall.