Scan my plaid
Moderator: Redaktion
Re: Scan my plaid
Tjena, man blir ju lite avis på all data. Vilken hårdvara använder ni? Läste för ett tag sedan att det var lite svårt att får tag på rätt.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3640
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Scan my plaid
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Scan my plaid
För Android finns det en billigare dongle men för apple ios vill man ha den som heter MX+ (den fungerar till Android också).
Min är uppe på 96.0 kWh, så det tickar sakta uppåt. På nåt tag är nog min bil och spelar med de stora, kring 97kWh
Nu kommer den stå mest still med halvlåg SOC en vecka så då ändras det nog knappt (ingen laddning).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Scan my plaid
97.0kWh idag, stiger lite hela tiden! (180mil lite drygt.)NEO skrev: ↑09 jul 2023 19:56Hur långt har din plaid gått?
Min har 97kWh NFP med 1200mil.CF3A50FB-CAF5-4ACF-8FCA-E6843ED9C970.jpeg
Då är man ju med å spelar med storpojkarna
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Scan my plaid
NFP = 98 kWh idag.
Enligt min beräkning borde jag hamna här någonstans. Möjligen någon tiondel över.
8mV imbalance fortfarande, har sett 6mV men det balanserar inte lika fint som M3P:n.
Enligt min beräkning borde jag hamna här någonstans. Möjligen någon tiondel över.
8mV imbalance fortfarande, har sett 6mV men det balanserar inte lika fint som M3P:n.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Scan my plaid
Nominal Full Pack 98.4 kWh idag.
Nominal remaining 99.0 kWh.börjar kännas lagom!
Nominal remaining 99.0 kWh.börjar kännas lagom!
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2799
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Scan my plaid
Nice! Kör du ner till låg SOC och laddar 10% i taget uppåt för att få hög NFP?
Min ligger på 96.5kWh NFP och 4mV cell imba. Ser att du laddat lika mycket DC som jag med min på 12000km.
Re: Scan my plaid
Nej, jag kör (som kanske bekant) med låg-SOC-strategin.
Laddar normalt till 55%, kanske 50% räcker med. Laddar sent på morgonen. Min model 3 tappade 1/3 mot andra model 3.
Laddade som vanligt schemalagt på morgonkvisten, drog bara upp slidern till fullt.
Laddar dagligen från allt mellan 10-45%, beroende på hur lite det är kört.
Låg SOC innebär att batteriet degraderas mindre av calendar aging, så NFP ska ju vara högre bara därför. Numera får de inte skeppa bilar med hög SOC Offshore vilket är bra för NFP.
All SuC utom en session är laddad för att köra hem bilen från Huddinge. (Laddade även i Övertorneå för ngn dag sedan).
Har gratis SuC i tre år så det ska väl förhoppningsvis bli lite av den varan vad det lider.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3640
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Scan my plaid
950 mil, uttagen slutet dec 2022.
Oftast max 55% vid "förvaring"
Varmgarage 10-30 grader
Snittförbrukning sedan ny 214Wh
Oftast max 55% vid "förvaring"
Varmgarage 10-30 grader
Snittförbrukning sedan ny 214Wh
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3640
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Scan my plaid
Laddade fullt. NFP 95,9 innan laddning. Efter laddning 96,5 och nominal remainnng 97,1.
När NFP segade sig upp till 96,4 så nåddes max taket 637/555km.
Cell diff 6mV, max 4,2 min 4.194 vid slutet på laddning.
10min efter laddning i vila 4mV, 4,192-4,188V
950 mil, 10 månader sedan manufacture.
När NFP segade sig upp till 96,4 så nåddes max taket 637/555km.
Cell diff 6mV, max 4,2 min 4.194 vid slutet på laddning.
10min efter laddning i vila 4mV, 4,192-4,188V
950 mil, 10 månader sedan manufacture.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Scan my plaid
Fasen vad du kör, snittar högre förbrukning med din S än jag gör med min X
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3640
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Scan my plaid
Nice cell imba @ 85%
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- NEO
- Teslaägare
- Inlägg: 2799
- Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
- Ort: Mälardalen
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Re: Scan my plaid
Jodå, bara uträkningen som inte är gjord
Lägsta cellspänning på hela batteripacken är 4.098V högsta 4.100V det är typ ingenting i cellimba.
Re: Scan my plaid
Ahh, det syntes inte vilka världen som visades.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Scan my plaid
Lol ja, jag ligger på exakt samma snitt och då har jag kört 300 mil autobahn och en massa fjällkörning vintertid
Sen undrar jag vad som motiverar denna ekstrema nördighet gällande batterihantering? Min morbror köpte en X när den kom ut, har kört den 25000 mil och enbart laddat på superchargers och aldrig brytt sig så värst mycket om vare sig det ena eller det andra. Han märker knappt skillnad i räckvidd på alla dessa år.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model X Plaid 2023
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3640
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Scan my plaid
21" hjulen drar mycket. Det andra har väl något med Aspergers att göraDagfinn skrev: ↑01 sep 2023 12:34Lol ja, jag ligger på exakt samma snitt och då har jag kört 300 mil autobahn och en massa fjällkörning vintertid
Sen undrar jag vad som motiverar denna ekstrema nördighet gällande batterihantering? Min morbror köpte en X när den kom ut, har kört den 25000 mil och enbart laddat på superchargers och aldrig brytt sig så värst mycket om vare sig det ena eller det andra. Han märker knappt skillnad i räckvidd på alla dessa år.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- LarsaR
- Teslaägare
- Inlägg: 497
- Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
- Ort: Skellefteå
- Referralkod: ts.la/larsa68805
Re: Scan my plaid
Nu slog den där bokstavskombinationen jag har till igen.
Någon som vet hur de olika körlägena påverkar förbrukningen? Aldrig provat chill.
Allt 19”
Sport:
Dubbdäck 30/12-6/4 5784 km 224,93 Wh/km Tempest utan däcksidor
Odubbat 6/4-12/5 2954 km 174,68 Wh/km Tempest med däcksidor
Plaid:
Pirelli P Zero 12/5-8/6 1212 km 186,46 Wh/km TNA Razor (svalt, norra sverige)
8/6-14/7 10357 km 174,85 Wh/km TNA Razor (semester till Italien mestadels slät motorväg >130 km/h)
14/7-1/9 2002 km 176,8 Wh/km TNA Razor (norra Sverige, lite varmare)
Förutom att jag aldrig testade maxacc med vinterdäck så kör jag likartat sommar som vinter. Få kortkörningar, oftast > 60 km och lite över tillåtet (vore ju synd att köra för sakta).
Kan verkligen de odubbade vinterdäcken vara så lättrullande eller är det körläget som påverkar? Annars verkar vägbanan påverka mycket och även högt däcktryck, hade för högt cirka 400 mil i början av semestern.
Totalkonsumtion sen 30/12 191,72 Wh/km (Hade 193 på min Raven efter 4600 mil)
Någon som vet hur de olika körlägena påverkar förbrukningen? Aldrig provat chill.
Allt 19”
Sport:
Dubbdäck 30/12-6/4 5784 km 224,93 Wh/km Tempest utan däcksidor
Odubbat 6/4-12/5 2954 km 174,68 Wh/km Tempest med däcksidor
Plaid:
Pirelli P Zero 12/5-8/6 1212 km 186,46 Wh/km TNA Razor (svalt, norra sverige)
8/6-14/7 10357 km 174,85 Wh/km TNA Razor (semester till Italien mestadels slät motorväg >130 km/h)
14/7-1/9 2002 km 176,8 Wh/km TNA Razor (norra Sverige, lite varmare)
Förutom att jag aldrig testade maxacc med vinterdäck så kör jag likartat sommar som vinter. Få kortkörningar, oftast > 60 km och lite över tillåtet (vore ju synd att köra för sakta).
Kan verkligen de odubbade vinterdäcken vara så lättrullande eller är det körläget som påverkar? Annars verkar vägbanan påverka mycket och även högt däcktryck, hade för högt cirka 400 mil i början av semestern.
Totalkonsumtion sen 30/12 191,72 Wh/km (Hade 193 på min Raven efter 4600 mil)
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Re: Scan my plaid
Mycket oklart varför du ställer den frågan till mig... Jag har tvärtemot flera ggr förespråkat att använda hela det batteri man betalat för.Dagfinn skrev: ↑01 sep 2023 12:34Lol ja, jag ligger på exakt samma snitt och då har jag kört 300 mil autobahn och en massa fjällkörning vintertid
Sen undrar jag vad som motiverar denna ekstrema nördighet gällande batterihantering? Min morbror köpte en X när den kom ut, har kört den 25000 mil och enbart laddat på superchargers och aldrig brytt sig så värst mycket om vare sig det ena eller det andra. Han märker knappt skillnad i räckvidd på alla dessa år.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Scan my plaid
Alla har ju sina intressen.
En del är intresserade av teknik. Andra inte.
En del vill minska degraderingen, andra bryr sig inte.
Han är mest sannolikt helt ointresserad och hade han kollat har han säkert tappat 10-15%.
Följer man vad som händer med äldre S just nu inser man kanske att en del av batterierna ger upp pga att de är för trötta.
Du kan ställa om frågan om 5-10 år får du se.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Scan my plaid
Jag har gått från att aldrig ladda till 100% till att inte bry mig typ.
(Kan iofs ha något med att jag överhuvudtaget inte kan ställa laddnivå längre. )
(Kan iofs ha något med att jag överhuvudtaget inte kan ställa laddnivå längre. )
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Scan my plaid
Jag har kollat lite (inte bottnat 100% i allt än) med Scan my Tesla.LarsaR skrev: ↑01 sep 2023 14:48Nu slog den där bokstavskombinationen jag har till igen.
Någon som vet hur de olika körlägena påverkar förbrukningen? Aldrig provat chill.
Allt 19”
Sport:
Dubbdäck 30/12-6/4 5784 km 224,93 Wh/km Tempest utan däcksidor
Odubbat 6/4-12/5 2954 km 174,68 Wh/km Tempest med däcksidor
Plaid:
Pirelli P Zero 12/5-8/6 1212 km 186,46 Wh/km TNA Razor (svalt, norra sverige)
8/6-14/7 10357 km 174,85 Wh/km TNA Razor (semester till Italien mestadels slät motorväg >130 km/h)
14/7-1/9 2002 km 176,8 Wh/km TNA Razor (norra Sverige, lite varmare)
Förutom att jag aldrig testade maxacc med vinterdäck så kör jag likartat sommar som vinter. Få kortkörningar, oftast > 60 km och lite över tillåtet (vore ju synd att köra för sakta).
Kan verkligen de odubbade vinterdäcken vara så lättrullande eller är det körläget som påverkar? Annars verkar vägbanan påverka mycket och även högt däcktryck, hade för högt cirka 400 mil i början av semestern.
Totalkonsumtion sen 30/12 191,72 Wh/km (Hade 193 på min Raven efter 4600 mil)
Ingen direkt märkbar skillnad sommartid, det sker ingen aktiv uppvärmning av batteriet när det håller normala temperaturer.
Jag har några längre resor i alla tre effektlägena med nära identisk förbrukning.
En resa var i Plaid mode av misstag.
Har en akut-Plaidmode-knapp (SEXY Buttons) för att slippa menyn om det blir akut. Hade tydligen tryckt på den, hade kört 20 mil när jag körde ut på E4 och behövde malla in mig före en långtradare. Då upptäckte jag att det inte var ”chill”. Hade suttit nöjd innan och tyckt hur jäkla snål bilen är i Chill
Manualen beskriver att bilen kan dra mindre i chill pga att den tillåter lägre batteritemp.
Så vintertid är det troligt att bilen får hantera batteriet som tex model 3 med att ta värme från batteriet ned till 11-12C.
Kör man sport eller plaid tillåter sannolikt inte bilen värmepumpen att ”ta för mycket” från batteriet för att prioritera performance.
Jag kör överlag med chill vintertid efter att ha haft högprestandabilar (fossila utan effeklägen) där vinterdäcken tagit stryk.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- LarsaR
- Teslaägare
- Inlägg: 497
- Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
- Ort: Skellefteå
- Referralkod: ts.la/larsa68805
Re: Scan my plaid
Körde sport eftersom jag tyckte att det gick bra med min Raven utan chill vintertid. Aldrig upplevt släpp/spinn vid accpådrag på vintern (däremot nu på sommaren på blöt väg i uppförsbackar och Plaid vill framhjulen spinna någon bråkdels sekund)AAKEE skrev: ↑01 sep 2023 17:17Jag har kollat lite (inte bottnat 100% i allt än) med Scan my Tesla.LarsaR skrev: ↑01 sep 2023 14:48Nu slog den där bokstavskombinationen jag har till igen.
Någon som vet hur de olika körlägena påverkar förbrukningen? Aldrig provat chill.
Allt 19”
Sport:
Dubbdäck 30/12-6/4 5784 km 224,93 Wh/km Tempest utan däcksidor
Odubbat 6/4-12/5 2954 km 174,68 Wh/km Tempest med däcksidor
Plaid:
Pirelli P Zero 12/5-8/6 1212 km 186,46 Wh/km TNA Razor (svalt, norra sverige)
8/6-14/7 10357 km 174,85 Wh/km TNA Razor (semester till Italien mestadels slät motorväg >130 km/h)
14/7-1/9 2002 km 176,8 Wh/km TNA Razor (norra Sverige, lite varmare)
Förutom att jag aldrig testade maxacc med vinterdäck så kör jag likartat sommar som vinter. Få kortkörningar, oftast > 60 km och lite över tillåtet (vore ju synd att köra för sakta).
Kan verkligen de odubbade vinterdäcken vara så lättrullande eller är det körläget som påverkar? Annars verkar vägbanan påverka mycket och även högt däcktryck, hade för högt cirka 400 mil i början av semestern.
Totalkonsumtion sen 30/12 191,72 Wh/km (Hade 193 på min Raven efter 4600 mil)
Ingen direkt märkbar skillnad sommartid, det sker ingen aktiv uppvärmning av batteriet när det håller normala temperaturer.
Jag har några längre resor i alla tre effektlägena med nära identisk förbrukning.
En resa var i Plaid mode av misstag.
Har en akut-Plaidmode-knapp (SEXY Buttons) för att slippa menyn om det blir akut. Hade tydligen tryckt på den, hade kört 20 mil när jag körde ut på E4 och behövde malla in mig före en långtradare. Då upptäckte jag att det inte var ”chill”. Hade suttit nöjd innan och tyckt hur jäkla snål bilen är i Chill
Manualen beskriver att bilen kan dra mindre i chill pga att den tillåter lägre batteritemp.
Så vintertid är det troligt att bilen får hantera batteriet som tex model 3 med att ta värme från batteriet ned till 11-12C.
Kör man sport eller plaid tillåter sannolikt inte bilen värmepumpen att ”ta för mycket” från batteriet för att prioritera performance.
Jag kör överlag med chill vintertid efter att ha haft högprestandabilar (fossila utan effeklägen) där vinterdäcken tagit stryk.
Kan det vara så eländigt att Tellus gamla dubbfria (”värdelösa”) Nokian har lågt rullmotstånd? Och förklarar den låga förbrukningen?
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Re: Scan my plaid
Dubbfria vinterdäck brukar ju inte rulla lätt jämfört med moderna lättrullande sommardäck.
Jag tänkte föreslå att @Tellus kör som en kärring, men jag vill ju inte kränka någon gammal tant
Det är så olika förhållanden med trafik, terräng temperatur så det blir svårt att jämföra utan att köra samma resa samtidigt.
Facebook model 3 och Y-trådar är dessutom fulla av folk som visar jättelåg förbrukning, typ 116 Wh/km. Enligt dereas uppgift körde de minst 140, men resan var 60km och tog 70 minuter när man kollar på bilden de postat
Vi kör så olika….
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- LarsaR
- Teslaägare
- Inlägg: 497
- Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
- Ort: Skellefteå
- Referralkod: ts.la/larsa68805
Re: Scan my plaid
Kollade aldrig vad det var för lufttryck i dom, kan ju varit ”3,5”. Slänger på dom snart igen, får se vad det blir dåAAKEE skrev: ↑01 sep 2023 17:43Dubbfria vinterdäck brukar ju inte rulla lätt jämfört med moderna lättrullande sommardäck.
Jag tänkte föreslå att @Tellus kör som en kärring, men jag vill ju inte kränka någon gammal tant
Det är så olika förhållanden med trafik, terräng temperatur så det blir svårt att jämföra utan att köra samma resa samtidigt.
Facebook model 3 och Y-trådar är dessutom fulla av folk som visar jättelåg förbrukning, typ 116 Wh/km. Enligt dereas uppgift körde de minst 140, men resan var 60km och tog 70 minuter när man kollar på bilden de postat
Vi kör så olika….
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!