Nej, du tänker fossilt. En förbränningsmotor får högre verkningsgrad ju högre total kompression man har, hög växel och mer behov av torque ger högre ingastryck - högre total kompression och högre verkningsgrad.Banane skrev: ↑02 sep 2023 10:44Borde inte det innebära högre förbrukning?
Jag tror inte på sänkt utväxling. Samma motorer, samma 0-100-tid är väl angiven. Sänker man utväxlingen bör bilen accelerera bättre, i vart fall till 100. I högre farter (varvtal) kommer ”field weakening” i lägre fart om man växlar ned vilket kan ge sämre prestanda.
Bilen går i huvudsak bara på bakre motorn vid normal körning, som är en permanentmagnetmotor med högre verkningsgrad än induktionsmotorn fram.
(Man kunde tänka sig att tesla kunde byta till permanentmagnet fram, men den är dyrare och eftersom bilen nästan bara driver bak när det inte behövs mer effekt böir det en dyr modd som troligen inte sparar just nåt).
Bilden på principen för permanentmagnetmotorer, man ser att det högeffektiva området är väldigt stort i både varvtal och vridmoment.
Det finns ingen direkt anledning att växla om bilen skulle jag tro. Minnesbilden är att model 3 gör ca 5000 rpm vid 100km/h.
Friktionsförlusterna är mer eller mindre försumbara i en sån elmotor. Tänkt inte gammal sur-rökig fossilare här, då blir det fel .